actie in je hengel!!!


Plaats reactie
wouter foesenek
Berichten: 54
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00

02-07-2003 21:41

hoi

ik heb even een vraagje mischien lomp maar ik stel hem toch.
hoe zit het nou meej actie in je hengel moet hij dan ver door kunnen buigen of alleen de top ???

wouter foesenek
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

02-07-2003 21:51

licht er aan wat jij fijn vindt
maar een lichte hengel heeft vaak een parbolische actie dit betekent dat ie tot aan het handvat krom staat hoe zwaarder je hengel wordt hoe meer de actie richting de top stopt

ik adviseer jou om hengels met een parabolische actie te gebruiken omdat deze de schokken veel beter opvangen en dus niet alle kracht op je lijn komt te staan

succes
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

02-07-2003 22:37

OOk wel slow midium en fast tappers genoemd

hiermee wordt ovrer het algemeen de topactie beschreven.

Voor de binnenwateren is een medium perfect. ga je voor de wat verdere worpen kun je met een fasttapper (topsnelheid) een extreem lange worp realiseren. Worpen van 150 tot 175 meter zijn mogenlijk. uiteraard wel in combinatie met de testcurve 2.3/4 of 3 of 3.1/2 pond hengel

succes
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

03-07-2003 10:27

Wouter,

De actie van een hengel geeft aan hoe hij buigt. Het zegt niks over de sterkte of zwaarte. Er zijn globaal 4 categorieen nl. slow, medium, medium/fast en fast tapered hengels.
De slow en medium tapered hengels zijn in principe bedoeld voor het vissen, niet al te ver weg, zodat de hengel de explosieve kracht van de eerste run kan opvangen omdat er slechts een relatief kort stuk lijn uitstaat. De hengel buigt keurig vanaf de top tot aan de handgreep. Verder diende vroeger de karperhengels zacht te zijn,( een andere naam voor slow of medium tapered is zacht), zodat er met zachte aassoorten zoals deeg en aardappels een korte afstand geworpen kon worden zonder dat het aas van de haak vloog. Een slowtaper is echt "slap" en die zie je weinig. Persoonlijk vind ik die ook te slap. Die hebben niet de body om een vis te sturen tijdens de dril.
Tegenwoordig zijn medium tapered hengels te verkrijgen in verschillende zwaartes, wat wordt uitgedrukt in testcurve. Ik heb medium tapers van 1,5, 1,75 en zelfs 3 pond trekkracht. Dus niet alleen lichte hengels zijn medium tapered.
De medium/fast tapers zijn voor de tussen afstanden. Daar kan redelijk mee geworpen worden maar als het er op aankomt tonen ze hun flexibiliteit en buigen ook door tot de handgreep. Een goed voorbeeld is mijn "Gary Savage"stepped up. Dit is een handgebouwde holglashengel mediumfast tapered met een testcurve van 2,25 pond. Deze hengel heeft op `t oog een topactie maar wanneer er stevig gedrild moet worden buigt hij tot het handvat. Hij oogt een beetje lomp, maar het is een super hengel. Ook deze hengels zijn er in diverse zwaartes. Ik heb ze van 2,25 en 2,75 pond.
Fasttapered hengel hebben een topactie, bedoelt om ver mee te werpen. Nadeel is dat ze minder prettig drillen. Slechts de top van de hengel doet het werk. Karperhengels die fasttapered zijn, hebben meestal forsre trekkracht, zo vanaf 3 pond, wat ook nodig is om het zware lood wat je nodig hebt voor een verre worp te kunnen verplaatsen. Wel hebben deze hengels op grotere afstand beter contact met de vis tijdens de dril.
Het is overigens een misvatting dat fasttapered hengels altijd zwaar zijn. ook ultra lichte spinhengels zijn fasttapered.
Ik heb een penhengel van sportex, wat eigenlik een fasttapered match hengel is van 1,25 pond bij 4,25 mtr.lengte. De hengel heeft een topactie, maar doordat het een lichte hengel is buigt hij tijdens de dril krom van een karper als een hoepel. Een karper op deze hengel is voor deze hengel een extreme belasting. Door zijn gecombineerde actie en lengte als penhengel een aanbeveling.
Volgens mij is dit het zo ongeveer, ik hoop dat je er wat aan hebt.

groeten,

Henrie
Plaats reactie