Problemen met wild spartelende vis op het land


Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

30-03-2014 11:04

Hallo,

Im heb nogal eens last van vissen die op de kant ontzettend wild blijven. Ik begrijp dat ik hetzelfde doe als ik onderwater word getrokken middels een haak in me bek, maar goed...
Ik zorg altijd dat ze goed vochtig blijven, en probeer alles snel en volgens de regels die in vele filmpjes worden besproken, te doen. Ik onthaak ze bij voorkeur als ze nog in het net zitten in het water.
Ik bedoel te zeggen dat ik denk dat ik ze geen extra aanleiding geef om zo wild te blijven.
Bij het optillen voor een foto gaat het nogal eens mis. Ik ontzie de buik, ik denk om de vinnen en tussen het onthaken en oo mattillen met sling, en het nemen van een foto, houd ik ze goed nat. Toch spartelen ze vaak zo wild , dat het lastig is een plaatje te schieten en soms vallen ze uit mijn handen weer in de mat. Dan zet ik ze maar terug omdat ik dat naar vind voor die beesten.
Hoe komt het dat op filmpjes ze vaak zo rustig zijn, hoe gaan jullie ermee om en wat kan ik ertegen doen?

Bedankt, michiel
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

30-03-2014 11:19

Mijn ervaring is dat het vaak ligt aan de drill.

Korte drill, en snel landen is vaak de aanleiding dat ze nog wild zijn.

Lange drill, en nog ff nadrillen voor de kant en dan landen. Wil de vis soms gewoon stijf zijn van de adrenaline. En stuk rustiger zijn.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Joury v/d Heul
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-01-2014 23:36

30-03-2014 14:36

Denk ook aan het licht overdag.
Als ze op de mat liggen te spartelen kun je de ogen even afdekken
met je net of natte handen. worden ze ook wat kalmer.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

31-03-2014 09:40

Wat ook nog wel eens helpt is de staart stevig vasthouden zodat de vis merkt dat hij geen kant op kan.
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

31-03-2014 10:44

Soms heb je nou eenmaal een vis die wat wilder is. Gewoon voorzichtig handelen en de vis laag boven de mat houden. Bij spartelen ogen van de vis afdekken en neem de tijd tot deze is gekalmeerd.

Karpers kunnen waarschijnlijk een stuk langer overleven boven water dan wij met z'n alle denken.
Zolang ze nat worden gehouden en niet in de volle zon liggen waarschijnlijk langer dan een uur. (denk aan eventuele operaties, microchips plaatsen, dit gebeurt ook boven water)

Let op: Het is uiteraard niet de bedoeling om een karper lang boven water te houden!!! Maar wanneer je een foto wil maken en de vis spartelt nog te veel laat de vis even kalmeren zodat het risico dat de vis uit je handen valt zo klein mogelijk is.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-03-2014 13:36

Ten eerst is lang genoeg uitdrillen belangrijk.

Dan heb je een vis op de mat. Neem er de verantwoording over.
Pak 'm bij kop en staart en leg 'm je wil op. Dat hoeft t beest geen pijn te doen.
Gewoon met de kop en de staart tegen de mat aanhouden.

Geen horloges en ringen tijdens het fotograferen

Wees zelf rustig en je maat ook als die er is. Je eigen rust draag je over op de vis.
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

31-03-2014 15:07

oke dan gaat dat druppeltje ghb nog ff niet door :lol:

kan het nog te maken hebben met hoe je je handen houdt? ik probeer de buik te ontzien en de vinnen niet te beschadigen.
het zal ook wel door mijn nervositeit komen als ik een leuke vis op de mat heb, ben ongeveer een jaartje bezig.

bedankt voor de antwoorden tot zo ver...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

31-03-2014 16:12

wanneer de vis zn flank laat zien aan de oppervlakte ben ik meestal wel zo een beetje uitgedrilled,tenzij voor de kant nog een spurt.
als ik het idee heb dat de vis nog niet moe genoeg is om snel even te kunnen wegen en eventueel een foto te nemen dan doe ik het schepnet met vis erin half uit het water.
wanneer je dat doet gaat de vis spartelen in het net en wordt deze ook moe.
wanneer meneer of mevrouw vis uitgesparteld is haal ik deze op de kant en doe snel mn ding zodat de vis weer snel kan zwemmen.
dit werkt naar mijn idee erg goed.
wel goed opletten dat de vis netjes op de bodem van je net zit en het lood en dergelijk nergens achter blijft hangen.
ook wanneer de vis gaat spartelen is het raadzaam deze tegen je aan te laten vallen ipv van je af.
heb wel eens mensen gezien die van schrik de vis zowat van zich af gooide op de mat en als je de vis tegen je aan laat vallen blijf je controle over de vis houden.
( dit laatste had ik ooit van Mitsz geleerd :P )
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-03-2014 19:10

Dank je wel Michel :D
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

31-03-2014 19:42

Bas Timmermans schreef:Mijn ervaring is dat het vaak ligt aan de drill.

