'Vissen met slappe lijnen'


Kia vd Weide
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-12-2012 01:30

22-01-2013 04:06

Beetje vreemde titel geef ik toe :lol:

Laat ik mijn probleem even voorleggen. Zelf vis ik nog niet heel lang maar telkens als ik ga vissen met de pendobber, krijg ik een migraine aanval. Dat is mij de afgelopen zomer echt vaak overkomen en de oorzaak is terug te relateren door het getuur naar mijn dobber. Karper is vrij nieuwe vis voor mij.

Nu heb ik 2 hengels aangeschaft en opgetuigd om licht statisch mee te vissen. Max. 60 gr. lood.
Ook lees ik veel over statisch vissen met slappe lijnen, zoals de freeline manier van oudsher. Heeft er iemand ervaring met deze manier van vissen want mijn probleem is dat ik niet goed kan indenken hoe het qua beetregistratie zit als de vis naar je toe gezwommen komt. Ik vis zonder beetmelders of hangers, danwel baitrunners. Dus erg basic maar wel op een statische manier. Is het uberhaupt mogelijk om met een gewone molen, zonder beetrunner, statisch te vissen?

Graag advies van een ervaringsdeskundige. Daar zou je me heel blij mee maken.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-01-2013 07:15

Dan zou ik het echt oldschool houden met een licht schuifloodje en een stukje alufolie om je lijn als waker.
Moet je wel bovenop je hengels blijven zitten en turen naar het alufolie.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-01-2013 07:34

Met een schuifloodje krijg je eigenlijk altijd een oploper ook als de vis naar je toe zwemt.
Daarnaast zou een boezoekje aan de opticien misschien een idee zijn. Wellicht dat he hoofdpijn daarvandaan.komt
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

22-01-2013 08:00

waarom geen beetmelders en geen hangers/swingers?
is het de manier van vissen die je niet leuk lijkt?
dat dacht ik eerst ook maar als je eenmaal zo'n run hoort ben je meteen verkocht!

een beetmelder heb je al voor zo'n 15 euro per stuk en een hanger als voor 5 euro (kan je ook leuk zelf maken)
de vrijloop van een molen (baitrunner) is er eigenlijk voor het gemak. je kan je hengel dan op pakken en je hoeft je alleen op je slip en de vis te concentreren. zonder vrijloop kan je bijv. je slip opendraaien en zodra je beet hebt kan je hem strakker draaien.
Kia vd Weide
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-12-2012 01:30

22-01-2013 11:03

Ok allemaal, ik weet voldoende. Ik weet nu waar ik me op ga focussen. Bedankt voor de tips. Het was een slecht topic. Hij kan op slot.
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

22-01-2013 12:26

Is natuurlijk geen slecht topic!

Je hebt ergens last van en je wilt dat niet meer ervaren! Heel logisch. Wellicht bied een bril uitkomst.
Maar om je hoofdvraag te beantwoorden:

Slappelijn vissen is erg succesvol, zeker op drukkere wateren waar de kaper schrikt van gespannen lijnen. Als je een goede zware lijn als Xline inzet zal dit de gehele contouren van de bodem volgen. Je zou daarnaast met een running rig kunnen vissen. Wanneer de vis dan naar je toezwemt zal hij altijd nog lijn menemen. Vis dan wel met minimaal 90 gram lood.

Daarnaast is het geen probleem dat je zonder wakers, beetmelders etc wilt zitten. Maar het is eerder de vraag waarom niet?
De enige manier die je nu hebt is het erg openen van je slip, die dan als een soort vrijloop fungeert, die je bij een run direct moet dichtdraaien om zo de vis te kunnen drillen. Maar het melden via een beetmelder is toch wel erg raadzaam. Je slip hoor je na een aantal meter niet meer, en beetmelders kan je instellen naar wens. Het is te doen zoals jij het beschrijft, maar je zou het zelf wel makkelijker maken door piepers te gebruiken.

Want nu zou je moeten blijven turen naar je molens. En dan krijg je waarschijnlijk hetzelfde effect als bij de dobber :)
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

22-01-2013 13:19

Kia,

Hoofdzaak is in ieder geval dat je je kan ontspannen en met plezier kan vissen. Mijn complimenten trouwens dat jij als beginnende visser het gewoon niet opgeeft en een andere manier zoekt.

Freelinen is zeker niet altijd het zelfde als vissen met slappe lijnen.
http://suite101.com/article/free-line-fishing--the-most-enjoyable-and-best-way-to-catch-carp-a254653

Ik denk dat je inderdaad het beste kan overgaan op het vissen met optonics/beetverklikkers. Eigenlijk zijn de meeste manieren gericht op turen/staren dan wel op de lijn, je hengeltop, waker, of de pen enzovoorts. Wil je echt geen optonics dan kan je er natuurlijk ook voor kiezen om molens te gebruiken met een "gillende" slip. Dit is wel zo leuk als je het mij vraagt.

Je kan altijd vissen met een opengestelde slip welke je bij een run kan bijstellen. Als ik mijn kritiek mag uiten, verbaast het mij wel eens dat een boel vissers tegenwoordig niet weten hoe je een slip moet afstellen. Ze zeggen dan wel eens dat ze niet kunnen vissen zonder baitrunner. (ouwelul)Toen ik 14 was, waren er niet eens baitrunners en visten wij altijd statisch met een open slip. Gewoon je hengel op de steun(en) leggen en de slip zodanig openzetten dat de lijn vrij van je spoel kan lopen zonder dat je hengel te water gaat en ook zonder dat je lijn te hard gaat en dus een pruik kan ontstaan. Vindt de balans hiertussen en je hebt geen baitrunner nodig. Zeker niet als je op niet al te grote afstand vist.

Je kunt ook je hengels haaks op de richting van je lijn zetten en er voor zorgen dat je blank kan draaien (om een stok, steun of breinaald voor je molenvoet)bij een aanbeet. Dit is een beetje primitief en niet echt bevordelijk voor je materiaal maar optisch echt te gek en een hele goede manier van beetregistratie (zet wel je slip open ;) ).

Nog 1 optie is de korst of vlieg. Ja echt waar je kunt met de vlieg op karper vissen http://carponthefly.blogspot.nl/

Koop anders dit boek voor meer inspiratie en uitleg over de verschillende vismethoden: http://www.bol.com/nl/p/het-grote-karperboek/666836061/?Referrer=ADVNLGOT002008666836061

Succes
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Kia vd Weide
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-12-2012 01:30

23-01-2013 01:07

Wouter en Schaper, hartelijk dank voor jullie uitgebreide toelichting en vooral nuttige informatie. Hiermee ga ik aan de slag!
Kia vd Weide
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-12-2012 01:30

23-01-2013 17:02

Het enige probleem dat jullie hierboven schetsen is dat als ik met de zogenaamde 'hangers' ga vissen dit toch geen beetindicatie geeft middels de optonics? Immers is de lijn slap en hangt de 'hanger' dan al op het laagste punt, hoe kan je dan toch met slappe lijnen vissen? De terugzwemmende karper wordt zodoende niet gemeld via de 'hanger' en optonic.

Iemand hier misschien een oplossing voor?
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

23-01-2013 17:06

Kia,

Over het algemeen vis je met slappe lijnen ook met een running rig, dit betekent dat je lood op de bodem blijft liggen, terwijl de karper lijn neemt. Het maakt in dit geval niet uit welke kant de karper uitzwemt, er wordt sowieso lijn genomen door de karper en dus krijg je een run.

Succes!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-01-2013 17:24

Ik gebruik met.mijn " vastlood" systemen ook gewoon slappe lijnen hoor
Gebruikersavatar
Martijn Dijkstra
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-10-2012 14:51
Locatie: Friesland

23-01-2013 19:51

Vastlood en slappe lijnen gaan prima samen. Als een gehaakte vis recht naar je toe zou zwemmen zal de lijn altijd in een bocht gaan trekken. Je hanger stijgt, door de baitrunner zal de vis niet gaan. Maar als je met slappe lijnen vist sta na je na paar piepen al naast je hengel als het goed is.
Kia vd Weide
Berichten: 17
Lid geworden op: 09-12-2012 01:30

24-01-2013 00:55

Oké. Nu vat ik hem eindelijk :)

Vriendelijk bedankt iedereen die de moeite heeft genomen om mij hierin te ondersteunen.
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

26-01-2013 18:08

inplaats van slappe lijne kun je natuurlijk ook top lood gebruiken.
het zelfde effect.
alleen als je geen loodje aan je lijn hebt willen bungelen kun je ook de fox captive backlead gebruiken dit is een toploodje aan een lijntje die van je hoofdlijn af gaat als je aanslaat maar je raakt hem niet kwijt want je kan hem weer terug trekken via het gele lijntje aan je toplood.

(toplood is een loodje aan met een oogje eraan waar je je lijn doorheen kan duwen. dan hangt er dus een soort ringetje aan je lijn met daaraan het loodje 15 tot 30 gram. dit is bedoel voor scheepvaart. zo kan een boot over je lijn heen varen zonder hem op te pakken. maar als je onder de kant vis kan het ook. het houd je lijn over de bodem)

waarom eigenlijk slappe lijnen?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-01-2013 18:18

Bij een toplood zal de lijn de oneffenheden op de bodem minder goed volgen waarsoor en vis alsnog met je lijn in aanraking kan komen....
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

26-01-2013 21:04

Eigenlijk gaat alles wel goed met vastlood systemen, behalve de visveiligheid. En aangezien die bij mij voorop staat, koos ik voor het antwoord dat ik gaf... ;-)
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-01-2013 21:09

Tis maar net wat je vaatlood vind...voor mij valt ook het hit en run eronder
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-01-2013 22:19

Vastlood 8)
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

26-01-2013 22:48

Tsja...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

27-01-2013 16:33

ik vraag me trouwens wel af of die vissen wel zo erg schrikken van lijnen.
tenzij je natuurlijk met een fel roze/gele lijn gaat vissen.
als hij tegen een stukkie riet of waterpest aan zwemt gaat hij er toch ook niet als een speer vandoor.
ik zou als je begint met het statish karperen gewoon met strakke lijnen (misschien met toplood) gaan.
vang er een paar, krijg de smaak te pakken en dan kan je altijd nog met slappe lijne vissen,.
ik denk niet dat het zo nodig is

het licht er natuurlijjk ook aan waar je vist. vis je tegen een oude omgevallen boom of struik zou ik zeggen
vrijloop dicht naast je hengels en meteen reageren. ook als je in/tegen een have vist zou ik geen slappe lijnen gebruiken.

ps. dit alles is natuurlijk alleen de theorie. als ik jouw was zou ik gewoon met je hengel naar de waterkant gaan en het gewoon gaan uitvinden. leer van je fouten, probeer verschillende opties om daarna zelf de beste uit te kiezen en ga door tot je je doel hebt berijkt.

(tip voor beginende statish karper visser: ga niet op de 3 euro bolies af. koop goed aas en goed lokaas. je hoeft natuurlijk njiet meteen met hennep mais pellets minibolies grote bolies en doperten te beginnen.
ik zelf zou bolies van berkly,gulp kopen.
voeren is wel belangrijk, koop wat pva zakies ,zakkie mini pellets en boliepijp en je stek zit wel goed.
karper vissen is nou eenmaal niet goedkoop)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-01-2013 17:28

Beste Jasper, qua lijndruk kan ik je wel een gefundeerd antwoord geven wat op praktijkervaringen op meerdere wateren is gestoeld.
Betreft KSN jeugdviskampen, o.a. op Zeumeren werden het eerste jaar door alle deelnemers samen iets meer dan 300 karpers gevangen. Het tweede jaar nog ongeveer de helft, het derde jaar ongeveen eenderde en het vierde jaar nog ongeveer een kwart van de iets meer dan 300 in het eerste jaar. Een groot deel van de karpers blijken dus ook een jaar later nog precies in de gaten te hebben wat redelijk veel lijnen tegelijk in het water betekent...
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-01-2013 18:16

Jasper ga maar eens een keer penvissen tussen de rietstengels dan weet je wat nylon voor reactie op de karper geeft.
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

28-01-2013 08:02

beste aard,
ik snap jouw antwoord maar ik denk niet dat dit met lijn te maken hebt.
dit is het zo genoemde "dressuur". ik kan begrijpen dat bij het jeugd viskampen veel zelfde aas is gebruikt.
je ziet namelijk meer volwassene bolies rollen dan jongeren.

dit is mijn idee en hier ga ik op af. of het zo is...
als je overal onderwater kamera's gaat plaatsen om het te tjekken is het toch ook niet leuk meer.

beste cees,
helaas is penne niet mijn favoriete visserij. alleen is deze natuurlijk erg anders. je lijn hangt natuurlijk recht boven je aas. met een toploodje licht mijn lijn niet strak over de bodem maar nog wel erg laag.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

28-01-2013 08:14

Jasper ,

Wat denk jij dat dressuur betekend ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-01-2013 08:16

Het gaat om de schrikreactie wanneer een karper nylon raakt, maakt mi weinig uit of die nu horizontaal of vertikaal loopt.
Ze voelen het verschil tussen een rietstengel en nylon daar kun je zeker van zijn, een boeggolf is het vervolg.
Oh ja pennen gebeurd met een vrij slappe lijn, moet je eens voorstellen wat een snaarstrakke teweegbrengt.