Wat doe ik niet goed?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

15-05-2012 16:49

Dag Karper Fanaten!

Ik zal me even voorstellen: Ik ben Daan en ik vis nu ongeveer een jaar of anderhalf gericht op karper.

Echter ik heb er nog nooit een gevangen, dus daarom vond ik dat deze in de beginnershoek thuis hoort.. :oops:

Ik zou graag willen weten (of)/(wat) ik verkeerd doe.

De manier waarop ik vis:
[u]Voeren[/u]
Ik hou niet van voercampagnes, omdat ik daar geen tijd voor kan maken, tenzij ik vakantie heb.
Ik maak nog wel eens een stickje van pva, gevuld met wat van het hair/haakaas en wat lokvoer met wat vogelzaad/hennep/mais e.d.
of boilies of een voerkorf met bovenstaande lokvoermix.

[u]Hardware[/u]
-2/3 hengels met baitrunners.
-rodpod met piepers en wakers
-Vast loodsysteem met een 20-40cm fluoro carbon onderlijn.
-Korda Raptor haken maat 4, 6, 8.
-Steen achtig lood, gridlood. tussen de 50 en 80 gram.

[u]Het water[/u]
Ik vis op een kleine recreatie plas(10hectare) bij mij in de buurt.
Ik weet 100% zeker dat er karper in zit omdat ik die zelf heb zien zwemmen.
De plas is voor 75% omringt door struiken en bomen.
De bodem is vrijwel vlak, met afwisselend waterplanten, slib, zand, mossels
Ik kies meestal mijn stek uit tussen de begroeiing aan de kanten waar de mensen/honden niet te vaak zwemmen.
In dit water zit verder: grote baars, grote voorn, brasem, en naar verluid ook snoek.

[b]'De dag zelf'[/b]
De dag begint zo vroeg mogelijk, meestal rond een uur of 8 maar het zou geen probleem zijn om nog wat eerder te gaan.
Ik werp meestal links en rechts van me zon beetje 6 meter uit de kant en 1 lijn recht vooruit, die iets verder.
Als ik na 2 uur geen aanbeet heb gehad haal ik het zaakje uit het water en vervang het aas en hang er evt weer een nieuw pva stickje aan.
Rond een uurtje of twee hou ik het meestal voor gezien, de volgende keer pak ik dan een andere stek en evt. een andere soort aas.

Ik zou echt niet weten wat ik verkeerd doe.
Hoop dat iemand me wat tips kan geven waardoor mijn vangkans iets hoger wordt..

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties :wink:
Quis non piscium, qui non capit
Richard Beekers
Berichten: 67
Lid geworden op: 17-07-2011 17:46

15-05-2012 17:07

Een foto plaatsen van je rig graag.
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

15-05-2012 17:12

Moeilijk te zeggen zo maar je geeft al aan dat er mosselbanken zijn, probeer daar in de buurt te vissen.

En plekken waar mensen en honden vaak te water gaan daar word de bodem omgewoeld dus komt veel voedsel vrij.

Wat ook kan is dat er maar weinig karper zwemt, in dat geval is 10 hectare een flinke slok water en zul je met een aardige voercampagne misschien meer succes hebben.

Daarbij zou je eens andere tijden kunnen proberen te vissen, Zo zit ik zelf meestal al tegen 3 of 4 uur aan het water omdat de aastijden op mijn put vaak vroeg in de ochtend zijn of in de avond.

In ieder geval blijven proberen, thuis vang je zeker weten niks ;)
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

15-05-2012 17:30

Afbeelding
bij deze :D
sorry voor t formaat zal in het vervolg kleinere fotos maken
Quis non piscium, qui non capit
Aron Dekkers
Berichten: 70
Lid geworden op: 06-06-2011 13:12
Locatie: Noord-Brabant

15-05-2012 17:40

Dit is zo inderdaad moeilijk om te zeggen..
Steek wat tijd in het uitzoeken van de stekken..
Nadat je voor je gevoel goede stekken hebt gevonden, zou ik beginnen met voeren.
De plas ligt dicht bij je in de buurt, dus even langs fietsen om wat handen duivenvoer en evt wat boillies te voeren is snel gedaan. Als ik zelf een ochtend sessie ga houden vind ik 8 uur al aan de late kant. De meeste aanbeten hier zijn al vroeger.
Vergeet niet dat je vaak wat informatie winnen bij lokale vissers.
Zijn deze er niet veel, is er weinig dressuur en dan zal ik niet veel aan je onderlijn vervangen.
Vissen er regelmatig andere vissers dan is mijn mening: onderlijn wat inkorten tot 10-15 cm.

Ik zou ze zeggen neem rustig de tijd voor het vinden van stekken en ga er toch echt lkkr een aantal dagen voeren!
Succes ermee!
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

15-05-2012 17:55

Ok ik zal het eens gaan proberen.
straks om wat voer er in te gooien in ieder geval er even langs.
en dan vannacht rond een uurtje of 4 erheen.. Dan is helaas mn weekend ook alweer voorbij..
over een week ga ik dan kijken of ik een voercampagne kan starten.
Quis non piscium, qui non capit
Richard Beekers
Berichten: 67
Lid geworden op: 17-07-2011 17:46

15-05-2012 17:58

Ik zou vooral wat doen aan je onderlijn. Op de foto lijkt mij je rig te lang, verkort het naar ongeveer 15cm. Probeer het eens zo..probeer ook een keer een line-aligner te gebruiken of een stuk krimpkousje op je haak steel.

Probeer een keer met een pop-up te vissen..een chod-rig of een ander rig..doe op 1 van je hengels een standaard rig met krimkous en een lengte van 15cm, korte hair ( ik vis altijd met korte hair, lange hair heb ik geen goede ervaring mee maar anderen weer wel..de boilie net onder je haak) gewoon uitproberen .
Doe op je andere hengel een pop-up rig, vissen met een single pop-up van 15 mm.
Je kunt ook proberen om met soepele onderlijk te vissen ipv fluorocarbon lijn.

Kijk voor rigs naar het 'rig' topic hier op het forum.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

15-05-2012 18:21

Precies wat er al verteld wordt probeer zoveel mogelijk verschillende dingen en bijt je vast op die put waar je zit..

het hele seizoen gewoon observeren en proberen op jou water en de plekken zoeken op den duur merk je wel waar ze zitten en wat het beste pakt..

ook daarbij zou je toch echt eens kunnen gaan kijken om voor te voeren met mais en duivenvoer.. maak er gewoon wat tijd voor vrij je hoeft er geen uren over te doen..
Gewoon even langs gaan en strooien kan in 15 minuten al gebeurd zijn, kijk dan eens of ze happen..

Maar zo en zo zou ik inderdaad wel wat aan je rig doen ;)

succes!
Oja joh!!!
Michael Lawson
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-09-2010 07:24

15-05-2012 19:02

Krijg je wel aanbeten (runs) ?
Je onderlijn is van fluorocarbon, hoe dik ? ( stijf )
Probeer eens een soepele onderlijn van ca 10 cm, en een kortere hair met aligner ( afstand tussen haakbocht en bol ca. 5 mm. )
Sommige vissers vinden 10 Ha.klein, maar het localiseren van vis is daar al een stuk moeilijker dan op een kleine plas van 2 Ha.
Heb je daar wel eens gevist met de onderlijn waar je nu mee vist.
Let wel, het gebruiken van 1 onderlijn voor diverse omstandigheden is vragen om blanks.
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

15-05-2012 20:02

Michael Lawson schreef:Krijg je wel aanbeten (runs) ?
Je onderlijn is van fluorocarbon, hoe dik ? ( stijf )
(.....)
Let wel, het gebruiken van 1 onderlijn voor diverse omstandigheden is vragen om blanks.


