Beginnende kapervisser (beetmelders)


Plaats reactie
Robin Hoste
Berichten: 28
Lid geworden op: 12-04-2014 20:56

12-04-2014 21:04

Ik ben 15 en ben beginnen vissen door m'n vader. Ik heb 2 shiman stokken met 2 shimano molens erop. Allemaal goed materiaal om te beginnen imo.

Afbeelding

Ik vis met deze stoel van korum en ongeveer die arm. M'n vader zegt dat beetmelders voor niets nodig zijn. Ik wil gewoon even jullie mening hierover vragen. Ik vis met pellets in zo'n korfje, m'n vader zegt dat ik gwn mijn pers horizontaal moet zetten tov v/d plek waar ik vis en dat ik gwn mijn toppen in de mot moet hebben. Maarja die 'pod' vind ik niet stevig genoeg daarvoor, en 2e punt als ik een 'zware' beet heb aan de ene stok dan vliegt m'n ander stok bijna het water in omdat die pod niet zo stevig staat. graag jullie tips, moet ik gwn m'n toppen naar beneden leggen of hoe zouden jullie het aanpakken.

grtjs,
Robin
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

13-04-2014 07:34

Hallo Robin ten eerste welkom op het board! :wink:

Ten 2e dit is voor het eerst dat ik zo een stoel rodpod combi zie.

Zoals je vader zegt, gewoon op je toppen letten vind ik zelf niet zo een goed idee. Je moet dus met snaar strakke lijnen vissen. Waar ik zelf al geen voorstander van ben.

En ja ik zou de toppen niet hoog uit laten steken, waarom? Als er wat wind staat kan je lijn wiebelen en krijg je valse meldingen. En vaak voor stekpezers die eerst kijken waar jij je lijnen hebt liggen.

Ik zou persoonlijk een klein pieper setje er op zetten met een hanger systeem zodat je terug beten ook beter geregistreerd worden. En daarbij met een slappe lijn te kunnen vissen.

En even een persoonlijke vraag, vind je het niet jammer dat jij met je (toch leuke montage :wink: ) erg plaats gebonden bent? Je bent altijd verplicht een open plek te vinden.

Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

13-04-2014 11:06

Hey Robin,

Inderdaad de zoals Bas al zei, toppen omlaag i.v.m. wind.
Of elektronische beetverklikkers echt nodig zijn om een vis te vangen....Nee.
Is een elektronische beetverklikker handig.....Ja

Eventueel compromis is alleen een licht wakertje/hangertje gebruiken. Zo hoef je niet met strakke lijnen te vissen en ben je toch actief aan het vissen, omdat je je wakertje in de gaten zal moeten houden.

Groet Jeffrey
Robin Hoste
Berichten: 28
Lid geworden op: 12-04-2014 20:56

13-04-2014 14:40

Bedankt voor de snelle antwoorden, ik weet niet waarom mijn vader is toch zo radicaal tegen die biepers setjes. En eentje cheap eentje kopen zie ik niet zitten want ik hoor dat er inmens veel verschil zit tussen al die dingen. En met een hangertje wat jij bedoelt, is dat dat gewoon uitsmijten heel klein beetje opdraaien (niet strak dat je toppen dus bewegen) en daar gwn een hangertje aanhangen?

edit : en Bas ik vind dat niet erg want ik kan die pot helemaal draaien zoals ik wil. En meestal vissen we gewoon op een redelijk grote vijver niet in kanalen etc.
Mvg,
Robin
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

13-04-2014 15:15

Hey Robin,

Zie hier een aantal voorbeelden:

http://www.raven.nl/nl/categorieen/karp ... s_hangers/

Het is inderdaad grofweg gezegd...
- Inwerpen
- Als je lood de bodem heeft geraakt mag dat niet meer verschuiven. Dus niet hard aan de lijn trekken.
- Hengel op de standaard plaatsen(met nog een half slappe lijn).
- Geef je lijn even de tijd om rustig te zinken.
- Dan wakertje plaatsen. Veel karpervissers hangen het hangertje/swinger tussen hun molen en het eerste oog van de hengel. Ik persoonlijk vind het fijner om die van mij tussen het eerste en tweede oog te plaatsen. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
En dan maar staren naar dat hangertje :D

Ook kan ik je aanraden om op zoek te gaan naar dvd's over karpervissen. Daar kan je heel veel van opsteken.

