Vraagje slappe lijnen


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

01-05-2014 20:10

Hallo,

Als ik met slappe lijnen vis vind ik het raar dat als ik mn lijnen op de steunen zet ik nooit lijn bij moet geven...

Ik gebruik een fluorocarbon hoofdlijn, ik zie m ook snel zinken...
Ik hou na het ingooien mn hengeltoppen onder water om de lijn beter te laten zinken, waarna ik de hengels op de steunen zet om vervolgens de lijn nog meer te laten zinken. Wat ik vaak bij anderen lees is dat ze vaak lijn moeten bijgeven omdat die zichzelf strak trekt bij het zinken...

Dit heb ik dus zelden voor. Doe ik dan iets verkeerd? Het water is niet zo diep (1m20 ongeveer waar ik vis). Mensen die met slappe lijnen vissen hoor ik soms praten dat de hoofdlijn loodrecht onder de hengeltop naar beneden loopt... Dit gebeurt vaak niet bij me ook al geef ik lijn bij, hij trekt hem niet echt strakker...
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

01-05-2014 21:21

Lees het topic uit de link eens rustig door en je wordt een heel stuk wijzer.

http://karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=18&t=77614
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

01-05-2014 22:27

Kevin, je hebt vast wel eens van de stelling van Pythagoras gehoord.
Stel, je vist op jouw water 50 meter uit de kant op 1 meter diep, dan kun je op http://www.rekenmachineonline.com/stell ... ythagoras/ uitrekenen hoeveel extra lijn je in theorie zou moeten geven.
In de praktijk is het wat meer om de spanning tijdens het afzinken van de lijn te halen.
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

02-05-2014 10:42

Ik weet hoe de registratie verloopt bij slappe lijnen en hoe je ze zogezegd opstelt...
Vond het gewoon raar dat ik nooit lijn moet bijgeven na het ingooien...

Bij de stelling van pythagoras zou ik ook lijn moeten bijgeven in theorie...

Maar in mijn praktijk komt het zelden voor...

Vandaar mn vraag of dit wel normaal is

Alvast bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

02-05-2014 10:56

Kevin christiaens schreef:Ik weet hoe de registratie verloopt bij slappe lijnen en hoe je ze zogezegd opstelt...
Vond het gewoon raar dat ik nooit lijn moet bijgeven na het ingooien...

Bij de stelling van pythagoras zou ik ook lijn moeten bijgeven in theorie...

Maar in mijn praktijk komt het zelden voor...

Vandaar mn vraag of dit wel normaal is

Alvast bedankt voor de reacties

Ja het is redelijk ondiep en je houdt je hengeltop onderwater. Kan kloppen dat je niet veel lijn bij hoeft te geven...
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

06-05-2014 08:38

Ik denk dat het eerder komt door hoe je werpt. Als je 20m uit de kant wil werpen, maar je gooit je lood 100m de lucht in met een boog dan heb je inderdaad al een slappelijn als je je hengels in de steunen zet.

Vis je bv met lijnclip dan is je lijn uiteraard flink gespannen als deze is afgezonken; en dan geef je meer lijn om slap te liggen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-05-2014 17:31

Nee hoor, doordat het water ondiep is hoef je niet bij te geven. Heeft weinig met het ingooien te maken.

Op de lijnclip, of met vinger afgeremd, onder spanning laten afzakken op water van 1.20m diep zal het 'na zinken' hooguit 50cm zijn hoe ver je ook weg vist.

Is het dieper, dan krijg je de lijn onder spanning ook niet helemaal op de bodem. Hierdoor kan het 'na zinken' actueel worden. Of als je over diepere stukken vist.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

06-05-2014 19:58

Dit maakt veel duidelijk, dankje! Klinkt ook logisch maar moest het even zeker weten
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

14-05-2014 14:59

Je geeft aan dat je lijnen niet rechtstreeks vanaf het topoog naar beneden loopt. Is je lijn dan wel helemaal slap? Het hoeft niet altijd hélemaal...maar de zwaartekrachtregels gelden toch in alle situaties...een slap hangend draadje zal altijd naar beneden hangen...

wat gebeurt er als je toch wat lijn bijgeeft?
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

15-05-2014 08:15

Andre Jacobs schreef:Je geeft aan dat je lijnen niet rechtstreeks vanaf het topoog naar beneden loopt. Is je lijn dan wel helemaal slap? Het hoeft niet altijd hélemaal...maar de zwaartekrachtregels gelden toch in alle situaties...een slap hangend draadje zal altijd naar beneden hangen...

wat gebeurt er als je toch wat lijn bijgeeft?


Als ik wat lijn bijgeef gebeurt er niets... De lijn wil niet verder het water intrekken...
Pas als ik na het uitgooien, mn hengeltoppen onder water hou tot vlak onder de kant, vertrekt de lijn loodrecht onder de hengeltoppen
Plaats reactie