1 run gehad een flinke tijd terug..
die onderlijnen zijn 00/30 9+ kg
heb nu een stek uitgezocht met een vlakke bodem nagenoeg zonder begroeiing.
ik ga straks een paar nieuwe onderlijnen knopen :wink:
ik ga vannacht beginnen met fluor, e.z. braid, en kant en klare rigs(wat dunner nylon)
Quis non piscium, qui non capit
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

15-05-2012 20:28

vis maar eens met een normale onderlijn op 1 meter water ps voeren kan geen kwaad mik maar steeds als je weggaat een zooi voer er in is niet de optimale voercampagne maar er gaat dan steeds wat voer in en vooral ondiep vissen in het voorjaar . nog een hele goede tip die ik je kan geven ga maar eens veel vissen op een putje met veel vis erin al zijn ze klein maakt niks uit.vangen is leren en vooral vangen is vertrouwen en dat is net wat je op dit moment mist :wink:
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

15-05-2012 20:35

Daan wordt er meer gevist en vangen de andere vissers daar dan wel ?
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

15-05-2012 22:34

Dennis Slagboom schreef:Daan wordt er meer gevist en vangen de andere vissers daar dan wel ?

Er wordt meer gevist, en gevangen. Echter niet erg veel
ik zie helaas nog wel eens schubben op de kant liggen.
Quis non piscium, qui non capit
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-05-2012 01:59

Het zit waarschijnlijk in details, een aantal zijn al aangegeven, maar wat het precies is valt moeilijk aan te geven. De beste tip is denk ik op zijn minst een paar keer een makkelijker water pakken. Zorg dat je een paar vissen vangt, dat is niet alleen goed voor de motivatie maar ook een stuk leerzamer dan eindeloos blanken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

16-05-2012 11:08

Ga anders eens langs bij een locale hengelsport zaak, (ik zag dat je in de buurt van Doetinchem woont, in Drempt zit de Reus hengelsport, top zaak) en vraag daar eens om advies wat betreft je rigs. Ze kunnen je vast wijzer maken. Misschien hebben ze ook nog wel tips over het water waar je vist aangezien dat ook in de buurt ligt. Succes.
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

16-05-2012 12:31

Koop eens een kant en klare rig en maak deze na.. Ook de hair vind ik te lang, maak deze eens wat korter.. Wat anderen ook zeggen hier, ga eens langs de hengelsport zaak.. Neem eventueel je rig mee!
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

16-05-2012 15:02

Inderdaad, dat is ook wel een goed idee,
ik hoorde daar toen ik de spullen ging halen om rigs te maken, dat er veer vraag naar was.
Ze opperden het idee om een keer een workshop rigs te geven.
Als ik daar nog iets van hoor vermeld ik het wel op het forum.
Quis non piscium, qui non capit
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

16-05-2012 15:05

Mijn Rigs heb ik trouwens deze morgen aangepast, en ik ga ze waarschijnlijk dit weekend of anders volgende week uitproberen.

Edit:en heb ook maar even tube setjes erop gemaakt
Quis non piscium, qui non capit
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-05-2012 11:40

Daan alles kun je leren ook met ondersteuning van een discussieboard.
In mijn idee ga je echter in je eerste uitleg de mist al in en zul je nooit alles benutten.

Karpervissenen voeren zijn met elkaar verbonden, telt overigens niet voor alle wateren maar ik ga maar eventjes uit van de wateren waar de meesten op vissen.

Dus voeren is een must, waarmee, hoeveel en hoe vaak is weer een andere discussie.

