Shocker rig met strakke lijnen?


Plaats reactie
dirk leenders
Berichten: 146
Lid geworden op: 14-05-2011 12:09

25-03-2013 12:00

Hallo,

ik ben van plan om te gaan vissen met de shocker rig. Dit in combinatie met 70 gram lood wat na pak hem beet 60 cm op een stuitje botst.

Maar is een shocker rig ook te vissen met strakke lijnen? Ik kan hier op internet niets op vinden vandaar hier de vraag.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

25-03-2013 13:27

dat is een slecht idee omdat het principe van de shocker rig dan verloren gaat...
dirk leenders
Berichten: 146
Lid geworden op: 14-05-2011 12:09

25-03-2013 13:31

bas van geffen schreef:dat is een slecht idee omdat het principe van de shocker rig dan verloren gaat...

Ja dat dacht ik dus ook, heb je meer een vastlood effect. Als ik mijn lijn in gooi, vervolgens top lood erop zet en gedeeltelijk strak draai heeft de shocker rig nog wel enig effect toch?
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

25-03-2013 13:47

Ja wat is strakke lijnen he ? , je kan ook je slip vol (bijna) open zetten met een relatief strakke lijn als gevolg
Door het lood wat wel over je lijn of leader kan schuiven heb je wel iets minder kans op karpers die zich losschudden door het lood als bij een vast lood montage.

Met andere woorden : Het kan wel maar gezien je nog weerstand krijgt van de slip heeft de zal je geen echt shocker krijgen en helemaal niet met 70 gram lood en 60cm speling.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

25-03-2013 14:01

Nog nooit mee gevist maar als ik het een keer ga proberen dan zou ik het loodgewicht toch wel opschroeven.
Tight Lines !
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

25-03-2013 16:33

waarom zou je je lijn strak draaien?? gewoon lekker laten hangen... beetregistatie krijg je toch wel (zolang je lichtere wakers/hangers gebruikt)
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-03-2013 16:56

met 70 gram zou ik een semi running rig toepassen,met een running rig zou ik eerder naar de 150 gram neigen.
ben van mening dat je met 70 gram een hoop lossers krijgt waarvan je mischien niks merkt,of een enkele piep krijgt.
je stuitje zou ik wat dichter bij brengen,en ook dat stuitje weer semi vast zetten,laat hem die klap maar krijgen bij 20 cm waarna je stuitje gaat lopen over je hoofdlijn.op de manier zoals jij beschrijft het te willen gaan vissen heb ik vroeger zat aanbeten verspeeld,ook zat gevangen maar het hadden er meer kunnen zijn.
dirk leenders
Berichten: 146
Lid geworden op: 14-05-2011 12:09

26-03-2013 11:46

Oké even het volgende. Ik heb nu ander lood aangeschaft, namelijk 140 gram/stuk. Heb een carbotex lijn http://www.raven.nl/nl/producten/vislij ... _original/ en heb swingers met een verstelbaar gewicht ( ongeveer zoals een fox micro swinger)

Nu heb ik een aantal vragen:
1: Is de lijn voldoende om met slappe lijnen te vissen?
2: Is mijn waker geschikt voor het vissen met slappe lijnen?
3: Wanneer ik gebruik maak van toplood, komt een shocker rig dan ook niet tot zijn recht. Het lijkt me van wel en dan lijkt het probleem te zijn opgelost maar heb graag de bevestiging.
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

26-03-2013 12:25

Is dat een zinkende lijn? Als ik met slappe lijnen wil vissen dan gebruik ik het liefst een zinkende lijn en een zo licht mogelijke waker.
Persoonlijk vind ik een Fox swinger (mk2/micro) met het lood helemaal naar achter geschoven nog (veel) te zwaar.
Ik gebruik de "Muddy Waters: Old Skool Kit" voor slappe lijnen visserij.
Tight Lines !
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

26-03-2013 12:53

de fox swinger is prima te gebruiken... als je het ijzertje waar het gewichte over schuift iets uitbuigt kan het gewichtje namenlijk voorbij het draaipunt... nu kun je hem tot voorbij het punt schuiven dat hij zelfs omhoog valt... met enige aanpassing dus prima te gebruiken ;)

de lijn carbotex zal vast wel zinken, gewoon slap hangen en niet te snel je swinger eraan zetten... geef genoeg lijn om hem te laten zinken en wacht een paar minuten...

als je met slappe lijn vist hoef je geen toplood te gebruiken. doe je dat wel dan betekent dat een weerstand die waarschijnlijk voelbaar gaat zijn voor de vis tussen het oppakken van het aas en de "shock" van het lood.
dirk leenders
Berichten: 146
Lid geworden op: 14-05-2011 12:09

26-03-2013 13:13

bas van geffen schreef:de fox swinger is prima te gebruiken... als je het ijzertje waar het gewichte over schuift iets uitbuigt kan het gewichtje namenlijk voorbij het draaipunt... nu kun je hem tot voorbij het punt schuiven dat hij zelfs omhoog valt... met enige aanpassing dus prima te gebruiken ;)

de lijn carbotex zal vast wel zinken, gewoon slap hangen en niet te snel je swinger eraan zetten... geef genoeg lijn om hem te laten zinken en wacht een paar minuten...

als je met slappe lijn vist hoef je geen toplood te gebruiken. doe je dat wel dan betekent dat een weerstand die waarschijnlijk voelbaar gaat zijn voor de vis tussen het oppakken van het aas en de "shock" van het lood.


Ik vind het toch wel lastig worden voor een beginner zoals ik. Heb de volgende swingers voor de duidelijkheid http://www.carpcontrol.nl/Webwinkel-Pro ... BLAUW.html

Stel voor: Ik gooi in, mijn hangt slap. Ik zet op dat moment een toplood op de lijn en hang mijn swinger eraan. Dan zal het eerste stuk lijn strak lopen en de rest ligt slap op de grond. Voelt de vis dan alsnog weerstand?
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

26-03-2013 13:19

@ Dirk

1 : Een goed zinkende lijn is wel een must natuurlijk.

2 : Een swinger soort gelijk aan een mk2 weegt nog steeds redelijk veel wat niet heel bevordelijk is voor het vissen met slappe lijnen dicht onder de kant en ook kunnen deze niet zo fijn terugzakken als een hangertje .

3 : Als je toplood gebruikt met strakke lijn prikt hij toch nog steeds op het gewicht van het toplood en slip.

Zoals jij het in het begin al zei je wil 60 cm speling wat ik nogal veel vind , maar waar haalt de vis die 60 cm lijn vandaan als de lijn al helemaal strak ligt over de bodem en richting de hengeltop ?

Een gulde middenweg zou kunnen zijn om een flying backlead te gebruiken en een licht hangetje en dat je na het strak leggen 1.5/2 meter lijn van je spoel trekt .
Zoals al gezegd is het beter om de shocker kraal iets dichter op je lood te plaatsen en een zwaarder lood gebruiken .
Zo heb je toch iets directer contact met de vis en behoudt je nog iets van het shocker effect.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-03-2013 13:20

vis moet ook weerstand voelen,de weerstand van je lijn.het lood gaat schuiven en kan niet gebruikt worden om los te komen met kop schudden.
ga gewoon vissen,en denk niet overal zo moeilijk over na.vroeger deden ze hun haak in een aardappel schuiven :)
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

26-03-2013 13:34

dirk leenders schreef:
Stel voor: Ik gooi in, mijn hangt slap. Ik zet op dat moment een toplood op de lijn en hang mijn swinger eraan. Dan zal het eerste stuk lijn strak lopen en de rest ligt slap op de grond. Voelt de vis dan alsnog weerstand?


Heb je geen vertrouwen in het vissen met een echt slappe lijn ?
Vis je met een zware lijn dan ligt de lijn nog redelijk strak hoor het is niet zo dat de vis meters en meters speling heeft .

Als je met een toplood vis en het stuk wat naar het water wijst redelijk strak staat kan je er vanuit gaan dat de rest ook redelijk strak ligt en verlies je een deel van de werking van de shocker.
Bovendien blijft het toplood bij een goede run dan ook vlak over de grond lopen en zal de lijn eerder beschadigen aan voorwerpen op de bodem , bij een zware lijn zonder toplood wordt deze lijn wel meteen van de grond getrokken en is zo waarschijnlijk ook beter voor je lijn en minimaliseer je ook de kans op lijnbreuk.

Ook tijdens het drillen is het zonder toplood natuurlijk fijner ;)

( uitzondering voor het toplood van fox natuurlijk die uit de clip kan schieten )

ik zou gewoon voor een goed zinkende lijn gaan met een licht wakertje
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

26-03-2013 13:41

Rik koster schreef:het lood gaat schuiven en kan niet gebruikt worden om los te komen met kop schudden.


Dat zei ik eerder ook al maar je verliest wel het shocker effect ;) .

Wat betreft het gewoon gaan vissen is een goed idee !
Dan maak je meer kans op een visje als hier op het board
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
dirk leenders
Berichten: 146
Lid geworden op: 14-05-2011 12:09

26-03-2013 13:46

Klopt. Maar ik had dus wat materiaal gekocht om met een shocker effect te gaan vissen zonder erbij nagedacht te hebben dat slappe lijnen dan noodzakelijk zouden zijn.

Dus vandaar hier even de vraag, vrijdag ga ik een poging wagen. Heb ondertussen maar 2 simpele hangertjes besteld om zo toch met slappe lijnen te kunnen gaan vissen :D

Dus op de volgende manier als ik het goed begrijp:
1: Stuitje op ongeveer 20 cm van het lood en de wartel
2: Ik gebruik 140 gram lood
3. Ingooien, lijn laten zinken, hengel op de steun en hanger op de grond laten hangen

Zo zal het er vrijdag dus uitkomen zien als ik het op de goede manier wil uitvoeren?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-03-2013 15:41

ik ben van plan om te gaan vissen met de shocker rig.


Ik zou een 9V blok pakken, heb je gelijk extra werpgewicht...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

29-03-2013 14:04

Haha, ik heb het geprobeerd met een 12 volt accu, maar dat werpt zo lastig... 8)

Dirk, je zegt dat je een beginner bent. Mag ik vragen waarom je het jezelf dan (blijkbaar) zo moeilijk maakt? Voldoet een standaard loodsysteem niet?

Ik moet bekennen dat ik, toen ik het allemaal nog niet wist, ook allerlei dingen uit wilde proberen. Nu ik het allemaal wel weet (lees: denk te weten), probeer ik vrijwel niks meer uit... :wink:
Ik weet het ook allemaal niet...
dirk leenders
Berichten: 146
Lid geworden op: 14-05-2011 12:09

29-03-2013 14:12

Ik zie het niet als moeilijk maken maar heb in al die jaren met een verkeerde montage gewerkt. De shocker rig lijkt me voor mij een handige montage. Zo moeilijk moet het toch ook niet zijn
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

29-03-2013 15:09

Een beginner die al die jaren met een verkeerde montage heeft gewerkt? :-? Welke verkeerde montage was dat dan?

Ik ben gewoon benieuwd hoor, ik stel al die vragen niet om je aan te vallen of zo. En je hebt gelijk, hoe moeilijk kan het zijn? Het is en blijft tenslotte maar vissen!
Ik weet het ook allemaal niet...
dirk leenders
Berichten: 146
Lid geworden op: 14-05-2011 12:09

29-03-2013 15:14

Dat was dus een schuifmontage gevist met een strakke lijn. Meer een vast lood systeem dus waar niks kon schuiven. Toch veel vissen mee gevangen :roll: Maar het moet natuurlijk een stuk beter kunnen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-03-2013 12:09

Werd vroeger trouwens gewoon een vrijloopsysteempje met een stoppertje genoemd! Waarom noemen we dat nu ineens een shocker rig :roll: !?

De een viste het graag met een lichte waker en relatief slappe lijn en de ander (bijna) strak met een zwaardere waker en zwaarder lood. Ten alle tijden zie je dus een oploper voor het lood z'n werk doet. Tenzij je de waker tegen je hengelblank hebt hangen. Bij gebruik van zwaar lood (zeg 140gram) heb je dan op de lijn een beetje een elasiek (bungy zoals dat nu heet) effect...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

30-03-2013 12:43

Idd veel dingen zijn gewoon een evolutie van dingen van vroeger met dit ken ik ook nog wel een variant zoals eerder al gezegd.

Ik heb veel mensen nog wel zien vissen met loodjes tot 50 gram ( ongecoat natuurlijk )met een loodhagel op de lijn voor het shocker effect, ook met strakke lijn voor zo ver dit ging.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Plaats reactie