Groet Jeffrey

Ps; Je zal niet meer vangen met een elektronische beetverklikker. De karper ziet namelijk niet wat er op de oever staat. Het dient puur voor het eigen gemak.
Robin Hoste
Berichten: 28
Lid geworden op: 12-04-2014 20:56

13-04-2014 15:23

Jeffrey Arends schreef:Hey Robin,

Zie hier een aantal voorbeelden:

http://www.raven.nl/nl/categorieen/karp ... s_hangers/

Het is inderdaad grofweg gezegd...
- Inwerpen
- Als je lood de bodem heeft geraakt mag dat niet meer verschuiven. Dus niet hard aan de lijn trekken.
- Hengel op de standaard plaatsen(met nog een half slappe lijn).
- Geef je lijn even de tijd om rustig te zinken.
- Dan wakertje plaatsen. Veel karpervissers hangen het hangertje/swinger tussen hun molen en het eerste oog van de hengel. Ik persoonlijk vind het fijner om die van mij tussen het eerste en tweede oog te plaatsen. Maar dat is persoonlijke voorkeur.
En dan maar staren naar dat hangertje :D

Ook kan ik je aanraden om op zoek te gaan naar dvd's over karpervissen. Daar kan je heel veel van opsteken.

Groet Jeffrey

Ps; Je zal niet meer vangen met een elektronische beetverklikker. De karper ziet namelijk niet wat er op de oever staat. Het dient puur voor het eigen gemak.


Ik heb wel een vraagje als je je toppen naar beneden richt, is dat het dan makkelijk voor de vis om de stok in het water te halen?

grtjs,
Robin
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

13-04-2014 18:14

Hey Robin,

In principe heb je de slip van je molen open staan zodat je tijd heb om je hengel op te pakken en de karper af te remmen. (Als je slip open staat, niet "aanslaan"!! Dan kan je er namelijk vanuit gaan dat je lijn in de knoop schiet) Bij een run, hengel oppakken, en dan je slip rustig aandraaien. Zorg ervoor dat je de slip niet TE strak draait, want je moet de vis op kunnen vangen wanneer deze wegzwemt.

Als je dicht tegen obstakels(waterlelies, takken, etc.) aan vist hou je de slip dicht zodat de vis zich niet meteen vast zwemt. Snagears worden hiervoor ook wel gebruikt om te voorkomen dat je hengel van de steun wordt getrokken(naar links of rechts) als je met een dichte slip vist. Met de slip dicht zal je ook snel moeten reageren.

Maar ik kan je aanraden om eerst ruim bij obstakels weg te blijven en met de slip open te vissen. Op die manier kan je rustig bekend worden met deze manier van vissen als je dat nog niet was.
Met de slip open kan je hengel in principe nooit het water ingetrokken worden.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

13-04-2014 20:54

Bij een aanbeet. druk ik met mijn vinger op de spoel om hem te blokkeren. Hengel ophoog tik m aan om de haak te zetten. Let op hengel wel gelijk de lucht in om de klappen gelijk op de lengte te pakken. En dan pas haal ik mn baitrunner er af. Als je die niet heb natuurlijk je slip dicht te draaien. Doe dat in combinatie met je vinger op de spoel zodat je beter voelt of hij te licht of strak staat.

Nog een kleine opmerking, als je tegen obstakels vist (riet palen ed) Blokkeer je spoel en loop achteruit. Zorg dat die vis niet in die obstakel terecht komt, je raakt je vis anders kwijt en de vis kan schade oplopen.
Waarom achteruit lopen, jij kan nooit zo snel lijn winnen met draaien + de rek van je nylon om die vis snel te laten keren.

