Hoofd en onderlijn dikte op vijver


Plaats reactie
Roy Geven
Berichten: 8
Lid geworden op: 27-07-2013 14:41

08-08-2013 16:56

Ik vis meestal op een vijver hier in de buurt (100 bij 100 meter) met vrijwel geen obstakels of op kleine rivieren/grote beeken, nu lees ik hier allemaal verschillende diktes en trekkrachten. Als ik het goed gelezen heb maakt de dikte dus helemaal niks uit en moet je puur kijken naar de trekkracht ( LB )?

Ik wou graag nieuwe hoofdlijn erop zetten alleen kan er maar 150 meter 0.30 op.. ( soms vissen we 80 meter uit de kant ivm gesloten gedeelte van die vijver waar je niet kan komen ) dus het lijkt me dat ik alle 150 meter wel nodig heb om zeker te zijn.

Ik vis met leadcore leaders van fox met clip en alles eraan, alleen wanneer iets breekt raakt de vis het niet kwijt? Dus de onderlijn moet de zwakste schakel zijn dan toch? :)

Ik zat dus zelf te denken aan 15LB onderlijn en dan een zwaardere hoofdlijn, enigste probleem is dat ik vele hoofdlijnen zie die dus niet sterker zijn dan 15LB, bv van Daiwa en X2 zag ik 14LB met 0.31 en 0.30 dik dit zou dan niet kunnen toch?

Iemand een oplossing voor dit probleem ( 0.30 lijn die dus meer dan 15LB trekkracht heeft ) of moet ik nu overstappen op 0.35 met de kans dat de lijn opraakt? En is 0.30 wel eens sterk genoeg voor karpervissen?

Het kan zijn dat ik er ook helemaal naast zit maar ik heb me hier pas in verdiept...
martijn bloemen
Berichten: 185
Lid geworden op: 25-03-2013 18:03

08-08-2013 17:48

Als het goed is verliest de vis het lood gewoon anders zou ik eerst maar naar een ander systeem. Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar een systeem waar de loodclip van de lijn afschuift. Dus kan je beter voor een spoel leadcore kiezen enen zelf splicen is ook goedkoper. Zelf vis ik met een 30/00 x2 secure 15lb en ook 15 lb onderlijnde materiaal gaat bij mij altijd goed maar vis op kleinere affstanden.
Roy Geven
Berichten: 8
Lid geworden op: 27-07-2013 14:41

08-08-2013 18:19

Over de leadcore zegt Fox het volgende: "Een maat 7 Flexi Ring Swivel is in de clip geborgd met een T-Bar zodat het lood altijd vrij komt mocht dit vast komen te zitten."

Alleen lijkt het me dat die knoop van de hoofdlijn op de leadcore te dik is voor het eraf schuiven van het lood+clip? Misschien stukje van die sleeve af knippen zodat de opening groter word of hoeft dit niet?

Maar als het lood dan vrij kan komen is het niet noodzakelijk om een sterkere hoofdlijn te gebruiken dan de onderlijn?

Ik zag trouwens wel dat Shimano met Technium 20LB heeft op 0.30, dus dat zou een oplossing kunnen zijn. Kost alleen wel 39 euro voor 1090 meter. En ik kan maar 300 meter gebruiken voor beide hengels..
Simon Verver
Berichten: 61
Lid geworden op: 30-07-2013 10:36

08-08-2013 18:25

http://www.goedkopervissen.nl/Trabucco-page2.html
Zie de pro carp artikelen.

Als je de eerste neemt van 0.25 dan kan er zelfs dus meer op wat meer op.
Vis zelf al een aantal jaar met deze lijn en ben er tevreden over.

Wanneer je met een leadcore wil vissen kan dat ook met helicopter systeem. Dan heeft de karper enkel de onderlijn in de bek bij een lijnbreuk.

suc6
martijn bloemen
Berichten: 185
Lid geworden op: 25-03-2013 18:03

08-08-2013 18:33

De sleeve opening groter maken zou ok wel doen dan of een helekopter systeem wat al word aangegeven.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-08-2013 19:45

Je moet niet kijken naar de trekkracht. Die is bij alle moderne nylon lijnen groot genoeg.
Je moet kijken naar schuurbestendigheid. En dus ook in bepaalde mate naar dikte.

25/00 Is qua trekkracht ruim voldoende. Echt waar. Maar raakt het een mossel, steen of iets anders dat ruw en/of scherp is, dan ben je gezien. Dan lijkt het lossen van het lood om één of andere reden een goede oplossing, maar dat is het dus niet. Het lossen van alles behalve de onderlijn is al stukken beter.

Het beste: zorgen dat de kans op lijnbreuk (vanwege doorschuren) zo klein mogelijk is. Dus vis liever wat dikker dan misschien noodzakelijk is, dan bouw je wat extra veiligheid in. Kun je dan niet meer genoeg lijn op je molen krijgen? Dan is je molen te klein, of die verre stek niet meer bevisbaar. Helaas pindakaas, beter dan een onnodig grote kans op lijnbreuk.

