In de war gooien


Plaats reactie
Bob Wagenvoort
Berichten: 9
Lid geworden op: 10-06-2012 15:55
Locatie: Toldijk

15-06-2012 15:13

Ik ben nog een beginner en heb het volgende probleem.
Als ik vis en vooral als ik hard (ver) met werpen gooi ik mijn onderlijn geregeld in de war.
dit is natuurlijk zeer vervelend en vooral twijfel ik al snel of ik niet even moet kijken of de onderlijn niet in de war zit.
Heb dit aardig kunnen onderdrukken, maar als ik dan ophaal en het is weer eens hommeles dan baal ik behoorlijk.
Ik wil wel graag met een gevlochten lijn blijven vissen (dus geen fluor carbon) wat moet ik hieraan doen qua ingooi techniek.
Een wokkel of PVA om de haak kan maar eerst wil ik het redden zonder.
help me aub.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-06-2012 15:23

Daar is maar 1 remedie voor het is een veelgemaakte beginnersfout.
Volg het lood en rem de lijn op de spoel af voordat die het water raakt.

Hou dus bij het afwikkelen van de lijn een vinger boven de rand van de spoel en druk dan de vinger rustig tegen de spoel aan het eind van de worp.

Resultaat is dat de onderlijn met het aas over de lijn slaat en niet om de hoofdlijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-06-2012 15:43

Zoals hierboven beschreven staat is , afremmen voordat het boeltje het water raakt de 1e goeede tip .
De 2e is : probeer eens gecoat onderlijn materiaal en dan de n trap soft van korda , deze is ook nog redelijk soepel en net stijf gemoeg om de boel niet in de war te gooien ..

Het kan natuurlijk ook aan het witvis bestand liggen die met je haakaas rommelt en zo de boel in de war haalt .

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Bob Wagenvoort
Berichten: 9
Lid geworden op: 10-06-2012 15:55
Locatie: Toldijk

15-06-2012 17:09

heb nu een flourcarbon rig gekocht, en wil het wel eens proberen.
maar verwacht dat de ondergrond niet ideaal is voor de fluor carbon.
maarja moet water ook nog goed leren kennen dus probeer van alles en vraag van alles.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-06-2012 19:59

Bob luister je wel?

Het enige wat ik lees is dat je een andere onderlijn hebt gekocht.

Als je niets aan je werptechniek doet helpt dat echt niet.
Bovendien moet je het helemaal niet in rigs zoeken dat komt later wel als je meer gevist hebt.

De beste aanbieding is nog altijd de meest simpele de anderen zijn voor aanpassingen op je tacktiek.

Ga eerst zoveel mogelijk werpen voor je werkelijk gaat vissen ik weet dat is vervelend maar om te leren het beste.
Vissen is een hobby, geen religie!
Bob Wagenvoort
Berichten: 9
Lid geworden op: 10-06-2012 15:55
Locatie: Toldijk

17-06-2012 16:49

pardon dat ik het enkel over rigs had, maar hoorde dat dit ook kon helpen.

Ik ben al behoorlijk aan het proberen maar door de twijfel is er altijd onzekerheid of het wel goed ligt.
ik ga dan ook gewoon maar heel veel werpen en kijken wat er gebeurt.
bedankt voor de hulp.

ps. hoe werpen jullie exact daar waar je wilt?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

17-06-2012 17:30

Lood altijd halverwege laten hangen op dezelfe hoogte .. Kleine tip .
Maar zelf vaark ze meestal uit en gooi met een heli systeem , dus zo goed als nooit in de war .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-06-2012 11:48

Afremmen.
Oplosbare schuimpjes.
PVA-stringertje.
Mini-stickje waar je de onderlijn in trekt.
Helicoptersysteem icm nylon onderlijn

Bovenstaande en het mag gewoonweg niet meer fout gaan eigenlijk, één of een combinatie van deze dingen doet het altijd prima.

Vooral het afremmen waardoor je de onderlijn laat overslaan is HEEL belangrijk
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

18-06-2012 12:47

Ook de lijn bij " inslaan " van t water strak houden zodat je onderlijn niet bovenop je lood valt en in de frummel raakt .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

19-06-2012 23:49

pva .van funnelweb.tape foam bags
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

26-07-2012 00:08

jeffrey van osch schreef:De 2e is : probeer eens gecoat onderlijn materiaal en dan de n trap soft van korda , deze is ook nog redelijk soepel en net stijf gemoeg om de boel niet in de war te gooien ..


Mijn ervaring met soft is dat je die ook ook in de war gooit, ook met remmen. Als ik mijn lijnen uitvaar kies ik voor soft, ga ik gooien dan kies ik liever voor de semi n trap. Anti tangle sleeve wil ook helpen drukt je onderlijn nog net dat beetje extra weg.
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

28-07-2012 00:05

Ik vis graag met soepele onderlijnen en als ik dan moet gooien gebruik ik Kryston Super Stiff Anti Tangle Gel, soort lijm wat je op de onderlijn smeert waardoor deze wat stijver wordt, dit spul lost onderwater weer op waardoor de onderlijn weer soepel wordt.
Remco Caris
Berichten: 206
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: spaubeek
Contacteer:

08-08-2012 17:29

Dus als ik bovenstaande allemaal lees en toepas zou ik in de war gooien moeten voorkomen. Toch heb ik nog een aanvullende vraag, kan de lengte van de hair of van de onderlijn ook iets te maken hebben met in de war gooien, kan het bijv een oorzaak zijn?
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-08-2012 18:01

Ja zeker. Bij een wat lagere hair, van zeg 3cm tussen haakbocht en boilie, kan een soepele hair ook makkelijker om de onderlijn slaan. Zeker als je het zaakje voor de landing niet afremt en rustig neer vlijt.
Niet tevreden over de landing, dan gewoon opnieuw inwerpen.

Ik heb ondervonden dat ik het dan minimaal 75% van de keren na het binnendraaien bij het goede eind had en twijfel op de oever vangt geen donder...

Bij een lange hair stop ik meestal een wokkel tussen de haakbocht en bol (en vaak ook op de haak). Snij die wokkel in de lengte richting open en leg de hair er tussen. Met evt. de lengte helft van een wokkel in de lengterichting op de hair ben je er vaak ook al.

Je kunt ook heel je onderlijn met in de lengte doorgesneden wokkels omvouwen, maar dat vindt ik zelf wat meer voor een wier of blubberlaagje. 'T boeltje zakt dan later zacht op de bodem.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie