Karper vangen op water met veel natuurlijk voedsel


Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

18-07-2013 08:57

Zoals de titel al vermeld ben ik aan het vissen op een watertje waar 15 jaar niet of nauwelijks is gevist.Zie andere topics.
Mijn maat en ik hebben 1 stek kunnen maken omdat alles dichtgegroeid was en heel veel takken in het water liggen.Hebben tot 20 m uit de kant alles afgedregd.
1 week later gaan vissen zonder voorvoeren,1 run en 1 goudkarper +brasem gevangen met 4 hengels in het water.
2e keer 3 brasems.2 hengels
3e keer na 2 weken voeren met boilies met vismeel 3 runs en 1 lederkarper gevangen+ 3 brasems.4 hengels.
4e keer blank met 4 hengels.
5e keer blank met 2 hengels.
6e keer blank 2 hengels.
Als het zonnetje schijnt zie je genoeg grotere karpers rondzwemmen dus ze zitten er wel.
Nadeel is dat we maar 1 stek hebben,onmogelijk om een andere stek te maken omdat er dan kranen nodig zijn om omgevallen bomen uit het water te lichten.We vissen wel op de plaats waar we de karpers zien bovenliggen.Wel last van duikeenden en meerkoeten.
Heb maandagavond om 22h nog gaan voeren met 3 verschillende soorten boilies en dinsdagochtend gaan vissen,geen biep gezien terwijl de karpers zich wel af en toe laten zien.
Volgens mij is van dressuur geen sprake maar omdat de 2 karpers die we gevangen hebben goed in het vlees zaten denken we dat er overvloedig natuurlijk voedsel aanwezig is en dat dat de zaken bemoeilijkt.
Rare is dat we na 2 weken voeren wel wat aanbeten kregen en nadien niet meer ondanks geregeld 2x week te gaan bijvoeren.
Moet wel zeggen dat ik steeds maar zo'n 500 a 750gr boilies voer van 14mm dat zijn er toch wel al gauw 100 a 150.Zie sommige karpervissers 3kg boilies in een kleiner water dumpen wat volgens mij wel aanbeten oplevert maar niet zo goed voor het water is.Wil zeker niet overvoeren zoals op sommige waters al wel eens het geval is.
Heb ook geprobeerd met mais en drijvende korst zonder resultaat.
Alle tips zijn welkom want weet het niet goed meer eerlijk gezegd.
Mogelijke oorzaken paai of het warme weer?
Is geen diep water,max 1m50 diep en waar we vissen 1m diep.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-07-2013 11:37

drjjvend vissen misschien :roll:
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

18-07-2013 13:25

Cees v Opstal schreef:drjjvend vissen misschien :roll:

Handig met die meerkoeten en eenden :D
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-07-2013 14:05

Beetje sambal erbij :wink:
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

18-07-2013 14:36

of een jacht vergunning aanvragen?

Blijft mooi om ze te zien zwemmen maar ze kunnen echt het bloed onder je nagels vandaan halen :) moet altijd maar bedenken dat ik in hun omgeving zit en niet andersom!

Denk trouwens wel dat de 'problemen' van TS bij deze beesten vandaan komen. Je kunt voorvoeren wat je wilt maar als alles wordt opgegeten door vogels heb je een mooie voerspot gemaakt voor........vogels :o

Mogelijke oplossing lijkt mij lastig?
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

18-07-2013 14:44

Oplossing is vrij simpel.
- Gewoon eerst de eenden voeren en dan vissen. Neem brood, heb het idee dat dat ze eerder verzadigt dan brokken.
- Als je met brokken vist gewoon door blijven voeren, dan zitten ze vanzelf vol.
- Pas tegen het donker gaan voeren/vissen, dan vinden ze het minder snel.

Meeuwen :evil: (die volgen je naar je volgende plekkie, gisteren een stuk of 30 boven me kop) en zwanen :evil: :evil: (zitten minder snel vol en maken veel stampij) zijn veeeeel irritanter.

Mvg,
Sjoerd
Tim Gerbrands
Berichten: 67
Lid geworden op: 29-05-2013 10:47

18-07-2013 14:53

Sjoerd Bonenkamp schreef:Oplossing is vrij simpel.
- Gewoon eerst de eenden voeren en dan vissen. Neem brood, heb het idee dat dat ze eerder verzadigt dan brokken.
- Als je met brokken vist gewoon door blijven voeren, dan zitten ze vanzelf vol.
- Pas tegen het donker gaan voeren/vissen, dan vinden ze het minder snel.

Meeuwen :evil: (die volgen je naar je volgende plekkie, gisteren een stuk of 30 boven me kop) en zwanen :evil: :evil: (zitten minder snel vol en maken veel stampij) zijn veeeeel irritanter.

Mvg,
Sjoerd


Nou, voordat jij 15 meerkoeten vol hebt zitten kan je je spulletjes weer pakken om naar huis te gaan. Lijkt wel of die beesten onverzadigbaar zijn. Als je geen nachten maakt is het lastig om in het donker te voeren :)
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

18-07-2013 15:04

15 maar? Gewoon een zak extra meenemen. Enig idee hoe groot de maag van een meerkoetje is?
Vanaf een uur of 2100-2130 (schemer) pakken ze het momenteel ook al een stuk minder makkelijk.

Success!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

18-07-2013 15:34

Wel eens er over nagedacht dat er als er zoveel natuurlijk voedsel is ze niet naar je bollen omkijken.

je zou een bol moeten vinden die meer voedingswaarde heeft dat het voedsel dat ze uit de natuur binnen krijgen.

een simpele theorie lijkt mij dan om een groot stuk aan te voeren (lees heel groot) en deze met elke voerbeurt kleiner te maken

uiteindelijk zou je de vis dus op je stek kunnen krijgen door jou bollen als natuurlijkvoer te laten gaan dienen.....

dit alles is natuurlijk een theorie.

wij hebben laatst een plas een week lang belaagt waar veel natuurlijk voedsel voorkomt en het resultaat was 30 brasems en 1 schubje met 6 hengels.

garantie geven we dus niet haha

succes
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-07-2013 15:39

Wat kan de karper in al dat eiwitgeweld aan natuurlijk spul nu niet vinden in zijn voedselbehoefte?
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

18-07-2013 15:54

Niet beneden vissen waar je ze boven ziet.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-07-2013 17:11

Als de conclusie natuurlijk voedsel is, dan is er meestal niks dat daarmee kan concureren. Maar die conclusie trek je niet op basis van enige kennis van de natuurlijke voedselbron. Daar hangt het namelijk mee samen. Kortom, de vraag is meer van het niveau "wat te doen als ze niet bijten". Antwoorden zijn legio en houden hele legers van karpervissers bezig. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-07-2013 17:39

Iets grotere hoeveelheden voeren. Zo 1.5kg en minimaal 20mm gezien de witvis. Daarnaast niet alleen je stek aanvoeren maar het gehele water. Gebruik hierbij een type bol zodat de vis via gewenning weet dat als er ergens een bol ligt hij verder.moet zoeken
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

18-07-2013 17:55

-drjjvend vissen misschien->Geprobeerd en idd niet handig met de watervogels.

-Denk trouwens wel dat de 'problemen' van TS bij deze beesten vandaan komen. Je kunt voorvoeren wat je wilt maar als alles wordt opgegeten door vogels heb je een mooie voerspot gemaakt voor........vogels :o ->daar heb ik een beetje bang voor.

- Pas tegen het donker gaan voeren/vissen, dan vinden ze het minder snel.->heb ik dinsdag avond gedaan en woensdagochtend gaan vissen:resultaat=blank

-Als de conclusie natuurlijk voedsel is, dan is er meestal niks dat daarmee kan concureren. Maar die conclusie trek je niet op basis van enige kennis van de natuurlijke voedselbron. Daar hangt het namelijk mee samen. Kortom, de vraag is meer van het niveau "wat te doen als ze niet bijten". ->tot deze conclusie kom ik vanwege goed in het vlees zittende karper die toch gevangen werd terwijl er niet of nauwelijks gevist word.Op gebied van natuurlijk voedsel vermoed ik insectenlarven en dergelijke gezien het aantal insecten die aanwezig zijn.U hebt wel gelijk als u stelt "wat te doen als ze niet bijten"

-Niet beneden vissen waar je ze boven ziet.->met welke reden?Helaas maar 1 stek beschikbaar dus niet echt mogelijk.

-Gebruik hierbij een type bol zodat de vis via gewenning weet dat als er ergens een bol ligt hij verder moet zoeken-> wat bedoeld U met type bol?
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

18-07-2013 17:56

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,ik kan er alleen maar van bijleren.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-07-2013 18:28

Is je ook bekend of al je voer al dan niet opgegeten wordt door de karper mis dat nog in je vragen en antwoorden?
Zou een aantal zaken al een stuk duidelijker maken.

Groet,
Peter
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

18-07-2013 18:50

Peter Matheesen schreef:
-Niet beneden vissen waar je ze boven ziet.->met welke reden?


Omdat je dat al gedaan hebt en het klaarblijkelijk niet werkt :D

Als er verder niet gevist wordt zoals je aangeeft zullen ze azen op vaste plekken/routes, ligt jouw stek daar niet op of tussen dan kun je erg veel geduld hebben maar denk ik dat je weinig succes gaat hebben. Mij lijkt het dat je op zijn minst de aasplekken of holdings moet gaan zoeken en van daar verder. Misschien kan je ze naar je stek voeren, als je ECHT alleen daar kunt vissen.

Hecht overigens niet te veel waarde aan bovenstaand, ikzelf heb hetzelfde dilemma op een 70ha put met lage bezetting en veel natuurlijk voedsel. Ik kan de vis vinden, heb ze onder en naast mijn boot gehad, heb ze vanuit de boom zien zwemmen en vanaf de kant aan de oppervlakte gezien. Vangen? Nee, 50 blanks en counting. In de kant heb ik ze zien azen, maar voeren of vissen is er daar niet bij. 20 tot 30 duikeenden en koeten binnen no time op de stek.

Ik kan maar een echt nuttige tip geven, pak je penhengel en kruip door de struiken en vis waar je ze ziet azen. Dat is de enige manier waarop ik wel vis heb gevangen op bovenstaand water.

Heb er geen ervaring mee, maar een zig lijkt mij in jouw situatie wel toepasbaar? Op mijn blankput niet toepasbaar gezien het 10 tot 18 meter is waar ze aan de oppervlakte hangen, vandaar geen ervaring met de zig.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

18-07-2013 18:59

pj otte schreef:Is je ook bekend of al je voer al dan niet opgegeten wordt door de karper mis dat nog in je vragen en antwoorden?
Zou een aantal zaken al een stuk duidelijker maken.

Groet,
Peter


Hoe ga je dat vaststellen met zekerheid?
Aangezien we er 2 hebben kunnen vangen vermoed ik dat er toch een deel door de karpers naar binnen gespeeld word.
14 dagen voeren voor 3 aanbeten en dan niets meer lijkt mij toch wat weinig eerlijk gezegd.
Meestal vis ik met een PVA zakje waar dan nog pellets,tijgernoten,mais en gemalen boilies inzitten.
Misschien is de plons die de PVA bag(Korda solid bag small) veroorzaakt te groot?Begon ik nu net te denken eerlijk gezegd.Wanneer deze al 1 of 2uur in het water ligt mag dat toch weinig meespelen of zie ik dat totaal verkeerd?
De 2 die we dan toch hebben kunnen vangen zijn ook met de PVA bag gevangen.
Ben een voorstander van de PVA bag omdat je aas steeds tussen het voer ligt en zeker bent van een goede aaspresentatie.
Nadeel is een grotere plons en beperktere werpafstand maar meestal lukt het me wel om alles op de juiste plaats te krijgen.
Heb ook al geprobeerd met popups op 5cm van de bodem.
Met snowmansysteem waarbij ik gebruik maakte van een fluo-popup.
Ook geprobeerd met een PVA bag volledig gevuld met mais(eerst gedroogd in een handdoek en lukte)en mais aan de hair.
Aangezien er geregeld brood aan de eendjes word gevoerd heeft mijn maat ook al geprobeerd met brooddeeg maar helaas.
We hebben er op gelet maar bij het eendjes voeren weinig of geen karper te zien.
Kwestie van alles uit te proberen
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

18-07-2013 19:08

-Niet beneden vissen waar je ze boven ziet.->met welke reden?


Omdat je dat al gedaan hebt en het klaarblijkelijk niet werkt :D

Als er verder niet gevist wordt zoals je aangeeft zullen ze azen op vaste plekken/routes, ligt jouw stek daar niet op of tussen dan kun je erg veel geduld hebben maar denk ik dat je weinig succes gaat hebben. Mij lijkt het dat je op zijn minst de aasplekken of holdings moet gaan zoeken en van daar verder. Misschien kan je ze naar je stek voeren, als je ECHT alleen daar kunt vissen.
Ik kan maar een echt nuttige tip geven, pak je penhengel en kruip door de struiken en vis waar je ze ziet azen. Dat is de enige manier waarop ik wel vis heb gevangen op bovenstaand water.

Dat is nu ook een raar fenomeen,normaal zie je karpers s'avonds of s'morgens azen door middel van bellentapijten.Niets van dat al te bespeuren.
Af en toe heb ik zelfs een kolk van een karper die net voor mijn hengels zwemt en dat frustreerd want ze zitten er echt wel.Heb elke keer ik ging vissen wel een karper gezien,aan de oppervlakte,springen of een kolk.

In verband met het naar de stek voeren stoot ik op hetzelfde probleem als U,duikeenden en meerkoeten.
Alvast bedankt voor je reactie.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

18-07-2013 23:27

Beste,
Probeer eens met natuurlijk voedsel te vissen....:Libbelle larven,waterkevers,waterslakken,mosseltjes,enz....
Bij mij werkt dit zelfs beter dan bollen op waters met rietkragen en veel natuurlijk voedsel,ook minder last van die meerkoeten! :D
Alvast veel succes!
Ps:water slakken vang je het best tussen het riet op ondiepe plaatsen,of in plantenrijke slootjes en als je ze in een potje met wat water doet kun je ze wekenlang houden,mosseltjes koop je gewoon in de handel of bij de visboer maar wel rauw aan de hair (met schelp en al) schelp doorboren en zonder ajuin en selder serveren he! :lol:
Probeer het en laat nog iets weten hieromtrend!
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

19-07-2013 09:50

Ben een voorstander van de PVA bag omdat je aas steeds tussen het voer ligt

Voor mij reden er geen voorstander van te zijn. Als ze mijn haakaas gepakt hebben, moeten ze z.s.m. door zwemmen. Om zichzelf te haken. Dus heb ik het volgende voerdeeltje liever niet direct naast mijn haakaas, hoe langer ze rond mijn lood rondhangen met het haakaas in de bek, hoe mee kans dat de hele handel weer naar buiten gaat.

Natuurlijk voedsel kun je niet mee concurreren. En waarom zou je ook? Je schotelt ze slechts een makkelijk hapje voor, geen volledig dieet.

Kortom, de vraag is meer van het niveau "wat te doen als ze niet bijten". Antwoorden zijn legio en houden hele legers van karpervissers bezig.

Sluit ik me bij aan.

Hoe ga je dat vaststellen met zekerheid?

Voeren op een plek waar je het aas op de bodem kunt zien liggen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

19-07-2013 10:25

peter cooreman schreef:Beste,
Probeer eens met natuurlijk voedsel te vissen....:Libbelle larven,waterkevers,waterslakken,mosseltjes,enz....


Engelse karpervissers noemen dit: 'fishing for a cow with a blade of grass'. (op koeien vissen met een grassprietje)
Dat wil niet zeggen dat je er niets mee zult vangen, maar bij mijn ervaringen waren de vangsten meer brasems en voorns.
Een koe zal een appel in de wei eerder pakken dan dat ene grassprietje.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

19-07-2013 12:24

Dat is nu ook een raar fenomeen,normaal zie je karpers s'avonds of s'morgens azen door middel van bellentapijten.Niets van dat al te bespeuren.
Af en toe heb ik zelfs een kolk van een karper die net voor mijn hengels zwemt en dat frustreerd want ze zitten er echt wel.Heb elke keer ik ging vissen wel een karper gezien,aan de oppervlakte,springen of een kolk.


Er zit vis. Je ziet ze springen, draaien, enz. Vis jij daar ook? Of vis je ergens anders? Is die plek waar ze springen etc. bereikbaar vanuit die ene beschikbare plek? Zoniet, toch een andere plek zoeken/vinden. De optie met een penhengel (hierboven genoemd) zoeken zou sowieso mijn voorkeur hebben, omdat je het water, het gedrag van de karper e.d. goed kunt volgen. Als ik op zo'n water zou vissen zoals jij beschrijft, zou ik dat eerst eens proberen.
Ze zwemmen onder je hengels door. Voerplekje onder de kant maken? (Bijna) Onder je hengel? Ik vis 6 van de tien keer met de penhengel en vis ik stalkend, dan vis ik vaak enkele meters uit de eigen kant. Omdat ik ze zoek, en daar vis waar ik ze zie. Ik zit zelf danwel een eind naar achteren.
Zwemmen ze halverwege (gezien tussen oppervlakte en bodem), dan aas op die hoogte aanbieden.
Meteen de laatste optie genoemd: ga stalkend vissen (achter de vis aan met vastlood, maar wees mobiel (=verplaatsbaar en weinig troep mee)).

Oh nee, nog een: probeer natuurlijk aas (ook al genoemd hier). Denk eens aan naaktslakken. Zowel met de pen als met vastlood. Werkt vaak goed.

En als ze echt niet willen, blijven proberen. Leer je water kennen.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

19-07-2013 18:36

mijn maat gaat zaterdag nog eens proberen.
heb even een break genomen op dat water wat niet wil zeggen dat ik het er niet meer ga proberen.
Ben benieuwd naar zijn resultaten.
Heb het idee om idd eens met mosselen te proberen.
De enige naaktslakken die ik tegenkom zijn van die rode en die lusten ze niet.
Heb er al eens eentje aan mijn koi gegeven man wat een reacties op die naaktslak,dat werd direct uitgespuugd en links gelaten.
In elk geval bedankt voor al jullie reacties,we kunnen weer even wat gaan uitproberen.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

19-07-2013 19:01

Een break :o zes blanken is niet erg buitengewoon hoor. Misschien doe je alles wel goed maar aast de vis juist net niet als jij er vist.............