Voorstellen + vraag statisch karper vissen in een trekvaart


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

01-10-2013 03:33

Hey beste forumleden!

Mijn verhaal

Ik ben nieuw op dit forum en ook op het gebied van karpervissen, ik zal me eerst even voorstellen. Vissen doe ik wel al langer maar ik ben van oorsprong een snoekvisser die eerst niets met karper te maken wilde hebben want het was niet mijn visserij en ik dacht dat het een luie manier van vissen was (achteraf spijt van dat ik dat ooit heb kunnen zeggen). Dat zou snel veranderen! School was weer begonnen en ik was gezakt dat jaar dus koos ik voor een andere school. Eenmaal na een paar dagen op school merkte ik een kleine jongeman op die het ook over vissen had. Er hing een bepaalde sfeer om hem heen. Op het moment dat hij het over vissen had, was iedereen stil en luisterde aandachtig. Hij werd onthaald als een ware visguru (tenminste zo leek het :P). Ik ging een gesprek met hem aan, ik had weinig vismaten en ik kon wel een vismaat gebruiken. Hij bleek een karpervisser te zijn en hij dacht hetzelde over vissen/dieren als ik dus we lagen elkaar. Kort daarop volgde een uitnodiging of ik een keertje meewilde nachtvissen op karper, eenmaal aan de waterkant begreep ik waarom hij zo gerespecteerd werd en ik er compleet naast zat met mijn uitspraak "luie visserij" je moet er zowel voor als tijdens veel aandacht, tijd en energie in steken (naar mijn mening gewoon een actieve visserij maar op een andere manier). Hoe hij er over praat en de manier van omgaan met de vis overtuigde mij volledig. Toch bleef ik vasthouden aan het snoekvissen maar naarmate ik meerdere sessies heb kunnen meegenieten en de tijd verstreek, raakte ik steeds meer geïnteresseerd in de wereld van de karper. Ik ben afgelopen zomer (echt) begonnen met karpervissen. Afgelopen maand mijn eerste karper gevangen in mijn thuiswater (Leidsche vaart, trekvaart tussen Haarlem en Leiden). 20 ponds schubkarper! (vond het netjes voor de eerste keer!) Daarna nog een paar op de broodkorst in een stadspark, wat ik trouwens ook een hele leuke manier van vissen vind! Maar terug naar het onderwerp;.

De situatie

Toevallig afgelopen vrijdag tot maandag gezeten met een (andere) maat van mij. De eerste nacht had mijn maat 2 runs waarvan 1 verzilverd en de volgende nacht was het heel rustig tot zondagmorgen 5:45 toen mijn beetmelder et uitschreeuwde. Dit resulteerde tot een hele mooie dikke schub van 32 pond! Door deze vis ben ik besmet geraakt met het karpervissen! De dag daarna (vandaag) tot 10 uur s'ochtends gezeten en geen enkele aanbeet. Ik mag zeker niet klagen maar ik twijfel een beetje aan mijn voerstrategie.

Zoals je net leest gaat het om een trekvaart van ongeveer 20 meter breed en ongeveer 4 meter diep. Zo begon ik een week van te voren met voorvoeren, ik voerde per dag zo'n 10 boilies en een beetje hennep (per stek), tot de laatste dag toen voerde ik wat meer ongeveer 15 boilies Misschien is dit weinig maar ik had vernomen dat de karper in een trekvaart toch wel langs komt en het daarom niet nodig zou zijn om zoveel te voeren. De dag voor de sessie voerde ik helemaal niet. Was een tip van iemand om een soort voedselnijd te creëren (klopt dit?). Nou zijn mijn vragen eigenlijk;

1a. Heeft er iemand ervaring met karpervissen op de Leidsche vaart?
1b.Zo ja wat zijn jouw ervaringen qua vissen, voeren en vangsten?

2a. Heeft er iemand tips wat betreft voorvoeren in een trekvaart?
2b. Of maakt dat niet uit?

3. Hoe herken je een mosselbank met je prikstok?

p.s. Ik voer alleen met boilies en hennep en vis met visveilige vastlood montage (leadclip) met een 20 cm lange kant en klare onderlijn van fox haak maatje 4. Kritiek op mijn aanpak en vragen hoor ik graag!

Groetjes!
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

01-10-2013 10:59

Bent goed bezig, alleen met voorvoeren moet je wel echt voeren. Mag echt wel wat meer in dan 10 boilies :D
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

01-10-2013 11:31

Dank je wel Tim! ik dacht al dat 10 boilies een beetje weinig was. Maar hoeveel boilies zou jij voorvoeren? en verschilt dit per jaargetijde? Kortom hoe zou jij het aanpakken op een trekvaart zoals ik hier beschrijf? ik vis graag in het voor en najaar! mvg Gino
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

01-10-2013 12:57

Even afhankelijk van of je op 1 specifieke stek vist of dat de strook wat breder is. Voorvoeren en voeren ansich wil je graag dat de vis even blijft en blijft terugkomen. Zeker met voorvoeren kan er best een hoop in. De dag zelf hoef je er dan niet zo heel veel in te gooien.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-10-2013 15:17

Welkom in de boezem..

Daar waar je eerste dertiger na 10 jaar nog steeds niet op de kant kan liggen. Daar waar je jezelf door hordes kleinere vissen kan moeten vissen zonder een dikke. Maar daar waar je ook twee dertigers op rij kan pakken..

1a. Heeft er iemand ervaring met karpervissen op de Leidsche vaart?

Genoeg

1b.Zo ja wat zijn jouw ervaringen qua vissen, voeren en vangsten?

Meer voer = meer vis. Zeker op de plekken waar ze blijven hangen. De geijkte stekken zeg maar ;) Hoop klein, bij tijd en wijle wat groots erbij. Spiegels vrij zeldzaam, al zal dat tegenwoordig wel wat beter worden met de projecten die zijn gehouden.

2a. Heeft er iemand tips wat betreft voorvoeren in een trekvaart?

Vergeet de kanten niet. En dan bedoel ik echt in de kanten. Zoek plekjes waar het in de kanten net wat dieper is dan even verderop. Het kan er flink stromen door de maaltrek.

Verspreid eens een kilo aas per dag over een oeverlengte van bijvoorbeeld 100 meter. Zeker als daar struiken hangen, rietkragen zijn, met wat slootjes hier en daar kan het geen kwaad ze te laten zoeken. Compacte plekjes zijn sneller leeg, zeker met de hoeveelheden die jij schetst. Ook op de Leidsche Vaart kun je ze bezig houden.

2b. Of maakt dat niet uit?

Scheelt van seizoen tot seizoen. Paaitrek bijvoorbeeld. Dan hou je ze niet vast. Instant vissen en mobiel zijn

3. Hoe herken je een mosselbank met je prikstok?

Krrrtsj, Krrrtsj

Pak vaste hengel, steek deze in de bodem en schudt hem op de kant leeg ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-10-2013 16:36

Sven, mijn dank is groot tot de volgende keer. :lol:

Groet,
Peter

PS, kan je ook uitleggen hoe ik een nylon draadje aan een haak vastmaakt. :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-10-2013 18:13

Lijm ;) Wateroplosbaar ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

02-10-2013 00:16

Hey Sven!

Mag ik jou bedanken voor je goeie en vooral duidelijke uitleg! Erg informatieve en duidelijke tips waar ik weer mee aan de slag kan! Maar bedoelde je met meer voorvoeren, elke dag veel voeren of bedoelde je elke dag gelijdelijk meer voer er in?
Voor de rest; Klein of groot maakt mij niet uit!(wie het kleine niet eerd is het grote...). Laat me eerst maar is een beetje kennis maken met het bestand hier, wel is een grote vis natuurlijk altijd welkom! ;)

En wat spiegelkarpertjes betreft, hoorde ik van een ervaren karpervisser dat dat bestand flink toegenomen is en dat nu ongeveer in verhouding met schub zo'n 1 op de 5 (dus 20%) aan spiegel zit (op basis van zijn ervaringen).
Misschien een beetje een brutale vraag, als je dat niet wilt verklappen snap ik dat maar weet jij toevallig een beetje een eenvoudig watertje in de omgeving van Heemstede waar je een beetje leuk spiegeltjes of graskarpers zou kunnen vangen? Ben namelijk ook een soortenjager en vind oppervlakte vissen ook heel erg leuk! ;)

Nogmaals vele dank en de vriendelijke visgroeten, Gino
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-10-2013 11:28

Graskarper? Neen! Eenvoudige watertjes? Ben ik nooit meer te vinden ;)

Ik laat de rest aan je eigen fantasie over, lastig is het niet hoor. Locatie ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Gino Nicolaas
Berichten: 19
Lid geworden op: 01-10-2013 01:45

02-10-2013 18:40

Haha in ieder geval enorm bedankt! ik ga het een beetje uitvogelen, dat is ook het leuke aan vissen ;)

In ieder geval strakke lijnen en gillende molens gewenst! met vriendelijke groeten, Gino!
Ik ga vissen om te vissen, niet om te vangen.
Plaats reactie