En nee je bent niet perse piepers nodig. Maar een karper kan zich soms uren niet laten zien misschien helemaal niet. Dan word je scheel van je hangertje. En een dure pieper hoeft het zeker niet te zijn. Probeer gewoon (als je wil natuurlijk) en je zal in de jaren je eigen spullen voorelkaar krijgen zoals jij graag wil vissen :)
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Robin Hoste
Berichten: 28
Lid geworden op: 12-04-2014 20:56

13-04-2014 21:50

Bedankt voor de tips ik ga woensdag vissen zal is al deze techniekjes uitproberen. En beetmelders waarop moet ik letten als ik iets koop, goeie sets voor mijn 2 stokken. :lol:

grtjs,
Robin
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

14-04-2014 11:06

Mag ik vragen met wat voor hengels je vist afgezien van het feit dat het Shimano hengels zijn?

Een top van een karperhengel is nl. te stug om een aanbeet goed te kunnen registreren. Een beetmelder met hanger is daarom wel handig.

Qua beetmelders zou ik eens kijken naar de beetmelders van Korum en de Korum bite indicator kit.

http://www.prestonfishing.nl/index.php? ... 0uaSFcsRPA

http://www.prestonfishing.nl/index.php? ... 0uaYFcsRPA

Als je weinig eisen stelt dan zijn het mijn inziens prima beetmelders. Er wordt standaard een hard case meegeleverd.

Een andere optie is om te kijken naar 2de hands Fox Micron MX beetmelders. Ik heb zelf het oude model en die bevallen mij goed.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

14-04-2014 11:18

Ik vis al heel mijn leven met piepers van een tientje. Maar als je alleen overdag gaat, dan kan je ook prima zonder. Gewoon goed op letten. En probeer te leren om je hanger en top + wateromstandigheden te lezen. Als je dit heel goed kan, een beetje feeling voor hebt, dan kan je echt heel scherp vissen.

De hele subtiele aanbeten mis je misschien, maar die mis je waarschijnlijk ook met een goedkope pieper, want die registreert natuurlijk wel minder nauwkeurig als een wat duurdere.

Ik vind het trouwens wel een mooie stoelsetup hoor.

Veel succes en plezier !
Zit hier wel vis?
Robin Hoste
Berichten: 28
Lid geworden op: 12-04-2014 20:56

14-04-2014 14:56

@ Josef bedankt man, ik heb die stoel gevonden op 2ehands, aangeraden geweest door de papa :p (omdat hij geen superrug meer heeft)

@ Jeroen m'n hengel is 2.75lbs en 3.6ft als ik me niet vergis
quint lamar
Berichten: 153
Lid geworden op: 05-03-2013 15:13

14-04-2014 16:48

Als je alleen overdag vist kan je zoals josef aangeeft prima met hele goedkope beetmelders vissen hoor.. Ik heb dat zelf zo'n 3 jaar gedaan zonder problemen en mijn melders van minder dan een tientje per stuk hebben ook flinke regen overleefd.
Robin Hoste
Berichten: 28
Lid geworden op: 12-04-2014 20:56

01-05-2014 14:18

Tijdje niet geantwoord met wat school werk.
Heb Swingers gekocht van fox mk3, Echte aanraders.
En 2 biepers van nash (siren5) tegen de zin van vader, maar nu is hij overtuigd.
Heb op dit moment al 3 karpers gevangen en 2 brasems, in 2 korte vissessies!

Bedankt voor de hulp!
[Youtube] http://www.youtube.com/watch?v=lEq_OpZU3hk [/Youtube]
Koen v.d. Heijden
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-06-2013 11:40
Locatie: asten

01-05-2014 19:03

hoi
beetmelders zijn niet echt noodzakelijk om een vis te vangen maar ze kunnen je er wel bij helpen omdat je dan minder snel een aanbeet mist, als ik jou was zou ik wel beetmelders kopen je hebt ze tegenwoordig al voor 10 euro per stuk geloof ik, maar je kan natuurlijk ook meteen fox of delkims kopen dan heb je meteen kwaliteit
Plaats reactie