Tip voor de eerste vorstdagen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

06-12-2012 12:57

Vandaag is zo'n unieke dag waarbij veel informatie en kennis is op te doen langs de kant. Tijdens de paai (mei-juni) kun je aan de paaiende karpers veel te weten komen over bestand, karpersoort en groote van de vis door simpelweg te kijken naar de paaiende vissen.

Vandaag en alle andere dagen waarbij het water net aan dichtvriest is een andere unieke kans te grijpen. Nu kun je zien en leren op welke stekken het water warmer is dan op andere plekken. Heel simpel. Op sommige wateren zie je naast de ontstane ijslaag op het water ook vaak plekken welke (nog) niet zijn dichtgevroren. Dit zijn plekken waar het water net even wat warmer is als elders op het water. Denk maar aan plekken onder een brug, waterlozingen of naast bebouwing en woonboten. Hier zal het water in de meeste gevallen pas later dichtvriezen doordat het er warmer is. Over het algemeen zit de vis in de koude maanden graag op plekken waar de temperatuur constant is of warmer dan de rest van het water. Met deze theorie kun je aannemen dat de vis graag vertoeft op deze plekken waar het net even warmer is dan de overige plekken op het water (afgezien van diepere putten).

Dus doe er je voordeel mee en spot op dit soort momenten naar warme plekken in het water om zo meer kans te maken om vis te kunnen vangen in de toch al kansarmere wintermaanden.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

07-12-2012 12:43

Handige tip maar plaatsen waar het later dichtvriest hoeven niet persé warmer te zijn. De wind kan er ook net iets ander opstaan zodat het later of niet aanvriest. De temperatuur kan dan nagenoeg gelijk zijn.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

07-12-2012 12:46

Voeg in je viswater wat antievries toe, blijft het ook open :lol:

CN
Unicorn Carp Fisching
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

08-12-2012 08:07

gewoon achter de string lekker snuffelen :wink:
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Plaats reactie