Duivenvoer na een week weken nog goed?


Plaats reactie
mitch stand
Berichten: 99
Lid geworden op: 30-07-2011 19:41

03-08-2012 07:31

Hallo allemaal, ik wou duivenvoer klaarmaken voor een weekend sessie vorrig weekend maar dat is er niet van gekomen. Dus nu ataat het duivenvoer al een week te weken en behoorlijk te gisten. Kan ik het nog gebruiken? En moet ik het nog koken , zoja hoelang? Alvast bedank
Vangsten van 2013:
Schub: 13 :)
Spiegel: 1 :)
Brasem: 0 :)
Roofvis: 0 :(
Pr 2013: 21 pond
pr 2012: 28 pond
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

03-08-2012 07:36

Dat het gist is goed hoor. Haal ff die schuimlaag er af.

Met het koken kan 20 minuten zijn misschien langer of korter. Ik zoek altijd de hardste zaden er uit en probeer ze tussen mn vingers te knijpen. Wanneer ze makkelijk open springen vind ik voldoende.

Gr Bas
Laatst gewijzigd door Bas Timmermans op 03-08-2012 07:38, 1 keer totaal gewijzigd.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
mitch stand
Berichten: 99
Lid geworden op: 30-07-2011 19:41

03-08-2012 12:11

Hallo, hartstikke bedankt. Bedoel je met zaden echt die zaadjes die er in zitten of dat het goed is als je de maïs kan openbreken en dat er geen wit spul meer in zit? En het water verversen met koken of gewoon koken in het weekwater zonder schuim?
Alvast bedankt
Vangsten van 2013:
Schub: 13 :)
Spiegel: 1 :)
Brasem: 0 :)
Roofvis: 0 :(
Pr 2013: 21 pond
pr 2012: 28 pond
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

03-08-2012 12:38

Dat is meer persoonlijke smaak. Er zijn er die met niets anders vissen dan pruttelende, stinkende, zure particles.
Ik verkies eerder zo vers mogelijk (behalve tijgernoten) dus ik zou alles grondig spoelen, vers water bij doen en dan pas koken.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-08-2012 16:38

Je kunt juist op zuur of juist op vers heel goed vangen. Maar ook juist heel goed niet..!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
mitch stand
Berichten: 99
Lid geworden op: 30-07-2011 19:41

04-08-2012 12:33

Oke, maar wat doen jullie meestal?
Vangsten van 2013:
Schub: 13 :)
Spiegel: 1 :)
Brasem: 0 :)
Roofvis: 0 :(
Pr 2013: 21 pond
pr 2012: 28 pond
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-08-2012 13:02

Met vers beginnen. Je kunt het altijd alsnog zuur laten worden...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
mitch stand
Berichten: 99
Lid geworden op: 30-07-2011 19:41

06-08-2012 18:06

Hem oké, ik had alleen het al gekookt in het weekwater voor jij antwoord gaf. Ging namelijk die dag nog een weekend sessie pakken. Helaas heeft het geen vis opgeleverd. Vorige sessie had ik 2 dikke brasems en 2 mooie zeelten en 1 karper gevangen. Dat had ik gevangen op een lokvoer van wat maïs, bruine bone, kikker erwten, cacau poeder en hele en verknipte boilies. Nu had ik bij het duivenvoer weer blik maïs en kikkererwten en bruine bonen en boilies en cacau poeder toegevoegd en als haakaas weer maïs maar nu dus geen 1 piep gehad. Zou het kunnen dat de vissen werden verjaagd door de zurigheid van de duivenvoer ofzoiets? Of wat denken jullie? Of Gewoon pech?
Vangsten van 2013:
Schub: 13 :)
Spiegel: 1 :)
Brasem: 0 :)
Roofvis: 0 :(
Pr 2013: 21 pond
pr 2012: 28 pond
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

06-08-2012 18:24

Op een gegeven moment gaat het gewoon echt rotten en dat is wat anders dan een beetje gisten...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

07-08-2012 11:56

Sowieso na een week weken moeten alle voedingsstoffen er toch wel langzamerhand uit zijn getrokken en in het water zitten. Dus ik zou vooral het water niet weg doen, ook zou ik het niet meer koken mits je alle zaden met je vingers kan breken.

IK zou het weg gooien. Vis 9 van de 10 keer vers en zoniet dan heeft het niet langer dan 2 of 3 dagen gestaan na het koken. Maar dat is voor iedereen anders.

edit: Of dat van die voedingstoffen klopt weet ik niet maar dat is mijn gevoel erbij :P
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-08-2012 12:19

In duivenvoer zitten ook vaak bruine bonen (of capucijners oid) en die bevatten gifstoffen. Dus absoluut koken voor gebruik!

