melen gehad maar wat nu


Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-10-2014 09:50

Ps doe er wat olie bij,vis houd daar wel van in het najaar,klein beetje olijfolie op een servetje en de sleuven van je roltfafel invetten,en dan draait het wat soepeler,niet 3 keer heen en weer gaan,gewoon 1 keer omhoog of naar beneden is voldoende succes
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-10-2014 10:05

trouwens marco, als die poeders van mij zwaar geconsenteerd zijn hoeveel % moet ik dan op een kilo gebruiken? en ik las ook ergens dat als je over een kilo praat is het dan echt een kilo basis mix of zoals ik op een forum las 725gr en dan 275 extra toevoegingen??


Dat is wat ik bedoel met zaken weer lastiger maken. Is de verhouding; 2, 3, 4 + 3 kilo niet bijna hetzelfde?

Blijft simpelweg 3/4 aan basismix en een 1/4 van het gewicht aan de extra toevoegingen. Je hoeft JUIST niets af te wegen wanneer je kilo verpakkingen koopt en deze mengt. Wanneer je alles van de basismix in 5kilogram verpakkingen inkoopt, dan heb je de producten in een hengelsportzaak (mocht je het daar willen kopen) tegen gereduceerd tarief en kom je uit op.

2x5=10kg
3x5=15kg
4x5=20kg

Hoeveel meel je precies per tien eitjes nodig hebt, dat is een kwestie van rustig aan elkaar toevoegen en noteren hoeveel meel je verbruikt op je M of L eitjes. Het is toch niet erg om een berg mix te vermengen.., of wil je per kilo boiliemix zaken uitrekenen en in een emmer of zak gaan mixen? Je koopt toch ook geen meel producten per 100 gram oid, maar per kilo of een veelvoud ervan?

Daar maak jij je het voor jezelf niet makkelijk mee, met dat kilo gedoe en al dat geweeg. Doe mij maar een volle emmer gemengde mix en wat ik overhoudt aan het einde van de rit gaat als eerste op voor ik de nieuw gemengde emmer aanbreek. Zo simpel is het. Die berekeningen in grammetjes en procenten :-? .

En mochten het geconcentreerde smaakpoeders zijn, dan is een heel klein beetje van deze stof op een vinger gedept al ruim voldoende om het in je mond als smaak te laten exploderen.., tot het smerige af. Een half tot een heel afgestreken theelepeltje per kilo mix is dan vaak meer dan genoeg (door de eieren vermengen of ander vocht waarmee je de mix maakt) om de smaak duidelijk aanwezig te laten zijn.

Maar ik zou zeggen probeer...
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 03-10-2014 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

03-10-2014 11:09

Sander je begint dus net met draaien en je wilt al een perfecte bol maken, zo werkt het gewoon niet. Als jij net begint met vissen en je gaat een hele tijd praten met een ervaren (goede) visser wilt nog niet zeggen dat als je de eerste x gaat vissen gelijk de sterren uit de hemel vangt.

Het is net als vissen trial and error, het is juist leuk om jezelf steeds te verbeteren. Het hoeft echt geen perfecte bol in 1x te zijn hoor, een schrale bol kan je ook prima op vangen, net zo leuk!

Het is ook geen rocket science, het is ook vergelijkbaar met koken zoals hierboven al aangegeven is. Een knorr pasta is prima te eten, maar als je naar 1 of ander italiaans restaurant gaat is het misschien net wat lekkerder door bepaalde ingrediënten die ze gebruikt hebben. Vervolgens kan je ook eens proberen om je knorr pastatje te verbeteren met wat ingrediënten die ze in het italiaans restaurant hebben gebruikt.

Het is toch niet leuk om alles op een presenteerblaadje te krijgen!?

Kom op! Draaien en proberen, veel kleinere mixjes gebruiken zodat je niet alles in 1x opmaakt en nix anders meer kan proberen. Als het allemaal te moeilijk is en te veel moeite om uit te proberen, dan kan je beter je bollen bij een bollenboer bestellen.

iig succes
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

03-10-2014 11:58

dank je rik en marco daar kan ik zeker wat mee.. en de griesmeel kan dus maismeel worden ok opgelost.

jerome ik hoef niet de perfecte bol, mijn buurman draaide altijd met deze melen zijn bol en daar ving hij mee dat gaf ik ook aan in mijn eerste bericht. Ik weet dat de perfecte bol niet bestaat, maar nogmaals dat vroeg ik niet.ik vroeg alleen wat ik kan draaien met de melen die ik gehad heb en hoe, aangezien de standaard melen hier niet bij zitten. ook hoef ik niet alles op een presenteer blaadje maar een opstapje zou fijn zijn.

maar ik gaat morgen lekker de keuken in knutselen en zal het resulaat wel posten als het me lukt.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-10-2014 12:14

Inderdaad Sander,

ga lekker de keuken in. Het aangepaste recept van R., zal je zeker vis op gaan leveren.

