Hulp bij kanaal vissen (Maaswaal kanaal)


Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

24-07-2013 09:57

Maaswaal kanaal om specifiek te zijn. Maar de vraag ansich kan ook voor andere kanalen gelden

Zag laatst dat er ook hier spiegelkarper wordt uitgezet dus dat wekte mijn interesse om er te gaan vissen. Nu ben ik van de week er met een peilhengel langsgegaan om een stek te vinden. Dit was al een hele uitdaging maar het echte probleem (in mijn ogen) komt nog. De stenen op de kant lijken tot aan de vaargeul te lopen, tijdens het peilen zat mijn lood al continue vast tussen deze blokken.

Mijn vraag is nu, hoe moet ik hier vissen? :o

Is het mogelijk om tussen\op die blokken te vissen? Zo ja hoe? Voerstek maken op zo'n plek lijkt mij bijzonder lastig omdat de boilie natuurlijk tussen de blokken valt en de vis er zo niet meer bijkomt. Of moet ik toch echt in de vaargeul gaan vissen? Dan komt de daaropvolgende vraag. Hoe ga je om met passerende vrachtboten? Varen deze ook de hele nacht door? Was er rond half 10 en toen voeren er nog schepen voorbij met een enorme zuiging.

Nu weet ik dat het lastig is om met deze info advies te geven omdat ik misschien niet alles duidelijk genoeg heb omschreven (geef me maar op mijn donder als ik essentiele info vergeten ben) en omdat men de locatie niet kent. Hoop dus ook dat er iemand is die er ook daadwerkelijk al gevist heeft. Verder wordt elk advies natuurlijk groots gewaardeerd!! :P

Doel dus op deze stenen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-07-2013 10:28

Tim,

Zelf vis ik op dat soort kanalen (type "bak met randen van steenstort") altijd onderaan de stenen. Daar voer ik een strook aan (25 tot 100 meter lang, 5 meter tot het hele kanaal breed) gedurende een dag of 3. Negen van de tien keer vis ik één hengel onder de eigen kant en één tegen de overkant. Toplood is standaard op dat soort wateren, althans voor de hengel naar de overkant. Onder de eigen kant heb ik liever dat de lijn losjes over de stenen ligt. Dus niet te strak. Een stevige lijn is logischerwijs een vereiste.

Of de boten heel de nacht door varen? Geen idee. Op het ene kanaal is dat wel het geval, op het andere niet. Wellicht kan Google je helpen. Hoe dan ook: afhankelijk van het formaat vrachtschip zul je moeten uitzoeken wanneer je wel of niet de hele handel binnen moet draaien. Zelf vis ik wel eens op een kanaal van een meter of 3 diep. Hier passeren standaard binnenvaartschepen. Met 114 gram lood en een 35 grams toplood, ondervind ik hier nauwelijks hinder van. Ik gebruik dan trouwens ook een slidertje/flying backlead.

Mijn beste stekken zijn trouwens steevast niet op de geijkte pleisterplaatsen van karper(visser)s (viaducten, bruggen, havens, enz.), maar op rechte stukken kanaal tussen of in de buurt van dat soort "hotspots". Het voorvoeren speelt daar m.i. wel een behoorlijke rol in.

Hopelijk kun je hier wat mee. En anders geef je me maar op mijn donder... :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-07-2013 10:40

scheepvaart is makkelijk te achterhalen:

Vaste bruggen?
Bediende bruggen?
Bedieningstijden?

http://www.rijkswaterstaat.nl/water/fei ... index.aspx

Zo te zien zijn het vaste overspanningen, dwz dat de bruggen niet bediend worden. Beperkingen in de bedieningstijden zijn altijd wel handig, dan weet je zeker dat er geen scheepvaart is.

De sluizen worden enkel rond kerst en rond oud en nieuw niet bediend volgens besluit, dus inderdaad: De kans is groot dat je ook 's nachts scheepvaart treft.

Scheepvaartnformatie?

www.marinetraffic.com

Wat stekkeuze betreft:

Hier en daar zullen wel plekken zijn waar de stenen wat minder zijn. Tip: Zoek naar kadeverzakkingen, gaten in de beschoeiing of in de blokkenlaag waar zand doorheen kan stromen. Die vormen vaak wel interessante plekken. Ander verhaal wordt het als het kanaal een schoeiing heeft van damwandprofielen. Een vaste hengel met een snoekdobber en een stuk lood kan heel veel informatie geven, daar waar je een peilhengel regelmating vasttrekt tussen de blokken.

Vaargeulvissen kan geen kwaad, zolang je niet verder gaat dan tegen het midden (als je dat al zou redden). Als je per sé aan de overkant ( wilt vissen, kun je daar beter gaan zitten. Door de zuiging zal je lood soms wel verplaatsen, maar eventjes herwerpen en je bent klaar.

Wees niet bang dat je voer veel verplaatst, bodems kennen genoeg reliëf om dit tegen te gaan. Bovendien stroomt de eerste 5-10 centimeter vanuit bodem en oever altijd beduidend minder, vanwege weerstand door dit reliëf. Hoog in het water in de vaargeul is de meeste stroming indien het stroomt door welke oorzaak dan ook.

Op blokken kun je prima vissen indien het water rustig is en deze vlak zijn. Moet je wel op zicht kunnen neerleggen. Op het door jou genoemde kanaal zal dat niet zo zijn gok ik, maar hier een voorbeeld:

Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

24-07-2013 10:47

Bedankt Mart!

Het is dus toch die grens opzoeken van waar de blokken ophouden. Dan er net overheen vissen. Voorvoeren was wel mijn plan, maar schrok nogal van de zuiging van de boot die langskwam. Je boilies komen geheid 10 tallen meters verder te liggen, vandaar mijn vraag ook op die boten zich aan bepaalde vaartijden zouden moeten houden. zodat ik erna zou kunnen voeren. Zou zonde zijn om een mooie voerstrook aan te maken en na een uur is deze verdwenen omdat er 3 boten zijn langs gevaren.
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

24-07-2013 10:51

Sven ook bedankt :D

Geeft in ieder geval vertrouwen dat er te vissen is. Blijft wel lastig om die grens van de blokken te vinden en aan te houden. Kan er natuurlijk ook gewoon een paar meter achter gaan vissen maar gevoelsmatig denk ik dat je toch bij die blokken in de buurt moet blijven (geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is).
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-07-2013 10:52

Tim Gerbrands schreef:Sven ook bedankt :D

Geeft in ieder geval vertrouwen dat er te vissen is. Blijft wel lastig om die grens van de blokken te vinden en aan te houden. Kan er natuurlijk ook gewoon een paar meter achter gaan vissen maar gevoelsmatig denk ik dat je toch bij die blokken in de buurt moet blijven (geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is).


Tim,

Neem aan dat je met meerdere hengels vist. Zoeken, af en toe herwerpen. Het geeft niet als je af en toe wat leermomentjes hebt. Dat heet investeren :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-07-2013 10:53

Ach ja Tim, het voer moet toch ergens blijven. Dus daar zou ik me niet al te druk om maken, lijkt me sterk dat al je bollen tussen de keien worden geblazen door een paar boten.

Maar ziet er mooi uit dat kanaaltje!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

24-07-2013 11:00

zet wel je baitrunner of slip wel een stuk strakker bij dergelijke wateren.

ook met toplood wordt je lijn van je spoel afgetrokken door de zuiging als je je slip/baitrunner te los hebt.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-07-2013 11:02

Wat betreft mijn "onderaan de stenen": daaronder versta ik ook 5 meter van de keien vandaan. Niet te nauw kijken joh. Als er karper passeert, zal die dat waarschijnlijk ook niet doen. Zeker niet als er wat te nassen valt.

Wat Sven al zegt: kwestie van uitproberen. Doe ik ook altijd. Ben ik nieuw op een stek met stevige scheepvaart, probeer ik eerst onder de eigen kant vis te vangen. Lukt dat namelijk niet, dan heeft het voor mij geen zin om op die stek verder te vissen. Lukt dat wel, dan ga ik de overkant erbij proberen te pakken, om zo mijn kansen te vergroten. Met 2 (of soms zelfs 3) hengels onder de eigen kant, kun je verschillende afstanden bevissen en zo proberen uit te vogelen welke het beste werkt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-07-2013 11:03

Onder de eigen kant zou ik geen toplood gebruiken. Gewoon lekker zwaar vissen en niet teveel lijn in het water.
Ik weet het ook allemaal niet...
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

24-07-2013 11:04

@Sven

Zag dat ik er maar met 2 hengels mag vissen. Investeren is geen enkel probleem, probeer wel zo nuttig mogelijk te investeren :D Tijd moet ik echt maken (vrouw, kind en werk) dus probeer zoveel mogelijk info van te voren te vergaren!

@Mart

Voer tussen de keien blijft het in ieder geval nog in de buurt. Maar in die vaargeul kan het toch zomaar 10 tallen meters verder rollen of vergis ik me?

Mooie rustige omgeving inderdaad! Nu nog wat gaan vangen!
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

24-07-2013 11:12

Zie trouwens regelmatig enorme diktes aan gebruikte lijnen voorbij komen wanneer men op kanalen vist. Is 50\100 geen enorme overkill?

Wat is te adviseren? Voorslag van een x aantal meter? of volstaat een leader wel? Liggen volgens mij weinig obstakels in het water en de blokken lijken niet gestapeld te zijn. Ik verwacht weinig slijtage maar ook hier kan ik me weer in vergissen :D
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-07-2013 11:23

Geen voorslag, gewoon molen vol met dikke lijn. Zorg voor lood- en lijnlossend systeem bij lijnbreuk, zoals Hit 'n Run van PB bijvoorbeeld, of een helicoptertje

Tim Gerbrands schreef:Maar in die vaargeul kan het toch zomaar 10 tallen meters verder rollen of vergis ik me?


Sven van Anrooy schreef:Wees niet bang dat je voer veel verplaatst, bodems kennen genoeg reliëf om dit tegen te gaan. Bovendien stroomt de eerste 5-10 centimeter vanuit bodem en oever altijd beduidend minder, vanwege weerstand door dit reliëf. Hoog in het water in de vaargeul is de meeste stroming indien het stroomt door welke oorzaak dan ook.


Niet te vluchtig lezen hè.. Scheepvaart vaart ook altijd contra, dus mocht het al zo zijn dat iets verplaatst, dan komt het door de tegengestelde scheepvaart weer terug. Verplaatsen is wel het laatste waar ik me druk om maak. Een wat langere oeverlengte bevoeren scheelt ook alweer.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-07-2013 11:36

Tim,

Als ik op zo'n kanaal een voerstrook maak waar ik met 2 hengels op ga vissen, heb ik het al gauw over een strook van 15 bij 50 meter. Dar er dan wat bollen heen en weer verplaatst worden, ik lig er niet wakker van.

Voorslag kan wel, maar een dikke hoofdlijn in gewoonweg handiger. Geen knopen die lastig te leggen zijn en/of het lossen van de onderlijn kunnen belemmeren.

Overigens is in mijn optiek 40/00 al toereikend als je op een obstakelvrije bodem vist, over keien die tijdens de dril geen rol spelen. Je lijn ligt dan alleen maar op de keien tijdens het vissen, bij een dril komt ie er niet mee in aanraking.

Zijn er mosselen in de buurt, dan wordt het een ander verhaal. Persoonlijk ga ik dan voor een voorslag. Het materiaal dat ik hiervoor gebruik en waar ik heel veel vertrouwen in heb (60/00 Starbaits Expert Titan), is namelijk totaal ongeschikt als hoofdlijn. En de componenten van mijn onderlijnlossend, asis-achtige systeem zijn zodanig gekozen dat de voorslagknoop geen obstakel is. Komt er echter ook nog eens wier in het verhaal voor, dan zal ik kiezen voor een 60/00 hoofdlijn. Wierophopingen op een voorslagknoop, ik zit er niet op te wachten...
Ik weet het ook allemaal niet...
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

24-07-2013 11:41

Sven van Anrooy schreef:Geen voorslag, gewoon molen vol met dikke lijn. Zorg voor lood- en lijnlossend systeem bij lijnbreuk, zoals Hit 'n Run van PB bijvoorbeeld, of een helicoptertje

Niet te vluchtig lezen hè.. Scheepvaart vaart ook altijd contra, dus mocht het al zo zijn dat iets verplaatst, dan komt het door de tegengestelde scheepvaart weer terug. Verplaatsen is wel het laatste waar ik me druk om maak. Een wat langere oeverlengte bevoeren scheelt ook alweer.


Had het wel gelezen :D Vind je het contra varen argument 'logischer' klinken dan het reliëf wat de boilies zou tegenhouden. Had het peillood op de keien gegooid (2m uit de kant) en dit werd gemakkelijk enkele meters over de keien gesleept, de boot voer ook nog aan de 'overkant' ook. Laat staan een boilietje op de bodem.

Maar nogmaals bedankt voor de info!
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

24-07-2013 11:45

Wordt mijn reserve spoelen dus volgooien met een dikkere lijn. Gemakkelijker dan met een voorslag gaan rommelen.

Mosselbanken (helaas) nog niet kunnen vinden, maar we gaan het maar eens ondervinden :lol:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-07-2013 12:34

Een peillood rolt weg omdat er een lijn aan vast zit. Lood alleen zal niet verplaatsen. Evenals aas, tenminste niet zo erg als jij het doet voorschotelen.. Tien jaar kanaalervaring op z'n minst, zelfs een stukje in het water gevallen toiletpapier bleef eens redelijk op de plaats bij passage van een 70x7,5..

Je hoeft het niet te geloven, maar neem het toch maar eventjes mee. OF snij ze doormidden, ben je nog meer van dat gedoe af.

Heb ook wat Civiele Techniek achter de rug, waarbij kanalen, bruggen, sluizen en waterverplaatsing aan de orde kwamen. Ik zwets niet zomaar iets ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

24-07-2013 12:40

Ik zwets niet zomaar iets ;)

Nee, je zwetst heel specifiek... 8)

Maar ik denk dat je wel gelijk hebt. Stroming aan de oppervlakte en op half water is niet hetzelfde als stroming op de bodem.
Ik weet het ook allemaal niet...
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

24-07-2013 12:50

Sven van Anrooy schreef:Een peillood rolt weg omdat er een lijn aan vast zit. Lood alleen zal niet verplaatsen. Evenals aas, tenminste niet zo erg als jij het doet voorschotelen.. Tien jaar kanaalervaring op z'n minst, zelfs een stukje in het water gevallen toiletpapier bleef eens redelijk op de plaats bij passage van een 70x7,5..

Je hoeft het niet te geloven, maar neem het toch maar eventjes mee. OF snij ze doormidden, ben je nog meer van dat gedoe af.

Heb ook wat Civiele Techniek achter de rug, waarbij kanalen, bruggen, sluizen en waterverplaatsing aan de orde kwamen. Ik zwets niet zomaar iets ;)


Dat bedoelde ik ook zeer zeker niet :D Dacht alleen als die boot op 50m van mij vaart en voor mijn voeten is de zuiging nog flink dan leek het mij niet onlogisch dat het halverwege die afstand ook op de bodem nog flink tekeer zou gaan.

Maar je hebt me om!! :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

24-07-2013 13:24

Dit soort schepen gaan er doorheen 24 uur per dag.

Vb 172-185 lengte 11,4 breed 2,5-4,5 diep 9,1 hoog 3200 ton? (duwkonvooi 1x 2 bakken in de lengte)

Het kanaal is 4,9 meter diep. Oja, met het uitzetten van karper kreeg ik er al natte voeten. :wink: Ik ken er die er heel beperkt in de haven vissen. Verder zijn er terugmeldingen binnen gekomen van de Maas en de Waal.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-07-2013 13:28

stroming op de bodem is er nauwelijks,en als het er al is,dan is het van voor naar achter van links naar rechts en weer terug op vrijwel dezelfde plek.
maak je daar maar niet druk om in ieder geval,zoals sven zegt komt het door je uitstaande lijn dat de zuiging je rig kan verplaatsen.
toplood raad ik persoonlijk af bij kanalen met steenstort en rivieren.simpelweg omdat het veel te vaak fout gaat,en je toplood achter iets blijft hangen.
de overkant van een kanaal bevis ik dan ook vrijwel nooit,het eigen kantje is immers vaak vrijwel identiek,dus verder als de vaargeul kom ik eigenlijk niet.
de meeste vis pak ik zelf toch het vaakst onder de eigen kant.
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

24-07-2013 14:33

pj otte schreef:Dit soort schepen gaan er doorheen 24 uur per dag.

Vb 172-185 lengte 11,4 breed 2,5-4,5 diep 9,1 hoog 3200 ton? (duwkonvooi 1x 2 bakken in de lengte)

Het kanaal is 4,9 meter diep. Oja, met het uitzetten van karper kreeg ik er al natte voeten. :wink: Ik ken er die er heel beperkt in de haven vissen. Verder zijn er terugmeldingen binnen gekomen van de Maas en de Waal.

Groet,
Peter

Das minder, had gehoopt er een paar nachtjes te kunnen slapen. Maar komt weinig van slapen als er elk half uur een boot passeert, zal de frequentie van het verkeer eens in de gaten houden ahv die link van sven. Handig website wat dat betreft! Zou er ook een app van zijn?

Maar geen enkele terugmelding vanuit het kanaal zelf???
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-07-2013 15:12

Er is inderdaad ook een app van:

https://play.google.com/store/apps/deta ... roid&hl=nl

https://play.google.com/store/apps/deta ... nder&hl=nl

Helaas niet meer gratis, ik heb nog wel de gratis versie op de telefoon omdat ik die ooit gedownload heb.

Waar je wel op moet letten is dat niet ieder schip AIS (Automatic Identification System) voert:

viewtopic.php?f=18&t=74198

Check bovenstaande topic maar eens, staat een hoop over AIS en Marine Traffic in, maar zeker op de grotere wateren voeren een groot aantal schepen het wel
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-07-2013 23:07

Goeie posts van Sven en Mart, weinig aan toe te voegen.
Als je 's nachts veel scheepvaart hebt, probeer dan schone stukken bodem te vinden en pak je lood zo zwaar dat de verplaatsing minimaal is. In mijn geval soms 200gr+... Dan ook niet te druk om maken als de boel een keer een paar cm verschuift, de hele nacht door opnieuw ingooien hou je toch niet vol. Gebruik rigs waarbij de haak niet te snel bot wordt, klauwhaken en/of goed afgeschermde punten. Last but not least, blijf niet te lang hangen als een stek niet productief is. 1 à 2 keer blanken betekent voor mij vrijwel altijd verder zoeken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
nestort mac
Berichten: 7
Lid geworden op: 21-08-2013 11:29

22-08-2013 10:50

misschien nog een tip waar je iets aan hebt:

laatst wisten de vissers naast ons te vertellen hoe laat de boten aankwamen, aangezien we geen glazen bol zagen staan vroegen we hoe hij dit wist, hij bleek een AP te hebben op z'n telefoon die aangeeft wat voor boot en +- hoe laat ik ben even kwijt hoe het heet.. maar hier schijnt dus een Ap voor te zijn!