Werpen i.c.m. zwaar lood


Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

30-09-2013 20:33

Slijten lijkt mij irrelevant als het aankomt op werpen. Als je lijn echt slijt door te werpen is er iets mis. Ik zou wel eens een video zien van iemand die 28/00 of 30/00 kapot gooit, en dan met een knoop die zichzelf zo min mogelijk belast. Heb zelf 30/000 en kan zwiepen wat ik wil maar het knapt niet.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-09-2013 21:21

Een werphengel is normaal gezien ontworpen om met een bepaalde lijndikte te gebruiken, waarbij de treksterkte van de lijn de doorslag geeft


Dit is een citaat van Jan Schreiner van pakweg 35 jaar geleden. Leuk dat de (jeugd) zijn boeken nog steeds leest. :wink:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-09-2013 21:42

Schreiner schreef over ultralichte spinhengels en brasemhengels voor 0,12e. Inmiddels achterhaalde kost, maar wel leerzaam als je de achtergronden kent. Wie kent die nog?

Bart, in principe gelijk. Alleen gaat dit op voor een lijn zonder onregelmatigheden of beschadigingen. Maar zelden is iets perfect. In het gebruik zijn er onregelmatigheden en treden er beschadigingen op. Een dikkere lijn heeft meer buffer die dat opvangt. Hoe dunner de lijn hoe kritischer je vist en hoe groter de kans dat de lijn breekt bij het minste of geringste. Slijtage (beschadiging) opgelopen bij gebruik is zeer relevant want dat is de zwakste schakel. En dan zijn we toch terug bij Schreiner. :D

Dus een dikkere lijn geeft meer buffer bij beschadigingen die je mogelijk eerder hebt opgelopen, maar ook als je een karper drilt en de lijn loopt even ergens tegenaan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-09-2013 22:17

Bart Bloem schreef:Slijten lijkt mij irrelevant als het aankomt op werpen. Als je lijn echt slijt door te werpen is er iets mis. Ik zou wel eens een video zien van iemand die 28/00 of 30/00 kapot gooit, en dan met een knoop die zichzelf zo min mogelijk belast. Heb zelf 30/000 en kan zwiepen wat ik wil maar het knapt niet.


Wie heeft het over slijten door werpen? Ik niet. De vis moet geland worden dus lijnbreuk doordat de lijn beschadigd is door rommel is niet echt handig. Een dunne lijn is daar nu eenmaal gevoeliger voor
Bart Bloem
Berichten: 94
Lid geworden op: 15-04-2013 23:06

30-09-2013 22:48

Als je lijn beschadigd is moet je vervangen, dik of dun. Zit een kern van waarheid in wat je zegt alleen zijn er meer factoren die meespelen.

Bij het kitesurfen vervang je de lijnen als er een knoopje in is gekomen(als je verstandig bent). Ik ben wel eens benieuwd hoeveel effect (verschillende)knopen hebben op de breeksterkte. Aangezien we het nu hebben over beschadigingen en dergelijke lijkt me dat interessant want de meeste knopen zullen de lijn kwetsbaarder maken.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-09-2013 22:54

Voordeel van dun vissen: vissen op "gevoel", vandaar dat ik vaak freelining vis, dicht onder de kant. Het is er schoon, geen obstakels. Ik hoef niet te gooien, niet te zwiepen, gewoon nnderhands 10, 15 meter of soms meer of minder. Vaak nog eens op zicht of gevoel (lijn tussen de vingers) met een klein loodje op opengewroete plekjes, vrij van rotzooi.
Ik vis al jaren zo zonder problemen, en zoek ze ook niet op. Wil ik zwaarder vissen, dan kan dat, vis ik ook anders en op ander water. Bij obstakels: 2 meter uit de kant tegen pompenblad, achter de hengels zittend, slip dicht met 35/00 of 38/00. Op de Rivier vanaf de krib: gevlochten lijn 32/00.
Penvissend (60% van mijn visserij) met 22-26/00 afhankelijk van de hengel, glas of carbon.

Daarbij komt dat ik mijn lijnen altijd naloop voordat ik ga vissen, na een vangst , na het vissen en stukken eruit haal / vervang/ vernieuw. Veiligheid.

Altijd alle visserij met parabolische hengels, geen poken. Geen gesleur, goede hengels, met goede molens icm bijbehorende lijn voor visserij die voor mij geschikt is.

Ik wil alleen maar aangeven dat er meer is dan alleen maar 1 manier van vissen (meerdere wegen naar Rome). Een onderdeel daarbij is toevallig dat ik op bepaalde wateren met 28/00 vis en KAN vissen. De situatie leent zich daarvoor. En wellicht ook wel ervaring, dat helpt ook wel. Ik heb ook de leeftijd om de boeken van Schreiner te kennen en ook gelezen te hebben. En in bezit te hebben (een flink aantal).
En nog geen lijnbreuk gehad. Misschien scheelt het dat ik weinig knopen heb op de lijn (één: aan de haak). Het lood wat ik gebruik is dan meestal putty.

Daarentegen wel met 40/00 ver van obstakels vissend, maar verspeeld (lijnbreuk) op nieuw water op een onbekend, onzichtbaar obstakel onder de kant . Een stuk metaal van 15 cm uitstekend uit de grond, achteraf bleek een oude verrotte waterleiding van een fontein van 30 jaar terug waar niemand meer van wist. :(

Bij alles geldt: je moet wel weten wat je doet. Ik vis veilig icm mijn visserij. Als ik soms zo langs de waterkant zie hoe sommigen (?) vissen, breng ik het er nog zeer veilig vanaf.

Nogmaals: 28/00 bij obstakels op die afstand is niet handig/verstandig.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-09-2013 23:05

Bart, je negeert beschadiging bij de dril nu. Nogal makkelijk. Het is het een en het ander. Je maakt mij trouwens niet wijs dat je tijdens het vissen altijd zo allert bent dat je elke beschadiging direct opmerkt. Doet verder niet ter zake. Ligt nogal voor de hand dat je met 0,40e minder risico loopt dan met 0,30e. Dus motiveer maar waarom je een dunne lijn nodig hebt. Wat is je voordeel?

Frank, geen probleem. Ik kies ook bewust voor een dunnere lijn als dat toepasselijk is. Maar dunner dan 0,25e begint tricky te worden. Gewoon teveel risico dat de lijn bij het minste of geringste breekt. Dat is mijn ervaring. Maar ik ken geen water waar knolletjes zwemmen in een risicoloze vijver. Anders kom ik met 0,18e ook nog wel weg.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

01-10-2013 05:12

Klopt, het zijn geen knolletjes vijvers maar ik kan daar goed wegkomen, ik heb de ruimte, geen anconcurrentie of nauwelijks, geen obstakels. Op de 1,25 lbs glasstok van 3,05 meter et ik echt geen 30/00 of 35/00. Die hangel vraagt om 22/00 of 24/00 met de pen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-10-2013 12:47

al eens op de plee geweest in Carp?

Denken de meesten ook dat ze de pot wel halen...

Groothoek icm overschatting

trekkracht en moment kracht zijn verschillende grootheden
It's okay 2 pay