Boilie diameter


Plaats reactie
Peter Dorsthorst
Berichten: 200
Lid geworden op: 29-01-2011 20:38
Locatie: Hoorn

19-05-2012 10:44

Zelf vis ik eigenlijk altijd met 20mm boilies ik ben eigenlijk van plan om ook een kleinere diameter boilie te kopen.Zou een kleinere boilie invloed kunnen hebben ? Of is de kans dan groter om brasem te vangen (daar zit ik nou niet echt op te wachten) Jullie zullen wel denken waarom deze vraag in de laatste spiegel las ik een artikel dat er met 2 verschillende diameter boilies werd gevoerd.Toen dacht ik dit moet dan wel een reden hebben persoon in kwestie doet dit niet voor niks.Graag jullie reacties ik ben erg nieuwsgierig helaas ben ik te onervaren om er zelf een verklaring voor te hebben.(Dit is mijn 3de jaar dat ik op karper vis)



Mvg Peter
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

19-05-2012 11:24

verschillende vormen en maten is in mijn opinie altijd wel beter..
heb je kleinere boilies of stukken dan pakken andere vissen het ook en een karper zal sneller denken dat het ok is en zal dan ook gaan aanvallen..

het is net zo dat je niet alleen boilies voert je gdoet er ook vaak mais bij duivenvoer en andere partikels toch?
dus waarom dan geen verschillende vormen en maten.

ik zeg gewoon proberen.

succes..

ps: ook op 18mm kan je brasem vangen hoor ;)
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

19-05-2012 13:56

[quote="R de winter]ps: ook op 18mm kan je brasem vangen hoor ;)[/quote]

Zelfs op 24mm hoor ;-)

Ik vis meestal met 15mm knikkers, gaat prima hoor...
Meestal voer ik er wat mais, hennep en grondvoer bij.
Ja het lokt ook brasem en andere kleine vis ma de kleine vis lokt weer de grote vis zegik dan maar weer.
Gelukkig vang ik nooit zoveel brasem (terwijl ik op water zit waar heeeel veel brasem zit)
Maar je het kan je zomaar ens overkomen dat je 4 platte achter elkaar vangt, shit happens.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-05-2012 17:49

zelfs op 2 30mm ........ been there done that!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-05-2012 16:31

Ook je aaskeuze kan daarin een groot verschil maken. Als ik met 15mm vismeelstuitertjes aan de gang ga weet ik zeker dat ik meer aandacht van witvis krijg dan een schraler balletje dat ervoor is gemaakt een beetje witvis te omzeilen.

Voordeel van datzelfde balletje is dat je vaak de midden- en toplaag van het water selectiever kunt bevissen.

Ook de manier van vissen kan een verschil maken, maar daar kun je zelf ook wel een beetje over nadenken. Misschien wat speurwerk hier en daar.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

21-05-2012 18:10

Peter Dorsthorst schreef:in de laatste spiegel las ik een artikel dat er met 2 verschillende diameter boilies werd gevoerd.Toen dacht ik dit moet dan wel een reden hebben persoon in kwestie doet dit niet voor niks.


de theorie daarachter is dat de karper voor het opzuigen van verschillende formaten boilies verschillende zuigkracht moet gebruiken. dat is logisch want een 20 mm bal weegt zwaarder dan een 15 mm bal.
waarom word dit nou gedaan? als je telkens voert met 20 mm ballen weet de karper exact hoeveel zuigkracht daar voor nodig is, is er dan extra weerstand door bijvoorbeeld je haakje en weet ik veel wat voor kermis er aan je rig hangt, zal deze dat misschien associeren met iets vreemds en gevaarlijks.
de vis zal je haakaas dus links laten liggen.

voer je nou met een mix van verschillende grotes zal het de karper minder opvallen omdat hij zijn/haar zuigkracht iedere keer moet aanpassen.
dat zou dus resulteren in meer aanbeten.

ik hoop dat je dit nu ongeveer snapt maar onthoud dat dit maar een theorie is, misschien is de werkelijkheid anders hoewel het meestal wel lijkt dat het resulteert in meer aanbeten.

veel suc6
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Peter Dorsthorst
Berichten: 200
Lid geworden op: 29-01-2011 20:38
Locatie: Hoorn

21-05-2012 22:26

@ Lennart bedankt voor je uitleg duidelijker kan niet oftewel ik snap het hoor.Toevallig heb ik vorige week door de ogen van de karper deel 1 en 2 bekeken en beide dvd,s waren erg leerzaam.Voorbeeldje er werd gevoerd met normale 20mm boilies en,aan de hair zit een 20mm popup boilie.De popup boilie daar zwom de karper van 4 a 5 posities naar toe maar deed er verder niks mee hij ging toch voor de boilies die op de bodem lagen zeg maar.Toch leuk om te bekijken wat er onderwater afspeelt.



Gr.Peter
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

22-05-2012 14:33

inderdaad interessant om dat te zien, ik heb ook wel eens wat onderwatervideo's bekeken en het is echt opvallend dat ze een pop-up vaak niet willen. misschien is het dan verstandiger om pop-up alleen als single hookbait te gebruiken. volgens mij is hij daar ook voor uitgevonden, zeker de fluo versies ;)
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-05-2012 19:32

Lennart,

Maak eens een popup die exact hetzelfde is als je voerballetjes (dmv een kurkenballetje) en je zult misschien nog wel eens verstelt staan. Ik geloof er heilig in dat van de meeste pop-ups gewoonweg niet hetzelfde uitgaat dan van de voerballetjes.

Neemt niet weg dat ik ook op andere pop-ups en dingen goed heb gevangen. Blijft tenslotte vissen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie