2 keer een karperen alle 2 verspild hoe kan dit


Plaats reactie
paul van dijk
Berichten: 10
Lid geworden op: 11-03-2012 18:02

08-04-2012 17:37

hallo
ik ben gisteren wezen karperen ik had smiddags 1 brasem en rond 5 uur
kreeg ik een terug zakker later heb ik heb een heel stuk opgedraaid en steeds als ik de lijn strak had gedraaid liep de swinger weer naar beneden dus toen heb ik de hengel opgedraaid en een zacht tikje gegeven op de hengel en toen zag ik een grote karper boven komen en
5 min later zon 5 m uit de kant hij was mischien wel 50 m in 2 min tijd terug gezwommen dus toen kwam die boven water met ze mond en opeens was de haak en de hele onderlijn uit ze bek zonder lijnbreuk of iets en rond 7 uur kreeg ik weer beet die nam een run en onggeveer 2 m bij de kant weer haak uit ze lip
weet iemand hoe dit kan
ik vis zelf nu met
gevlochten lijn
vast lood
standaard rig

weet iemand hoe dit kan of ik mischien iets moet veranderen
want ik baal heel erg als ik deze 2 hebt verspild
want het waren geen kleintjes
alvast bedankt
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-04-2012 17:51

Waarschijnlijk heb je als je die gevlochten lijn vervangt door nylon het grootste probleem al opgelost.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

08-04-2012 22:45

:roll: Waarschijnlijk teveel druk uit oefenen tijdens de dril, dus meer/ beter de slib van je molen gebruiken! Heb mijzelf daar ook wel eens op betrapt, resulteerde vaak ook in een losser onder eigen kant. Verder, botte haak/ de vis kan ook gebruik maken van het lood (kop schudden) om de haak te lossen. Verder rijst bij mij ook de vraag, waarom het gebruik van gevlochten hoofdlijn? Lange afstand/ obstakel/ scherpe taluds/ mossel bank??? :roll:

mvg.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

09-04-2012 09:04

Paul

Ik moest eerst jou verhaal 3x lezen voor ik het begreep (beetje leestekens gebruiken zou wat makkelijker zijn ;) )

Je bent beginnend visser zoals ik het begrijp? Waarom begin je dan in hemelsnaam met gevlochten lijn?
Als ik jou verhaal goed begrijp, denk ik dat je op een vijver op plas vist. Ik weet niet met hoeveel gram lood jij vist maar ik vis redelijk licht, als ik een terug zakker krijg betekend dat voor mij (persoonlijk), dat er vrijwel geen druk op de lijn is, of dat de vis niet goed gehaakt is. Maak de lijn strak en sla aan (natuurlijk niet als Tarzan aanrossen).. Als je begint te drillen moet je zorgen dat je constant de lijn strak houd.
En waar velen ook een vis mee verspelen is het moment van scheppen. Hoe hou ik de hengel vast hoe schep ik, shit de vis is te ver weg bla bla.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

09-04-2012 19:06

Misschien onderlippen eraf door je gevlochten lijn?
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

09-04-2012 20:37

Gevlochten lijn is NOOIT noodzakelijk (behalve voor het peilen van de dieptes) en indien ge meer dan 400m ver vist kan het een betere aanbeet vertonen.Vis nu al meer dan 20 jaar op karper en heb nog NOOIT een lip van een karper uitgetrokken.Ik vis steeds met een tamelijk zwaar ingestelde slip.Wanneer ik mijn hengel bijna recht omhoog hou kan een karper van 20 kg geen draad van mijn spoel nemen.Alleen wanneer ik voel dat er echt zwaar op de hengel wordt getrokken laat ik mijn hengel wat zakken zodanig dat de karper wat draad kan nemen.Tegen het moment dat de karper kort aan de kant is en ik mijn schepnet klaarleg zet ik mijn slip iets lichter,zodanig dat de vis niet beschadigd wordt of de lijn breekt wanneer hij kort in de kant een uitbraakpoging doet.
Gebruikersavatar
Jorick Wolfs
Berichten: 40
Lid geworden op: 02-02-2010 12:52

09-04-2012 21:39

Kom wederom met het zelfde verhaal als bij een eerder topic dat je hier opende.
En dat is dat je beter eerst gewoon kunt gaan vissen en zo ervaring op kunt doen.
Wil je toch perse op karper vissen, dan is dit forum er niet voor niks.
Zoek hier je info of uit boeken en schaf niet meteen spullen aan als je eigenlijk niet weet wat je koopt.
Kans dat je nu overbodig karper beschadigd door verkeerde lijn of verkeerde montage is vrij groot.
Vissen is vooral proberen natuurlijk.
Maar doe dit dan wel op een verstandige manier, en laat de vissen niet de dupe worden van jou luiheid om vooraf geen info te zoeken.
Misschien wat bot gezegd maar ik zie hier nu het zoveelste topic dat je opend en schijnbaar weet je eigenlijk niet waar je mee bezig bent.
Dus hopelijk heb je hier wat aan en verdiep je je wat meer in deze visserij...

mvg,
Jorick
Plaats reactie