bodemtoestand wijzigen of niet?


Plaats reactie
milan van baekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-07-2013 11:45

30-07-2013 22:43

Ik ben op een natuurlijke vijver waar bijna nooit gevist wordt mijn kansen aan het wagen.
De oever is helemaal toegegroeid met bomen en de stukjes waar je kan vissen liggen vol met takjes en bladeren.
De ondergrond is stevig zand, maar daarop ligt zo'n 5 cm bladerafval. Hier is het een halve meter tot 1 meter diep.
In het midden van de vijver ligt er dikke vieze zwarte pap die erg stinkt daar kan het tot 3-4m diep zijn.
Ik heb een 10-tal keren instant gevist en 2x een mooie vriend op de kant kunnen trekken.
Ook 8x blank dus.... dit is me net iets te veel en ben ik dus een voerplek aan het aanleggen.
Ik heb gekozen voor maïs en boïlies. (niet te veel want het karperbestand is volgens mij niet zo groot.)
De vissen die ik ving waren steeds op de kant, en ik heb hier dus ook voor gekozen als voer- en binnenkort visplek.

Nu vraag ik me af of het nuttig is deze voerplekken eerst vrij te maken van takken en bladeren zodat de vis het voer makkelijker vindt. Is dit een goed idee of gaat het de karper eerder afschrikken? Of is het onnuttig en niet waard om de moeite te doen? Wat zijn jullie meningen hierover?

Graag zou ik ook wat tips willen i.v.m. het aas op de visdag.
Neem ik gewoon de boilies waarmee ik gevoerd heb (omdat de vis deze nu kent)?
Of neem ik een pop-up of snowman of iets anders fancy wat de vis nog niet kent?
Ik twijfel omdat de felle kleur van de pop-up wel zou kunnen opvallen op deze met bladeren bedekte bodem, waar dat bij de gewone boilie niet is.

Dank bij voorbaat!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

30-07-2013 23:24

Milan , je gedachte gang is goed .
Heb op mijn thuiswater ook een stek schoon geharkt , erop gevist en gevangen .
Ik ben van mening dat dit zeker positieve invloed heeft .
Dan kun je de andere hengel mooi op de bladeren vissen met een fluo snowman bijvoorbeeld .
Je zult als snel merken wat het beste werkt .
De vissen zijn er gewent op de prut te azen ...
Als aas kun je inderdaad een bol pakken waar je mee hebt gevoerd omdat ze dat als "veilig" beschouwen , zelf heb ik er geen moeite mee om er een ander haakaas aan te hangen .

Succes
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

30-07-2013 23:35

Ik zeg chod rig, zou jij ook doen Jeff, of niet!!!

Groet, Peter
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

31-07-2013 07:18

pallets en hennep voeren een tijdje, da ruimt de vis de rotzooi voor je op. heb ze hier op een lokaal watertje 2 gaten laten graven van 30 cm diep en 1,5 meter doorsnee door elke dag een paar handjes te voeren. elke ochtend als ik ga kijken liggen ze nog steeds in deze 2 gaten. ook al ligt er geen voer meer.

beetje steenzout erbij wil ook goed werken om ze an de gang te houden.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

31-07-2013 08:54

Inderdaad gewoon met hennep gaan voeren en lekker verspreiden, op de visdag zelf oppassen met dat spul anders kan het erg frustrerend werken :oops:
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

31-07-2013 10:09

Milan,

Ik vind voor alle genoemde opties hier wel wat te zeggen. Een combinatie is ook nog mogelijk: hark wat rotzooi weg en voer vervolgens op dezelfde plek.

Je vist met minimaal 2 hengels gok ik, dus kun je ook per hengel een andere aanpak kiezen. Harken bij de ene, hennep, ander klein spul en pellets bij de andere.
Ik weet het ook allemaal niet...
milan van baekel
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-07-2013 11:45

31-07-2013 10:25

Ik had er nog niet aan gedacht om de ene hengel anders te bevissen dan de andere.
Dit zegt me wel wat, ik denk dat ik dit dan ook ga proberen.

Laat het enkel nog de vraag fluo pop-up, of gewone zinkende boilie. Of misschien wel enkele maiskorrels op de hair.
nog iemand sugesties?

Is deze rig trouwens effectief meet pop-up?
http://imageshack.us/scaled/thumb/51/5w9a.jpg
groeten!
Plaats reactie