Zit karper diep of ...


Plaats reactie
Kevin christiaens
Berichten: 175
Lid geworden op: 15-09-2013 11:36

21-04-2014 11:37

Hallo,

Ik zit weer met een vraagje...

Op mijn plas heb je verschillende dieptes. Waar ik meestal vis is het aan de kant een meter diep, naar het midden toe wordt dit iets dieper, ongeveer 1m50 dit ondiepe stuk is het grootste deel van de vijver... En hier ving ik wel redelijk op. Veel karpervissers trouwens.

Maar je hebt ook een veel diepere put van enkele meters diep... Hier zitten eigenlijk altijd brasemvissers en zelden karpervissers.

Ik vraag me af waarom de karpervissers niet of zelden op die diepe stukken komen... Misschien door de brasem/witvis vissers? Of omdat ze verder kunnen uitgooien aan het grootste deel van de vijver?

Of zitten de karpers meer in het ondiepe stuk...
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

21-04-2014 12:49

Het antwoord is niet simpel, in het water heb je "lagen" elke laag heeft zijn eigen eigenschappen, karper vertoefd vooral in het voorjaar graag in de warme waterlagen, als dat dan op 1.50 diep is dan zitten ze daar, maar is die warme waterlaag op 3 meter diep, dan zitten ze daar, die lagen zijn nauwelijks te meten vanaf de kant omdat je meetapparatuur ook door de andere waterlagen heen komt en je dus geen betrouwbare meting heb.
Bij dergelijke wateren is het voornamelijk veel uittesten en afkijken bij de buren, en als de karpervissers dan op 1.50 meter diep vissen, dan doe jij dat dan ook, de meeste karpervissers hebben vaak een lange ervaring met een water en weten vaak precies hoe en wat, waarom dan het wiel opnieuw uitvinden (ondiep vissen terwijl de vis op 1.50 meter zit) als het al uitgevonden is door anderen?
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Robin Haakman
Berichten: 39
Lid geworden op: 31-08-2012 18:14

21-04-2014 14:30

Ik zou hieraan wel willen toevoegen dat de overige karpervissers niet altijd weten wat het beste is, doen ze dit omdat de collega vissers daar vissen, hebben ze ook gevist op de diepere gedeeltes, misschien weten ze niet dat er een diep gedeelte zit etc. Kortom wat anderen doen hoeft naar mijn mening niet beter of minder goed te zijn. Dat op de diepe stukken brasemvissers zitten hoeft ook niet te betekenen dat er geen karper zit. Ik heb vaak genoeg gehad dat ik eerst brasems ving en vervolgens opdezelfde stek nog een aantal karpers. De etende brasem/witvis trekt namelijk ook de nieuwsgierigheid van onze karper. Door goed te observeren moet je zeker op dat soort wateren de karperactiviteiten zien. Zien je de activiteit voornamelijk op de ondiepere stekken probeer het dan daar. Zie je dit boven de diepere stekken dan daar.
Plaats reactie