beginnend karpervisser


Plaats reactie
delano verveer
Berichten: 19
Lid geworden op: 16-08-2013 16:08
Locatie: alblasserdam

16-08-2013 16:30

hallo allemaal,

ik wacht nog steeds op mijn eerste karper, ik heb al heel wat wateren afgevist en hele nachten gezeten maar niks gevangen, ik snap niet wat ik fout doe of waarom ze niet bijten, ik vis met een vastlood montage en bolies van ongeveer 14 mm, weet iemand misschien een goed karperwater om te beginnen waar ze niet al te moeilijk te vangen zijn?

groeten delano
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

17-08-2013 11:09

op watvoor wateren heb je gevist dan?
rivier?
vaart?
vijver?
delano verveer
Berichten: 19
Lid geworden op: 16-08-2013 16:08
Locatie: alblasserdam

17-08-2013 13:47

vooral op vijvers en er zaten genoeg karper, ze zaten er zelfs tot 27 kilo en heb ook al verschillende keren op een vaart gevist

gr delano
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

18-08-2013 09:38

je kunt proberen om een voerplekje aan te leggen.
dit kun je met bolies doen maar dat word erg duur. voor zo'n 13 euro heb je een zak duivenvoer van 25 kilo. dit kun je dan 36 uur weken, half uurtje koken, en nog 2 dagen laten weken en dan voeren.
hier kun je dan een bakie/zakie goedkope bolies doorheen zodat er in iedergeval wat overblijft voor de karpers ivm witvis.
als je hiervan bijv. elke dag om 10 uur sochents 1 kilo duivenvoer voert en dat dan ongv. 5/6/7 dagen lang achter elkaar. op deze manier maak je een voedsel plek die karpers zullen herkennen en zullen terug komen.

wat veel beginnende vissers fout doen is dat ze erg simpele/goedkope bolies als aas gebruiken.
toen ik over ging van de simpele/goedkope bolies naar de betere bolies waren mijn vangsten echt toegenomen.
een goede bolie die eigenlijk altijd werkt zijn de bolies van martin sb bijv. de roasted nut,robin red,monster crap.
ik zeg niet dat je op simpele/goedkope bolies geen vis vangt maar zelf heb ik er niet echt zo'n vertrouwen in.

waar woon je? misschien wil hier iemand op het board wel een keer met je mee gaan om te kijke goe jij vist en je dan tips en tricks te geven.

via pb stuur ik je nog een water waar je eigenlijk altijd vis vangt. daar kun je je eerste karpers vangen en vervolgens je kunsten toepassen op je thuiswateren.

je zij dat je viste met een vastloodmontage. dat is een prima montage om mee te beginnen. zelf vis ik met 20mm bolies maar ook met een 14 mm kun je gewoon karper vangen. het is wel belangrijk om wat bij tevoeren als je je hengels in gooit want als je (afhankelijk van de grote van het water) je bolie zomaar op een plekje inwerpt ben je eigenlijk aan het gokken. bijv. met een spod/spomb kun je wat klein voer bijwerpen en met een bolie pijp kun je ook bolies bij werpen. ook een pva zakje met bolies en 4mm pellets kan wonderen doen.

het is ook belangrijk dat je niet in een modderbodem van 30 cm zit te vissen. karpers azen tot zo'n 15 cm in de modder maar hoe dieper de modder is hoe klijner de kans dat de karper jouw aas vind.
ook kan een uitgeballanseerde pop-up bolie het verschil maken.

ook voor een jachthaven kun je goed vis vangen. dat komt omdat mensen die op zo'n boot wonen vaak de restjes van hun avond eten overboord gooien. dit kun je zien als een voedsel plek die elke week (mischien wel elke dag) bijgehouden word. op deze plekken zit altijd wel vis.

het het kan ook zeker geen kwaat om veel karperboeken te lezen. hierin staat altijd veel informatie over de onderwaterwereld :D . bijv. over hoe je mosselbanken en taluuds kunt vinden.

veel succes met je vangst het blijft namelijk vissen.

groetjes jasper
delano verveer
Berichten: 19
Lid geworden op: 16-08-2013 16:08
Locatie: alblasserdam

18-08-2013 10:03

hallo jasper,

hartstikke bedankt voor alle informatie, daar kan ik zeker iets mee.
ik woon in alblasserdam en vis met de sweet scopex cream bolies en met verschillende pop-ups, ik weet niet wat u van dit aas vind, en pva zakjes ben ik van plan binnenkort te gaan kopen, en meestal vis ik niet op een dikke laag modder want met de peilhengel zoek ik meestal de verharde stukken op een bepaalde stek waar ik wil vissen. dat voorvoeren met duivenvoer zal ik binnenkort zeker gaan doen.

gr delano
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

18-08-2013 10:19

met jouw bolies zit het denk ik wel goed. (ik zag er op youtube een filmpje van, http://www.youtube.com/watch?v=xnhiv6sU16U)
delano verveer
Berichten: 19
Lid geworden op: 16-08-2013 16:08
Locatie: alblasserdam

21-08-2013 14:48

iedereen bedankt voor alle reacties, ik heb vanmorgen mijn eerste karper gevangen. een mooie schubkarper.
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

21-08-2013 17:06

helemaal top man, heb je nog een fototje?

gr jasper
delano verveer
Berichten: 19
Lid geworden op: 16-08-2013 16:08
Locatie: alblasserdam

21-08-2013 18:15

foto moet ik nog op de pc zetten maar de foto zal ik nog sturen
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

21-08-2013 18:45

delano verveer schreef:iedereen bedankt voor alle reacties, ik heb vanmorgen mijn eerste karper gevangen. een mooie schubkarper.


De aanhouder wint hoor,nooit opgeven.
Proficiat met je eerste karper.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Plaats reactie