Je zoekt het nu in de rigs en laat dat nu net het minst belangrijke zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

17-05-2012 12:28

Ik hoop dat je snel wat vangt en die foto als avatar gebruikt, zijn we van dat klote beestje ook af! :lol:
Let op slagboom !
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

17-05-2012 21:24

je hengel om de 2 uur ophalen zou misschien geen kwaad kunnen... maar ik gooi mijn hengels uit en die blijven vaak toch minimaal 12 uur liggen.. als ik een paar piepjes krijg achter elkaar en hij loopt die door dan haal ik wel mijn hengel in om mijn rig te vervangen of nog een keer te checke! net wat harald zegt drop je rig eens op een meter water en voer er wat op.. koop idd een kant en klare rig koop eventueel wat verschillende en probeer ze uit..


en die plek waar mensen en honden zwemmen kan juist een ongelooflijke hotspot zijn! doordat er veel beweging op de bodem is word de grond omgewoeld en komt er veel voedsel vrij.. daar houden karpers van! probeer het eens daar!!

veel succes

mvg,

stefan broks
Gebruikersavatar
Daan Beijers
Berichten: 69
Lid geworden op: 15-05-2012 15:50

18-05-2012 10:16

Douwe Bijlsma schreef:
Karpervissenen voeren zijn met elkaar verbonden, telt overigens niet voor alle wateren maar ik ga maar eventjes uit van de wateren waar de meesten op vissen.

Dus voeren is een must, waarmee, hoeveel en hoe vaak is weer een andere discussie.


Ik snap dat ik wel wat moet voeren, maar het water waar ik het als volgende ga proberen is voeren zelfs verboden! :o
Echter is het daar onder water wel een stuk drukker dan het water waar ik normaal wat vaker ga vissen.

En wat ik bedoelde met dat verhaal over dat voeren.

Een voerplekje maken is zo gedaan vanaf de kant, echter kan ik er in mijn week geen tijd voor vinden om elke dagte gaan voeren.
Zoals gezegd als ik vakantie heb dan is dat natuurlijk wel beter te doen, en staat het ook wel in de planning.
Tot die tijd zal ik het moeten doen met voeren vanaf de kant.

En dan nog wat: ik vis met boilies, kan ik dan een voerplek maken met b.v. grondvoer, mais en hennep?
Of zou ik dan voor een ander haakaas moeten kiezen omdat ik daar eigenlijk niet mag voeren?, Ik weet wel dat de meesten daar ook met boilies vissen.
Quis non piscium, qui non capit
luuk heesters
Berichten: 676
Lid geworden op: 19-01-2010 16:56
Locatie: Brabant Zuid!

18-05-2012 13:56

Als zelfs voeren verboden is doe er dan je voordeel mee!
Probeer in de vakantie gewoon in de uurtjes te gaan voeren dat er niemand aanwezig is op de put.

Ik vind ook dat je een lange rig hebt deze zou ik inkorten tot een cm of 15-20
Fluor carbon op een slib bodem gaat geloof ik omhoog staan? ( correct me if im wrong )
dus misschien de fluor carbon vervangen voor een soepele rig..
Mais en hennep daar trek je ook de witvis mee aan misschien 1 hengel met mais en de andere 2 stokken gewoon met boilies? voeren kun je gewoon doen met mais en hennep eventueel ook gewoon boilies erbij doen.

Gr
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-05-2012 17:55

Ik zou in elk geval niet een voerplek met mais of hennep maken en daar dan met een bol op gaan vissen. Een handje bijvoeren kan soms helpen, maar er zijn een aantal dingen die bij een grote particlevoerplek tegen je werken. Ten eerste trek je een berg witvis aan, die gaan je voer weg eten en het komt de rust op je stek niet bepaald ten goede. Ten tweede doe je niks aan aasgewenning, terwijl juist dat op relatief kleine wateren (daar schaar ik voor het gemak 10ha ook even onder) erg waardevol is. Door hetzelfde aas te voeren als waarmee je vist leer je de vis dat dat aasje lekker, voedzaam en veilig is. Ten slotte zal je op die grote particleplekken zien dat karpers liever eerst het kleine spul wegwerken voor ze er ook maar over denken om een dikke boilie te pakken, hoe graag we het ook andersom zouden zien.
Trouwens, als iedereen op een water met boilies vist kan het wel een goede optie zijn om tijgernoten en/of grote pellets te gaan gebruiken. Die zijn een stuk selectiever dan mais/hennep en dan onderscheid je je vrij makkelijk van de rest.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie