Moeite om aanbeten te forceren.


Plaats reactie
Alessandro Luciano
Berichten: 5
Lid geworden op: 13-09-2014 11:07

20-09-2014 11:47

Beste forumleden,

Ik vis bijna een heel seizoen op karper en heb inmiddels wat mooie dames en heren weten te haken. Echter, heb ik een water vlak bij mij in de buurt dat veel word bevist waar het me met moeite lukt om een aanbeet te forceren. Het is een water dat bestaat uit 2 grote vlakken water dat middels een smalle doorgang met elkaar verbonden word.

Ik heb verschillende stekken geprobeerd, eigenlijk overal rond de vijver. Verschillende aassoorten geprobeerd, mais, boillies(klein en groot), tijgernoten en zelf aardappel. Ik weet dat de karper er zit, ik heb verschillende mensen grote vissen zien vangen en zelf in totaal 2 vissen weten te landen in een heel jaar.

Ik vis met een vastloodmontage en vrijwel altijd gebruik ik de blowbackrig. De grond is modderig, als ik tegen het riet aan in het water sta dan zak ik 10-15 cm de modder in. Er zit geen wier of andere soorten van planten begroeien. Ik heb wel iemand gesproken die goed vangt maar daarvoor voor voert. Is dit daadwerkelijk nodig op een kleine put? Hebben jullie misschien tips of een andere manier van aanpak om dit water te tackelen? Ondanks de vele blank uren ga ik gewoon door omdat ik het water wil leren kennen en beheersen maar ik loop nu een beetje tegen een muur van vragen en onwetendheid op..

Hoor graag van jullie!

Alvast bedankt,

Alessandro.
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

20-09-2014 13:19

Ik denk dat je een paar kleine dingen moet veranderen, ten eerste zoek een plek waarvan je zeker weet dat het op de trek zit en dat er regelmatig karper aast.
Omdat je ook het water ingaat is dat makkelijk te controleren door een voerplekje te maken, daar heb je geen kilo's voor nodig, wordt het opgenomen dan zit je goed.
Als je dan toch in het water staat controleer je rig dan, blijft hij op de bodem liggen of wordt hij er langzaam ingetrokken, bv een iets langere onderlijn kan dan een oplossing zijn, inline lood kan je beter niet doen op een modderige bodem.
Op een druk bevist cultuurwater kan een keer voorvoeren al een verschil uitmaken, het is blase maar je moet dat doen waar de vis ook zit, wil je instant vissen dan kan je niet besparen op je aas en moet dat zo aantrekkelijk mogelijk zijn, denk aan verse freezers met veel attractanten.
En het allerbelangrijkste, kijk terwijl je vist, zie je springers, deinen bij de rietkragen? Zijn er anderen die werkelijk vangen en ook bereid zijn info te delen? Is het door hengeldruk misschien een nachtwater geworden, begin een keer om 4.00 's morgens of vis een keer door tot 1 uur 's nachts, hou je ogen open en je krijgt antwoorden.
Reken jezelf niet af op 1 sessie, maar investeer in de plek terwijl je kennis opbouwt, uiteindelijk zal dat zijn vruchten afwerpen!

Succes Rick
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Alessandro Luciano
Berichten: 5
Lid geworden op: 13-09-2014 11:07

20-09-2014 14:46

Thanks Rick voor informatie!

Voeren en kijken of het opgenomen word is lastig denk ik. Het water is overal zeker 0.5 meter diep en heeft een diep donkere kleur. Of doet een onderwaterkijker hier wonderen?

Ik zie springers ja, in een bepaalde hoek maar juist daar krijg ik helemaal geen aanbeten. Ik ga het sws proberen met langere onderlijnen en anti tangle. Welke lengte zou je maximaal aanraden?

Mvg Alessandro
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

20-09-2014 15:02

Da's jammer, een bescheiden voerplekje wat je controleren kunt is altijd fijn, heb je idd een kijker dan zie je of het voer wel of niet blijft liggen, op een baggerbodem zie je alleen niet die typische omwoelplekken maar je kunt niet alles hebben :wink:

Springers duiden niet altijd op aasplekken, zeker op diepe afgravingen niet, maar het geeft je in ieder geval een indicatie dat ze er zijn, en soms werpt op die plekken vissen zijn vruchten af, in jouw geval dus niet, blijf letten op draaien en keren, waar je water ziet deinen door draaien is een aasplek, het is alleen de kunst om dat te herkennen, en dan moet het ook nog redelijk windstil zijn.

Hoe lang je onderlijn moet zijn moet je eigenlijk zelf bepalen, op zo'n bodem zou ik met een snowman of een wafter vissen en dan moet er een paar cm onderlijn op de bodem blijven liggen, dit om te kunnen bewegen voor een natuurlijke aaspresentatie, iets lichter lood doet ook veel, in jouw situatie heb je geen 100 gram nodig, zeker als het lood een stuk in de bodem zakt.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

22-09-2014 11:06

Je kunt ook gemakkelijk testen hoe ver je lood ongeveer in de modder zakt. Knoop aan het einde van je lijn 1 meter witte wol en knoop daarachter het lood waar je mee vist, tenminste dezelfde vorm, alleen dan als wartellood. Werp het geheel nu in en laat dit een tijdje liggen(5-10 min) haal het dan weer op. Op de witte wol kun je nu als het goed is zien hoe ver je lood is weggezakt.

Dit is wel belangrijk voor je onderlijn, als je onderlijn namelijk helemaal wegzakt in de modder zal je nooit geen aanbeet krijgen. Als je lood nou echt ver wegzakt raad ik toch aan om met een helicopter systeem te gaan vissen.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-09-2014 12:40

Katoen werkt beter.

En in de modder vissen (in het geval van voorvoeren) werkt vaak veel beter dan erop.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-09-2014 13:59

Hé 'not so Lucky' Luciano :wink: ,

Ik lees wel welk aas je geprobeerd hebt, maar niet hoe?

Wat mij op een aantal cultuurwatertje met niet al te harde bodem regelmatig uitkomst bracht, was het volgende;

Ik maakte zelf gekookte kekererwten die nog een beetje hard waren. D.w.z. ongeweekte kekererwten 15 a 30 min. koken en daarna de nacht wellen in een gesloten pan. Een snufje zout, suiker en evt. een smaakje naar keuze.

Aan de waterkant kauwde ik de helft, van zeg max. 10 stuks, redelijk fijn en strooide dat samen met de resterende paar hele en wat halve kekererwten op een strookje van een metertje of twee lengte en een metertje breed, onder het eigen kantje (jij had het over riet, ook goed!).

M'n rig bestond op dat moment van m'n visserij veelal uit max. 50 gram wartel lood (soort van arsley bomb) en ik trok standaard een drietal centimeter tube klemmend door het wartel oogje als 'n afhoudertje (niet dat dit zonder werpen nodig was). Daar achter zat dan een rubber stoppertje wat eigenlijk na de aanbeet redelijk snel kon schuiven. Verder een rubber kraaltje bij de onderlijnwartel en een 15lb onderlijntje met een haak maatje 8 en een 1,5 centimeter tussen aas en hair.

Op de hair kwam 1 erwtje met daarboven een stukje geel foam (bij licht gekleurde erwt.) , waarop het haakje langzaam zonk. De rig was zo'n 20 centimeter, en het geheel werdt afgemaakt met een geheel licht afgestelde micro swinger en 'n klein toploodje op een paar meter van de hengeltop.

Er werd daar vaak gevist, met van alles en nog wat als aas, maar nooit onder 't kantje waar men zat. Dus ging ik in de vooravond een paar uurtjes vissen, liet het voer op restantjes lijken, en liep het zaakje een 15 tal meters onder de eigen kant uit...

Dit kan natuurlijk ook met een hedendaagse loodclip systeem en met kleine boilies, halfjes en stukjes, maar het idee blijft weinig voeren waar amper iemand vist en redelijk licht lood wat niet alles in de drek trekt!

Vergeet niet na je avondje vissen dat kantje (of meer) op de zelfde manier, maar met meer aas, een beurtje te geven. Morgen weer 'n dag :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

22-09-2014 18:32

Geniaal Nick! Die had ik echt nog nooit gehoord of zelf verzonnen.
Let op slagboom !
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-09-2014 18:52

Bovenal behoorlijk oude tip. Volgens mij eens in die kleine blauwe boekjes genaamd 'de visser' gelezen en misschien zelfs in een boek van Rini Groothuis.

Maar herhalen van zulke info, daar heeft altijd wel iemand baat bij...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Alessandro Luciano
Berichten: 5
Lid geworden op: 13-09-2014 11:07

24-09-2014 21:20

Mannen, bedankt voor de antwoorden want hier kan ik wel wat mee. Ik heb de test gedaan en ik zak met 50 gram lood ongeveer 3 tot 5 cm de bodem in. Dat valt op zich nog mee, ik zal morgen proberen om wat foto's van mijn montage te posten, benieuwd wat jullie ervan vinden. Morgen tevens een sessie met 1 hengel langs het kantje zoals Marco zei.

Nogmaals bedankt!
Plaats reactie