'Vissen met slappe lijnen'


jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

28-01-2013 08:19

aas, lokaas, geluid (lopen langs de waterkant), kleuren (popups), maar met toplood krijg je echt geen lijnzwemmer. maar elk water moet op zijn eige manier bevist worden. op een zandwinplas kan je prima toplood gebruiken maar op een water met veel taluds en grote stenen/keien kan je mischien beter slappe lijne gebruiken.

sorry ik vis niet met de pen, ik heb hier niks op te zeggen
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-01-2013 08:48

jasper den hoed schreef:sorry ik vis niet met de pen, ik heb hier niks op te zeggen

Misschien toch eens gaan doen, daar leer je namelijk een hoop van :wink:
Oa hoe karpers op lijn reageren, je ziet daar verrekte weinig van als je 60 meter verderop ligt te vissen.

En op een zandput loopt je lijn ook niet recht over de bodem, er staan nogal eens plantebedden en tussen de plantjes heb je zwemroutes waar opeens hoogspanningskabels overheen zijn gehangen.
Jij mag de rest invullen.......
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-01-2013 16:29

Sorry Jasper, maar je bent abuis wat dit betreft. Heeft wel degelijk met lijndruk te maken en niks met aas. Gezien je reacties denk ik dat je nog erg jong bent en nog heel wat te leren hebt...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-01-2013 16:34

Vis erg veel met een halfgrams pennetje met verwisselbare engelse montage en 1BB'tje. Vindt de stress bij aanraking over het algemeen wel meevallen, zeker in troebel wateren ook vrijstaand van riet. Hoe vaak het wel niet gebeurd dat het pennetje even flink staat te zwalken door aanraking van een vis vlak voor deze vertrekt is een veelvoud vaker dan dat er gelijk heibel onder water van komt.

Op heldere negatief geconditioneerde wateren vind ik het een stuk erger...

Toplood en een klein licht wakertje (dus GEEN KETTING of METALEN GEWICHTJE) wat pas na extra lijnafgifte is geplaatst vind zelf een goede optie bij statisch vissen op een kale bodem. Of het gewicht van een FOX micro swinger zo ver mogelijk in de bocht van de waker hangen met een slappelijn werkt ook wel aardig, maar dan wordt een zakker lastig. Dus dan semi gefixeerd schuiflood!

PS; Ik begrijp trouwens niet dat menig KVer denkt dat ie met slappe lijn vist, terwijl er onder elke stok een draak van een waker aan z'n lijn bungelt!? Of dat bij gebruik van die zelfde waker ook de gedachte heerst dat de leadcore leader daadwerkelijk op de bodem ligt...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

28-01-2013 16:56

aart:

als jij denkt dat dressuur niks met aas te maken hebt zit je echt heel erg mis.
dan ben jij effe de gene die iets moet lere.

ik weet het, ik ben 15 ik zal er vast iets naast zitten maar ik vang toch echt op deze manier mijn vissies of julie het er nou wel of niet mee eens zijn.

cees:
rond mei/junie ga ik er zeker eens met de penhengel en een blikkie mais op uit!

ps. de zandafgraving bij mij in de buurt bevat helaas geen wier bedden dus vandaar mijn reactie
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-01-2013 18:08

Met aas heeft zoiets niks te maken, sterker nog, als een groot deel van het kamp hetzelfde aas gebruikt komt dat de vangsten flink ten goede.
Lijndruk en rumoer langs het water, dat is alles in dat soort gevallen. Ik herinner me een kamp op een water waar je normaal met scherp vissen best een vis of 6 in een nachtje kon pakken. Er werd echter niet heel veel gevist. KSN kamp strijkt er neer, in een week tijd vangen een stuk of 16 deelnemers (misschien een paar meer of minder) nog geen 10 vissen bij elkaar.
Hetzelfde zie je bijna overal met karperwedstrijden, de vis gaat gewoon op slot als er een half web aan lijnen in ligt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

28-01-2013 18:28

als een karper 5 mais korrels aan een hair ziet liggen hij bijt en voelt ineen een raare prik in zijn mont word gedrild en gaat naar een voor hem onbekende weereld waar hij niet kan ademhalen en weer word terug gegooit. gaat hij na zo'n 5 keer niet weer op die 5 mais korrels af.
dit is dressuur.
om dressuur te doorbreken ga je niet weer met mais maar met bijv. met aardbije bolie's.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-01-2013 20:15

Dat is geen dressuur op aas (dressuur is überhaupt niet het goede woord, moet conditionering zijn), maar op een zeer herkenbare situatie. Op elk water wat ik ken behoort mais nog steeds tot de snelst geaccepteerde aassoorten, alleen zal je iets subtieler moeten vissen. Hang jij je boilies ook altijd 5 op rij op een hair? En gooi je daar dan ook een emmer voer recht bovenop? Waarom met mais dan wel? Vis eens 1 of 2 maiskorrels op een hairtje onder een haakje maat 10, voer eens een paar korrels ipv een emmer en je zal zien dat die mais nog lang niet zo doodgevist is. Het is alleen niet selectief en daardoor heel beperkt inzetbaar, dat is de reden waarom we dan maar die aarbeiboilie grijpen.
Een goede boilie wordt naarmate er meer mee gevoerd wordt alleen maar beter en als je lange tijd dezelfde bol gebruikt kan je ook prima dezelfde vissen elk jaar (of meerdere keren per jaar) op dezelfde bol vangen. Jij focust alleen op negatieve conditionering, maar tegelijk is er positieve conditionering bij elke opname zonder inhaking.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

28-01-2013 21:28

Wat ben ik blij dat er nog steeds mensen niet geloven in de slappe lijn.

Zo kwam ik laatst iets opmerkelijks tegen.
Op: http://www.karper-droom.be/index.php?op ... &Itemid=81 worden tien vragen gesteld die Kevin Nash vervolgens beantwoord.



"Sjaak Wanink 2. When you fish for carp,you fish with a slack line or a straight line?

I never fish with slack lines. I think it is the most stupid concept to come out of carp fishing for years"
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

28-01-2013 22:37

En gelijk heeft ie... ;-)
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

28-01-2013 23:13

Marco, die knipoog staat voor sarcasme?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-01-2013 00:22

Natuurlijk niet. Zwaar overschat. Maakt sowieso niks meer uit boven pak hem beet 50 meter met gewoon nylon. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

29-01-2013 02:00

jasper den hoed schreef:aart:

als jij denkt dat dressuur niks met aas te maken hebt zit je echt heel erg mis.
dan ben jij effe de gene die iets moet lere.

ik weet het, ik ben 15 ik zal er vast iets naast zitten maar ik vang toch echt op deze manier mijn vissies of julie het er nou wel of niet mee eens zijn.

cees:
rond mei/junie ga ik er zeker eens met de penhengel en een blikkie mais op uit!

ps. de zandafgraving bij mij in de buurt bevat helaas geen wier bedden dus vandaar mijn reactie


Jasper, Aart viste al toen jouw vader en moeder elkaar net begonnen te kietelen. Gewoon niet zo eigenwijs doen, je kan nog veel van die man leren :wink:
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

29-01-2013 07:52

nou als julie het allemaal zeggen over "dressuur" zal het wel zo zijn...
ik geef het op
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-01-2013 08:19

Jasper, Aart viste al toen jouw vader en moeder elkaar net begonnen te kietelen.


Inzichtelijk vermogen is belangrijker dan de duur dat je je al met iets bezigt Bjorn, dus een beetje vreemde stelling.

Er zijn volop ouderen met wie je geen inzichtelijk gesprek over het leven kunt voeren en zat vissers die al jaren vissen en inzichtelijke zaken niet aan elkaar kunnen koppelen (niets ten nadele van Aart, het gaat om de stelling)...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

29-01-2013 08:41

jasper den hoed schreef:nou als julie het allemaal zeggen over "dressuur" zal het wel zo zijn...
ik geef het op


Je hoeft niet op te geven, het is namelijk geen wedstrijd... Je kan alleen wel proberen om op een normalere manier iets aan te nemen van een ander... Niet iedereen op dit forum is er op uit om anderen de les te lezen o.i.d.

Reacties als de jouwe op bijvoorbeeld de reactie van Aart gaan mensen er echter wel toe zetten om mensen die in eerste instantie goede vragen stellen te negeren... Dat kan ook niet de bedoeling zijn van een forum als deze...

Dressuur is overigens inderdaad ook niet het juiste woord, het is conditionering. Wij als vissers laten vissen wennen aan bepaalde situaties... Dat kan zijn je lijnen in een strakke lijn naar je lood laten hangen, maar ook bijvoorbeeld je aas op één vierkante meter dumpen en dan daar gaan vissen. Situaties dus die een vis als gevaarlijk kan herkennen en dus krijg je geen aanbeten meer...

Veranderen van strategie kan er dan opeens voor zorgen dat je weer aanbeten krijgt. Dit kan zijn door met slappe lijnen te gaan vissen, maar ook met een single hookbait gaan vissen bijvoorbeeld of met een totaal ander aas gaan vissen als waar iedereen mee vist op een water...

Echt geen opmerkingen (van andere forumleden) die jou de les willen lezen, maar suggesties om je verder op weg te helpen... Doe er je voordeel mee, probeer het op zijn minst een keer uit en kijk of het je helpt...

Succes!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-01-2013 12:52

Teruglopende vangsten bij toenemende hengeldruk is algemeen bekend en wordt overal waargenomen. Geheugen van de karper is dus langer dan 3 seconden en zelfs langer dan een seizoen. Er worden allerhande trucs uitgehaald, maar volgens mij geeft elke truc maar een tijdelijke verbetering. Lijnen over de bodem laten lopen, wat niet hetzelfde is als met slappe lijnen vissen, is ook niet de alles doorbrekende oplossing. Maar zeker aan te raden als je niet ver uit de kant vist. Om meerdere redenen.

Grroet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

29-01-2013 13:16

Ligt eraan hoe het bodemverloop uit de kant is Kees, anders heeft het alsnog niet zo heel veel zin om je lijnen over de bodem te laten lopen...

IN dat geval heeft het dus wel weer zin om met slappe lijnen te vissen... ;-)
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-01-2013 13:34

In het geval het punt waarop je aas ligt hoger is dan de bodem tussen jou en het aas volstaat wat slack meegeven in de lijn. Wil gewoon zeggen dat kennis over het bodem verloop door peilen een belangrijk gegeven is om te weten hoe je de lijn over de bodem laat lopen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

29-01-2013 13:53

Helemaal mee eens!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-01-2013 14:59

Neem ook eens mee dat vissen in het algemeen wat van de bodem afzwemmen. Het effect van je slappe lijn ten opzichten van een meer gespannen lijn wordt alleen daar al mee aardig teniet gedaan. Tijdens het duiken krijg je een redelijk indruk wat zich onderwater afspeelt, wie heeft die ervaring ook?

Vond het vissen met een v stokje of aluminiumfolie in vroegere jaren al aardig slap. De veelheid aan tikjes zonder een echte aanbeet kwam veelvuldig voor.

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-01-2013 15:28

Zal allemaal best kunnen maar als mijn lijn door half water loopt omdat daar toevallig een geultje zit dan is de kans op een lijnzwemmer een stuk groter. Op druk beviste wateren is dit voor de vis meer als voldoende om op zijn minst voorzichtiger te gaan azen. Uiteraard is lijn camouflage op welke manier dan ook, slechts een klein onderdeel in het grheel, afwijkend aas is leuk maar krijgt pas een echte meerwaarde na een periode voeren. Zorgen dat je eigen aanwezigheid niet opvalt, ook als je 100meter uit de kant vist, is net zo belangrijk.
Op een zachte bodem die relatief vlak is, volstaat een toploodje weer wel, daar je lijn dan door de zachte bivenlaag loopt. Alles valt of staat met je eigen vermogen tot aanpassen
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-01-2013 15:48

De karper gaat niet op onderzoek uit in dat kuiltje maar zwemt er rustig overheen. Of hij moet een signaal van moleculen krijgen wat hem nieuwsgierig maakt. Niet eerder zal hij je lijn voelen die er overeen loopt.

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-01-2013 16:04

Ik heb het over een geul niet een kuil. En een vis die op half water door de geul heen zwemt komt je lijn tegen.....
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-01-2013 16:55

Tijdens het duiken krijg je een redelijk indruk wat zich onderwater afspeelt, wie heeft die ervaring ook?


Ik kan me herinneren dat ik aan het begin van m'n kv 'carriere' op het droge met een alu-, bol-, en licht staafwakertje in combinatie met schuiflood heb gestoeid ivm weerstand. Ik vond gebruik van een loodje heel wat na dat freelinen. Resultaat; wat meer weerstand, maar betere registratie. Licht lood was weer niet alles, ivm verplaatsing bij zijwaardse en tegemoetkomende beweging, waarbij het type wakertje ook van invloed was...

Bij mijn overgang naar vastlood / schuiflood met een stoppertje heb ik de volgende testjes op helder lieslaarsdiep water wederom gedaan;

Dunne/dikke lijn, weerstand van het water met een vrijloop systeempje, het afzinken van lood en lijn, invloed van een echt zware/lichte waker op het geheel, toplood/slider, en dit tot een metertje of 50. En natuurlijk gewoon je spul op de pieper leggen bij dit alles.

En hoewel het geen exacte wetenschap betrof, ik de data niet heb genoteerd en mijn ideeën voornamelijk bevestigd werden, was en is het toch prettig om ook uit wat opgedane ervaring meer dan globaal te weten hoe het reageert.

Denk niet dat veel mensen de moeite nemen.., en tegenwoordig zijn er DVD's te over. Lekker makkelijk om aan de waterkant in je tent te bekijken (doe het ff zelf, je bent er dan toch :wink: )...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).