'beginner' heeft wat vraagjes


Plaats reactie
nestort mac
Berichten: 7
Lid geworden op: 21-08-2013 11:29

22-08-2013 12:46

dag allemaal,

deze 'beginner' is eigenlijk geen echte beginner maar iemand die al 2 jaar op karper vist zonder echt te weten wat hij doet ik zal hieronder vertellen hoe ik zoal vis, mijn voorgeschiedenis en waar ik denk hulp bij nodig te hebben:-)

van kleins afaan ben ik al te vinden langs de waterkant. In het water wat aan ons huis grenste zat een giga zeelt en snoek bestand ik viste dus voornamelijk op zeelt met de vaste stok en bij het haken van een voorntje werd er snoek gevist en zelden niet gevangen.

zo heb ik naar schatting van m'n 6e tot 16e dagelijke gevist en gevangen! in onze sloot zat 1 karper die zover ik weet nooit gevangen is en ik heb nooit de stap gemaakt karper te gaan vissen. Mijn grootste vis ooit is in frankrijk gevangen tevens tijdens het 'snoeken' en betrof een meerval van 1m10.

+- 3 jaar terug ben ik met een goede vriend en in minder mate met andere vrienden weer met regelmatig gaan vissen. waarschijnlijk omdat we allemaal wat ouder werden (25) werd het weer een aantrekkelijke hobby, 1 van deze jongens was vroeger al een karpervisser en heeft ons zo'n 2 jaar terug flink aangestoken en ons een set hengels doen kopen met rotpod en beetmelders. Inmiddels bezit ik 3 hengels en vis ik eigenlijk standaard met 1 beetmelder en 1 penhengel. Het aantal goede stekken in deze omgeving is echt troosteloos vanwege visterfte en het uitblijven van wederuitzetting.

In deze 2 jaar heb ik welgeteld 2(!) karpers gevangen. En dit tijdens het witvissen met de vaste stok met worm op een dag waar ik niks ving behalve 2 schubjes van 5/6 pond...(vreemd eigenlijk)

Nu weet ik dat ik los van een aardige portie ongeluk iets toch echt niet goed doe: wat doen we nu meestal? : We vissen zo'n 2 tot 4 avonden per week op varierende plekken tot een uur of 01:00/ 02:00 maar echt weinig tot geen succes, m'n maat heeft gisteren z'n 3e karper binnen getilt dit jaar een schub van 90cm en 30 pond! Ik ving uiteraard weer niks.
meestal voeren en vissen we tegelijk. Boileys bij de boileys en vismeel/ voer/kattenover met varierende patricles bij de haak met kikkererwt/mais/smack. los van het niet van te voren voeren denk ik niet dat we hier niets verkeerd doen zo door de fora bladerend??

wat ik me wel afvraag, veel mensen blijken veel kennis over de bodem te hebben, sommige gelukvogels zien de bodem naar wat ik lees maar andere weten dit(denk ik) door te pijlen, nu ken ik het pijlen alleen van de diepte pijlen, hoe gaat dit bodemonderzoek-pijlen in z'n werk. en naar wat voor bodem zijn we het liefst op zoek met vastloot en naar welke voor het pennen? ik heb het forum en internet aardig afgestruind maar nog niet op veel nuttige info gestuit. wellicht kunnen julie mij met wat algemene nuttige tips aan de eerste officiele karper helpen? Tevens sta ik open voor kritiek dus band los:-)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-08-2013 13:42

Hoi,
dat is nogal wat. Je vist al jaren, maar bent toch een beginner- vind ik. Nou ik zal de aftrap doen:

1. Peilen:

Kijk hier:
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... 3&p=675780
http://www.carpfeeling.com/Technieken/125/Peilen
http://www.karpervissen.nl/index.php/faq/155-peilen
http://www.karpervissersonline.nl/index ... -van-water
Gebruikte zoekoptie: "hoe moet ik peilen" op google
Hier ga ik verder net over uitweiden, dit is duidelijk genoeg lijkt mij. Nou eentje dan: Als je de lijn vast houdt, en het lood over de bodem trekt, voel je korte stootjes (harde bodem) of juist niet (zachte bodem). peilen moet je leren, dus neem er de tijd voor.
Tip: doe het op een water met zichtdiepte en probeer het uit. Je ziet de bodem, weet wat voor bodemgesteldheid het heeft, en ogen dicht en proberen te herkennen. Zo doe je dat ook op een afstand op plekken waar je dat niet kunt zien.

2. drie hengels
a.statisch je vist met 1 hengel statisch en 1 hengel met dobber. Hier heb ik elders deels al antwoord gegeven op jouw vraag. Probeer toch -met je vrienden- eens alleen statisch te vissen. En als je alleen bent, kun je op je eigen manier vissen. Vergelijk jouw manier van vissen met die van je vriend die een dertiger ving. Waarom vangt hij wel en jij niet. Kijk en vergelijk en trek je conclusies. Lees bladen, lees de site kijk wat succcesvol is bij anderen en de ze na. Kant en klare rigjes zijn voor enkele euro's te koop, inclusief loodsystemen kom je per hengel niet boven een tientje uit.
Voer met particles, niet te divers, voer ook jouw haakboilies erbij in stukjes (halfjes). Vis met hele boilies, desnoods gesoakt, maar dat hoeft niet. Flavour ze wel na met dezelfde flavour als de boilie om te proberen.
Voer drie dagen, ga dan zitten op de vierde dag. Doe dat eens.
b. penvissen: voer op 5 stekken op een water waar je weet dat ze er zitten, maar je hebt ze nog niet gevangen. Voer met duivenvoer (zie elders hoe je dit klaarmaakt) en kapotgeknepen boilies. Doe dit op een afstand van 100 mter (om de 20 meter of elke interessante plek). Vis telkens 15 minuten op elke stek en ga dan dor naar de volgende en uiteindelijk weer terug naar de eerste stek.

3. Het water lezen.
Dit is een heel verhaal. ik hou het beperkt. Dat probeer ik. Ga naar 1 of 2 wateren toe die je kent. Loop rond kijk waar de vis zich ophoudt, kijk waar ze azen, waar ze springen. Voer er af en toe eens bij. Kijk op Google maps en kopieer voor jezelf je wateren en markeer waar je de vis gezien hebt. En waar je gevoerd hebt (voeren: lees hier 10 boilies erbij gooien met voerbuis/katapult). Herhaal dit 3-4 keer in de week.
Let op draaiende vis, walmende vissen onder de oppervlak, aasbellen, cruisende vis, waar gaan ze heen . Zwemmen ze linksom, rechtsom? Waar zwemmen ze langs (hotspot) waar azen ze / springen ze /etc. Allemaal hotspots. Uitstekend riet langs een rietveld is een hotspot, karper moet erlangs heen zwemmen, evenals plompenbladen, etc.
Herken hotspots en ga er vissen.

4. Karper
Je zegt dat je met de vaste stok 2 karpers gevangen hebt. Dus de vis zorgt zelf voor jonge karpers (nakomelingen) Die groeien en worden uiteindelijk toch weer groter. Ga naar dit water en probeer bovenstaande eens uit.

5. tips: Vissen heet vissen en geen vangen. Doe er moeite voor, en je zult resultaat hebben. Soms veel moeite soms weinig moeite. Lees, observeer (lees het water), voer en probeer uit. Leer van je fouten, denk na bij wat je doet, verander niet te veel tegelijk anders is het moeilijk conclusies trekken. Ik heb vroeger veel gelezen en uitgeprobeerd. Lees de -oude- boeken van Maddocks en Groothuis goed na en begrijp wat er staat. Duidelijker kan het niet. Vissen is doen, veel doen.

Ps dit is lang niet compleet. Anders kan ik wel een boek schrijven (ooit eens begonnen, maar gestopt, geen tijd). Laat anderen het aanvullen en doe zelf wat naar aanleiding van wat je geleerd hebt. Laat ons weten over je vorderingen.

Suc6
nestort mac
Berichten: 7
Lid geworden op: 21-08-2013 11:29

22-08-2013 22:10

Ontzettend bedankt voor de moeite! Zeer waardevol! Die 5 plekjes methode hanteer ik ook:-)
Kga eea uitproberen aankomenden Week en zal mijn ervaringen delen!
patrick tjepkema
Berichten: 3
Lid geworden op: 01-09-2013 15:27

01-09-2013 15:44

Mischien eens proberen met tijgernoten te vissen
Dylan de Brake
Berichten: 49
Lid geworden op: 02-01-2010 22:25

13-10-2013 23:20

Met penvissen is het ook handig om bij te voeren zodra je een stek verlaat.
Dus als je van stek 1 naar stek 2 gaat stek 1 weer aanvoeren.

Ben zelf ook een beginner, maar dit is mij altijd vertelt
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-10-2013 20:23

En? Heb je inmiddels wat gevangen en in de praktijk gebracht?
Plaats reactie