Wat beginnersvragen


Plaats reactie
Rob Wubben
Berichten: 35
Lid geworden op: 27-06-2012 21:14

27-06-2012 21:38

Heren,

Ik ben sinds kort na een lange tijd karpervissen met de dobber begonnen met het aanschaffen van spullen om met boilie's te gaan vissen. Nu heb het een en ander verzameld maar nu heb ik toch nog wat verschillende vragen:

1.Ik heb 2x JRC Defender gekocht, alleen de twee delen schuiven niet helemaal(laatse stukje niet) in elkaar, hoort dit?
2.Vrijloopmolen is toch hetzelfde als een baitrunner? ( :oops: )
3.Vis je met boilies, voer je dan ook met boilies?
4.Als je op water vist waar niet veel word gevist met boilies pakken de karpers dan wel boilies?
5.Als je op verre afstanden vist en je ben niet in het bezit van een voerboot, hoe voer je dan? PVA?
6.Kant en klare onderlijnen zijn toch prima om mee te vissen?
7.Inline lood montage of vastlood montage (gebruik zelf inline, nadelen?)
8.Het verschil tussen hangers/swingers en hoe monteer je deze?
9.Waarvoor dient een tube die op je hoofdlijn wordt gezet?

Mischien zijn sommige echt vragen waarvan je denkt, wat een sukkel, maar kan niet echt goede andwoorden vinden op Google. Hoop dat iemand deze voor mij zou kunnen beantwoorden (vooral over de hengels).

Alvast bedankt, Rob.
Laatst gewijzigd door Rob Wubben op 27-06-2012 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-06-2012 21:54

Nee hoor, ik denk dat niet. Vind de woordkeuze voor een ziekte waar iemand niks aan kan doen alleen niet zo gelukkig, maar dat terzijde.

1. Bij een insteek pensluiting mogen de delen elkaar niet raken. Is dit wel zo is, dan moet de pen opgedikt worden of het topdeel ingekort. Dus probeer het niet tegen elkaar te forceren.

2. Ja. Baitrunner is een trade mark van Shimano en daarom gebruiken ander merken andere namen.

3. Wordt vaak gedaan, maar er kan van alles ter ondersteuning worden bijgevoerd.

4. Ja, eventueel na eerst wat gewenning door voorvoeren.

5. Katapult, werppijp. PVA zakje met voer kan, maar werpt minder ver. Spod met spodrod.

6. Zal van de maak afhangen. Bij zelf maken heb je wel alles onder controle.

7. Inline is ook vastlood. Wartellood kan ook schuivend gemonteerd zijn. Ikzelf gebruik meest wartellood.

8. Een hanger hangt los, met ketting of draad, terwijl een swinger met een vaste arm verbonden is aan de bankstick.

9. Primair tegen in de war gooien. Wordt ook gebruikt ter bescherming van de karper. Dat staat echter ter discussie. Ikzelf gebruik altijd een lange stuk tubing om de laatste reden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

27-06-2012 21:57

1. Ik ken de hengels niet maar als ze een pensluiting hebben, horen ze niet helemaal in elkaar te schuiven.
2. Ja.
3. Is wel handig ja, je maakt de vissen vertrouwd met het aas waar je mee vist.
4. Op volledig onbevist water kan het voorkomen dat boilies niet goed werken, de vissen kennen het aas immers niet. Geloof me, een water met een goed bestand dat onbevist is, bestaat in Nederland niet.
5. PVA, Spod, Spomb
6. Zijn in de meeste gevallen prima.
7. Inline heeft een directere registratie. Op een erg modderige bodem kan je beter met wartellood vissen. Reden, google of zoekfunctie
8. Hangers zitten aan een kettinkje of draadje en hang je aan de lijn. Swingers zitten aan een ijzeren staafje en worden meer ingezet bij meer wind. Montage gebeurt in geval van de hangers dmv een "hockeystick" die onder je pieper zit. Swingers worden meestal op een verbindingsstukje geschoven die net als een hockeystick onder je pieper zet.
9. Zorgt ervoor dat de lijn minder snel in de knoop draait en beschermt de vis tegen een scherpe lijn.

Volgens mij waren de meeste vragen redelijk overbodig als je de zoekfunctie had gebruikt maar goed, je hebt vast wat info, de rest zal je zelf uit moeten zoeken maar dat moet geen probleem zijn.

Succes.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-06-2012 22:00

Aha, 3 minuten na elkaar. :D
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Rob Wubben
Berichten: 35
Lid geworden op: 27-06-2012 21:14

27-06-2012 22:01

Woord ff veranderd, sorry daarvoor. Heel erg bedankt voor de antwoorden. Is goed duidelijk allemaal nu!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-06-2012 22:02

Beter. :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

27-06-2012 22:19

Hey Rob,

Nee hoor, ik denk dat de meeste niet denken van: wat een sukkel. Ik iig niet.
Ik heb liever dat mensen die vragen stellen, dan dat ze maar aan gaan kloten omdat hun ego te groot is om vragen te stellen!

Maar Kees en Jeroen hebben hebben je vragen al beantwoord.

Vang ze! :wink:

Mvg Tino
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

28-06-2012 15:58

Ben nu wel erg benieuwd naar wat "het woord" was :wink:

maar inderdaad klopt het wel zo'n beetje.

@ Jeroen, ik denk dat er inderdaad snel wordt gevraagd, i.p.v. gezocht, maar dat houd het forum misschien ook een beetje in leven?
tevens is het misschien voor sommige erg lastig zoeken als je niet weet naar wat je zoekt.

(niet verkeerd bedoeld :lol: )
vis zwemt
Gebruikersavatar
Anthony Runia
Berichten: 58
Lid geworden op: 22-10-2009 20:49
Locatie: Heerenveen

28-06-2012 22:32

Al doende leert men, maar wees niet bang om te vragen!

Succes met de vangsten!

Hopelijk binnenkort een mooie foto met de eerste vangsten bij het topic 'Vangsten op datum'.

Met vriendelijke groeten Anthony
Rob Wubben
Berichten: 35
Lid geworden op: 27-06-2012 21:14

09-07-2012 19:51

Nou, heb een eerste zak met 20mm Fish&Garlic leeggevist, geen een vangst. Lijkt wel of ik het meerendeel gebruik om wat te voeren dat dat ik daadwerkelijk ermee vis. Dat wordt wel een duur geintje als het zo door gaat. Heb nu een nieuwe zak gekocht met 15mm Fish&Garlic (dit omdat me verteld is dat dit een goede boilie is, en dat je erop moet kunnen vangen).

Heb wel gevangen op mais, op een kleine vijver. me aas 2m uit de kant gooien, hand mais erbij en me lijn uitlopen 10m verder naar me rodpod. Alleen zo wil ik nou niet echt vissen en dit is bijna nergens mogelijk. Ik wil me lijnen gewoon lekker ver uitgooien zonder hele voercampagnes te houden. Is het dan mogelijk om een zakje PVA aan me haak te hangen met een 5-8 tal boilies(eventueel in een boiliedip, iemand ervaring?), en aan de hair eenzelfde boilie rijgen en deze uittegooien? Zou dit een karper kunnen opleveren? En hoe doen jullie dat met voeren? Gooien jullie al die dure boilies het water in om een beetje te voeren?(bijv. van Proline, 9 euro voor een 1kg zak)

Bedankt alvast!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

09-07-2012 20:02

Lieve Rob,

Er is toch haast niets mooiers dan zo'n stek? lekker je lijntje uitlopen en vissen tikken op mais, wat een lekker goedkoop voertje is en daarna ben je volgens mij op zoek toch? Ik zou er voor tekenen!

Waarom wil je perse VER liggen? Wat is daar het nut van? Het is iets wat ik zo vaak zie en mensen gaan er zo vaak mee op hun bek. Laatst ook weer twee knapen op een grote plas, gooien zo hard ze maar konden, 3 lijnen naar de overkant 1 ergens in het midden (waar het zo'n 7-8 meter diep is). Vervolgens bijvoeren met de pijp, boilies lagen ruim 20 a 30 meter van hun stek af...

Kies nou eerst eens een goede stek en ga dan pas eens kijken vanaf waar je die het beste kan bevissen. Niet andersom dat doen er al zo veel en die falen meestal in het vangen...
Rob Wubben
Berichten: 35
Lid geworden op: 27-06-2012 21:14

09-07-2012 20:13

Geef ik je helemaal gelijk in! Ik ken alleen niet veel water bij mij in de omgeving waar dit mogelijk is. De vijver waar ik over sprak met me lijnen uitlopen is heel klein en hier zwemt niks groots. Ik zou graag wat groters willen vangen, al is het maar 15-20 pond en plekken waar dat mogelijk is bij mij in de omgeving (bijvoorbeeld het bergsche bos, omgeving Rotterdam) op veel plekken niet mogelijk om je lijnen uit te lopen. Wat dichter bij de kant uitgooien is natuurlijk ook een optie en dat is ook mogelijk dus laat ik me hierbij even corrigeren dat ik dus ook dicht bij de kant wil vissen. Nu komt alleen aan op het aas verhaal, dat is voor mij een beetje een wirwar van mogelijkheden en ik zou het graag gewoon simpel willen houden want voor iemand als mij die zoveel mogelijk informatie opzoekt zie ik door de bomen het bos niet meer :P
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

09-07-2012 20:24

Hey rob,

Goedkoper voeren kan met particles, bijv. Gekookte duivenvoer, hennep of tijgernoten.
Ook dit dan je in een pva kousje doen door het even in zout water te dompelen voor het het kousje in gaat.

Het is hier al besproken: viewtopic.php?f=76&t=67979&p=838578&hilit=natte+particles+pva#p838578

Dit werkt perfect! :wink:

Mvg tino
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

09-07-2012 20:33

En toch werken kanten wel altijd erg goed, of je moet ergens een plateau of mosselbank kunnen vinden op het midden / halverwege. Doel is altijd om een plek te vinden waar de Karper zal komen om te eten of langs zal komen tijdens een trek, bijvoorbeeld in een binnenbocht of tegen een eilandje aan of tegen de kanten van een zij sloot. kijk goed over het water en probeer je in te denken waar een Karper zich bevind en waar hij heen zal zwemmen / langs zal trekken. Speel altijd op safe en gooi je lijn niet zomaar 20 / 30 meter het wijd op, het kan er zomaar erg diep zijn. Ik vaar zelf altijd veel met mijn boot op verschillende wateren en de dieptes hebben mij soms doen verbazen!

Mocht je tegen kanten aan vissen waar veel riet is dan volstaat een ons of 2 / 3 wel. Vis je echt midden op een plas op een plateau en is daar weinig natuurlijk voedsel voer dan rustig vanaf 5 ons tot een kilo, je moet de voorbij en over zwemmende vis immers wel naar jouw stek lokken. Uiteraard kan je altijd met wat particles bijvoeren. Ook kan je je boilies nog crushen en mengen met wat olie / lokstoffen, in een pva netje stoppen en aan je lijn hangen, werkt vaak goed als attractor!

Vuistregel is ook wel een beetje, hoe beter verteerbaar je voer is hoe meer je kan voeren. Een kilo knijterharde fabrieks ballen van 6 maanden oud is niet hetzelfde als een kilo verse freezers of mais.

Succes!
Laatst gewijzigd door Bjorn Schoemacher op 09-07-2012 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

09-07-2012 20:48

Bjorn, ik neem aan dat je een "ons" of 5 bedoelt? Een pond of 5 is 2,5 kg. :wink:

Mvg tino
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

09-07-2012 20:56

Sorry! je hebt helemaal gelijk Tino, sta op het punt om te gaan vissen dus dan snap je het wel :wink: bericht aangepast.
Rob Wubben
Berichten: 35
Lid geworden op: 27-06-2012 21:14

09-07-2012 21:03

Oke, dat is duidelijk! Is er nog een goede attractor op de markt of moet je een boilie dip gebruiken in dezelfde smaak als je boilie?
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

09-07-2012 21:20

Voor door de particles bedoel je? Ik doe er meestal alleen maar witte bastard suiker door de duivenvoer, en gebruik dan de mais die erin zit als haakaas. En als ik met duivenvoer en hennep voer, en met boillies vis, dan gooi ik gewoon een paar gebroken en hele boillies erbij.

Mvg tino
Rob Wubben
Berichten: 35
Lid geworden op: 27-06-2012 21:14

09-07-2012 21:22

Ja zoiets leek me ook wel wat, gewoon door je duivenvier gebroken boilies doen. Ik ben weer verhelderd, bedankt mannen!
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

09-07-2012 21:27

Graag gedaan Rob. :wink:
Plaats reactie