Matige Vangst


Plaats reactie
Kees Brandsema
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-04-2007 13:24

07-08-2013 01:23

Hallo allemaal,

Ik vis doorgaans aan de berkel, een rivier van zo'n 20 meter breed in het oosten van ons land. Dat doe ik sinds dit jaar, hiervoor enkel aan de buurtvijver gezeten. De eerste keer dat ik met mn maat aan de berkel ging zitten was gelijk wel een succes te noemen, na 3 dagen voorvoeren in een nacht 3 runs en 2 vissen. Een torpedo van 27 pond en een spiegel van 31, en een geloste vis. Niet bijzonder veel maar we waren tevreden. De 2 keer erna ook karper gevangen, maar de afgelopen zes(!) keer niet een... We hebben eigenlijk niks veranderd aan de manier van vissen tot 2 weken terug, toen we aan een ander stuk gingen zitten, ook zonder resultaat. Ik vroeg me af of iemand enig idee heeft hoe dit kan..? Ik heb zelf het idee dat het komt door het absurd warme weer van de afgelopen tijd. Ik las in de krant dat er in de regio Twente bovemgemiddelde vissterfte optrad door zuurstofgebrek in het water, wat veroorzaakt zou worden door langdurige hitte en droogte. Daarom had ik het idee om dicht bij de stuw te gaan zitten, een paar honderd meter eraf(onder de stuw) omdat ik daar meer zuurstof in het water verwachtte, maar nog steeds geen vis. Hebben meer mensen de afgelopen weken last van matige vangsten? Of moet ik het toch echt bij mezelf zoeken? De eerste keer toen we goed vingen was het snachts 10 graden, regenachtig em redelijk wat wind. Misschien wachten tot het najaar op die plek?
wessel oolbekkink
Berichten: 227
Lid geworden op: 05-12-2012 15:28

07-08-2013 07:14

Ga is met de pen de hele beek afvissen dian zie je waar ze zich ophouden
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-08-2013 08:23

Ja Kees, da's vissen! :wink:
Zonder gekheid: misschien loont het om wat andere stekken te zoeken en te bevissen, misschien houdt de vis zich elders op. Aan de andere kant kan het soms zo zijn dat ze gewoon niet bijten. Gelukkig maar...
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-08-2013 10:19

welkom in de wondere wereld van het riviervissen !!
Kees Brandsema
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-04-2007 13:24

07-08-2013 10:28

Mart en rick, ik zat op die opmerking te wachten, haha. Ik vind blanken ook niet erg, maar ik hoop het blanken aan het toeval te kunnen wijten en uit te sluiten dat ik zelf de oorzaak ben. Na 3 keer achter elkaar wel en dan 6 keer achter elkaar niet wordt de kans op het toevallig blanken steeds kleiner, vandaar de vraag. Ik vang overigens wel brasem en vooral zeelt, maar daar word ik niet zo gelukkig van als van karper. Wessel, das misschien geen gek plan, alleen het stuk is 4 km lang. Maar het is denk ik wel de moeite waard, thanks! Hoe zit het met jullie vangsten in de maand juli/aug dan? Gr kees
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-08-2013 10:39

Kees,

Ik heb nooit heel veel lijn kunnen ontdekken in mijn vangsten. Als het water opgewarmd is tot boven een graad of 10-12, vang ik redelijk tot goed. Soms is de beste sessie vroeg in het voorjaar, soms midden in de zomer, soms meer richting najaar.

Ik snap je punt ook wel, vandaar dat ik aanraadde eens wat andere stekken te gaan bevissen. Dat is sowieso wat ik probeer te doen: meerdere stekken zoeken en deze dan een beetje laten rouleren. Zo blijft het afwisselend en zit je niet vast aan één stek. Het voorkomt ook dat je jezelf blind staart op één stek en gaat denken dat je alleen op die ene stek nog vis kunt vangen. Niet dat dit bij jou perse het geval is hoor.
Ik weet het ook allemaal niet...
Kees Brandsema
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-04-2007 13:24

07-08-2013 11:25

wessel oolbekkink schreef:Ga is met de pen de hele beek afvissen dian zie je waar ze zich ophouden


Welk aas raad je dan aan? Ik ben niet bekend met penvissen. Ik weet dat vaak maïs wordt gebruikt, maar levert dan niet alleen maar witvis op? Daarnaast kan het ook met kattenbrokken en panneermeel, toch? En op de haak of op een hair? Gr kees
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-08-2013 11:39

Penvissen is sowieso vrij witvisgevoelig. Maar omdat je met de pen zo opnieuw beaasd en ingeworpen hebt, vind ik dat zelf geen probleem.

Blikmais is een top aas, ik vis het zelf altijd op de haak. Korreltje of 2 op een niet te grote haak. Kattenbrokken uit blik werken ook goed. Hoeft geen paneermeel bij hoor, gewoon een brokje op de haak. Dat spul is zo zacht, dat je bij een aanbeet 10 van de 10 keer het brokje van je haak mept. Wel is het af en toe een beetje pielen om een brokje goed op de haak te krijgen.
Blikmais en kattenbrokken mengen kan ook prima. Kun je af en toe van haakaas wisselen, of haakaas combineren.
Ik weet het ook allemaal niet...
Kees Brandsema
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-04-2007 13:24

07-08-2013 13:16

Oké, bedankt, dat kan ik wel een keer proberen. Maar jullie hebben afgelopen maand dus gewoon redelijk gevangen? Ik ga misschien vrijdag weer aan de berkel zitten, het weer is dan al heel anders, ik ben benieuwd hoe het dan gaat. Als Er dan karper op de mat komt, zal het misschien toch aan het weer hebben gelegen. Het heeft hier in juli namelijk maar 1 keer geregend... Verder in het land wel vaker, maar hier scheerden de onweersbuien steeds net langs. Vrijdag snachts een graadje of 10 en regenachtig.. Net als de eerste keer..
Plaats reactie