Gegeven dat je ze op de juiste plek te water laat...

Succes! :D
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

03-10-2014 19:54

Nou ik ben de keuken even in gegaan en heb alles zo gehalveerd dat ik uit kwam op een kleine hoeveelheid boiliedeeg :D heb iets van 30 boilies gedraaid
alleen zat ik weer te slapen en was de bloem hoeveel vergeten aan te passen in het recept van r de winter. Maar ik moet zeggen dat het er echt wel goed uit ziet ook de binnenkant is heel mooi van structuur. Moet ze alleen wel nog wat langer laten drogen, zo'n 2 dagen zag ik is dat een standaard of kan dit ook korter. Ook is dat insecten spul best grof dus ga ik straks even door de blender halen en denk die hennep ook maar, dit zal het rollen denk ik wel ten goede komen

wat ik wel heb gedaan is het deeg even laten rusten, want het was best nat en plakte, maar na een +/- half uur rolde het heel mooi uit. Ook heb ik ze in mijn stoomkoker gedaan dus heb ze niet gekookt en dat heb ik 6 minuten gedaan is dat voldoende?
verder heb ik er wat poeder in gedaan en ik heb een idee dat zoals marco al aangaf dit geconcentreerd is, want ik heb er beetje teveel in gedaan en gadverdamme een overdosis pistache was het gevolg (wijze les) blij dat het geen spicypoeder was haha. Zag op een site dat je van dat spul maar 3% per kilo mag gebruiken. ik zat denk ik op 10% van me mix haha.

op naar ronde 2, vind het nu al leuk dat gerol, maar zou ik uit de mix van r de winter ook helemaal de bloem weg kunnen laten?

en mitsz ik ken wel een watertje waar je altijd wel een visje vangt niet groot maar dat maakt mij echt niet uit. weet dan gelijk als ik niks van dan het een ander receptje moet worden... maar hoop dat ik wel wat van want anders moet ik van voor af aan weer beginnen.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-10-2014 22:47

Sander Noper schreef:Zag op een site dat je van dat spul maar 3% per kilo mag gebruiken. ik zat denk ik op 10% van me mix haha.


Eigenwijsje dat je er bent!!!

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-10-2014 22:53

Je gaat me toch niet vertellen dat je 30 hele boilies hebt gedraaid hé!!!!!!

Groet, Peter

Ps je gaat ons toch niet in de maling nemen hé koekenbakker??
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-10-2014 23:27

R de Winter schreef:Je heb er aardig wat energie ingestoken ook al was het dom gelul en dat doe je nu weer, onee wacht je ken/weet niet anders...

Cheers.

Ps stak je maar helemaal geen energie meer in kw.


Dit is geen energie beste R, maar ontspanning.

Groet, Peter

Ps jaaa een KW hoodie die ga ik bestellen!!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

04-10-2014 12:24

Peter van Loo schreef:Sander is gewoon een eigenwijsje.

Groet, Peter

Ps steek ik geen energie in


Staat toch echt energie dus je spreekt je zelf tegen door nu te zeggen ontspanning.
Heb echt medelijden met je familie.

En sander goed bezig of het er nu 30 zijn of 30 kilo... Als het was is draai je meer en ga vissen.

Cheers
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

04-10-2014 13:36

:D :D , laat je niet gek maken R, ik lul maar wat. Zal weer volwassen gedrag gaan vertonen. :wink:

Groet, Peter

Ps enne Sander als je nog interesse hebt in een interessant receppie mag je me een PB sturen. Nogmaals excuses.
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

04-10-2014 18:01

Nou ik ben even druk bezig geweest en heb al wat dingen veranderd om te kijken wat er dan gebeurd en alles en dan heb ik ook een paar soorten om te testen.

wat me wel op viel is dat als ik de homp deeg rol voor in de boiliespuit hij goed aan voelt maar toch soms begint te scheuren. Moet ik het deeg dan weer nat maken of meer olie erin. Ook als ik de boilies rol willen ze soms in de roltafel uit elkaar vallen , is de mix dan te droog? Ik heb er al wat olie op de gedaan op de roltafel maar dan glijden ze meer en krijg ik geen ronde boilies maar van die pillow achtige dingen.

