Rolbaar of niet ?


Hans-Peter van Ee

01-03-2002 19:49

Wouter

Mike heeft gelijk gebruik zijn mix maar, het voldoet aan de norm.

met vriendelijke groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-03-06 19:20 ]</font>
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

01-03-2002 23:04

jamaar wat noemen jullie dan klein ? :smile:

Chris , ik heb vandaag met jouw mix boilies gedraait , en dat viel enorm goed mee!
Rolde voortreffelijk!
En was een kwartiertje na het koken al goed hard ! Ideaal , want met harde boilies op grote afstand zonder boot voeren gaat dan wel iets makkelijker !

Morgen eens uitproberen , op de grote visjes :razz:

:smile:
Echt bedankt Chris , ik denk dat ik met dat mixje nog wel even verder kan. (En stinken deed het ook wel :smile: )


Mvg ,
Wouter
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

01-03-2002 23:14

Hallo Hans-Peter.

We begeven ons weer op glad ijs, dus zal ik voorzichtig zijn.
Wat ik in ieder geval kan en wil weerleggen is dat Joop (ik neem aan dat je Joop Butselaar bedoelt) wel degelijk met een EA boilie vist.
Sterker nog, hij vist alleen maar met boilies die hij met het CD-tje berekend.
Ik ben ook niet zo'n getallen en geschiedenis man, maar ik weet ook dat Joop de recordvis verbazend snel op de kant had hoor.
En niet 1 keer, maar meerdere keren.
Vraag Joop ook maar even binnen hoeveel tijd hij dat met die EA-boilie heeft geflikt en hoe lang die anderen er over gedaan hebben om de recordvis te vangen.
En volgens mij heeft Mark Schuringa weliswaar niet constant met norm-aas zitten vissen, maar een boilie die hij later is gaan gebruiken voldeed vreemd genoeg weer wel aan de "norm".

Joop is trouwens een van de mede grondleggers van "de norm".

Tis maar een weet.

Ook heb ik de "norm" niet gepromoot in mijn postings hoor Hans-Peter, maar alleen duidelijk gemaakt dat je behalve "de norm" er nog wel wat meer mee kan en van kan leren.

Ook is "de norm" geen "manier" Hans-Peter.

Dat een "manier" niet overal goed uitpakt geldt voor alle "manieren" natuurlijk.
Dat staat helemaal los van welke aassoort dan ook.
Verder ben ik wel benieuwd wat jij over vismelen en speculaaskruiden te zeggen hebt, want ook die kun je in een "norm" boilie verwerken.
Ik snap dan ook even niet waarom je dan niet meer mag uitgaan van een EA-boilie.

Met afwachtende groet,

Mike

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mike van Zijl op 2002-03-01 23:29 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mike van Zijl op 2002-03-01 23:30 ]</font>
Hans-Peter van Ee

02-03-2002 09:30

Mike

Goh....meen jij dat nu echt ik wist niet dat Joop van Kleef was hertrouwd, en nu heet hij dus Butselaar, tsja...dat kan natuurlijk.

Ook dacht ik altijd dat Joop (van Kleef) Butselaar met Ready-mades viste.
Hij is toch adviseur van Angel-Baits??
Daarom heeft hij Evert zeker op de grond gelegd.
Zodat hij toch in het geniep met de norm kan vissen.

Maarja, als jij zegt dat hij met norm-boilie's vist, ja, dan geloof ik graag dat Joop deze vis snel te pakken had.
Proficiat Joop ook namens al mijn kennissen, familie en vrienden.

met bewonderende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-03-06 23:27 ]</font>
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

02-03-2002 17:04

Ha Wouter

Da's mooi gelukt dan
Toevallig hebben we zelf vandaag ook een lekkere stapel van die mix verwerkt :smile:
Ik ben benieuwd naar je vangsten ermee...laat je dat ook nog even weten?

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

02-03-2002 20:27

Vandaag geweest op het wat moeilijke water.

Maar niets gevangen. Het had deze nacht gevroren , en koude noordwestenwind ook nog op de koop toe.

Gisteren was daar goed gevangen , en zover ik weet vandaag niks , maar daar ben ik niet zeker van. Alleszins niet veel.
Maar volgende week weer een kans hé :smile:

mvg,
Wouter
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

03-03-2002 23:41

Hallo Hans-Peter.

Even kort hoor, want jij en ik komen er toch nooit uit.
Hoeft ook niet.
Medunkt dat we op een ander DB al vaak genoeg over "de norm" en EA gebakkeleid hebben.
Meer dan de webmasters lief hadden.

Maar goed nog eentje dan :smile:
De recordvis is dus ook door Joop Butselaar gevangen en heel snel en meerdere keren op een zelfgemaakte boilie die voldeed aan "de norm"
Mij heb je nooit horen zeggen of schrijven dat boilies met speculaaskruiden een EA-boilie zouden zijn.
Evert trouwens ook niet.
Ik begrijp dan ook niet wat die speculaaskruiden met "de norm" of EA te maken heeft.
Je mag van mij alles in een boilie stoppen waar je zin in hebt.
In principe zou ik dat ook kunnen doen in mijn boilies.
Zolang ik weet wat ik er in stop en daar de voedingswaarde van weet is er voor mij niets aan de hand.
Ik kan dus nog steeds boilies maken die aan de norm voldoen met alles wat ik er maar in wil stoppen, zolang je bepaalde waardes maar niet flink overschreidt.

