Weet geen raad meer


Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-07-2012 08:00

Jairo pas,

Jij vraagt om informatie waarom jij niets vangt, maar vervolgens strijk jij enerzijds de goegemeente hier tegen de haren in door termen te gebruiken die niet heel erg handig zijn. Maar misschien nog veel belangrijker, je kapt een paar discussie af die misschien wel veel meer met het niet vangen te maken hebben. Perfect aas, de juiste stek, de juiste tijd ..... maar een verkeerde onderlijn kan ook geen vis opleveren, maar daar mogen we niet over praten toch? Want daar ligt het allemaal niet aan.

Ik weet niet hoe oud jij bent, gezien het taalgebruik denk ik nog niet helemaal droog achter de oortjes, maar heb jij je uberhaupt wel verdiept in het vissen? Of hier een klein beetje gelezen? Bijvoorbeeld hoe een montage er uit zou kunnen zien? Wat bijvoorbeeld meestal de plekkies zijn waar de karper vreet?

Misschien is het een idee, als jij informatie wilt, om de vraag zo te stellen dat mensen je willen helpen?

Jij gaat over de vraag en de toon die jij gebruikt, wij gaan echter over de antwoorden en de toon die wij daarin willen gebuiken. Resultaat zal zijn dat jij niet de informatie krijgt die jij wilt en wij hebben even gezellig kunnen lachen. Niet echt een win win situatie toch?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
adrie vd klugt
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-04-2010 22:52

06-07-2012 19:20

Sander Russing schreef:Haha ik vind het wonderbaarlijk dat hij door een vis vals te haken weet wat het probleem was waarom hij niks ving :)

En die na-paai-tijd gaat door tot volgend jaar april/mei/juni beetje afhankelijk van de water temp. 8)

10 qudows voor jou iig, ik heb smakelijk gelachen hier op het werk :x

Beste Sander,
Mijn reactie was heel serieus bedoeld.
De paaitijd had ik hier al gezien in mei met flink geklater tegen de oevers. Dus half juni verwacht ik geen paaigedrag meer. Ik zat daar al een hele tijd, waarbij meerdere karpers langs zwommen, een echte hotspot. En normaal vang ik daar altijd.
Alleen die dag (17 juni) niet, tot ik er 2 tegelijk in het net had. En zeg eens eerlijk, wie maakt nu mee dat karper vrijwillig het net in zwemt ? Daarom mijn conclusie, deze hadden duidelijk wat anders te doen en wellicht dat daarom topicstarter ook niets ving.
Hierbij de foto:
Afbeelding
Dus wat er nu te lachen valt ???
grtz
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

06-07-2012 20:01

als ze op de mat hadden gelegen had ik er harder om gelachen
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-07-2012 16:07

Gras kan heus geen kwaad.. Echt niet.. Zeker niet voor even snel onthaken en weer laten gaan. Wordt er driftig op los gefotografeerd dan is het tijdens het poseren wel een must, vind ik. Zeker hoe instabiel sommigen vissen denken te moeten vast te houden zodat je maar geen vingers ziet is het verstandig ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

07-07-2012 16:52

je hebt gelijk sven!

maar ik merk bij me zelf dat het gewoon een slecht aanwensel werd.. door elke keer mijn net plus vis even op het gras neer legde om bijv even mijn hengel weg te leggen.. omdat dit een aanwensel wordt keek soms niet eens meer waar ik hem neerlegde om maar te zwijgen over hoe dat dan snachts gaat. daarom zal ik persoonlijk zo min mogelijk een vis in het net op het gras leggen..

ik laat het net altijd even in het water met de vis er in zorg dat ik mijn hengel goed vast pak maak dan mijn net los van de steel en draag hem dan zo naar de mat. in mijn ogen een veiligere manier.. maar ik ben met je eens dat een mooi net groen grasveldje geen kwaad kan.
adrie vd klugt
Berichten: 22
Lid geworden op: 26-04-2010 22:52

07-07-2012 17:42

In dit geval, juist omdat er 2 in zaten (extra zwaar), heb ik het net direct bij de slootkant in het zachte gras gelegd. Snel foto gemaakt (camera heb ik altijd in de broekzak), haak viel direct uit het harde deel van de staart en direct vanuit het net terug gezet. De vissen zijn dus 2 tellen op de kant geweest en niet eens met de handen aangeraakt, dus minieme kans op (slijm)huid beschadigingen.

Laatst kwam ik nog iemand tegen die een 20-ponder 50 meter van de waterkant aan het fotograferen was. Fotocamera op de stoel van de auto op de zelfontspanner, vele foto's. Wel af en toe een beetje water over de vis op de kieuwen, maar of dit nu echt helpt........ De vis moest bij het terugzetten wel flink "beademd" worden voordat ie eindelijk wegzwom. Dan mag je je afvragen of dit nu echt nodig is.

En er zijn toch echt verloopstukjes om je camera op zo'n bankstick te zetten. Dan kan je direct bij de waterkant je foto's maken met de zelfontspanner en hoef je niet te zeulen met de vis.

Maar goed, ik wil hier geen discussie houden over matjes en tijdsduur buiten het water. Voor mezelf weet ik dat ik deze twee met respect behandeld heb en super snel en onbeschadigd terug gezet heb. En daar gaat het toch om.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

08-07-2012 00:08

adrie vd klugt schreef: tot ik er 2 tegelijk in het net had. En zeg eens eerlijk, wie maakt nu mee dat karper vrijwillig het net in zwemt ?


Haha ook meegemaakt in een stadssingel hier in Harderwijk. Mooiste was dat de toenmalige vice-voorzitter van de NVVS Dik Enklaar getuige was van dit geheel. Hij woonde aan een van die singels en voor zijn huis haakte ik een karper. Hij kwam naar buiten en we hadden het er nog over dat het wel apart was dat ze zo driftig aan het paaien waren geweest de afgelopen dagen. Eindelijk de vis in het net maar de lijn gaat weer de andere kant op?! Had ik de verkeerde vis in het net...

Maarrr on topic...
Jairo: Waarom die ferme taal? We zijn hier niet op straat maar op een forum waar we met tekst moeten proberen duidelijk te maken hoe we ergens over denken of wat we ergens van vinden. Ook moeten we met diezelfde letters uitleggen wat we precies bedoelen. Dat is met slechts het gebruik van 26 lettertjes in willekeurige volgorde zeer lastig want we kunnen er geen emotie mee aangeven in een zin. Met onze stem doen we dat door middel van intonatie en ons gezicht erbij toont hoe we iets bedoelen. Tekst alleen is heel kaal en emotieloos...
Voor je het weet is er een oorlog uitgebroken terwijl je elkaar op straat prima kunt begrijpen en de grootste lol kunt hebben. Niet iedereen bedoelt het verkeerd of slecht, we zijn er allemaal om elkaar op weg te helpen ;)
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

09-07-2012 10:05

Beste Sander,
Mijn reactie was heel serieus bedoeld.
De paaitijd had ik hier al gezien in mei met flink geklater tegen de oevers. Dus half juni verwacht ik geen paaigedrag meer. Ik zat daar al een hele tijd, waarbij meerdere karpers langs zwommen, een echte hotspot. En normaal vang ik daar altijd.
Alleen die dag (17 juni) niet, tot ik er 2 tegelijk in het net had. En zeg eens eerlijk, wie maakt nu mee dat karper vrijwillig het net in zwemt ? Daarom mijn conclusie, deze hadden duidelijk wat anders te doen en wellicht dat daarom topicstarter ook niets ving.
Hierbij de foto:

Dus wat er nu te lachen valt ???
grtz



Ik kan er nog steeds om lachen dat je die extra vis geschept hebt, en de paai is geen vast staand iets. Net als ovulatie bij vrouwen zal de paai ook per vis verschillen. Het gros paait in de zelfde tijd af maar genoeg vissen zijn daar wat trager in. Al helemaal als het weer een beetje tegen zit, dan heb je kans dat het 2 maanden of zelfs langer duurt voordat alle vissen uit de paai zijn, zo vreemd is dit niet.

Je geeft het zelf al heel goed aan: De paaitijd had ik hier al gezien in mei met flink geklater tegen de oevers. Dus half juni verwacht ik geen paaigedrag meer.

Omdat jij dit verwacht vind je het vreemd gedrag van de karper, terwijl het zeer normaal en verklaarbaar is dat de vis niet al volledig in mei is afgepaaid vanwege het kwakkelende weer.
jairo pas
Berichten: 16
Lid geworden op: 28-06-2012 23:43

22-07-2012 23:07

hahah nie in t gras? hoezo nie dan...
moet ie op een mat van 50euro liggen wat een onzin
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

23-07-2012 09:00

Denk dat Jairo gewoon een mannetje van 10 is die thuis geen aandacht krijgt en onder een pseudoniem hier ons aan het trollen is... Geef hem vooral geen aandacht meer.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

23-07-2012 09:20

Dat lijkt me het beste Bjorn! Morgen trouwens vergaderen he ;), ik ben degene die laatst bij jullie kwam kijken op de Nel.

Voor de rest, slotje op dit topic lijkt me het beste.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

23-07-2012 09:41

jairo pas schreef:om van die types duidelijk te maken snap jij dat een beetje??
een heele trieste gedoe om 1woord pfff



uhm nee hahaha :P

en het is maar 1 woord idd het gaat er om dat het duidelijk is toch ;)

owja en Jairo, ze hoeven heus niet op een mat van 50 te liggen je kan matten alkiopen van 15 euro die doen het ook goed, maar een mat is wel iets om aan te raden..
Oja joh!!!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

23-07-2012 09:51

Remco Kulk schreef:Dat lijkt me het beste Bjorn! Morgen trouwens vergaderen he ;), ik ben degene die laatst bij jullie kwam kijken op de Nel.

Voor de rest, slotje op dit topic lijkt me het beste.


Zeker Remco! Kijk er naar uit man, gaan we eens zien wat we daar eruit kunnen trekken. Zie je morgen man!