Beginner - Vraag over PEN-vissen


Plaats reactie
Eitel Sokollek
Berichten: 51
Lid geworden op: 27-05-2014 10:42

27-05-2014 12:45

Hallo allemaal,


Even voorstellen, ben Man van 48 en heb vroeger in mijn jonge jaren regelmatig gevist. Laatste tijd begint het weer te kriebelen, wat heet…..heb mij helemaal gestort op het Karper-vissen. Ik zit nog niet langs het water aangezien ik mij zo goed als mogelijk wil voorbereiden. Ik lees dus heel veel op dit forum en haal ook info op van andere sites.
Bovendien heb ik nu eerst maar eens een complete tackle-box samen gesteld en ben nu druk aan het oefenen voor het maken van knopen, riggs en dergelijke aangezien ik van mening ben dat dit met een minimale basiskennis moet zijn voor het succesvol karper-vissen.
Het volgende heb ik al voor mezelf uitgestippeld:
Ik wil eigenlijk naar het statische vissen maar heb geconcludeerd dat ik het beste eerst maar eens met een Pen ga vissen.
Ik wil hierdoor ervaring opdoen waar je allemaal op moet letten wat het water aangaat en waar zich onze vrienden gaan bevinden en hun gedrag is. Ik wil geen “karper-lotto” spelen door ergens wat dure hengels statisch in het water te plaatsen en dan maar zien of ze willen bijten.

Hieromtrent mijn vraag:
Aangezien ik maar een beperkt budget heb voor de aanschaf van de diverse benodigdheden wil ik eigenlijk het volgende doen en jullie advies / commentaar hierover is meer dan gewenst.
Ik wil een hengel kopen van ongeveer 2,75 – 3,0 lbs, bijpassende molen. De molen daar kom ik wel uit.
Vraag is alleen of het verstandig is om hengels te kopen waar ik uiteindelijk eigenlijk alleen maar statisch mee kan vissen maar nu eerst alleen maar wil gebruiken voor het pen-vissen?
Zoals gezegd wil in het begin alleen maar eerst pen-vissen zodat ik flexibel ben langs te waterkant en ik de karper beter kan begrijpen.
Bovendien wil ik een goede mix vinden wat het voeren aangaat, dus genoeg te doen eerst voordat ik aan het statische karper-vissen begin.
Dus bij deze graag jullie mening waar het om gaat wat jullie vinden dat ik eerst ga pen-vissen met een hengel die eigenlijk voor het statische vissen “gemaakt” is.

Wat ik erg nuttig zou vinden…..als er een ervaren kaper-visser mij eens “mee zou willen” nemen voor een sessie, maar wees gewaarschuwd…..ik wil veel leren en vraag dus veel .
Ik woon in de buurt van Assen….dus mocht een ervaren karper-visser geroepen voelen stuur dan aub ook een reactie.
Voor de rest wil alle actieve forumleden bedanken voor al de kennis die zij hier optekenen….het helpt mij erg om een goede en dergelijke start te hebben met het karpervissen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-05-2014 13:46

Je woont dus omgeving Assen, en zoekt eigenlijk hengels die zowel voor de pen als voor statisch bruikbaar zijn.
Molens kom je wel uit, zeg je.

Ik schrijf hier wat dingen neer die mijn mening zijn.

Verwschillende wateren
Wat ik mis is in wat voor wateren je wilt gaan penvissen en ook wilt statisch vissen. En wat je volgende stap zal zijn (jawel van pen- naar statisch, maar niet naar welk soort "categorie" water).

categorien:
* niet stromend (sloot, plas, meer)
* licht stromend (beek)
* sterk stromend (beek, rivier)

Ik onderscheid ook de volgende wateren:
* sloten in woonwijken
* watergangen/weteringen in polders
* kleine plassen zonder inlaat
* kleine plassen met inlaat (sloot, beek, gemaal, overstort)
* beekjes/kleine rivieren
* rivieren/grote rivieren
* grote plassen/meren met meerdere inlaten

Hengels
Op de meeste wateren volsta ik met een 2 lbs, 2,25 lbs of 2,25-2,5 lbs hengel als ik statisch vis. Met een werpgewicht van 60-90 gram kom je al een heel eind.

Hengels zijn er in verschillende maten en soorten. Je hebt parabolische hengels van 2,75 lbs en stijve hengels van 2,25 lbs. Parabolische hengels zijn fijn om mee te drillen, Stijve hengels hebben de goede eigenschap op (grote) afstand de vis vaak beter onder controle te hebben. Zoek dus een balans in jouw visserij.

Pen/statisch vissen met 1 hengel
Een Statische hengel om ook mee te penvissen. Hmm. Je komt dan uit op een parabolische hengel. Wat ik vroeger veel deed: ik had weliswaar de duurdere stokken maar ook goedkope stokjes, de Dam fighter bijvoorbeeld in de 2-2,25 lbs klasse en 12 ft lang. Ik heb ze nog steeds. Ideaal voor 60-70 gram, en geweldig parabolisch bij het penvissen. Goed bruikbaar bij obstakels! Op marktplaats 2 stuks gezien voor 40 Euro.

Molens
Praat je over een molen die ook inzetbaar is bij beide visserijen, dan kun je denken aan beetrunners (Shimano 4500) iets te groot voor het penvissen vind ik, maar wel bruikbaar en zeer goed inzetbaar in de statische visserij. Kijk op MP.

Nylon
Ook weer die keus. dik of dun. 35/00 om mee te pennen is lastig. 28/00 in de helft van de wateren met weinig obstakels (beetje riet, een enkele plomp) kan voor zowel penvisserij als statische visserij. Is dat verstandig? Ik krijg waarschijnlijk een hele berg commentaar over mij heen. 28/00 voor statisch visserij? Eerder 40/00 !! wordt er dan geroepen. Ik gebruik een 27/00 lijn op een 040 of 4000 type molen voor statisch, freelining of penvisserij. Merk: Berkley Big Game, op grote spoelen, Qua kwaliteit prijs zeer gunstig en goed. Ik vis met deze combinatie hiermee op een 2,25 lbs parabolische grafiet hengel (25 jaar oud). Noot: ik heb wel ervaring hiermee, en weet wat ik met de hengel, lijn en molen kan doen. Ik raad je als (her)starter geen 27/00 aan. Pas de lijndikte wel aan aan je hengel.

Net/mat
Vergeet de Carp care niet: een net vanaf 32 inch (80 cm), een goede onthaakmat, op veel plekken verplicht. Ik heb op mijn blog iets over struinnetten geschreven die ook voldoen als karpernet (statisch) vanwege de grootte van het net en de al dan niet lange of uitschuifbare steel. Kijk maar.

Kennis van het water
Kennis doe je op door te vissen. Observeer. Penvissen helpt daarbij. Dieptes, ondieptes, waar houdt de vis zich op (holding areas), waar komen ze niet, harde bodem, zachte bodem, waterplanten, obstakels. Waar zwemmen ze, waar azen ze. Waar moet je voeren, waar juist niet volgt hieruit.
Trek je conclusies en vis. Schrijf het evt op en kijk het later na.

Geen koopadvies
Ik noem hier dingen om over na te denken, niet als advies om ze te kopen (net en mat wel). Jij moet verder doen wat jij wilt. 't is jouw visserij.
Bij alles geldt: denk na bij wat je doet.

Lang niet alles
Dit is slechts een aanzet, dus 't is niet compleet. De anderen mogen aanvullen/hun view hierop geven. Heb je vragen stel ze gerust.
Tip: Ga je iets kopen, probeer het uit in de winkel : hoe voelt het aan. Vraag advies aan de winkeler en ga naar een hengelsportzaak, geen dierenzaak.

Succes!
Veel (voor)pret en succes!
Eitel Sokollek
Berichten: 51
Lid geworden op: 27-05-2014 10:42

27-05-2014 14:13

Hallo Frenk,

Bedankt voor je reactie en ik heb alvast je BLOG gebookmarkt....zo maar even goed induiken.
Water waar ik het nu over heb is het Veenhuizer Kanaal. Hier wordt hoofdzakelijk statisch op gevist maar ik wil dus om ervaring op te doen en onze vriend de karper beter te leren kennen eerst met de PEN vissen. Daarbij wil ik experimenteren met voer.
Heb al een exel-sheet aangemaakt waar ik allemaal factoren van belang ga noteren zodat ik later een completer beeld krijg waar ik mee bezig ben....ofetwel waar de karper mee bezig is.
Het water is heel licht stromend (niet altijd) en heeft volgens mij een klei-bodem. Ik loop nu dagelijks langs het water om te kijken in welke "hoeken" tekenen van karpers zijn maar moet nog wel aardig mijn oog trainen daar in.
Als ik een hengel heb zal ik dat water ook eerst uit-loten.
Als ik jou reactie zo lees raad je mij aan om eerst een hengel te kopen/halen die volledig toegespitst op het PEN-vissen....
Snoeren en Molens ben ik nog allemaal info over aan het lezen wat beste te doen is.
Ik wil eigenlijk weten of een statische hengel misschien te "stug" is voor het penvissen....

Ik heb nog niets aangeschaft wat hengels aangaat.....eerst maar ff hier ervaring verzamelen en bij deze ook zeker mijn dank voor je reactie!
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

27-05-2014 14:53

Een kanaal is zeker niet de gemakkelijkste plaats om te beginnen met vissen. Kanaal-vissen trekken hun hele leven rond en zwemmen soms wel kilometers per dag.

Je kunt denk ik het beste beginnen in wat cultuurwatertjes in een dorpje. Hier kun je ook wat makkelijker karpers spotten omdat het water vaak helderder en minder diep is. Ook hebben kanalen vaak een iets hardere bodem, dit maakt het spotten van karper ook moeilijker, de bellen plakkaten zijn namelijk een stuk minder uitbundig.

Op een kanaal(zeker als er ook scheepsvaart is) ga je het denk ik niet redden met 2.25 LBS hengels(statisch). Zwaarder zal ik niet aanraden bij het penvissen. Je vist namelijk met de top boven de vis waardoor je de demping in de hengel nodig zal hebben voor het drillen van de vis.

Ik denk dat je het beste een penhengeltje kan kopen op marktplaats en hiermee de ervaring opdoen. Als je daarna nog behoefte hebt om statisch te gaan vissen(veel mensen vinden pennen veelste leuk) kun je altijd nog kijken voor een setje om statisch te gaan vissen.

Zelf gebruik ik een Berkley M1 Twintip(1.50LBS & 1.75LBS) toppen. Ik gebruik eigenlijk altijd de 1.50 LBS. De 1.75LBS wil nog wel eens van pas komen in de lelievelden of bij bruggen etc.

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

27-05-2014 15:26

Ikzelf gebruik Fox stalkers 2.25lb, deze kan je inzetten voor de pen voor het wat zwaardere werk (obstakel pennen e.d.) , en de stokken zijn ook uitermate geschikt voor statisch vissen, al dan niet op kleiner water/vaartjes/kanaaltjes. 75-100m werpen lukt ook nog wel als je lijn het toelaat. Ik heb er 4000D USA molens onder zitten, en hengels blijven daardoor erg licht!

Heb veel vreugde van deze hengels, en heb er ook een 40+ ponder op mogen vangen. De hengel buigt erg mooi door en heeft nog voldoende ruggegraat in het achterdeel. Hengels op ARK tot aan lokaal prutputje gebruikt, en ze hebben me tot nu toe nog niet in de steek gelaten. Alleen op afstand vissen raad ik niet aan met deze stokken.
Eitel Sokollek
Berichten: 51
Lid geworden op: 27-05-2014 10:42

27-05-2014 18:29

Hmmm,

Ik merk het al.... te snel gedacht door mij.

Zal jullie suggesties allemaal wat tegen elkaar afwegen en dan maar zien of ik de goede keuze maak.
Ik zal op ieder geval naar een echte Hengelsportzaak gaan om daar het een en ander in het echt in de handen te houden en niet vanaf plaatjes of alleen op specificaties afgaan maar ook op het "gevoel".

Als iemand nog suggestie heeft voor een goede hengelsportzaak in Groningen dan hou ik me zeker aanbevolen.
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

28-05-2014 10:39

Voor goede hengelsportzaken in Groningen (provincie), kun je het beste terecht:

Groningen (plaats) "Titus Blom"
Paterswolde "Hengelsportmekka"
Leek "Kuperus"
Stadskanaal "De ara"

verder wens ik je veel succes met de karperzoektocht!

Ps. ben zelf ook meest met de pen bezig, maar sinds februari bezitter van een 1,75 LB (pen)hengel, waarmee ik gebruikmakend van het running rig systeem de karper belaag. Gewoon een simpel wartelloodje van 25/35 gram, dat vrij over de lijn kan glijden. de ultieme manier om verder van de kant te vissen en toch zelf bepalen wanneer je de haak zet.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-05-2014 11:11

Eitel.

Ook dat is mogelijk, wat Heijo zegt.

Als ik jou reactie zo lees raad je mij aan om eerst een hengel te kopen/halen die volledig toegespitst op het PEN-vissen....

Nee hoor, al is dat niet per se zo'n grote investering, hoor een penhengel erbij.

Het is zoals Wouter het zegt. Om terug te komen op mijn schrijven: alsl ik naar jouw wens kijk en in mijn hengelkast kijk, zou ik uit mijn kast de volgende hengels pakken: North Western Sealy 12 ft, 2-2,25 lbs, omdat dit voor bijna alles inzetbaar is. Ik noemde daarom voor jou ook die Dam hengels (bijvoorbeeld de Whisker serie, of vooral de Andy Little serie) die mogelijk voor jou van toepassing kunnen zijn, en ook betaalbaar zijn.
Eitel Sokollek
Berichten: 51
Lid geworden op: 27-05-2014 10:42

28-05-2014 11:24

Hallo Frenk,


Ik ben al om :-).
Zoals ik al in mijn eerste stukje schreef wil ik heel breed in het karpervissen instappen.

Ben dus bezig om voerrecepten op te zoeken.
Spreadsheet maken voor een logboek.

En....ga in het begin dus strunen....denk dat dat voor mij de beste manier is om het water "te leren kennen" als ook de karper met zijn eigenaardigheden en gedrag.

Ben nu bezig om allemaal knopen te leren en da is het internet gelukkig ook een bron die onuitputtelijk blijkt.


Heb al veel opgestoken van jullie reactie ervaren vissers en geeft ook zelfvertrouwen om het geheel goed en doordacht aan te pakken.

Nogmaals dank aan jullie allemaal!

Frenk:
Schitterende blog van jou!! Echt een mooie en ontspannende manier om te leren karpervissen (bewust NIET karperVANGEN geschreven ;-) )
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-05-2014 13:58

Dankje :)

Kijk hier eens voor knopen en rigs. Zeer handzaam, en gewoon op je PC bewaren/telefoon/tablet, wat je wilt. Duidelijke uitleg. Natuurlijk ook te gebruiken met andere hakendan wat zij aanraden!

http://www.foxnewsletter.com/catalogues ... ide-NL.pdf

Succes ermee!
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

28-05-2014 16:14

Als aanvulling op het advies wat hier boven al gegeven is zou ik niet te veel spullen kopen, maar beginnen met een penvisset. Mocht je later als nog statisch willen kun je het materiaal altijd nog
aanschaffen.

De Ara Hengelsport in Stadskanaal is overigens een prima winkel voor advies en het aanschaffen van de benodigde materialen. Alleen de dobbers voor het pennen zou ik er niet aanschaffen. Deze kun je beter bestellen op http://www.dobberrob.nl. Hangemaakte pennetjes, kwaliteit voor een zacht prijsje. :wink: Ik gebruik ze zelf ook en ben er zeer tevreden over.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

28-05-2014 23:13

Beste Eitel,

Leuk dat je gaat vissen op karper en dat je eerst wilt beginnen met penvissen is denk ik erg wijs.
Het leren kijken, genieten van de natuur, de rust en je vrijheid is misschien wel belangrijker als alle poespas er om heen. Misschien wil je dadelijk niet eens meer systeemvissen 8)

Je denkt in lbs en in verschil tussen pen/systeemvissen denk ik...
Misschien is het handig te weten waarom er verschil is in materiaal en waar je dit voor gebruikt. Om je even op weg te helpen kan ik je schrijven wat ik weet en waar ik mij aan houd.

Als eerste een paar tips. Schaf een goede polaroid bril aan (eentje met gesloten zijkanten). Dit heeft mij al meerdere karpers en onverwachte hotspots opgeleverd. Meer zien is meer weten!
De palomar knoop is met nylon beresterk en doodsimpel. Maak je lijn bij het knopen altijd goed nat, vooral bij nylon. Gebruik je bledhaken, dan kan je hier eens naar kijken youtubefilmpje met een aantal bledknopen.

Drillen:
Wat is het doel van hengels, lijnen, molens, haken, enzovoorts... Je wilt een vis vangen maar je wilt de vis daarbij ook zo min mogelijk belasten en beschadigen. Daar kan je je materiaal op afstemmen. Iedereen heeft een eigen techniek en daarin zijn/haar vertrouwen. De een gebruikt de demping van de hengel optimaal, de ander misschien de rek van de lijn en weer iemand anders vindt het fijn om de molenslip flink te laten werken. Hiermee is het al heel moeilijk om zonder kennis te weten wat het beste materiaal is voor jou. Dan hebben we het nog niet eens over type water, karperpower, stroming en obstakels of seizoenen...Maar houd het simpel want moeilijk hoeft het niet te zijn.

Een karper drillen op de pen kan heel anders zijn dan het drillen van een karper op systeem. Dit heeft vooral te maken met de afstand tussen vis en mens. Vaak wordt een vis op systeem gedrillt met een grotere afstand dan dat de vis gedrilt wordt bij het penvissen. De kracht van de vis en stroming is niet anders. Een nylon en fluorcarbon lijn heeft een bepaalde rek. Deze rek is bij het vissen op afstand vele malen groter dan op een short-range. Daarom kan je vaak met afstandvissen de vis voldoende dempen met een stuggere lijn en hengel. Bij het afstandvissen is de afstand daarom een van de twee hoofd delen voor de keuze van je materiaal. Des te verder je vist (of des te meer stroming er is) des te stugger wordt je materiaal. Daarnaast kan je werpgewicht bepalend zijn voor de keuze van je materiaal bij het afstandvissen. Als je een voerboot gebruikt of je lijnen uitloopt/vaart hoef je dus geen rekening te houden met werpgewicht!
Bij het penvissen/oppervlaktevissen/freelinen is het anders. Er is veel minder lijn tussen vis en mens waardoor je met je materiaal moet compenseren. Dit is toch wel de reden waarom je bij het penvissen vaak een hengel neemt met een soepele demping en een lijn met wel wat meer rek. Je kunt dit combineren of juist kiezen voor het en of het ander. Je kunt inderdaad een stuggen hengel nemen bij het penvissen en daarbij een hele rekbare lijn nemen. Andersom kan natuurlijk ook, wat je wilt. Uiteindelijk kan de molenslip de ontbrekende controle verzorgen. Het doel blijft het zelfde. Laat de vis moe worden op het materiaal en zorg er voor dat je materiaal niet kapot gaat, zodat je de vis veilig kunt landen :roll: Theorie allemaal...
Hierover heb ik laatst het een en ander over gelinkt 8)
http://pendingen.blogspot.nl/2014/05/technieken-tijdens-de-drill.html

Als laatste is het handig te weten of de vis "vrij" kan zwemmen na de aanslag of niet. Als je een vis bijna niet hoeft te sturen dan kan je over het algemeen lichter materiaal gebruiken onder het motto: spanning op de lijn houden en laat de vis maar zwemmen. De vis wordt na een tijd toch moe en dan kun je deze gewoon op je gemak binnenleiden. Moet je wel sturen en obstakels ontwijken dan heb je gewoon materiaal nodig waarmee je wat meer te vertellen hebt en wat schuur bestendiger is.


Dit is niet allemaal Dè wijsheid maar wel mijn idee over het vissen en de keuze voor materiaal.
Als tip raad ik je aan een 4 meter of 3,60 meter hengel te kopen (1,5 lbs) met een 2500-4000 molen en 25/00. Dit is volgens de theorie niet helemaal optimaal maar biedt all-round denk ik een goede start. Ga hiermee eerst de lol en vrijheid van het karpervissen beleven en kijk daarna eens verder naar de rest van je materiaal. Marktplaats is perfect voor de koop van je materiaal.

Succes!
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Eitel Sokollek
Berichten: 51
Lid geworden op: 27-05-2014 10:42

29-05-2014 09:24

Hallo Michael,

bedankt voor je uitvoerig reactie hier.

Mijn insteek was het om statisch te gaan vissen op karper maar ben dank dit forum "om" en zal me eerst toeleggen op het strunen.
Ik ben dan dus nu ook van plan om alle noodzakelijke dingen aan te schaffen van schepnet tot boeilinaald zeg maar en alles wat daar tussen past.
Alleen pas ik volgende aan en dat is dat ik in plaats van 2 statische hengels eerst maar ga voor een hengel en uitrusting ervan zoals jij deze boven hebt omschreven.

Toch nog ff korte vraag aan jou mbt haak enzo:

Aangezien ik nu al aan het oefenen ben met knopen, riggs en verbinden van hoofdlijnen en wat er nog zo kneepjes er zijn....
Als ik met een pen ga vissen.....dan ook werken met een hair?
Aangezien ik dus ook wil experimenteren met aanvoeren doormiddel van particels, wil ik in het begin met zoete mais gaan vissen. Wat is in jou beleving de beste opstelling wat presentatie van het aas betreft?

Alvast en wederom bedankt voor je reactie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

29-05-2014 10:11

Aller eerst moet je de vis vinden 8)
Dus ipv van alles droog uit te zoeken zou ik ieder zonnig moment aan de waterkant zijn om te zoeken.
Je kunt nog zoveel droog oefenen, watersense krijg je alleen aan het water. Tip van zonnebril niet in de wind slaan!

Eenmaal de vis gevonden, althans wetende welke sloot vis bevat, een paar voerplekjes maken en die een voor een afvissen.
Montage, zo simpel mogelijk!
2 stoppertjes met daar tussen je pen, pen zo licht als maar kan, dan zo licht mogelijk beloden en met een afstand van 10-20 cm tussen laagste loodje en haak vissen.

Zoete mais voldoet in 99 van de 100 gevallen prima! Geen extraatjes, tenzij een bedje van hennep.

Wel / geen hair? is voor mij alleen afhankelijk van het aas waarmee ik vis.
Zacht aas, mais / smack / granen, dat je op de haak kunt doen = geen hair.
Hard aas, tijgernootje / pellet etc = Hair.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

29-05-2014 12:39

Eens met Marc.

Verder kun je overal prima een hair voor gebruiken. Zeker als je wilt oefenen. Ook de lengte van een hair is leuk om mee te experimenteren. Probeer op dressuurwateren maar eens een hair van 7 cm uit! Ik heb er niet heel veel ervaring mee maar heb meerdere betrouwbare berichten hierover gelezen.

Zelf gebruik ik zo min mogelijk een hair maar dat is voorkeur. Mijn boilies gaan zelfs gewoon op de haak.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Eitel Sokollek
Berichten: 51
Lid geworden op: 27-05-2014 10:42

30-05-2014 08:24

Hallo reaguurders van dit onderwerp,

Ik heb nog twee vragen waar ik graag nog even een antwoord van jullie zou willen ontvangen. Misschien niet de slimste vragen mar afijn....zou toch graag een reactie van jullie willen ontvangen.

Vraag 1:
Betreft snoer op de rol. Ga ik er goed vanuit dat aan de snoer die op de molen (dikste/zwaarste lijn) zit je een "voorlijn/onderlijn" aanknoopt van max 2x de lengte van de hengel? Bovendien zou die voorlijn dunner moeten zijn dan de hoofdlijn?!
En aan de voorlijn knoop je dan je rig vast of deze direct aan het einde van de voorlijn/onderlijn bevestigen?

Vraag 2:

Stel ik ga eigenwijs toch PENvissen met een stuggere hengel. Er werd gewaarschuwd dat dat eventueel problemen kan opleveren bij het aanslaan omdat je tijdens het PENvissen met je haak te dicht bij de hengel zit.
Is dit niet op te vangen om dan de slip/rem gewoon een beetje open te draaien zodat de aanslag niet te hard aankomt?

Alvast bedankt voor jullie reacties en suggesties.

Vriendelijke groet,

Eitel
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

01-06-2014 10:51

1. Dit wordt een voorslag genoemd en wordt gebruik bij het statisch vissen als er bijv. mosselbanken zijn wat je lijn kan beschadigen. Deze lijn dient dikker te zijn dan je hoofdlijn en meestal wordt een lengte genomen van 2x de hengellengte.

2. Ik ben begonnen te penvissen met een 2,5 lb afstandshengel. Dat was verre van ideaal, omdat je voorzichtig moet aanslaan aangezien de top stug is en niet mee buigt. Ik vis tegenwoordig met een lichte penhengel, Shimano Catana CX Float 390. Deze hengel is niet te stug en zelfs bij een brasem of zeelt buigt de top mooi, maar gaat de hengel niet helemaal krom.

http://fish.shimano-eu.com/publish/cont ... float.html

Wil je een afstandshengel gebruiken om te penvissen ontkom je er mijn inziens niet aan om dan voor een lichte afstandshengel te kiezen.
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

01-06-2014 11:04

Hey Eitel,

vraag 2:

Natuurlijk is penvissen met een stuggere hengel mogelijk. Het is uiteraard niet ideaal, maar of een karper je haak zal pakken zal niet aan je hengel liggen. Het drillen zal veelal op de slip moeten gebeuren omdat je hengel dus minder vergevingsgezind is. Gevechten vlak onder de top zou ik persoonlijk dus vermijden als ik met een stuggere hengel zou pennen. Dus wanneer je een karper haakt laat hem maar een stukje wegzwemmen, zodat je de vis niet onder je voeten hoeft te drillen. Maar om te beginnen is het zeker mogelijk om met een stuggere hengel te pennen.

Groet Jeffrey
Plaats reactie