en peter ik heb om precies te zijn 34 boilies de eerste keer gedraaid ja, puur alleen om te kijken wat ik moet doen en hoe. zou zonde zijn als ik gelijk 2 kilo maak en dat weg moet gooien en en niet iedereen heeft zoveel geld als jij. Verder heeft r de winter echt gelijk je ben echt een zielig mannetje. Verder hoef ik van jou geen recept hoor, die mag je voor je zelf houden want je lult alleen onzin dus dan zal dat recept ook wel onzin zijn van je anders had je het wel gewoon gepost.

maar ik ga weer even verder werken in de keuken, want die moet nu wel schoongemaakt worden.

groet,

sander
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-10-2014 18:29

Wat is je basis mix op dit moment ? En wat heb je daaraan toegevoegd ?en dan exacte gewichten...
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

04-10-2014 19:01

zoals ik het nu heb rik is het volgende:

500 maismeel
200 sojameel
200 lupinemeel
100 tarwebloem
100 pindameel
200 tijgernotenmeel
200 trouvit
200 gemalen insecten
150 ei albumine
50 lactalbumine
100 melkpoeder
30 pistache poeder geconsenteerd
50 olijfolie
30 zout

weet niet echt hoeveel water ik er bij heb gedaan want heb eerst een halve liter gedaan en toen beetje bij beetje meer tot een mooi deegje. Alleen zoals aangegeven blijft het niet echt elastisch op sommige plekken scheurt het deeg. en als ik het door de spuit haalt en de slierten heb liggen scheuren sommige ook terwijl ik er niks mee doe. maar als de boilies gestoomd zijn dan zien ze er weer wel super uit structuur is ook mooi geur ook. maar heb er best aardig wat met de hand bij moeten draaien.. terwijl de spuitmond gewoon 18 is lijkt het wel of het deeg te dik is voor de tafel.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-10-2014 19:12

Je heb een kilo basis mix,en je heb 800 gram aan toevoegingen, en dan heb ik de ei albumine niet mee gerekend.
Probeer een verhouding van Max 60/40 aan te houden.
Dus 1 kilo basis mix
En 400 gram toevoegingen

Leer deze basis begrippen even aan te leren,dan kun je later altijd nog even spelen met verhoudingen,wil het je niet te moeilijk maken in het begin
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

04-10-2014 19:28

rik hoe zou jij het doen dan ??

want nogmaals ik vraag om een recept van de melen die ik heb. Nu heeft r de winter en yannick mij geholpen en daar ben ik nu mee bezig. Mitsz gaf ook een tip om wat bloem minder te doen, maar dit is dus wat ik bedoelde. ik ben nu dus een halve dag bezig en blijk dus dat het niet goed is, dus kan ik het weg gooien of kan ik er nog wel mee vissen?

als je nu gelijk had gezegd van sander doe eens 500 van dit of dat, dan had ik vanuit daar verder kunnen rommelen begrijp je.

maar als ik nu de trouvit eruit haal en het mais en soja en tarwe om hoog doe dus:

700 maismeel
300 sojameel
300 lupinemeel
200 tarwebloem

en de rest zo laat dan ben ik er toch wel??

maar moet ik dan wel me ei albumine ook omhoog doen?? als dat zo is met hoeveel. en ei albumine is toch geen extra toevoeging dat heb je toch nodig om te binden net als eieren.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-10-2014 19:32

Ja dan ben je er wel,al zou ik zelf geen ei vervangers gebruiken,maar met verse ei draaien, dit rolt makkelijker op een roltafel,verse ei zorgt ook weer voor wat kleefkracht.

Weg gooien hoeft niet,je vangt er gewoon je vis goed mee,je heb het alleen jezelf lastig gemaakt in de keuken thats all
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-10-2014 19:58

Als je deeg maakt doe je eerst water of de eieren in een kom en dan voeg je beetje bij beetje je mix toe, niet andersom :wink:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

04-10-2014 21:15

Ow ja en mocht je flavours gebruiken doe je die in die kom met het vloeibare goedje ( ei of water) en de olie die je ook in die kom,dat je dumbels draait betekent dat je diameter te klein is,dus klein beetje bij schuren of snijden,dan worden het mooie ronde ballen,en niet te veel olie smeren op je roltafel.
Vergeet ook zout niet toe te voegen in je mix,Max 5 % op het totaal gewicht van je aas,maar blijf met een vismeel mix maar tot Max 3%

Vergeet de keuken kastjes niet,te denken aan Kerry kaneel knoflook etcetera,dat allen is ook Max 5%
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

04-10-2014 22:29

Sander Noper schreef:
en peter ik heb om precies te zijn 34 boilies de eerste keer gedraaid ja, puur alleen om te kijken wat ik moet doen en hoe. zou zonde zijn als ik gelijk 2 kilo maak en dat weg moet gooien en en niet iedereen heeft zoveel geld als jij. Verder heeft r de winter echt gelijk je ben echt een zielig mannetje. Verder hoef ik van jou geen recept hoor, die mag je voor je zelf houden want je lult alleen onzin dus dan zal dat recept ook wel onzin zijn van je anders had je het wel gewoon gepost.


:wink:

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

04-10-2014 23:06

Sander Noper schreef:rik hoe zou jij het doen dan ??

want nogmaals ik vraag om een recept van de melen die ik heb. Nu heeft r de winter en yannick mij geholpen en daar ben ik nu mee bezig. Mitsz gaf ook een tip om wat bloem minder te doen, maar dit is dus wat ik bedoelde. ik ben nu dus een halve dag bezig en blijk dus dat het niet goed is, dus kan ik het weg gooien of kan ik er nog wel mee vissen?

als je nu gelijk had gezegd van sander doe eens 500 van dit of dat, dan had ik vanuit daar verder kunnen rommelen begrijp je.

maar als ik nu de trouvit eruit haal en het mais en soja en tarwe om hoog doe dus:

700 maismeel
300 sojameel
300 lupinemeel
200 tarwebloem

en de rest zo laat dan ben ik er toch wel??

maar moet ik dan wel me ei albumine ook omhoog doen?? als dat zo is met hoeveel. en ei albumine is toch geen extra toevoeging dat heb je toch nodig om te binden net als eieren.


En toch blijf je een eigenwijsje, niet erg natuurlijk!!

Groet, Peter

Ps die jongens hebben er globaal verstand van, dus hierbij een laatste aanbieding van mijn zijde. :D
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-10-2014 11:02

verder heb ik er wat poeder in gedaan en ik heb een idee dat zoals marco al aangaf dit geconcentreerd is, want ik heb er beetje teveel in gedaan en gadverdamme een overdosis pistache was het gevolg (wijze les) blij dat het geen spicypoeder was haha. Zag op een site dat je van dat spul maar 3% per kilo mag gebruiken. ik zat denk ik op 10% van me mix haha.
Sorry hoor, maar die wijze les gaf ik je o.a. al in de vorm van dat minimale beetje poeder te proeven en vervolgens hoogstens een half tot max een hele theelepel op 10 eieren / 1kg. mix te doseren. En wat doet meneer :-? !? Wat een geschrijf om niets zeg! Je had al tien keer klaar kunnen zijn. Plaats je aas vragen de volgende keer trouwens in het juiste topic en zoek daar eens flink voordat je lachend beslist allerhande advies in de wind te slaan :evil: ...

blijft het niet echt elastisch op sommige plekken scheurt het deeg.
Te weinig bloem haha...

als je nu gelijk had gezegd van sander doe eens 500 van dit of dat, dan had ik vanuit daar verder kunnen rommelen begrijp je.
Nee, er was niemand die je dat bij een bepaalde basismix vertelde, zodat er niet gerommeld hoefde te worden :-? .Je kiest vervolgens die van een ander en gaat dan die persoon die je ook helpt zaken verwijten hahaha. Man wees blij dat je zoveel aandacht gekregen hebt 8) !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sander Noper
Berichten: 21
Lid geworden op: 27-09-2014 14:03

05-10-2014 11:34

Marco, ik weet niet maar ben je nu boos omdat ik jou recept niet gebruik haha.

En minder bloem was advies van mitsz en jij zegt weer meer, ok probeer ik dat de volgende ben je dan weer blij.
Ook staat het in het goede forum hoor ik ben toch een beginneling, of niet dan?
Emilio Visser
Berichten: 390
Lid geworden op: 12-05-2013 21:44
Locatie: Dordrecht

05-10-2014 14:16

Beginneling en eigenwijs as f#ck, geen handige combi.
En nee, je krijgt geen Receptje van mij. Gewoon de heren hierboven volgen brengt je al waar je zijn moet.
ps. Ga nu niet zeggen dat dit niet nuttig is.... ;)