Effe wat anders: wat voor molens heb je? Misschien kunnen er wel grotere spoelen op. Waar meer lijn op kan. Is bijvoorbeeld bij Shimano vaak het geval.
Ik weet het ook allemaal niet...
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

08-08-2013 23:11

Of spoel er 50mtr 35/100 op en spoel hem af met 25/100, heb je wel een knoopje ergens halverwege maar kan een oplossing zijn.
martijn bloemen
Berichten: 185
Lid geworden op: 25-03-2013 18:03

09-08-2013 09:06

Ik zat is te denken maar bij het systeem wat jij gebruikt raakt de vis alleen het lood kwijt bij vastzwemmen en niet bij een lijnbreuk omdat je clip met lood niet kan schuiven. Klopt dit ofniet? Zo niet hoor ik het graag!
Roy Geven
Berichten: 8
Lid geworden op: 27-07-2013 14:41

09-08-2013 15:03

martijn bloemen schreef:Ik zat is te denken maar bij het systeem wat jij gebruikt raakt de vis alleen het lood kwijt bij vastzwemmen en niet bij een lijnbreuk omdat je clip met lood niet kan schuiven. Klopt dit ofniet? Zo niet hoor ik het graag!


Dat klopt, een vriend raadde het me toen aan om dit te kopen ( had toen er de ballen verstand van ). Denk dat het beste voor mij zou zijn om met inline lood te werken, ben dit namelijk gewend van Feedervissen. Zodra je lijn breekt valt het lood er dan gewoon af. Ook gemakkelijk om kant en klare onderlijnen eraan te doen dan aangezien 9 vd 10 gelevert worden met een wartel tegenwoordig.

Mijn oog is trouwens gevallen op Shimano Ultegra Invisitec 0.30 met 8.8 KG trekkracht (19,5 LB), ik was nu voor 300 meter 15 euro kwijt. Reden was dat deze site ook de goede onderlijnen had zonder wartel dus scheelt mij weer 2x verzendkosten ;p ( Ja ik leef in zon uithoek waar je 45minuten moet rijden naar een fatsoendelijke viswinkel )

Hopelijk is deze lijn wat, de onderlijnen zijn trouwens 15LB. Dus dan word het de zwakste schakel, toch stukje veiliger voor de vis. Mossels oid is er niet op dit water dus alleen de kracht van de vis zal de lijn breken als die ergens vast komt te zitten :)
Roy Geven
Berichten: 8
Lid geworden op: 27-07-2013 14:41

09-08-2013 15:07

Mart Honen schreef:Effe wat anders: wat voor molens heb je? Misschien kunnen er wel grotere spoelen op. Waar meer lijn op kan. Is bijvoorbeeld bij Shimano vaak het geval.


Shakespeare Zeta FS40 molens, maar zoals ik al zei is 80 meter het verste wat ik kan gooien op dit water. Dus 150 meter 0.30 is meer dan zat lijkt me. Ik zou nog kunnen gokken met 110 meter 0.35 maar dan zit je dus tegen de grens aan, 1 verkeerde run en weg lijn :D
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

09-08-2013 15:18

Je onderlijn kan met 15 lbs. wel de zwakste schakel zijn, maar ook die 15 lbs. trekt een karper niet stuk. Zeker niet als er nog wat meters nylon aan vast zitten die zo lekker mee veren.

Oftewel, zoveel veiliger is het niet. Dat is geen aanval op jou hoor Roy, maar het lijkt me wel iets om even bij stil te staan.
Ik weet het ook allemaal niet...
Roy Geven
Berichten: 8
Lid geworden op: 27-07-2013 14:41

09-08-2013 18:51

Mart Honen schreef:Je onderlijn kan met 15 lbs. wel de zwakste schakel zijn, maar ook die 15 lbs. trekt een karper niet stuk. Zeker niet als er nog wat meters nylon aan vast zitten die zo lekker mee veren.

Oftewel, zoveel veiliger is het niet. Dat is geen aanval op jou hoor Roy, maar het lijkt me wel iets om even bij stil te staan.


Ik ben juist blij met dit soort reacties, leer ik tenminste nog wat!

Dus wat ik eruit begrijp is dat deze leadcore leaders eigenlijk erg gevaarlijk zijn voor de vis? Aangezien hij dus ergens vast moet komen te zitten voordat die T-Bar breekt en het lood vrij komt.

Iemand nog tips voor een nieuwe leader? Kan een marketing stunt zijn maar die van Nash zien er wel goed uit? Ik wil alleen niet dat ik na elke inworp mijn lood kwijt ben, las dat het bij ene leader wel het geval is?
martijn bloemen
Berichten: 185
Lid geworden op: 25-03-2013 18:03

09-08-2013 19:53

Gewoon een spoel kopen van bijv: pv, fix, korda etc welke jou aanspreekt. Dan zelf splicen met splice needle en zelf je loodclip/ inline lood erdooor. Op mp zag ik laatst een advertentie van iemand die ze kant en klaar maakt met wartel maar dan kan je er nog steeds wel alles mee. Zal ik kijken of ik hem nog kan vinden.
Plaats reactie