En waarom zouden bij een week voorweken alle voedingstoffen verdwenen zijn? Wat denk je dat koken doet. Dit is weken met het kwadraat versnelt..!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

07-08-2012 12:36

Ik zeg niet dat de voedingsstoffen verdwijnen ik zeg dat die uit je kleinvoer trekken en in het water gaan zitten. En omdat er al een week geweekt is zal het kleinvoer volledig verzadigd zijn en dus niks meer opnemen. Leg eens een bol in het water na een week zal er nog maar weinig voedzaams inzitten dit zit allemaal in het water, zelfde geld voor kleinvoer.

Dat van die kappucijers is iets nieuws voor mij.. mijn opa viste vroeger al met cappucijners, ongekookt rechtstreekt uit het blik. Ik twijfel nog sterk of dat gifverhaal waar is, kan iemand daar meer over vertellen??
Marco heb je hier een bron van?

Enigste reden die ik weet voor het weken en koken van partikels is het uitzet verhaal, partikels moeten volgetrokken zijn met vocht om uitzetten in de karperdarm te voorkomen aangezien dat schadelijk zou zijn.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-08-2012 13:02

Ik zeg niet dat de voedingsstoffen verdwijnen ik zeg dat die uit je kleinvoer trekken en in het water gaan zitten.


Dus uit het product verdwijnen. Ik schrijf toch niet foetsie :roll: ..!?
PS; met kookwater is het lastig aan de hair vissen en het wordt ook niet meer opgenomen schrijf je zelf.

Leg eens een bol in het water na een week zal er nog maar weinig voedzaams inzitten dit zit allemaal in het water, zelfde geld voor kleinvoer.


En wat is voedzaam? Iets wat in een verzadigd gevoel resulteerd of juist echte nutricieële waarde. Is maar net hoe je het bekijkt. Laat mij maar met een weinig nutricieële aas vissen. Eer dat ze dat in de gaten hebben (als ooit??) hangen ze al een keertje aan de haak (maar da's een ander verhaal)...

Dat van die kappucijers is iets nieuws voor mij.. mijn opa viste vroeger al met cappucijners, ongekookt rechtstreekt uit het blik. Ik twijfel nog sterk of dat gifverhaal waar is, kan iemand daar meer over vertellen??


Dat blikspul is in blik voorgegaard, daarom is het in hoofdzaak houdbaar. Kan je er geen bron van geven (zou zeggen ff googelen), maar heb het wel in artikelen betreffende voedingsleer gelezen. Dit ging over bruine bonen :wink: .

Maar lekker koken dus (evt behalve mais lang voorweken) en vers is het motto. Als het door de vis niet gevreten wordt, dan wordt het vanzelf wel zuur en gaan ze het misschien alsnog wel vreten.. :D !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

07-08-2012 13:41

We zijn het er dus over eens dat veel voedingsstoffen uit het product trekken.
En met kookwater aan je hair vissen word inderdaad moeilijk maar als je het product zo uit de emmer trekt en met het kookvocht of weekwater in je boot gooit zullen er minder stoffen verloren gaan dan dat je bewust alles schoon spoelt.

Daarbij snap ik de meerwaarde van kleinvoer niet als je de instant werking weg haalt.. athans dat is de enigste reden waarom ik klein voer gebruik. Op lange sessies of voorvoer campagnes heb ik het sowieso niet echt op kleinvoer en hou ik het meestal bij mijn bol icm hennep. Zoniet alleen met bollen.

Ik snap alleen je stukje over het verzadigde gevoel niet, vraag me ook af of een karper dit wel kent? aangezien ze geen maag en een zeer kort darmkanaal hebben. Tuurlijk raakt het beest ooit vol maar nooit voor lange tijd. Daarbij vis ik zelf het liefst met een flink attractieve nutricerende bol omdat naar mijn mening dit de meeste vis zal prikkelen. Een bol die al een week ligt te rotten op de bodem zal minder aantrekkelijk misschien wel zeer dressuur doorbrekend werken maar heeft niet mijn voorkeur.

Google geeft me trouwens niet al te veel info over die giftige cappucijners maar ik sluit het door zeker nog niet uit. Alleen vreemd dat ik daar zo weinig over hoor en terugvind. Ook in het aasoverzicht van dit forum staat er niks over giftige stoffen terwijl me dat wel zeer van belang lijkt mocht het zo zijn.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-08-2012 14:27

Daarbij snap ik de meerwaarde van kleinvoer niet als je de instant werking weg haalt..


Ik vis een beperkt aantal x per jaar een bepaalde stek, waar ik alleen met de boot kan komen. Noem het maar een strook water / holding area. Daar voer ik, over +- 150 a 200 bij 10 meter, een grote groene sensas emmer met een gekookte granen/mais/tijgernoten/ kekererwten mix overheen. Evenals een emmertje diverse soorten en maten pellets, div. smaken minibolies en een kilo of 5 aan div. smaken en formaten boilies (14 tm 25mm).

Dit doe ik slechts 1 keer vooraf, en wel zo'n 2 (..) dagen voor ik ga vissen. Bijv. zondagmiddag voeren en dinsdagochtend vissen.

A- dat kleine spul gebruik ik dan om ze dus langer bezig/vast te houden cq te laten zoeken.
B- Ervan uitgaande dat de bollen het laatst worden gepakt (minst voorradige en zwaarste voedsel deel gaan ze vaak als laatst op over) vis ik dan ook met een boilie. En wanneer de karper aanwezig is vang ik ze ook gewoon snel met de bolie. Waarschijnlijk omdat ze niet met een volle pens liggen maar hebben moeten zoeken.

Ik snap alleen je stukje over het verzadigde gevoel niet, vraag me ook af of een karper dit wel kent? aangezien ze geen mag en een zeer kort darmkanaal hebben. Tuurlijk raakt het beest ooit vol maar nooit voor lange tijd.


Je geeft het antwoord zelf al;
Tuurlijk raakt het beest ooit vol.


Heb je dat artikel in de KW betreffende de hoeveelheid aan noodzakelijke voedselopname gelezen (van Jan Junge geloof ik). Ze hebben echt niet veel nodig hoor. Kun je in je voordeel laten werken omdat je met een weinig nutriceële bol wat meer kan voeren om vertrouwen te winnen. Moet ze niet alleen schroot geven he, want dat blijft niet duren...

Daarbij vis ik zelf het liefst met een flink attractieve nutricerende bol omdat naar mijn mening dit de meeste vis zal prikkelen. Een bol die al een week ligt te rotten op de bodem zal minder aantrekkelijk misschien wel zeer dressuur doorbrekend werken maar heeft niet mijn voorkeur.


Je hebt van mij ook nergens gelezen dat ik met een rottende bol zal vissen. Maar een boilie (en dus ook granen) met weinig nutricieële waarde zoals bijvoorbeeld een simpele soja, mais, griesmeelboilie, die zal echt geen week op de bodem gaan liggen rotten hoor (moet je niet gaan storten natuurlijk.., hoewel op de juiste plek, juiste tijd 8) ). Denk eerder andersom, maar die discussie is hier al eens stuk gelopen en verwijderd, dus laat maar :D ...

En wat betreft die
bruine bonen (of capucijners oid)
zal ik ook ff gaan zoeken :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-08-2012 15:24

Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

07-08-2012 15:50

Ik ben helaas geen abbone op welk visblad dan ook, misschien toch maar eens aan gaan wagen. Ik merk dat ik redelijk wat informatieve artikeltjes mis die wel in de bladen staan.

In ieder geval fijn om eens een volledig en genuanceerd antwoord te krijgen ;) wbt de bonen begin je me redelijk over de lijn te krijgen en zit er zeker een kern van waarheid in je verhaal.
Het vreemde vind ik nog steeds dat er zo weinig over gezegd/geschreven word, dit is wel iets wat over de gezopndheid van onze vis gaat en dus best duidelijk naar voren mag komen.

Tegenwoordig is het maar normaal om alles in het water te smijten wat voor menselijke consumptie (en soms dat nog niet eens) geschikt is terwijl we helemaal niet weten hoe de vis erop reageert en of het misschien wel schadelijk is zoals dus die ongekookte bonen.

Haha en "die" discussie had van mij niet verwijderd hoeven worden, ik denk dat er veel uit te halen valt. Al ben ik zelf doorgaans niet van het storten, ik ken een putje waar storten bijna een must is en dan ben ik er natuurlijk niet vies van. Maar als ik goed kan vangen zonder dan vind ik dat ook prima ;)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-08-2012 16:33

Met veel Googelen kom je vaak verder dan een abbonementje op welk karperblad dan ook.
Er staan te vaak verhalende artikelen in over hoeveel Piet wel niet gevangen heeft en honderd verhalen over dezelfde combirig :lol: . Op het net kun je met een paar zoekwoorden lekker juist specifiek zoeken (ook op afbeelding)!

Of koop alleen een magazine wanneer er iets interessants in staat, want items worden op de voorkant vermeld.
En bij een beetje boekhandel willen ze de verpakte magazins ook wel even openmaken om in te laten zien...

Gr. Marco
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie