Na 4 maanden vissen nog steeds geen karper?


jordy keus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-08-2012 15:57

05-08-2012 16:08

Beste meden vissers,

Ik ben nu ongeveer 4 maanden aan het vissen op karper. Ik kom zelf uit Spijkenisse (omgeving Rotterdam). Ik heb van alles geprobeerd maar het mag niet baten. Ik vis nu met scopex 20mm boilies en pva bags. Als lokaas in de pva heb ik maispoeder, 3 maten pellets en 3 of 4 boilies.

Ook heb ik ik bij het begin zonder pva zakjes gevist. Toen viste ik met robin red boilies, garlic, of tutti frutti...tot nu toe 1 goeie run gehad maar verspeeld. En met een 20mm scopex boilie een VOORN gevangen...erg jammer dus.

Ik vis met vrienden die het zelfde als mij gebruiken en die vangen wel, die lachen mij dus nu aardig uit omdat ik het hard probeer maar niks vang. In mijn woonplaats heb je veel "stads" slootjes lopen met veel riet. Al de "bekende" stekken heb ik hier gehad maar nog geen succes. Of ik nou s'ochtend of s'nachts vis...

Ook heb ik tijgernoten geprobeerd. Wat doe ik fout? Ik hoop dat jullie mij als beginnende karpervisser advies willen en kunnen geven!

groetjes

jordy
Zonsopkomst...bakkie koffie...stretcher...vissen!
Ricardo Swart
Berichten: 41
Lid geworden op: 02-08-2012 20:11
Locatie: Zaandam

05-08-2012 19:50

Lijkt me misschien je onderlijn/lood systeem 1 aanbeet en verspeeld. kan je een foto ervan maken?
kunnen mensen je verder helpen! :)
Schubkarper: 6
Spiegel: 0

Pr 18 Pond
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

05-08-2012 20:21

Hmmm Ik denk dat je te graag wilt en dat het niet lukt met 1 aas in korte tijd. Het kan zijn dat de vis nog niet gewend is aan jou bol. Want ik zie dat je zo veel variatie neemt dat de vis keuze krijgt. Je moet hem laten wennen met de bol waar je m mee wilt vangen. Voer dat een paar dagen en ga dan eens proberen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je onderlijn niet goed is, de afstand tussen de bol en haak te kort of te groot is, ik hou altijd zo een 7mm tot een cm er tussen.

En of dat de bodem erg zacht is, dat je bol wegzakt.

En bekende stekken wil niet zeggen dat jij, hups plons een robin red er in dondert terwijl er altijd met een bv vis flavour is gevist.

Probeer eens een robin red pellet en een RR bol op de zelfde hair te doen. De pellet is veel vetter die de geur beter verspreid in het water dit doe ik ook wel eens. Of op een vijver of plas met weinig stroming doe ik wel eens 2 14mm pellets met instand.

En nog een groot punt is, deze maand is best moeilijker om een vis te vangen.

Dit zijn allemaal suggesties ik hoop dat je er wat mee kunt.

MVG Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-08-2012 20:28

Nam bij mij een jaar. Dus je bent op een derde daarvan. Ik denk dat je nog niet de feeling hebt voor moment en plaats. Ook veel te veel wisselt van plaats.

Zo te horen vis je instant en voer je niet voor. Dat kan je helpen. Maar hou vol.

Overigens ligt het zelden aan het aas of de presentatie, maar wel aan waar je het plaatst.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eric Jacobsson
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-12-2010 11:36
Contacteer:

05-08-2012 20:47

Observeren, kijk waar je ze ziet en probeer te bedenken waarom je ze daar ziet. Voorvoeren wil ook zeker helpen. Ga na een paar dagen voeren (niet teveel) vissen. Probeer ook goed te kijken waneer je vrienden of jij vangen en hoelaat dit is, probeer de aastijden te vinden zodat je weet waneer je er zeker moet zitten.
jordy keus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-08-2012 15:57

05-08-2012 21:20

Bedankt voor de tips, ik zal morgen een foto uploaden iedergeval van mijn onderlijn en de plaatsen waar ik veel vis, misschien kunnen jullie daar ook wat mee als je die ziet.
Zonsopkomst...bakkie koffie...stretcher...vissen!
Gebruikersavatar
Thomas Martens
Berichten: 117
Lid geworden op: 02-08-2012 22:34
Locatie: Limburg, België

05-08-2012 21:31

zo heb ik het gedaan,
ik doe het wel nog maar 3 weken maar heb met deze methode wel al iets gevangen.
eerst zorg je dat alles in orde is van de dag ervoor (voldoende aas, lijnen, ...)
de dag sta ik meestal rond half 6 - 6 uur op om me klaar te maken.
dan neem ik eten mee en zorg ik dat ik rond half 7 aan de waterkant zit.
dan ga ik eerst observeren, waar zit de karper of weet ik met zekerheid dat er karper te verwachten valt?
dus zoek ik plekken uit waar rietkragen, overhangende bomen enzo zijn.
eenmaal ik dit heb gooi ik enkele boilies in het water en zet ik alles klaar.
dan is het gewoon wachten en regelmatig voederen met mais of tijgernoten of boilies.
wissel ook eens af van je boilie. ik doe meestal eerst een boilie van die geur, dan een andere geur,
dan snij ik hem eens in 2 en zo van die dingen. het is gewoon testen en oefenen.
meer doe ik ook niet echt. en af en toe eens een praatje slaan met andere karpervissers om bv bij te leren...
wat voor systeem gebruik jij?
groeten thomas
Geef een man een vis en hij heeft een dag te eten. Leer hem vissen en je bent in de weekeinden van hem af.
Gebruikersavatar
Björn Kuijten
Berichten: 247
Lid geworden op: 22-02-2012 00:42
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

05-08-2012 22:29

In Spijkenisse zijn inderdaad genoeg wateren waar karper zit.
Er valt overal wel wat te vangen maar je moet wel een beetje doorzetten en niet te snel veranderen van systeem en voer.

Ben benieuwd naar de foto van je onderlijn en eventueel stek.
Kom zelf ook uit Spijk dus misschien heb ik nog wel wat tips.
jordy keus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-08-2012 15:57

06-08-2012 11:27

Hier de foto's van mijn onderlijn en de stek waar ik vis.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Ik hoop dat jullie er zo wat mee kunnen
Zonsopkomst...bakkie koffie...stretcher...vissen!
Gebruikersavatar
Björn Kuijten
Berichten: 247
Lid geworden op: 22-02-2012 00:42
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

06-08-2012 11:42

Je onderlijn ziet er zo te zien wel goed uit.
Kan alleen niet goed zien of het een gecoate onderlijn is.
Zo ja dan kan je nog een klein stukje lijn onder je haak strippen,
zodat je haak makkelijker kan draaien.

Op die stek zit in ieder genoeg vis misschien niet zo groot maar dat maakt niet uit.
De bodem is wel aardig zacht dus je moet er wel rekening mee houden dat je niet je hele rig de blubber in gooit.

En heb je ook al een keer geprobeerd aan de andere kant te vissen en dan bedoel ik ter hoogte van het speeltuintje en het steigertje?
jordy keus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-08-2012 15:57

06-08-2012 12:23

Nee nog niet! Ik hoorde dat je daar minder goed zou vangen?
Zonsopkomst...bakkie koffie...stretcher...vissen!
Gebruikersavatar
Björn Kuijten
Berichten: 247
Lid geworden op: 22-02-2012 00:42
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

06-08-2012 12:25

Ik heb aan de andere kant toch ook genoeg gevangen al was dat wel met de pen of korst.
jordy keus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-08-2012 15:57

06-08-2012 12:28

Het proberen zeker waard dus...zijn er nog andere stekken in spijkenisse waar je een goede ervaring mee heb? Grote wiel?
Zonsopkomst...bakkie koffie...stretcher...vissen!
Gebruikersavatar
Björn Kuijten
Berichten: 247
Lid geworden op: 22-02-2012 00:42
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

06-08-2012 12:34

Het grote wiel is juist wel weer één van de moeilijkere wateren in Spijkenisse.
Maar je zou de Maaswijk put kunnen proberen of de metroput bij Schenkel.
En anders heb het water nog dat door groenewoud loopt.

Er is genoeg mooi water in spijk.
jordy keus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-08-2012 15:57

06-08-2012 12:54

En hoe denk jij over overdags vissen? moet toch ook gewoon kunnen? of is s'ochtends en s'avonds echt het beste?
Zonsopkomst...bakkie koffie...stretcher...vissen!
Gebruikersavatar
Björn Kuijten
Berichten: 247
Lid geworden op: 22-02-2012 00:42
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

06-08-2012 17:24

Ik heb zelf gemerkt dat de sloot van waar de foto's zijn in de avond tegen de schemering het beste is.
Maar er zijn genoeg wateren waar je ook overdag een leuk visje kan vangen.
jairo pas
Berichten: 16
Lid geworden op: 28-06-2012 23:43

08-08-2012 23:06

dit verhaal komt mij bekend voor...
ik vraag me af of ze uberhaupt wel eten
of je nou bollen in t water gooit of niet,ze doen nix
dat is mijn ervaring,1kg bolies erin en nog nix,hoeveel meer moeten ze wennen dan?

wat moet je dan in t water pleuren zodat ze eraan wennen,
want boilies die doen t nie bij mij
2nachten en nix
ik denk dat bij dat soort wateren maar 1manier is om te zien wat er zwemt...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-08-2012 07:54

prima bijdrage. Makkelijk om je eigen falen af te wentelen. Je staat inmiddels waar je hoort
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

09-08-2012 08:52

@Jairo: probeer eens wat voorntjes te tikken, begint dat te lukken neem eens een feedertje ter hand, heb je dat een beetje door, pak eens een spinhengeltje en probeer eens een roofvisje te verschalken, wanneer je dit alles beheerst kun je jezelf is gaan verdiepen in de karper en zijn gewoontes....

Nadat je bovenstaande in uitvoering hebt gebracht zul je meteen genezen zijn van die "plaat voor de koppraatjes"!!

Graag gedaan!!
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

09-08-2012 08:57

Oh ja, zou het bijna vergeten maar dit topic is om Jordy te helpen..

Jordy, waarschijnlijk gooi je in? Als ik jou was zou ik de lijnen uitlopen, dat wil zeggen, loop met je hengels naar een stekje (bijvoorbeeld een rietkraagje) leg hem voorzichtig in zodat ie niet wegzakt, voer een beetje bij en loop weer terug naar je steun en plaats de hengel erop. Oh ja, en laat je lijn een beetje slap hangen.

Succes!!
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

09-08-2012 09:35

Waarom per se statisch vissen?
Waarom haal je niet gewoon wat blikken particles en ga je pennen? Lijkt me dit een uiterst geschikt watertje voor.

Gewoon een paar (kant)stekjes maken en deze afvissen. Halfuurtje niks, ga je naar het volgende plekje. Gewoon als je eens tussendoor een uurtje tijd hebt of 's avonds even na het werk.

Het is er de komende dagen prachtig weer voor en 's avonds nog lekker lang licht. Leer je ook vanzelf wat de betere plekjes zijn en dat kan weer van pas komen als je weer eens statisch aan de gang wilt.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

09-08-2012 09:38

Hoi Jordy,

Vooral de vorige tips van Marcel kan je wel wat mee denk ik.

Als ik zo de foto's van de sloot zie waar je vist zou ik er voor kiezen om daar licht en subtiel te vissen.

Dus lood mag wel wat minder, slap lijntje zoals Marcel zegt en zorgen dat je laatste meters lijn netjes over de bodem lopen. Het lijkt me niet zo'n hele diepe sloot dus misschien ligt daardoor je lijn schijn door het water heen wat natuurlijk niet bevorderlijk is.

Je kan daar ook schitterend pennen of drijvend lijkt me!

Succes!
jordy keus
Berichten: 8
Lid geworden op: 05-08-2012 15:57

09-08-2012 10:24

Bedankt allemaal jongens!! Ze zeggen niet voor niks geduld is een schone zaak!!Gister middag ging ik even snoeken..en hebbes direct een mooie snoek. S'avonds ging ik het weer proberen bij de befaamde sloot waar ik foto's van liet zien...toch voor een PVA zak gekozen ondanks de reacties en met een boilie waar ik al weken mee probeer te vangen..ik hoorde namelijk ook voorbij komen dat de karpers moeten wennen aan je aas. Na een uur meteen een flinke run...hieronder de foto's van de vissen die gister mijn dag hebben goed gemaakt!
Bedankt allemaal!!

Afbeelding

Afbeelding
Zonsopkomst...bakkie koffie...stretcher...vissen!
Gebruikersavatar
Björn Kuijten
Berichten: 247
Lid geworden op: 22-02-2012 00:42
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

09-08-2012 21:07

De aanhouder wint toch wel.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

10-08-2012 15:45

Zal ik de eerste zijn die het onthaakmat advies gaat geven? :lol:
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo