Hengel + molen beginner


Plaats reactie
Bas Huisintveld
Berichten: 2
Lid geworden op: 25-06-2014 20:09

25-06-2014 20:19

Beste allemaal,

ben aangestoken door wat vrienden van mij die regelmatig statisch op karper gaan vissen. Ben zelf van nature een roofvisser en zeevisser, maar nu lijkt het me leuk om af en toe met die gasten een keer mee te gaan. Heb ook al ervaring met de pen op karper.

Daarom ben ik nu dus op zoek naar hengel en molen die kwalitatief voldoende zijn, maar waar ik geen bakken met geld voor uit hoef te trekken (omdat ik deze visserij niet intensief beoefen). Na een beetje rond gezocht te hebben op het forum, is m'n oog gevallen op de Daiwa Black Widow (zowel hengel als molen). Nu heb ik deze hengel gezien op internet in de volgende varianten:

- 3.60m, 2.75LB
- 3.00m, 2.00LB

Ik ben niet van plan om op heel groot water te gaan vissen, met gigantische karpers. Welke hengel zouden jullie mij aanraden? En welk maatje molen zou daaronder moeten komen te hangen?

Alvast dank voor jullie reactie!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-06-2014 23:38

Op wat kleinschaliger water denk ik dat je veel meer drilplezier hebt aan de 10ft 2lb. In dat gevaal zal een molen maatje 4000 - 5000 ook wel genoeg zijn.
Wil je echt flinke afstanden kunnen werpen dat eerder de 12ft 2,75lb stok met een bigpit.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

25-06-2014 23:48

Bas,

Hier is het al een keer een topic geweest vwb de hengels:
viewtopic.php?f=38&t=69502

Meer topics? gebruik de zoekfunctie rechtsboven.

Wat molens betreft, tja, dat is altijd persoonlijk. Er zijn hier vele topics over (elke week wel), dus ik zou eens gaan kijken bij de afdeling Materialen en hier in de beginnershoek. De een wil er per molen 100 euro voor uitgeven, de ander de helft ervan of minder. Ik houd wel van Daiwa molens maar dan de duurdere (zeer degelijke molens over het algemeen, enkele gaan al zeer lang mee).

Ik ken deze hengels niet (de duurdere wel). Is er een reden waarom je hengels van Daiwa wilt (prijs?). Spro maakt leuke hengels, SKS geloof ik, Fox voor rond de 90 euro (warrior), maar zelf ben ik niet zo'n Fox hengel-liefhebber (spreekt mij niet aan). Toch hoor ik er goede dingen over. En zo zijn er meer merken. JC lees ik ook best vaak iets over.

Zelf vind ik het jammer dat er tegenwoordig alleen hengels vanaf 2,75 lbs te vinden zijn. Ik vis met 2,25 lbs ook op verschillende afstanden, als het moet (werpgewicht tot 92 gram als ideaal werpgewicht), maar bezit ook zwaardere hengels. De lichte(re) hengels zijn bij mij favoriet. Maar dat is een andere discussie.

Bepaal voor je zelf wat je budget voor de hengel is en ook voor de molen, met een bovengrens van +20 euro of zo (in totaal). En deel dat met de forumleden, dan kunnen ze je meer adviseren. Nu is het toch een beetje gissen wat je zoekt. Iets meer info helpt.

Succes
Bas Huisintveld
Berichten: 2
Lid geworden op: 25-06-2014 20:09

27-06-2014 19:43

Daaf, dank voor je reactie. Denk zelf ook dat een wat lichtere stok meer bij mijn wensen past.

Frenk, mijn budget zal rond de 120 - 140 euro liggen. Dat is wel echt het maximum. De reden dat ik de Daiwa Black Widow noem is het mooie uiterlijk van de hengel en het feit dat de prijs me aanstaat. Daarnaast goede verhalen hier op het forum, dus vandaar. Wat betreft de molen zal ik nog eens wat research doen met de zoekmachine!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-06-2014 22:46

Bas,

120-140 euro voor twee hengels neem ik aan.

ook de Shimano alivio en de Simano hyperloop cx vallen in die prijsklasse per twee.
Qua molens, voor een starter: de shimano usa 4500 kunnen nog wel jaren mee. Zat aanbiedingen op Marktplaats. 2 voor 90 euro wil nog wel eens lukken.
Plaats reactie