Beginner heeft hulp nodig


Plaats reactie
Bjarne Geerts
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-05-2014 15:45

01-05-2014 15:55

Sinds enkele jaren vissen ik en mijn broer op de vijver van onze opa, deze bestaat uit een groot rond eiland met een diameter van ongeveer 50m en een "gracht' van 5-10m breed errond en een diepte van ongeveer 1,5 meter. Nu vissen wij hier al eens graag op en we dachten dat we karper vingen , maar nu blijkt dit giebel te zijn. In de week had ik wel een vis bovengehaald van zeker een meter, maar aangezien ik hem niet kon landen wist ik niet wat het was (mijn broer dacht een karper) we zagen hem namelijk maar even aan het wateropp. omdat hij de lijn gauw overtrok. Ik vis met een werphengel en ga morgen een lancee aanschaffen. Nu vroeg ik me af, met wat kan ik het best op karper/giebel vissen?(heb vaak voorn als bijvangst) Met zowel een vaste als lancee? Welk aas kan ik best gebruiken? Nu gebruik ik vaak mais en maden, mais uit blik weliswaar (Welke is hier beter? vanille of aardbei?). Welk loodstand kan ik best gebruiken, hoe kan je het best vissen met zo'n lancee? Waar kan ik de karper het beste vinden nu? (de vijver is aan de buitenkant overal omringd met overhangende bomen+struiken en in de breedste bocht heb ik vandaag nog 2 giebeltjes geland). Welke lijndikte en hengeldikte kan ik best gebruiken (hield nu vast aan 14-14). Is een polaroid zonnebril noodzakelijk en wat doet dit precies?
En andere info die nuttig kan zijn
Ik weet dat het veel is, maar het zou me goed kunnen helpen
Groetjes, Bjarne
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

01-05-2014 16:35

Giebel en brasem zijn vissen waar je met maden gepaard met wat lokvoer het best mee kan vissen. als je karper wilt vangen, kan dat ook met maden, mais en kikkererwten, maar doorgaans willen mensen die op karper vissen, liever geen bijvangst. dus doen we het aas niet aan het haakje, maar aan een touwtje dat aan het haakje vast zit... en hair.je kunt er een boilie aan doen. das in princiepe een hard deegballetje met smaak. doorgaans een cm of 2 groot. en als je dat touwtje aan je haak nou lang genoeg maakt, kunnen er bijna alleen nog karpers aan de haak komen. moeten ze er natuurlijk wel zitten. waar is dat plasje water eigenlijk? Kunnen we es kijken of dat leuk is voor een forum viswedstrijd...
Bjarne Geerts
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-05-2014 15:45

01-05-2014 16:49

water is van mijn opa, in Balen (A'pen)
weet wel niet of hij hier graag andere vissers heeft ;)
Vroeger zat het hier trouwens vol met karper, van de blauwe (Weet iemand de naam van deze soort?)
En als je wat korrel gooide zwommen ze over elkaar voor een hap.
Echter is er 5 jaar geleden ofzo een zware winter geweest en in het voorjaar hebben we enkele kruiwagens vol met van deze grote jongens uit de vijver moeten halen...
Weet niet zeker of er nog van deze overschieten, met korrel voederen levert nog maar weinig op.
Mijn opa wil wel nieuwe blauwe karper erop zetten, maar weet iemand deze naam aub? en waar ik ze zou kunnen krijgen?
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

01-05-2014 17:39

Hoe bedoel je een luxe probleem :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-05-2014 21:53

Ik heb je bericht een paar keer gelezen, maar ik snap er soms niets van, kan en zal zeker aan mij liggen. Ik begrijp de volgende woorden / termen /uitdrukkingen niet, kun je dat eerst even uitleggen?

* omdat hij de lijn gauw overtrok - bedoel je : omdat de vis de lijn kapot trok?
* een lancee - wat is dat?
* Welk loodstand kan ik best gebruiken - bedoel je welk loodgewicht?

hoe kan je het best vissen met zo'n lancee?

Ik moet eerst weten wat een lancee is om te weten hoe je ermee kan vissen.

Welk aas kan ik best gebruiken?

In je tweede bericht gaf je aan:
En als je wat korrel gooide zwommen ze over elkaar voor een hap.
Dus het zou niet zo moeilijk moeten zijn wat te vangen. Echter, je zegt ook: dat met korrel voederen nog maar weinig oplevert. En:
in het voorjaar hebben we enkele kruiwagens vol met van deze grote jongens uit de vijver moeten halen...
Dus er kan heel veel dood zijn. Met kans op weinig of geen karper, misschien wel iets anders (die van een meter).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-05-2014 21:59

in België Frenk, noemen ze een werphengel een lancee :-)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-05-2014 22:03

allez, een lancee!
Bjarne Geerts
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-05-2014 15:45

01-05-2014 22:30

vissen zijn toen gestorven een jaar of 5 geleden
de loodstand is hoe de loodjes op de lijn plaatsen
en kapot getrokken ja :)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-05-2014 22:41

OK, Duidelijk.

Heb je nog wel eens karper gezien? gooi eens wat drijvende hondenbrokken (rondom) op het water en wacht rustig af. Komt er karper op af, dan weet je genoeg.

Waarmee heb je die metervis gehaakt? Mais? Kun je die vis omschrijven? Heb je die vis nog teruggezien/gevonden (dood bijvoorbeeld bij het opruimen van de dode vissen). Ben eigenlijk wel benieuwd :)

Blauwe karper, helaas, ben geen Koi karper kenner. Er zijn er hier wel een paar die dat weten denk ik.
Anton van Hoek
Berichten: 12
Lid geworden op: 17-04-2014 17:45

02-05-2014 10:05

Was de vis buiten het water echt blauw van kleur? Ik weet dat wanneer je naar karpers in het water kijkt de slijmlaag voor een ietwat blauwe gloed kan zorgen als de zon er op staat, misschien heb je dit gezien?
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

02-05-2014 10:13

Kan er weinig touw aan vastknopen.. :roll: Misschien een wat algemeen beschaafder nederlands berichtje opzetten :P. Ik ken geen blauwkarper..

Materialen om te beginnen met statisch vissen vind je hier,
http://nachtvissers.nl/beginners/beginn ... materiaal/
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Bjarne Geerts
Berichten: 5
Lid geworden op: 01-05-2014 15:45

02-05-2014 18:20

Het is idd zo'n blauwe gloed dat ik bedoel, maar hebben ze dat allemaal? dacht dat het een specifieke soort is.
Wel, die metervis kwam slechts even boven water en in al mijn adrenaline heb ik er niet op gelet, mijn broer vond het een dikke vis en dacht een karper.
Gehaakt met een bende maden aan mijn haak (stuk of 5)
Ging trouwens vandaag vissen met een werphengel, doen jullie hier een dobber aan of niet? En indien niet, kan je dan bijna alleen weten met een verklikker dat je beet hebt? Ik moet immers kiezen tussen een dobber en verklikker dan want de mijne zijn te licht waardoor ik er slechts een beetje lood aan kan hangen en dit gooit niet lekker ;)
Heb trouwens al enkele malen met gewone korrel en brood gegooid op het water, maar er komt niets op af dan kleine visjes. Een grote karp heb ik niet meer gezien, tenzij die 1 meter karp er 1 was natuurlijk.
Ben vandaag trouwens even gaan vissen en ik heb een paling gevangen tot mijn verbazing.
Plaats reactie