hotspots zoeken


Plaats reactie
Gebruikersavatar
maick frielinck
Berichten: 145
Lid geworden op: 16-10-2011 18:35

21-06-2012 15:30

hallo,

ik vis de laatste tijd veel in een bepaald deel van een kanaal, maar gooi vaak gewoon domweg naar de overkant waar veel begroeing is langs het water, nu wil ik echter de hotspots opzoeken bv; zandbanken. nu ben ik laatst met mn spinhengel op pad geweest met een stuk lood eraan, maar ik merk eigenlijk niks, het is aan de kant iets gladden dan midden in het kanaal maar dat is het dan ook wel, moet ik hier speciaal lood voor hebben of wat doe ik verkeerd? Ik zou namelijk zo graag de hotspots opzoeken!

bvd
vissen in 2012:
schub:20
spiegel: 3
graskarper: 1
brasem: 1
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

21-06-2012 15:39

Gevlochten lijn
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-06-2012 16:03

Briljant antwoord, lekker kort ook. Duidelijk? neen geenszins.

Eerst een tegen vraag, wat is in jouw ogen een hotspot?
Als die vraag beantwoord is, kunnen we verder.

Hoe kun je met lood de bodem gesteldheid en diepte bepalen van een water?
Allereerst ervan uitgaande dat lood ongeveer 1 mtr per seconde zinkt, zou je kunnen ingooien en tellen hoe lang het duurt eer je lood de bodem raakt. Wel ff je lijn afremmen voor het lood het water raakt en onder spanning laten afzinken. Daarnaast kun je voelen hoe jouw lood land op de bodem. Dit gevoel is slecht uit te leggen maar als je het voelt weet je precies wat er bedoeld wordt.
- Hele harde bodem, grindbed ofzo, is een hele felle tik door je lijn in je hengel te voelen.
- Zand bodem is iets harder, maar minder hard dan zware blubber.
- Wier enz geeft een zachte soms niet echt voelbare landing.

Waarom het advies gevlochten lijn? OMdat gevlochten lijn in principe niet dempt, omdat er geen rek in zit. Hierdoor voel je alles net iets beter. Maar het is onzin om speciaal hiervoor gevlochten lijn op je spoel te gooien als je die verder niet gebruikt.
Met gevlochten lijn zou je ook kunnen proberen om het lood, ik gebruik het liefst rond lood, zachtjes over de bodem naar je toe te trekken. Ook dan kun je verschil in bodem gesteldheid voelen en daaruit een conclusie trekken.

Vraag wat is voor jou een hotspot blijft staan.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

21-06-2012 16:24

je zei dat je een spin hengeltje gebruikt?

Als toevoeging op Marc zijn antwoord wil ik je graag meegeven (als dit niet het geval is)
om een wat stugge hengel te gebruiken (als je deze hebt natuurlijk)
dit geeft i.c.m. de eerdere tips weer net een iets duidelijker gevoel terug.

succes met je 'hotspots' :wink:
vis zwemt
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

21-06-2012 17:33

Er bestaat niets beters dan even een lekkere duik te nemen en de bodem te bekijken / af te tasten. Een beetje peilen met een rubber bootje geeft ook veel succes.

Ik zag van de week nog twee jongens zwemmend boven hun stekken op een grote vaart. Het ontroerde mij een beetje want het geeft wel aan dat je er voor wilt gaan om te vangen. Ze hadden die nacht ook 5 karpers gevangen.

Ik spendeer zelf veel tijd op het water sindskort en ga allerlij stekken af op het kanaal hier. Strooi wat boilies op ondiepe plekjes waar je de bodem net kan zien en kom daar later dan weer terug. Op die manier krijg je een goed beeld van wat er speelt op het water en waar je wezen moet.
Gebruikersavatar
maick frielinck
Berichten: 145
Lid geworden op: 16-10-2011 18:35

21-06-2012 18:33

de 'hotspots' zijn in mijn ogen harde zandbanken in een kanaal. misschien is het idd wel beter om gewoon even een duikje te nemen in het water, ik zal morgen eens een poging doen!
vissen in 2012:
schub:20
spiegel: 3
graskarper: 1
brasem: 1
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

21-06-2012 20:21

Beste maick,

Ik zeg zeker niet dat zandbanken geen hotspot kunnen zijn alleen bedenk wel dat als bijv. het
Hele kanaal 1 grote zandbank is dat het 'hot' en misschien ook wel de 'spot'
Er een beetje af kunnen.

