Beginnen met Karper


Plaats reactie
Michael Trip
Berichten: 1
Lid geworden op: 12-06-2013 09:16

12-06-2013 09:19

Hallo,

Ik heb sinds 10 jaar m'n hobby voor vissen weer opgepakt. Helaas is er van mijn kennis op een een of andere manier niks meer overgebleven :(

Ik heb 1,5 maand geleden voor m'n verjaardag een hengel van 2,40 gekregen. Ben hier eerst mee gaan snoeken. Hier in Apeldoorn zit helaas weinig snoek dus wil eigenlijk gaan vissen op Karper. Ook omdat ik dan lekker rustig aan de waterkant kan zitten ;)

Nu mijn vraag: Kan ik met mijn 2,40 hengel en een lijn van 30 0 op Karper gaan vissen? En zo ja, hoe kan ik het beste starten, en wat heb ik allemaal nodig?

Vrienden van mij vissen met Karper met een voerkorfje en mais eraan. Dat is volgens hun "de" methode. Maar kan over deze methode niks vinden. Welke methode zou voor mij als startende karper visser het beste zijn?

Misschien een beetje veel vragen maar hoop dat iemand mij kan helpen ;)
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

12-06-2013 11:11

Zoeken op karpervissen the method en de hits vliegen je om de oren.
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

12-06-2013 13:30

Ik zou mooi met de pen op pad gaan!
Kijk eens in het onderwerp "penvissen" op dit forum.
Toch wel een van de meest effectieve methode.

Wat blik mais voeren op verschillende stekjes, 2 korreltjes op de haak of hair prikken, en vissen maar.

Wat ook een hele mooie en spannende manier is, is drijvend vissen.
Een buldo aan je hoofdlijn bevestigen, half vullen met water, zodat je wat werpgewicht hebt, en zodat hij toch nog blijft drijven.
Daaraan een lange onderlijn van een meter, waar je wat honden/kattenbrokken aan doet, of een broodkorstje.

Als de zon flink schijnt en t is nogal warm, liggen de karpers bovenin, dan kun je zo mooi vangen op deze manier!
Wannie Wedduh?!
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

12-06-2013 14:56

Statisch vissen raad ik je af, omdat je daar een ruim budget (lees enkele honderden euro's) voor moet hebben en mocht je het niets vinden is het mijn inziens zonde van het geld.

Vissen met de pen daar in tegen is met een kleiner budget nog wel te doen, omdat je eventueel wel kunt vissen met een lichte (2 lb) afstandshengel. Mooier is natuurlijk een speciale penhengel, omdat deze voorzien zijn van meer ogen en een mooiere buiging hebben wat een voordeel is, omdat de aktie meestal onder hengeltop plaats vindt. Een afstandshengel heeft een stuggere top, omdat, de naam zegt het al, je veel op afstand vist met zware loodgewichten.

Voor het vissen met de method wordt gebruik gemaakt van een feederhengel en methodfeederkorfjes. Het aas (miniboillies, pellets, mais e.d.) zit net zoals bij het karpervissen op een hair. Dit is een actieve manier van vissen die relatief weinig kost aangezien je niet veel materiaal nodig bent.

Er zijn ook hengels verkrijgbaar die voorzien zijn van een feedertop en een avontop, dan kun je zoveel met de methodfeeder vissen of met de pen.
tom blokhuis
Berichten: 95
Lid geworden op: 09-01-2013 16:51
Locatie: Losser

12-06-2013 15:43

gewoon met de pen of op de oppervlakte
Plaats reactie