Rolbaar of niet ?


Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

07-03-2002 09:13

"De norm" :eek:

Wat is dat?
Doe die oogkleppen toch eens af.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

07-03-2002 09:53

Mike,

Volgens mij zijn dit dé wijste woorden in deze eindeloze EA discussie.

Met respecterende groet,

Martijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-03-2002 10:47

Raymon is het nog maar de vraag wie die oogkleppen opheeft, verklaring aub.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-03-2002 11:17

mensen
wisten jullie dat eiwitten erg belangrijk zijn voor de opbouw (groei) van een karper? maw een karper is na ongeveer 15 jaar uitgegroeid in lengte daarna kan hij of zijn nog wel gewicht aan zetten maar daar is juist veel minder eiwit voor nodig maar juist koolhydraten eiwitten kunnen welliswaar omgezet worden in energie maar daar is relatief veel energie voor nodig! misschien leuk omte wten voor de mensen die zich bezig houden met de voedingswaarde van hun aas
persoonlijk vind ik smaak veel belangrijker

gr martijn
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

07-03-2002 12:01

De norm die o.a. aangeven wordt voor vitaminen, suikers en vetten etc. is bedoeld als percentage van uiteindelijke aas neem ik aan toch, hoe kun je nu vooraf precies inschatten wat er van die percentage's overblijft na het koken?
Hierbij spelen volgens mij een heleboel factoren een rol, diameter van het aas, kooktijd, snelheid van uitharding en de structuur etc.
Mijn vraag is dus nu hoe kun je de vooraf gestelde normen nu nog waarborgen nadat het aas gekookt is?

Wie kan hier enige uitleg over geven? Mike misschien?

Groeten Ulco,
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

07-03-2002 12:31

Beste HPE,

Hartelijk dank voor je bemoedigende woorden, ik en velen anderen zijn heel blij dat je nu ook bij "ons" hoort.

Welkom aan boord.

Hopelijk heb je je plannen om het harde circuitwater wat je in het voorjaar wil bevissen wat bijgesteld. Je hoeft nu echt nog niet te beginnen met voeren. Je weet toch dat Het Schilderij, De Grote Schub en zelfs het Rijtje al na 2 voerdagen op je liggen te wachten..

Nee zonder gekheid HPE, ik heb veel respect voor jou en je visserij, zeker van vorig jaar.. er zijn weinig mensen die er zoveel voor hebben gedaan om aan het water te komen als jij.

Maar iedereen vist op zijn eigen manier en verdedigd dat, kan toch, moet toch, is toch leuk, kunnen we wat van leren.....

Vr.Gr.

Bertil

Vr.Gr.

Bertil
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

07-03-2002 16:22

Hallo Ulco.

Verstandige vraag.
Natuurlijk verlies je altijd wat voedingswaardes tijdens het kook/stoom of bereidingsroces.
Dit geldt voor alle zelfgemaakte boilies.
Norm of geen norm (voor de duidelijkeid).
Niemand weet excact hoeveel dit is, want dat ligt inderdaad aan die factoren die jij net noemde.
Het verlies is in ieder geval te verwaarlozen, als je de bereidingstijd maar niet overdreven overschrijdt.
In principe is een boilie gaar als deze naar boven komt drijven tijdens het koken of na ongeveer 3 minuten in een goede steamer.
Bij stomen verlies je nog minder.
Een veelgehoord en gelezen commentaar op de gewraakte CD is dat er zo veel cijfers achter de komma staan.
Dit geeft niet aan dat het om hondersten van procenten gaat, maar dit heeft te maken met de nauwkeurigheid van de rekenmodule in het programma.
Denk daarom dus niet dat je door het bereiden van je boilie dan een paar cijfertjes achter de komma kwijt bent.
Daarbij komt ook nog dat aas wat aan "de norm" voldoet een marge heeft die gemiddeld op zo'n 5% ligt.
Een voorbeeld.
Eiwitpercentage voor de zomer liggen tussen de 10-18%.
Vet bijvoorbeeld tussen de 10-20%.
Je begrijpt dat de marges groot genoeg zijn om het evt. verlies aan nutriënten verwaarloosbaar te maken.

In het kort:
Niet te lang doorkoken of stomen.

Met bereidwillige groet,


Mike
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

07-03-2002 17:41

Douwe,

Een norm is een voorschrift/regel.

Er wordt hier gepraat alsof een persoon het wonderaas heeft uitgevonden. Voer en vis op deze wijze en je zult gegarandeerd vangen.
Maar een karper is een levend wezen. Levende wezens handelen niet altijd even voorspelbaar. Dit blijkt wel uit het feit dat een aanzienlijk deel van alle aangelegde voerplekken mislukt.
Zelf heb ik ook een tijdje met zoals sommigen het noemen "de norm" gevist. Lekker klakkeloos, zoals sommigen dat doen. (ik bedoel hier niemand mee, maar ik weet dat ze er zijn)
Tot ik eens ging kijken naar de smaak van een boilie. Persoonlijk vind ik smaak vele malen belangrijker dan een eiwitpercentage. De karpers denken er bij mij in ieder geval ook zo over.
Hier ga ik de mist in. Een karper kan bij mijn weten helemaal niet denken.
Ik heb ook ergens hier op het DB of die andere gelezen dat een karper dus ook niet kan uitmaken wat goed voedsel voor hem is.
Ik begin daar hoe langer hoe meer in te geloven.
Ik heb ook wel zo'n CDtje (nog het orgineel ook) maar ik hecht geen waarde aan de EA norm. Ik gebruik het alleen om recepten op te slaan. Eiwit etc. kijk ik wel na, maar doe er niks mee.
Nou, ik zal eten en daarna even m'n 48% eiwit boilies voeren. Gaat perfect met die dingen joh.

Succes allemaal.
Mvg. Raymon
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-03-2002 18:32

Duidelijk Raymon, alleen zou je na moeten denken waardoor er een belangrijk deel van de voerplekken mislukken.
Je vergeet nog een belangrijk deel die de methode voorstaat.
Niet het voeren en vissen alleen zal resultaat brengen, er komt nog net even iets vooraf bij kijken en daardoor vallen veel voerplekken af want dat is voor een heleboel niet zo leuk om te doen.
Het urenlang ronddolen en schijnbaar zonder doel over het water turen.
Het urenlang uitwerpen van je voel en peilmontage.

48 % eiwit kan het dier niks mee, wil niet zeggen dat hij het niet zal eten.
Alleen komt dan de verzadigingsfactor om de hoek kijken.
Het verteringsstelsel zit net even uitgekiender in elkaar dan het van voren erin duwen zodat het van achteren er weer uit komt.
Een overschot aan eiwitten wordt omgezet in energie en dat kan hij bij kouder water nu net missen.
Een deel wordt via de kieuwen weer uitgescheiden als ammoniac mooi dat is dan weg dus.
Maar in de zetmelen zitten suikers en die leveren ook weer energie.

Er zijn verschillen in uitgangspunten waardoor ik er wel rekening mee houdt.
Over de smaak ben ik het met jou eens, ben al erg blij dat je het verschil ziet met de geur, alhoewel de neus een belangrijk orgaan is voor het dier.
Het dier herkent de voedingswaarde in de boilie niet, kent ook de eigenschap "lekker" niet.
Maar hij zal "weten", door eerdere negatieve ervaringen wat slecht en heel herkenbaar is; conserveringsmiddelen, overdoseringen flavours enz.
Wil nog steeds niet zeggen dat hij die dingen niet op zal nemen maar hij spuwt ze wel direct weer uit.

Een grote karper is niet voor niks zo groot geworden, voorzichtig als hij is zal hij toch moeten eten om het wezen in stand te houden.

En nu komt mijn uitgangspunt, hij vind in zijn vrije leefomgeving eiwitten genoeg om dat wezen in stand te houden.
Anders was hij nooit zo groot geworden, behalve dan op die syndicaatwateren waar voedsel schaars en het aanbod boilie's en partikels groot is.
Het lijkt daar wel of ze de kippen aan het voeren zijn, niks mis mee hoor, ieder zijn meug zei de boer en kroop op het varken.

Mede daarom verlaag ik dat gehalte, plantaardige eiwitten verteerd hij veel eerder dan lichaams-eigen eiwitten.
Dus minder snel verzadiging en heel herkenbaar t.o.v. het uitgangspunt wat algemeen telt.

Smaak en zetmelen moeten de truc doen.

Om dan te spreken van oogkleppen omdat jij het net even anders doet is dan toch niet reëel is het wel?

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-03-07 18:47 ]</font>
Hans-Peter van Ee

07-03-2002 22:49

Mike

Een altijd even goed vangend recept is er niet.
En mijn eigen recepten voldoen aan mijn eigen norm.
De supermarkt levert het grootste gedeelte van mijn mix, dus ongezond kan het niet zijn.
Waar ik mee vis dat zijn boilie's die vallen onder zeg maar de crap-norm.

Als jochie van zes begon ik te witvissen, ik kom uit een echte witvis-familie.
Mijn karper ervaring beslaat nu al bijna twintig jaar, heb gepenvist, gekorst en gedeegd tot 1989, en omdat ik op stromend water begon te vissen, ben ik eigenlijk min of meer verplicht op boilie's overgestapt.
Maar niet meteen met zwaar en vast-lood, het heeft nog even geduurd, voordat ik ook de 'voordelige' kant van deze visserij zag.
Wat bij mij in al die jaren het meest is opgevallen, is dat het belang wat aan aas wordt gehecht, te vaak wordt overdreven.

Elke boilie vangt, en dat geeft aan, dat in eerste instantie de boilie karper vangt en niet wat erin zit.

Wat betreft gezond voer voor de karper, daar valt heel wat voor te zeggen maar Evert heeft zijn boek 'Succesvol Vissen op Grote Karper' genoemd, en niet 'Gezond Voedsel voor Grote Karper'.

Vanuit mijn ervaring durf ik ook rustig te beweren dat als ik vandaag een boek over aas zou schrijven, ik zeker weet, dat ik het over tien jaar zeker bij zal moeten stellen.

Evert heeft een verklaring gezocht waarom hij op laag-eiwit boilie's zo goed ving, en waarom op boilie's met een te hoog eiwit gehalte zoveel minder.
Hij heeft het zelfs wetenschappelijk kunnen verklaren binnen zijn visie.
Dat valt te respecteren, maar helaas lopen er een aantal mensen rond die echt oogkleppen op hebben.
Blanken is bij hun falen, en de mix wordt dan ook gelijk bijgesteld, want de concurrentie moet verslagen worden.

En daar bedoel ik jouw of Evert echt niet mee.

met respecterende groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-03-2002 10:12

Mensen, waar ik moeite mee heb is het afzeiken in een aantal gevallen van E.A.
Er is nog nooit iemand in Nederland geweest die zoveel tijd en moeite gestoken heeft in aas en daar profiteren nog steeds een heel groot aantal vissers van (al of niet met een eigen interpretatie). Niemand hoeft het 'klakkeloos'zomaar ergens mee eens te zijn, maar dat E.A voor al zijn moeite en bestede tijd grote waardering verdient staat naar mijn mening buiten kijf. En aan al diegenen die het blijkbaar veel beter weten: waar blijft jullie boek om nou eens haarfijn uit de doeken te doen hoe het dan wel zou moeten? Ik vrees dat afzeiken gemakkelijker blijkt dan zoiets tot stand te brengen! Is ook wel bewezen de laatste jaren omdat er nog niemand is opgestaan die met iets beters voor de dag is gekomen.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

08-03-2002 10:52

Op 2002-03-07 22:49, schreef Hans-Peter van Ee:
Mike

Een altijd even goed vangend recept is er niet.

KLOPT!!!

En mijn eigen recepten voldoen aan mijn eigen norm.

MOOI :grin:

De supermarkt levert het grootste gedeelte van mijn mix, dus ongezond kan het niet zijn.

DISCUTABEL, MAAR ALA.

Waar ik mee vis dat zijn boilie's die vallen onder zeg maar de crap-norm.

TOCH NIET KRAP HE?

Als jochie van zes begon ik te witvissen, ik kom uit een echte witvis-familie.
Mijn karper ervaring beslaat nu al bijna twintig jaar, heb gepenvist, gekorst en gedeegd tot 1989, en omdat ik op stromend water begon te vissen, ben ik eigenlijk min of meer verplicht op boilie's overgestapt.
Maar niet meteen met zwaar en vast-lood, het heeft nog even geduurd, voordat ik ook de 'voordelige' kant van deze visserij zag.
Wat bij mij in al die jaren het meest is opgevallen, is dat het belang wat aan aas wordt gehecht, te vaak wordt overdreven.

AAS IS UITEINDELIJK WEL HET LAATSTE EN BELANGRIJKSTE STUKJE AAN OF BIJ DE HAAK DIE ALLE VISSEN MOET VERLEIDEN TOT OPETEN!!!

Elke boilie vangt, en dat geeft aan, dat in eerste instantie de boilie karper vangt en niet wat erin zit.

INSTANT EN VOOR KORTE SESSIES ZEKER.

Wat betreft gezond voer voor de karper, daar valt heel wat voor te zeggen maar Evert heeft zijn boek 'Succesvol Vissen op Grote Karper' genoemd, en niet 'Gezond Voedsel voor Grote Karper'.

MISSCHIEN KOMT ER OOIT EEN HERDRUK EN ZAL IK EVERT VRAGEN DE TITEL WAT AAN TE PASSEN :grin:

Vanuit mijn ervaring durf ik ook rustig te beweren dat als ik vandaag een boek over aas zou schrijven, ik zeker weet, dat ik het over tien jaar zeker bij zal moeten stellen.

DAT WIL EVERT NIET EENS MEER DOEN NADAT HIJ ZO SCHANDALIG IS AFGEZEKEN EN OMGEZAAGD.
NET ALS JAN JUNGE, RINI GROOTHUIS, LUC DE BAETS. HOGE BOMEN?

Evert heeft een verklaring gezocht waarom hij op laag-eiwit boilie's zo goed ving, en waarom op boilie's met een te hoog eiwit gehalte zoveel minder.
Hij heeft het zelfs wetenschappelijk kunnen verklaren binnen zijn visie.
Dat valt te respecteren, maar helaas lopen er een aantal mensen rond die echt oogkleppen op hebben.

BLIJ DAT JE DAT IN IEDER GEVAL RESPECTEERT.
IK DENK DAT JE DE VERKEERDE EA-ADEPTEN BENT TEGENGEKOMEN, MAAR HELAAS ZIJN ER OVERAL WEL MENSEN MET OOGKLEPPEN OP.

Blanken is bij hun falen, en de mix wordt dan ook gelijk bijgesteld, want de concurrentie moet verslagen worden.

DAN HEBBEN ZIJ HET HELEMAAL NIET BEGREPEN.
BLANKEN IS BIJ MIJ VERVELEND, MAAR NIET ERG.
AAN MIJN AAS TWIJFEL IK NOOIT.
GEWOON VERKASSEN EN MET HETZELFDE AAS VERDER.
NO PROBLEMO.

En daar bedoel ik jouw of Evert echt niet mee.

KOMT HEEL AF EN TOE WEL ZO OVER, MAAR OKAY, OOK HIER ZAND ER OVER.

met respecterende groet

INSGELIJKS.

HPE

Mike
Hans-Peter van Ee

08-03-2002 18:23

Mike

Bedankt voor jouw toelichting.

Aart

Jij hebt gedeeltelijk gelijk, maar het is en blijft zo, dat men altijd moet blijven open staan voor wat anderen vangen aan de waterkant en hoe??
De oorzaak is vaak dat de methode-gebruikers veel al niet meer openstaan voor andere manieren van vissen.
De auteurs hebben totaal niet de ervaringeen met ready-made's partikels.

Oordeel daar dan zelf niet over, want dat geeft een ander ook het recht om zijn bedenkingen te hebben.

Echt bij hun worden partikels allemaal op één hoop geveegd en afgedaan als waardeloos en te witvisgevoelig??
Weten zij wel hoeveel (grote) vissen er zijn gevangen op bijvoorbeeld tijgernoten
Laat dat dan zo en houd een eventuele mening gewoon voor je.

EA heeft zeker veel tijd gestoken in het aas-gebeuren, dat verdient ook waardering, maar overdrijven is ook een vak.

Wie hoog klimt kan diep vallen.
Kritiek krijgen we allemaal weleens, inherent aan onze hobby.

met vriendelijke groet

HPE
ingemar janssen
Berichten: 21
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00
Locatie: st-hubertusstraat 12 3665 As

14-07-2002 13:26

mike en andere ik weet niet wat het beste is en wil mijn bollies zelf rollen. bollies rollen volgens CD of ervaring? en hoe geraak je aan dat CDtje?

ik wil nu mijn eerste bollies maken en heb iets proberen samen te stellen is dit een goede samenstelling? volgens ervaring en volgens cd.

10% tarwegluten
20% volvette
25% tarwekiemen
25% maismeel
20% witvismeel

als dit geen goede mix moest zijn kan iemand mij dan vertellen wat hij eraan zou aanpassen.

groeten
Hans-Peter van Ee

13-08-2002 11:52

Ingemar

Al respons gehad over het cd-tje??

Aart

Hier is ook zo'n EAT-discussie.
Men beweerdt iedere keer dat men persoonlijk wordt aangevallen, dat valt wel mee.
Het zijn meer de beweringen en daden die ter discussie worden gesteld.

Een Voorbeeld.

Stel iemand gooit alle wateren in de openheid en men heeft daar kritiek.

Iemand reageerd dan in de trant van: 'Wat ben jij een eikel omdat te doen'.

In mijn ogen spreekt men iemand dan aan op zijn daden en niet op de persoon.
Nu heb ik zelf ook veel kritiek op deze methode en omschrijf het weleens op een eigen manier die beledigend overkomt.

Het gaat mij echter immer om de daden en beweringen die men heeft, en soms is het posten op een bepaalde manier effectiever.
Vooral ook omdat wanneer men over dit onderwerp discussieerd, er vaak om de zaak heen wordt gedraaid en onwaarheden worden verkondigt.

En vuur moet men met vuur bestrijden.

met kritische groet

HPE