Mijn tip is dat ook zoek niet naar de zandbank maar zoek naar de 'hotspot'
Oftewel zoek naar die veranderingen in het natuurlijk bodem verloop
Mosselbedden, taludjes, duikers/brug pilaren, wierbedden, klei banken enz. Enz.

Veel succes in ieder geval
vis zwemt
Gebruikersavatar
Eric Jacobsson
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-12-2010 11:36
Contacteer:

21-06-2012 21:48

Vaak kan je met een loodje wat speciaaal voor het peilen is gemaakt nog beter de bodem inspecteren, als je het geld hebt zou ik zeker zo'n hele peilset kopen.
Kuilen kunnen ook ''hotspots'' zijn dus vergeet die niet.

Maar in ieder geval goed bezig het is zeker de moeite waard om de bodem goed in kaart te brengen, betaalt zich allemaal terug.

Succes
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

21-06-2012 22:06

Heren het is zo moeilijk om een "hotspot" te vinden. Ik heb mij eens blind gestaard naar een mosselbankje terwijl verdorie de vis op een plateau zat te eten.

Alle ideeen zijn goed hoor!

Probeer eens wat pellets of iets dergelijks te voeren wat jou een mooie plek lijkt. Kijk de volgende dag weer, of er van gegeten is. Of pak je pennetje eens een avond en ga wat voerplekken maken waar jij denkt waar de vis zich op houd, vis deze af en je ziet vanzelf waar het "leven" zit. Vergeet niet dat het azen soms op verschilde plaatsen op andere tijden kunnen zijn.

Dit is mijn visie, en zo probeer ik mijn stekken te vinden

Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-06-2012 07:58

Wauw!

Goed voorbeeld doet blijkaar goed volgen, geweldig mannen!
Ben benieuwd naar de resultaten van het duikje.

Bjorn, ontroerend? ...... wat dacht je van al dagen na 23.30 naar een water rijden. Kleertjes uit en het water in waden, geen waadpak, om een stek eens wat anders aan te voeren :-). Vanavond gaan we daar vissen, eens kijken of noeste arbeid en inzet resultaat biedt :lol: .
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

22-06-2012 08:11

Je moet een hotspot zoeken maick en niet een stek die jij graag als hotspot zou willen zien ;)
Een hotspot kan net dat ene kuiltje van 30 bij 30 cm net naast die zandbank zijn bijv ;)
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

22-06-2012 08:14

Chapeau Marc! mag nu al voor je hopen dat er een paar mooie de kant op komen. Ik ga straks richting de waterkant, nog even boodschapjes doen en hopen op vis!

Laat je wel even weten of het wat geworden is? :)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-06-2012 08:40

He he Bjorn, jij ook!

Jammy,

Mooi voorbeeld;

Wij zaten begin dit jaar rond de paai in z-Frankrijk, dus een zeer ondiep stuk water uitgezocht. Bodem zo strak als een biljartlaken nagenoeg overal 90cm diep. Behalve in de 'vaargeul' daar was het zo rond de 110cm diep. Dat leek toch de beste plek om te vissen. In de 'vaargeul' vond ik 1 stek die 10cm dieper was en alle vissen zijn van die ene stek gekomen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-06-2012 07:20

Arme maick, zoekt nog steeds naar de hotspots :-).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

24-06-2012 09:31

Hier op het forum vind je ze niet marc 8)
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

24-06-2012 11:24

Heeft dat dag in dag uit waden nog wat opgeleverd Marc?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-06-2012 15:40

Ja 3 verspeelde vissen :o, 3 keer mijn onerlijn door, onder dat er mosseltjes etc zijn.
Vannacht nog even een poging, maar eerst even die zware onweersbuien afwachten.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
maick frielinck
Berichten: 145
Lid geworden op: 16-10-2011 18:35

24-06-2012 18:46

Marc Schrikkema schreef:Arme maick, zoekt nog steeds naar de hotspots :-).


haha nee, ik was 2 nachtjes vissen op een ander water. ik heb dus ook nog geen duik genomen. Ik zal aankomende week eens naar mn stekken fietsen, even kijken of er meer mensen op het kanaal zitten. zo niet, dan ga ik het eens even proberen :D

mvg
vissen in 2012:
schub:20
spiegel: 3
graskarper: 1
brasem: 1
Plaats reactie