Korte drill, en snel landen is vaak de aanleiding dat ze nog wild zijn.

Lange drill, en nog ff nadrillen voor de kant en dan landen. Wil de vis soms gewoon stijf zijn van de adrenaline. En stuk rustiger zijn.



Exact mijn ervaring/
Gebruikersavatar
Joeri De Decker
Berichten: 219
Lid geworden op: 13-01-2013 18:21
Locatie: Sint-Amands

01-04-2014 21:27

Idd,

Goed uitdrillen doet wonderen.
Ook als de vis op de mat ligt geen halve emmer water meer over gieten,
mijn ervaring is dat ze daar ook wel eens wat actiever van kunnen worden.
Beetje water is voldoende, beestje heeft echt geen liters nodig om een paar minuten
op de kant te blijven.
Blijft de vis natuurlijk door omstandigheden iets langer op de kant, wel voldoende water gebruiken.
Maar dat spreekt voor zich denk ik :)

Mvg


Joeri
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-04-2014 11:56

Ja.

En gewoon een kerel zijn als je een vis vangt. Moet niet al te moeilijk zijn.

Dus niet als een acnee-gevoelige puber om die vis heen gaan dansen, maar optreden en rustig blijven.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

02-04-2014 12:07

Wel even de opmerking dat als ik in sommige situaties toch wat terughoudend ben met het lang drillen. Ik moet dan wel enig zelfvertrouwen hebben dat de haak goed genoeg zit, of dat de vis niet bv in de rietkraag naast je kan schieten. Des te langer je drilt, des groter de kans om alsnog te verspelen.

Maar als de situtatie het toelaat, idd lang en zacht drillen :P. Laat m maar wat spurtjes trekken om moe te worden.
Jeroen Blik
Berichten: 31
Lid geworden op: 01-04-2014 22:36

02-04-2014 13:32

Een keer hard op zn kop slaan. Zo mak als een lammetje.. (jaja, foute humor)

Goed uitdrillen (moe strijden)
Snel (maar soepeltjes) handelen; laat m geen energie opbouwen.
Ogen bedekt houden
Timing; soms voel je de spanning opbouwen (dus dan neem je voorzorgsmaatregelen en leg je m vast terug op de mat en dwing je m om plat te blijven liggen.
Geen bakken licht erop kunnen ze panisch op reageren
Pak m als je t red direct vanaf de mat recht op, dus niet eerst op zn zij omhoog brengen en dan rechtop draaien.
Vingers mag je (wat mij betreft) gewoon zien op een foto dus gewoon fatsoenlijk vastpakken en niet die vis alleen op de vingertoppen vasthouden.Laat m gerust op de polsen rusten voor meer grip als je dat nodig acht
Als ze uit de bewaarzak komen hebben ze weer volop energie, hou daar rekening mee.

my 2 cents
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-04-2014 13:53

Jeroen Blik schreef:Vingers mag je (wat mij betreft) gewoon zien op een foto dus gewoon fatsoenlijk vastpakken en niet die vis alleen op de vingertoppen vasthouden.Laat m gerust op de polsen rusten voor meer grip als je dat nodig acht


Afbeelding



Hier kan ik het niet meer dan eens mee zijn. Stabiel vasthouden voorkomt een hoop gedoe..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
michiel moore
Berichten: 327
Lid geworden op: 03-05-2013 17:36

02-04-2014 15:26

mitsz van der kamp schreef:Ja.

En gewoon een kerel zijn als je een vis vangt. Moet niet al te moeilijk zijn.

Dus niet als een acnee-gevoelige puber om die vis heen gaan dansen, maar optreden en rustig blijven.


Dus je weet wie ik ben?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-04-2014 20:29

Nee

Wil ik ook niet
Tycho Leushuis
Berichten: 32
Lid geworden op: 03-03-2013 16:24
Locatie: Swifterbant

04-04-2014 11:46

Jeroen Blik schreef:Vingers mag je (wat mij betreft) gewoon zien op een foto dus gewoon fatsoenlijk vastpakken en niet die vis alleen op de vingertoppen vasthouden.Laat m gerust op de polsen rusten voor meer grip als je dat nodig acht


helemaal mee eens, maar naar mijn idee kan je je handen ook weg halen terwijl je hem stevig vasthoud, doe de hand onder de kop achter de borstvin verschuilen terwijl je hem goed vast hebt, de hand bij de anaalvin is vrijwel onmogelijk om onzichtbaar op een foto te maken, maar doe absoluut niet de wokkelgreep! dit lijkt mij ook iets om misschien op te letten!

met vriendelijke groet Tycho Leushuis
carprespect!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-04-2014 09:08

Ben zwaar voorstander van een korte dril. Hoe meer zuurstof de vis in zijn lijf overheeft, hoe minder impact de verblijftijd op de wal zal hebben.
Op de mat met de vis, klein beetje water om eventueel viezigheid eraf te spoelen en vervolgens gewoon vastpakken en doen. Ik denk dat een op de 50 karpers bij mij op de wal verder met mij wil vechten, de overigen laten zich gelaten op de foto zetten. Waarom? Omdat ik zoals Mitsz al aangeeft door pak en de vis niet het gevoel geef dat hij gaat vallen. Ik denk dat daar het probleem schuilt bij de meeste mensen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Rian Dijkstra
Berichten: 11
Lid geworden op: 21-04-2014 19:52

27-04-2014 08:00

dat is inderdaad ook waar maar het ligt zeker aan de (korte) dril
carpfishing is not a hobby..... its a way of life![color=#4000BF[/color]
Gebruikersavatar
willem boersma1
Berichten: 17
Lid geworden op: 12-04-2014 13:24
Locatie: Beverwijk

27-04-2014 09:55

Ik heb weer even lopen zoeken waar ik het filmpje had gezien maar kan het niet terug vinden ..
De oplossing die ik daar op had gezien was heel makkelijk om te doen..

Als de karper op de onthakingsmap ligt zorg dan dat je altijd een emmertje water bij je hebt staan .
Als de karper erg wild is , dan pak je dat emmertje water en trekt de kieuw van de kaper VOORZICHTIG een beetje open en giet de emmerwater door de kieuwen ..
Hierdoor word de karper rustig en kan je hem gewoon optillen en er een foto van maken ..

Dit was dus op het filmpje te zien en de karper lag aardig te klapperen op de mat en was er na heel rustig en handelbaar , het was een Engels filmpje die ik volgens mij als een app voor op me telefoon had .. als ik hem nog kan terug vinden dan zal ik het zeker even plaatsen ..

Nou heb de link gevonden , was even zoeken door van alles ..
hoop dat jullie er wat aan hebben ..

http://youtu.be/zWx2-a7ZPRI

Zou zeggen probeer het eens ,
veel vangst plezier

Gr Willem
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd ;)

Karper :
meerval : 1 1.27 mtr
Brasem :
overige :
Koen v.d. Heijden
Berichten: 150
Lid geworden op: 09-06-2013 11:40
Locatie: asten

27-04-2014 10:10

om hem rustig te krijgen moet je zijn ogen afdekken dat hij niet ziet wat er gebeurt dan blijft hij meestal wel rustig, anders kun je je vinger in zijn bek stoppen
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

27-04-2014 13:26

Kapot slaan! :evil:

:D :wink:
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

27-04-2014 15:28

zoals in het filmpje is echt een aanrader...NOT

lekker de kieuw open houden en er water doorheen laten lopen.
wil de vis ondertussen wel een keer klapperen boor je zeker zijn kieuwbogen aan stukken.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

27-04-2014 17:52

Camiel Driehuis schreef:zoals in het filmpje is echt een aanrader...NOT

lekker de kieuw open houden en er water doorheen laten lopen.
wil de vis ondertussen wel een keer klapperen boor je zeker zijn kieuwbogen aan stukken.


Nee, ik ben er ook niet echt kapot van.

Gewoon een goeie mat gebruiken, laten spartelen en zorgen dat de vis niet op de grond valt natuurlijk.
Zo snel mogelijk terugzetten