Tips voor eerste keer karpervissen?


Plaats reactie
Nick Aarts
Berichten: 1
Lid geworden op: 07-05-2012 18:44

07-05-2012 19:08

Beste mensen,
Ik ben hier nieuw en hoop dat ik dit in het juiste topic schrijf.
Karpervissen intresseerd me al een zeer lange tijd, dus word het tijd dat ik het ook eens ga doen! :).
Ik ben vooral in voor het vissen op het kanaal.
Namelijk hier:
http://www.google.be/imgres?q=kanaal+rijkevorsel+brecht&hl=nl&gbv=2&biw=1600&bih=799&tbm=isch&tbnid=H9c1XkEKl9b9VM:&imgrefurl=http://fietsknooppunten.blogspot.com/2011_08_01_archive.html&docid=61M4cDeSGgv_uM&imgurl=http://1.bp.blogspot.com/-CHGKfeUPXlc/TjgsjmPUH-I/AAAAAAAAO-g/h-Y4i8MdhQ4/s1600/IMG_7383.JPG&w=1600&h=1200&ei=T_-nT_r3MOeQ0AW60ayaBA&zoom=1&iact=hc&vpx=188&vpy=300&dur=284&hovh=194&hovw=259&tx=163&ty=79&sig=108760673301319597896&page=1&tbnh=139&tbnw=195&start=0&ndsp=30&ved=1t:429,r:7,s:0,i:83

Nu de vragen die ik heb zijn de volgende;
*Wat heb ik nodig voor het karpervissen? (materialen, aas, draad en molen, schepnet,...)
*Moet ik voor voederen? Zoja, welk voer dan?
*Waar vind ik een goede stek?
*Hoe moet ik mijn onderlijnen doen?
*Wat doe ik als ik een karper vang?

Als jullie nog extra tips hebben voor mij, zou ik dit graag horen.
Het zou zeer vriendelijk zijn als jullie mij hierin willen helpen!

Daarvoor alvast bedankt!
Nick
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

07-05-2012 21:11

Is er niemand in je omgeving die op karper vist?
Misschien dat diegene je kan laten zien hoe het moet en hoe je verantwoord op karper vist.
Mocht je het dan niets vinden heb je in ieder geval geen spullen aangeschaft voor jan L*l.
ten 2e zou ik op een putje of kleine plas beginnen.
Kanaal vissen is nu niet bepaald weggelegd voor een beginner.Kost heel veel tijd en geld aan aas.
groeten nico
Jeroen Schulte
Berichten: 508
Lid geworden op: 03-04-2011 13:47

07-05-2012 21:51

Ik zou het eenvoudig houden en gaan penvissen. Misschien heb je zelfs al wel een hengel die geschikt is daar voor. Ik gebruik zelf een penhengel van 3.90 mtr met
een testcurve van 1.75 lb, maar een afstandshengel van 3.60 mtr en een testcurve van 2 lb zou in principe ook wel geschikt zijn om mee te beginnen.
Verder een goede molen met een goede slip. Zorg er daarnaast voor dat je een ruim landingsnet en een onthaakmat hebt.

Als aas/voer mais uit blik uit de supermarkt en hennep. Daarnaast zou je duivenvoer kunnen gebruiken (wel eerst koken) om voerplekjes van te maken.

Het voordeel van het penvissen is dat je actief bezig bent en echt de karper op zoekt. Vaak vang je met het penvissen ook nog wel andere soorten zoals brasem en zeelt.
Vooral zeelt vindt ik niet erg als bijvangst. Penvissen is daarnaast doordat je weinig materiaal nodig bent ook een goedkope manier van karpervissen.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

08-05-2012 10:39

kijk hier even staan wel wat nuttige dingen op:
http://www.visseninzeeuwsvlaanderen.nl/ ... riaal.html

en anders ook even naarde viswinkel gaan en daar informatie winnen..

Ook zou ik eerst gaan nadenken of je 3 hengels noig heb, vaak niet want je mag maar met 2 vissen..
En niet alles in 1x willen kopen en 2e hands kopen zodat je het vak onder de knie krijgt en zo doende kan sparen voor beter spul.

hier een lijst van wat je zeker nodig heb:

2 kaper hengels 3.60 of 3.90 van 2.50lb of 2.75
2 molens met baitrunner
1 rod pod of 4 banksticks voor je hengels op te zetten.
2 beetmelders
2 swingers/hangers
1 onthaakmat
2 steunen voor op je rodpod/banksticks om je hengels in te zetten
paar soorten haken
1 onthaak tang
1 landingsnet
1 stoeltje/stretcher
1 tent
paar maten lood rond 80 gr
onderlijnen (kant en klaar kopen)
aas (boilies/tijgernoten/popup/gekookte krieltjes/enz/enz)
1 grote tas om alles in te doen of 2 kleinere ;)
1 slaapzak

Dit is wel je basis en vanuit daar ga je steeds meer kopen en doen en dan groei je er wel in en zit je straks met een schuur vol spullen ;)

Verder is het ook aan te raden veel te vragen en op te letten op andere karpervissers bij jou in de buurt.

Wat betreft de molens en hengels zou ik wel wat extra centjes voro uit geven want maar voor 70 euro heb je zeker wel een goede mooie hengel en voor 40 euro heb je zeker al een dikke molen waar je als je er goed mee omgaat jaren plezier van kan hebben...
iedereen is klein begonnen en het is maar hoeveel je spaart en aan je hobby wil uit geven.
zo en zo marktplaats in de gaten houden of het aanbod topic hier.


En als je een karper vangt moet je ook al is het moeilijk altijd rustig blijven en niet als een dolle gaan draaien aan je molen.. maak de karper moe, zodra hij naar boven komt en zich gewonnen geeft kan je hem rustig binnen halen en scheppen/landen.

Voorvoeren kan je doen en doe dat gewoon met wat pellets en wat boilies hele en kapotte en mais doen het ook goed.
Er zijn andere partikels zoals hennep en duivenvoer maar dat moet je bereiden en zou ik in jou situatie nog niet doen..

Succes!
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

08-05-2012 11:43

mooi lijistje maar ik mis het belangrijkste :oops: de onhaakmat !
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

08-05-2012 11:54

OOHHH

wat staat er onder :2 swingers/hangers dan????

greats jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

08-05-2012 12:23

hehe te snel gelezen denk ik sorry ......
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-05-2012 17:24

nico offerman schreef:Kanaal vissen is nu niet bepaald weggelegd voor een beginner.Kost heel veel tijd en geld aan aas.


Ik ben ook begonnen op het kanaal omdat ik er aan woonde. Veel aas? Blikmais, blikje per dag. Pennen, beetje statisch kloten.

Voor de beginner:

Putjes met dressuur of een kanaal?

Ik wist het wel ;)

Al hangt het natuurlijk wel af van wat voor een kanaal het betreft en wat de bezetting is. Hier kwamen we wel eens aan de 15 vissen op een nacht voordat de paai ging beginnen. Vroeger toen ik begon was ik blij met 6 per jaar. Door leren wordt je wijzer.

Alles hep de nadele
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

08-05-2012 20:05

Voor iemand die echt 0,0 ervaring heeft raad ik je toch aan om iemand te zoeken die dit vaker gedaan heeft.
Zo leer je snel de basis en kun je vanuit daar verder experimenteren.
Maar dan komt dat de vissen wel ten goede (mits je een beetje degelijke leermeester vind)

Lijkt me niks om alleen zonder ervaring te gaan vissen, want hoe ga je die vis onthaken? Ik kan me voorstellen dat het de eerste keer misschien niet lukt waardoor je gefrustreerd raakt en uiteindelijk het beestje meer slechts doet dan goeds.

Misschien kun je hier op het forum een topic aanmaken met de vraag of je eens met iemand mee kan gaan uit de buurt, zodat je wat tips kan krijgen bij het vangen. (hoe drill ik veilig, scheppen, onthaken, nat houden en alle kleine dingetjes die erbij horen)

Kanaal of put die keuze is aan jou, net zoals het kanaal niet de makkelijkste keuze is zijn de echte putten ook niet makkelijk ivm dressuur.


Edit: kun je niemand vinden of wil je perse alles alleen ontdekken is dat ook geen probleem, lees je dan in ieder geval goed in over de door mij genoemde punten en denk aan de vis. Het is en blijft een levend wezen, en net als voor de natuur dien je hier respect voor te hebben.
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

08-05-2012 20:42

En om toch even antwoord te geven op jouw echte vragen:

*Wat heb ik nodig voor het karpervissen? (materialen, aas, draad en molen, schepnet,...)

Dit is al door medeboarders genoemd.

*Moet ik voor voederen? Zoja, welk voer dan?

Hier zul je geen eenduidig antwoord op vinden, de een voert juist voor de ander juist niet. Als beginner zou ik lekker instant gaan vissen dus niet voorvoeren.
Wil je wel voor voeren zul je je goed moeten verdiepen in het soort water: kanaal of put maakt al een groot verschil, is er veel of weinig witvis, wat is de water temperatuur, hoe groot is het bestand, word er door meerdere vissers voorgevoerd of niet, partikels of niet.
Kortom dit verschilt per water en kan dus niet voorgekauwd worden, vandaar dat ik aanraad ervaring op te doen met instant vissen.

*Waar vind ik een goede stek?

Peilen en observeren is hier het advies. Ga regelmatig naar het water en kijk of je karper kan spotten. Uren draaien is vrijwel een must, neem een kladblok mee en noteer op welke tijd op welke plek je activiteit ziet. Dit kunnen bellen plakaten zijn, springende karper, buigende rietstengels en zo voorts.

*Hoe moet ik mijn onderlijnen doen?

Via internet kun je iedere rig vinden die er bestaat, maar mijn advies is om een paar simpele rigjes te kopen en deze dan tijdens het vissen proberen na te maken. Ook dit is iets waar je geen eenduidig antwoord op zult krijgen omdat iedereen vertrouwen heeft in een andere rig. Let wel op bij het maken van de rigjes: ALLES heeft invloed, lange/korte onderlijn, lange/korte hair, haak maat/type, soort onderlijn materiaal. Dit is iets waar je heel leuk mee kan experimenteren maar vind ik persoonlijk niks voor een Echte beginner. Vandaar het advies: haal een paar kant en klare onderlijntjes en ga hier in de loop der sessies mee spelen.


*Wat doe ik als ik een karper vang?

Drillen kan ik je niet uitleggen via internet dat is iets wat je moet ervaren en aanvoelen.
Is ook sterk afhankelijk van je materiaal en de vis die er aan hangt.
Vis je bv. met licht materiaal en krijg je een zware vis er aan dan kun je niet je slip pot dicht draaien aangezien je hengel of lijn dan breekt. Vis je met zwaar materiaal zou je de slip zo goed als dicht kunnen draaien maar moet je weer rekening houden met de visveiligheid (uitgescheurde bekken, loshangende lippen etc etc.)

In ieder geval: je hebt een vis aan de haak geslagen deze netjes afgedrild en komt op zijn zij boven drijven. Zorg dat je net op dit moment al klaar ligt in het water zodat de vis er niet van schrikt en weer weg spurt wat op zo’n moment funest kan zijn (lijnbreuk/losser)
Je schept de vis zet de slip/spoel open legt de hengel op een plek waar hij veilig ligt en tilt het net met de steel verticaal omhoog. Je pakt dan het net beet en tilt zo de vis voorzichtig uit het water. Deze leg je op een klaar liggende natte mat.
Wat ik altijd doe is eerst de vis onthaken en dan het haakje goed wegleggen zodat je er niet aan blijft hangen.
Onthaken kan ik je zo bijna niet uitleggen, maar doe dit met gevoel, DUS niet rammen trekken of scheuren. Daarna til ik de vis een beetje op en trek het net er in de richting van de vinnen onder uit. Dus niet tegen de richting van de vinnen in want dan knakken ze. Voel hierna of de vinnen ook daadwerkelijk langs het lichaam van de vis liggen zodat deze niet beschadigen. Natuurlijk heb je altijd een emmertje of bakje water klaar staan zodat je de vis nat kan houden. En als de vis begint te klapperen probeer dit met enige druk tegen te gaan, laat hem niet spartelen als een gek want daarmee beschadigd hij zichzelf.

Hierna is hij in princippe klaar om terug gezet te worden, je zou hem eventueel kunnen wegen, meten en fotograferen. Maar dit zie ik iemand die alleen is en zelf nooit gevist heeft niet visveilig doen. Het beste is om met mat +vis erin naar de waterkant te lopen en daar de vis eerst te laten bijkomen in het water. Als de vis weer op krachten is zwemt hij vanzelf weg.

Ik vind dit altijd 1 van de mooiste momenten en hou de vis dan met mijn handen recht terwijl de mat ergens eronder zweeft.


Maar nogmaals wil ik je verwijzen naar mijn eerste post, de basis zal je in 1 of 2 sessies duidelijk zijn. Maar dan heb je hopelijk je eerste vis onder supervisie gevangen en de tips gekregen die nodig zijn om het veilig en leuk te houden.




Let op! dit is hoe ik het zie/doe, iedere visser heeft zijn eigen maniertjes.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

09-05-2012 09:59

Sander Janssen vd L schreef:mooi lijistje maar ik mis het belangrijkste :oops: de onhaakmat !



Denk dat je het belangrijkste even moet laten nakijken hahaha kan bij PEARL :P
Oja joh!!!
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

10-05-2012 07:39

hehe dat zal niet een overbodige luxe zijn :(
Plaats reactie