zeer moeilijk water


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Florian Coeman
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-11-2012 12:57

28-11-2012 16:16

Hey, ik heb een vraagje
Ik ben van plan om op een water te gaan vissen (de naam ken ik niet), maar ik weet niet goed welke rig/aas ik best gebruik.
Er zit al een zeer lange tijd karper, en het is een zeer meilijk water,maar een dressuurwater zou ik het niet direct noemen, want er wordt vrijwel nooit op gevist.
(Boilies pakken ze sowiso niet)
iemand tips?

Bedankt.
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

28-11-2012 21:34

Heb je er al eens gevist of is alles van horen zeggen? (moeilijk water en boilies pakken ze niet)

Zonee, ga dat eerst maar eens proberen, dan kun je mooi peilen en kijken wat voor soort bodem je hebt en daarop je rig aanpassen.

Daarbij is dit niet de goede tijd om een geheel "nieuw" water aan te pakken aangezien de vis steeds minder gaat bewegen en je geen kennis van het water hebt.

Beter begin je volgend jaar in het voorjaar op dat water ;) heb je de hele winter om te peilen en je plan klaar te maken, zelfs eventueel in de warmere maanden al langzaam voorvoeren zodat de vis gewend raakt aan boillies.
Gebruikersavatar
Florian Coeman
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-11-2012 12:57

28-11-2012 22:23

Bedankt voor de reactie.
Ik heb er al eens gevist met boilies in de zomer (hele en halve) maar nix, zelfs met voorvoeren.
Ik heb ook al gepeild en ken de dieptes zo ongeveer uit me hoofd.
Ik ben ook zeker dat er karper op zit, maar welke rig/aas... ???
Ik was eerst van plan om met een inline lood te gaan vissen, maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is op zo'n zachte bodem.
Laatst gewijzigd door Florian Coeman op 28-11-2012 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Florian Coeman
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-11-2012 12:57

28-11-2012 22:24

maar ik zeg het, er zit al zodanig lang karper op dat het zeer moeilijk wordt met boilies vrees ik.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

29-11-2012 12:05

Florian Coeman schreef:maar ik zeg het, er zit al zodanig lang karper op dat het zeer moeilijk wordt met boilies vrees ik.


Dit moet je even uitleggen vrees ik...

Je zegt zelf dat er al heel lang karper zit, maar dat er nagenoeg nooit op karper gevist wordt én dat het geen dressuurwater is.

In dat geval zou je het dus met bijna alles kunnen proberen, dus ook met boilies. Weet je waar de karper zich ophoudt? Want dat is nog belangrijker dan met wat voor rig en/of aas je vist...

Wat Sander ook al zei, dit is niet de tijd om nieuw water aan te pakken, tenzij je weet waar de vis zich ophoudt op dat water. Dan kan je daar gaan vissen en kijken of ze echt geen boilies tot zich nemen, wat ik me niet kan voorstellen...

Als jij je voerplekken hebt gecreëerd daar waar ze normaal niet zouden zwemmen, wat kan met een kleiner bestand, dan zal jij inderdaad geen beetregistratie krijgen...

Succes!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Florian Coeman
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-11-2012 12:57

29-11-2012 17:53

Ik vrees dat jullie het niet goed begrijpen :)
Ik ben nu al plannen aan het maken voor in het voorjaar, dus ga nog niet meteen erop vissen
Wat het water betreft: Ik bedoel dat er al zodanig lang karper op zit, dat die vissen al heel veel geleerd hebben in de loop der jaren,
en ze dus van boilies in het algemeen afblijven vrees ik.
Er wordt bijna niet op gevist, omdat het juist zo moeilijk is.
Ik heb wel al zo'n idee vanwaar ze zich zouden kunnen ophouden (al zien springen en zien zonnen)
Maar mijn vraag blijf: hoe pak ik dit best aan :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-11-2012 21:54

Inderdaad vrees ik dat ik het niet goed begrijp. Sloterplas spiegels, als overbekend voorbeeld, zijn een paar decennia terug uitgezet. Er wordt volop op gevist en ze worden nog steeds gevangen. Nog het best op de plekken waarvoor ze de voorkeur hebben. Helaas zijn die slechter bereikbaar vanaf de kant. Dus heeft de karpervisser zich aangepast en pakt een bootje. Als er wat te leren valt, dan hebben die karpers volop de kans gehad. Sommige karpervissers hebben het geleerd.

Boodschap? Observeer. Vindt de plekken waar ze foerageren (niet waar ze zich zich schijnbaar rustend ophouden, maar vaak wel in de buurt). Vis met welk aas dan ook. En hou vol tot ze een keer overstag gaan. Als ze dat eenmaal doen, maakt het al helemaal niet uit welk aas je neemt. Standaard rig is best.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

29-11-2012 23:54

1. Er wordt vrijwel nooit gevist (je 1e posting).
2. Ze zijn kennelijk zodanig belaagd dat ze geen boilies pakken????

Kortom, je spreekt jezelf tegen en boilies pakken ze altijd, of ze nu maagdelijk zijn of zwaar "gedresseerd".
Het is de manier en plek van vissen die je succesvol maakt, niet je aas in dit geval.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-11-2012 07:13

Zeer moeilijk water...
Afbeelding
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

30-11-2012 09:03

Wacht even, er zit veel karper op, er wordt niet of nauwelijks gevist maar de vissen hebben al veel geleerd? Waarvan hebben ze geleerd dan als er niet wordt gevist? Als er niet (met boilies) wordt gevist, hebben ze ook niet kunnen leren om van boilies af te blijven.

Zo te horen een bijna maagdelijk water, geen conditionering, geen dressuur. Wat maakt het moeilijk in jouw ogen?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-11-2012 17:06

Het is gewoon een denkfout om aan te nemen dat karpers minder/geen boilies meer zouden gaan pakken als daar veel mee gevist is. Het tegendeel is vaak waar: hoe meer er met boilies gevist en (vooral) gevoerd wordt, hoe meer ze ze gaan eten. Neem een goede boilie, ga er mee voeren en hou daar aan vast, vroeg of laat komen ze wel. Veel belangrijker dan je aaskeuze is waar je dat aas gaat presenteren. Steek daar je tijd en energie in.
Daarnaast misschien nog een afweging, als jij een water als zeer moeilijk beschouwd en je hebt geen idee hoe er te beginnen, ben je dan wel klaar om op een dergelijk water je tanden stuk te gaan bijten?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Florian Coeman
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-11-2012 12:57

30-11-2012 17:15

1. Er zit sowiso karper op, veel of weinig, ik weet het niet.
2. Er werdt VROEGER ws veel met bollen op gevist. Het is daarom dat ik denk dat de karper zowat "geleerd" heeft om van boilies af te blijven, omdat ze weten dat ze anders een haak in hun lip krijgen, dus zou ik het met een ander soort aas gaan proberen (bv. tijgernoten, duivenvoer, aardappel, wormen, kaas, ...), om ze toch over de streep te trekken.
3. Van iedereen die ik over het water hoor spreken, hoor ik dat het er zeer moeilijk is.
Ik denk dat ze de meest voorkomende onderlijnen en loodsystemen al gewend zijn, en dat ze dus weten hoe er vanaf te komen.

Dus vraag ik me af met welke onderlijn/loodsysteem ik de karper wel zou kunnen vangen.
Laatst gewijzigd door Florian Coeman op 30-11-2012 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Florian Coeman
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-11-2012 12:57

30-11-2012 17:23

Daaf Wolters schreef:Het is gewoon een denkfout om aan te nemen dat karpers minder/geen boilies meer zouden gaan pakken als daar veel mee gevist is. Het tegendeel is vaak waar: hoe meer er met boilies gevist en (vooral) gevoerd wordt, hoe meer ze ze gaan eten. Neem een goede boilie, ga er mee voeren en hou daar aan vast, vroeg of laat komen ze wel. Veel belangrijker dan je aaskeuze is waar je dat aas gaat presenteren. Steek daar je tijd en energie in.
Daarnaast misschien nog een afweging, als jij een water als zeer moeilijk beschouwd en je hebt geen idee hoe er te beginnen, ben je dan wel klaar om op een dergelijk water je tanden stuk te gaan bijten?


Ik heb er al gevist (al met 3 soorten boilies waar ik zeer veel vertrouwen in heb)
Maar of ik nu voer of niet, of ze in 2 snijd, of gewoon heel in het water gooi, ik heb er nog nix mee gevangen
op dat water.
Ook verschillende diameters heb ik al geprobeerd, maar ook dat werkt niet.
Vandaar dat ik denk dat ze boilies zo goed als niet (meer) pakken.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-11-2012 17:26

Je maakt het jezelf te moeilijk door je focus op aas en loodsystemen/rigs. Nogmaals, een goede bol, een degelijke basisrig, waarbij de loodmontage afhankelijk is van de bodemstructuur en breek je hoofd over waar je dit alles neer gaat leggen.
De karper is een relatief simpel dier en jij dreigt hem hier veel te veel credit te geven. Het is geen circusdier wat kunstjes geleerd heeft, maar een simpele vis die zich laat leiden door voedsel, veiligheid en voortplanting. Dat voedsel gaan we hem geven. Door hem regelmatig op onze voedselbron te laten azen verliest ie vanzelf zijn argwaan en wordt ie vangbaar. Zo lang er maar gevist en gevoerd wordt blijft het overgrote deel van de karpers tot in het einde der dagen boilies eten, tegenover elke negatieve ervaring staan een hoop positieve en dat zorgt voor een soort balans. Karper is bij uitstek een opportunist, het idee dat jij een hoop attractief en makkelijk verkrijgbaar voedsel gaat presenteren en dat ie dat vervolgens gaat laten liggen wegrotten op de bodem sluit totaal niet aan bij hoe een karper zich gedraagt.
Dit alles gezegd hebbende, ik wil niet zeggen dat het verkeerd is om particles te gebruiken, het kan best werken, maar bollen bij voorbaar uitsluiten, dat is wel een grote blunder. Particles hebben hun tijd en plaats, maar uiteindelijk hebben bollen zeker op langere termijn vaak meer te bieden.

Edit: Op bovenstaande bericht, je projecteert je blanks dus op je aas, maar er zijn eindeloos veel factoren die er mee te maken kunnen hebben. Misschien was het weer niet goed, was de vis gewoon even niet actief of zat je op de verkeerde plek. Daarnaast zou ik het niet zoeken in verschillende bollen proberen, pak er een waar je vertrouwen in hebt en schotel ze die langere tijd voor.
Laatste opmerking: als je binnen een paar nachten resultaat verwacht kan je op een water wat daadwerkelijk moeilijk is erg bedrogen uit komen. Zulke wateren hebben tijd nodig. Tijd om het water te leren kennen, om de vis aan je aas te laten gewennen, tijd om langzaamaan de puzzel in elkaar te gaan leggen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Florian Coeman
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-11-2012 12:57

30-11-2012 18:04

Dus, al is het water nog zo moeilijk, je zou gewoon bij je vertrouwde bollen blijven,
voldoende kleine beetjes voeren, en bij je oude rig blijven?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-11-2012 18:57

Ik zou idd juist op een moeilijk water gaan voor aas en rigs waar ik vertrouwen in heb en die zich onder verschillende omstandigheden bewezen hebben. Naar mijn ervaring heb je dan gewoon een degelijk uitgangspunt waar je verder mee kan, zoek het in eerste instantie in stekkeuze, voerpatronen, hoe je lijnen komen te liggen, etc. Heb je daar eenmaal duidelijk aanknopingspunten in dan kan je eventueel eens wat met aas en rigs experimenteren, maar het is heel belangrijk om niet steeds alles tegelijk te willen veranderen. Stel jij blankt 5 nachten op een stek en besluit je aanpak totaal om te gooien. Je verkast naar de andere kant van het water, zoekt wat diepere spots, kort je rigs in en neemt een ander aas (ik verzin maar wat hypothetisch). Je nieuwe aanpak is een succes en direct in de eerste nacht vang je 3 vissen. Prachtig, goed gedaan. Maar waar ligt het nu aan dat je nu wel vangt? Door stapje voor stapje veranderingen door te voeren krijg je daar een veel beter beeld van en krijg je meer aanknopingspunten voor in de toekomst.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Florian Coeman
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-11-2012 12:57

30-11-2012 19:31

Florian Coeman schreef:Dus, al is het water nog zo moeilijk, je zou gewoon bij je vertrouwde bollen blijven,
voldoende kleine beetjes voeren, en bij je oude rig blijven?

ok, bedankt Daaf, en alle andere :)
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

30-11-2012 20:22

Probeer het anders zo:

Zoek een aantal interessante stekken en begin op de eerste stek twee/drie dagen voor te voeren en dan te vissen. Geen vis, betekent geen interessante stek en ga je beginnen met twee/drie dagen voorvoeren op de volgende stek. Geen vis is door naar de volgende stek.

Het kost wat tijd en misschien wat boilies, maar zo kan je in korte tijd wel te weten komen waar je het beste kan vissen.

Heb je wel vis, dan blijf je het ritme van twee dagen voeren en daarna vissen een aantal keer aanhouden. Stek onthouden en daarna door naar de volgende stek, je moet die immers niet kapot vissen...
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Plaats reactie