Voorkomen Lossers


Plaats reactie
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

27-06-2014 20:22

Hallo vissers,

Ik ben vorige week in frankrijk geweest Abbeylake - WildBoar.
Er is zins 2 jaar daar een hoop veranderd en ze hebben waarschijnlijk een hoop kleine karpers verplaats en is een run niet meer vanzelf sprekend.

4 dagen gevist en van de 14 runs had ik er 10 die kort na aanhaken los schoten.

Ik vis met korda kaptor kurv shank en korda kaptor widgabe maat 6.
Ook al is het niet echt nodig gebruik ik op de korda kaptor kurv shank met een korte line aligner of kicker.

Ik heb ook verschillende soorten onderlijntjes gebruikt van +_ 28cm lang met een 1/2 cm tussen de boili en de haak bocht op de hair.
Het zijn wel allemaal stijve onderlijntjes waarbij sommige aan het eind soepel zijn.
Mijn favoriet is op het moment de D-rig.

De inhaak test gaat helemaal goed met alle onderlijntjes.

Ik gebruikte een inline lood systeem die bij schudden zou moeten versvhuiven op de leader.

Al mijn aas bestond uit plastic of uitgeblanceerde bolilies die licht boven de haak drijven.

Kan dit met dressuur te maken hebben?
Is mij onderlijn te stijf, lang?
Is mijn hair te lang?

Suggesties?
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

27-06-2014 20:34

Lange onderlijnen kunnen best leuk werken op zo'n druk water maar volgens mij heeft het dit keer je das omgedaan. Het heeft natuurlijk met veel factoren te maken als hoe snel je haakt draait, hoe je voert en hoe de vis zich beweegt.

Heb je na de eerste losser nog aanpassingen gedaan?

Ik ken dat water niet qua vissen maar denk dat een onderlijn van 15-18cm een mooie start was geweest.
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

27-06-2014 21:17

Bjorn Schoemacher schreef:Lange onderlijnen kunnen best leuk werken op zo'n druk water maar volgens mij heeft het dit keer je das omgedaan. Het heeft natuurlijk met veel factoren te maken als hoe snel je haakt draait, hoe je voert en hoe de vis zich beweegt.

Heb je na de eerste losser nog aanpassingen gedaan?

Ik ken dat water niet qua vissen maar denk dat een onderlijn van 15-18cm een mooie start was geweest.



Ik heb ook nog even met wat old school onderlijnen van +_ 15 - 20cm gaan vissen maar daar kreeg ik geen runs op. Op 1 zeelt na dan en die was netjes in zijn onderlip.

Het stuk waar ik zat te vissen was de bodem overal hetzelfde. Zand me hier en daar een behoorlijke pluk waterplanten.

Ik had het idee dat ze elke keer de waterplanten in doken maar had ze te kort aan de lijn om dat uit te vinden.

De meeste lossers waren op een afstand van 60m een aantal meter voor de over(kant).
Ik viste met een nylon hoofdlijn.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-06-2014 22:48

Probeer 1 hengel met 28 cm rig en de andere met 17 cm rig. Welke vangt vis (en schiet dus niet los)? Is het de korte, hoe ga je dan vissen?

Enne altijd je haak goed bekijken of die nog scherp is.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

28-06-2014 00:02

Je voerpatroon is hierin ook een belangrijke rol , voer je compact ( voerboot ) en ga je er met een rig op vissen die teveel afgeschermd is en te korte afstand tussen haak en bol heeft dan kunije dit soort zaken verwachten .
Vaar je ze met een rubberboot uit en voer je verspreid , dan kan een lange onderlijn prima werken .

Ik denk overigens dat je de afstand tussen je bol en haak een flink stuk had mogen verlengen , doordat je de bol er zo kort op vist zal deze erg diep in de mond haken waardoor je kans hebt de vis achterin de bek te haken met deze situatie als gevolg , een langere hair had misschien uitkomst geboden .
Als je dan ook nog uitgebalanceerd aas gebruikt heb je zelfs kans dat deze wild gaat prikken met bovenstaande combinatie.

Just my 2 cents

gr. Jeffrey van Osch
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-06-2014 08:53

precies wat jeffrey zegt.

De hair verlengen, de lengte van de onderlijn maakt in dit geval in mijn ogen niets uit.
je kreeg de fluiter dus de karper hing al.
Voor de inhaking maakte de korte of lange onderlijn niets uit.
Hangen is hangen.

De haak pakt wel vlees maar achter in de bek waar het zacht en week is.
Na het oppakken komt de druk op de haak en ''scheurt'' los uit het vlees.
Met de losser als gevolg.

Vorig jaar begon ik het jaar met erg veel lossers.
10 mm boilie's dicht op de haak, met veel lossers tot gevolg.
Bij een aantal vissen die ik wel ving kon je zien waar de eerste inhaking had plaatsgevonden, de haak was jammerlijk genoeg gewoon gaan scheuren en trof bij toeval een hard stuk bek blijkbaar
daarna verder gegaan met 10 mm boilie's en een cm tussen de bol en de haak, nagenoeg geen losser meer gehad en ook geen vreemde inhakingen meer.

Succes de volgende keer
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

28-06-2014 12:59

Bedankt voor jullie aanbevelingen.

In dit geval heb ik op korte afstand +_ 40m een spod voerplek met veel voer aangemaakt en daarop 1 lijn gezet. Daarnaast heb ik op willekeurige plekken 2 lijnen uitegevaren met mijn voerboot met matig voer erop die zaten bijna aan de overkant op 60m.

Opmerkelijk was dat ik de meeste losser op runs had op de lijnen die op 60m lagen en dus met de voetboot waren uitgevaren.

Het komt er dus in het kort op neer dat ik met variablele lengte onderlijnen moet gaan vissen en minstens 1 cm tussen de bol en de haak.

Als je alle Korda en andere voorbeelden van onderlijntje moet geloven moeten de meeste bollen tegen de haakbocht zitten. Dat is eigenlijk waar ik het vanaf gekeken had.

Wel verwarrend moet ik zeggen.

Nogmaals bedankt....
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-06-2014 13:48

Ik hou altijd aan......de grote van mijn aas(BV 24 mm boilie) is ook de afstand tussen de haakbocht en de boilie.
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

28-06-2014 17:59

Dit lijkt wel een behoorlijk handige tool voor het bepalen van de lengte van je hair t.o.v. van de grote van je Boili.

http://www.youtube.com/watch?v=0qfSS0eXHFg
Plaats reactie