Wat jij nu schrijft over dat vismeel is eigenlijk een beetje onzin Hans-Peter.
Je doet nu net of EA-boilies of norm-boilies zo je wilt, alleen maar aan een norm voldoen als er vismeel in zit.
Dit is echt onzin.
Het enige wat Evert over vismeel had geschreven is dat het makkelijk opgenomen wordt door het vissenlichaam omdat vismeel lichaamseigen eiwitten bevat.
Als je je meer verdiept in de talloze eiwitketens die er bestaan, kom je er achter dat bijv. melkeiwitten, eiwitderivaten of eiwitten uit vlees minder makkelijk te verteren zijn voor een vis.
That's all.
Ik heb dus ook recepten waarbij de boilie nog steeds volledig aan de norm voldoet, maar geen grammetje vismeel bevat.

Dat over die kleine en grote karpers vind ik ook onzin zoals jij dat nu stelt.
Er zijn om te beginnen veel meer kleine dan grote karpers, dus ik betwijfel heel sterk dat grote karpers procentueel vaker in aanraking komen met vissersvoedsel.
Dan zou iedereen dus met het grootste gemak grote karpers vangen en slechts zelden kleintjes.
Mijn ervaring over alle jaren dat ik nu met norm-boilies vis, is dat ik dus meer grote dan kleine karpers vang.
Ik mag gerust zeggen dat mijn gemiddelde gewicht over een jaar gezien ruim over de 20 pond is.
Alle karpers onder de 15 pond beschouw ik persoonlijk als een kleine karper.
Ook maak ik al jaren mee dat ik op stekken die lopen meestal eerst de grote karpers vang en daarna komen de kleintjes.
Voor mij tijd om te stoppen op die stek dan.

Ook met deze reactie trouwens die, zowel door jou als door mij, geheel binnen de algemeen gehanteerde etiquette heeft plaatsgevonden.

Met etiquetloze, maar etiekvolle groet,


Mike
Hans-Peter van Ee

04-03-2002 10:08

Mike

Kom op zeg, wij en er niet uitkomen, natuurlijk wel.
Wij, de norm-vissers bij uitstek, voordat jij het goed en wel weet zitten we op één lijn.
Natuurlijk heeft Joop de record-vis meerdere keren gevangen, wat denk jij dan, die plukt geen bloemen hoor, daar aan Nieuwkoop.

Ach en vergeet al die onzin over vismeel en speculaas kruiden, ik lul wel meer onzin.
Nu ik weet welke 'norm' jullie hanteren heb ik best kans dat ik mijn PB dit jaar verbreek, dat lukt me nu al drie jaar niet.
En wie weet vang ik wel meer dertigers dan vorig jaar, nog meer......joepie.
En dat alleen maar als ik binnen de norm vis!!!

Ach...en natuurlijk is het ook onzin over die grote en kleine karpers.
Vroeger ving ik altijd of een groot aantal kleine karpers, zonder grote.
Of ik ving alleen grote zonder kleine.
Nu ik de norm heb ontdekt vang ik alleen nog maar grote vissen.

Maruh....vooral de ethiek bewaren , want daar draait het tenslotte toch om, Mike??

met dankbare groet

HPE


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-03-06 18:46 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-03-2002 10:45

Hans, ik zeg helemaal niet dat het vissen met de EA methode grote vissen garandeerd. Lees mijn reactie nog eens over en bekijk de vraagstellende zinnen nog maar eens.
Mijn constatering, dat met de methode grote vis gevangen is, zegt net zoveel, of net zo weinig, dan jou constatering dat anderen, met een totaal afwijkende methode, dit ook presteren.
Ik heb altijd respect gehad voor jou lees/schrijf en inschattingsvermogen.
Maar zodra het over EA gaat gebeurd er blijkbaar iets bij jou.
Het komt bij mij een beetje over als een persoonlijke vete of zoiets.

Dat er meerdere wegen naar Rome lijden weten we allemaal.
Dat iemand anders met een totaal andere berekening ook heel grote vis vangt zegt helemaal niks.
Het geeft alleen maar aan dat de vis het uiteindelijk zelf uitmaakt.
De visser is eerder negatief geconditioneerd dan de vis.
Hij vreet wel, nog sterker hij moet wel wil hij overleven.
Wij hoeven er alleen maar voor te zorgen dat wij net op het juiste moment, rekening houdend met een aantal factoren die op dat moment ook nog eens op elkaar aansluiten, aanwezig zijn.

Verder ga ik op dit moment niet vorige week een blaasonderzoek gehad en nu dus een fikse blaasontsteking.

Ik ga weer onder de wol en pak er een boek bij misschien wel O. J.... N... G.... K..... :smile:

O ja, dat een vis in staat zou zijn om de voedingswaarde te herkennen betwijvel ik met jou.
Maar misschien weten ze het wel te waarderen.
En dan ben je ook weer een stapje verder dan diegenen die het geen biet interesseerd of hij het dier volstopt met conserveringsmiddelen of laxerende toestanden om het dier sneller aan het eten te krijgen.

Hans, met een immer respectvolle kameraadschappelijke groet.

Douwe
_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-03-04 10:55 ]</font>
Hans-Peter van Ee

04-03-2002 15:19

Douwe

Jij hebt gelijk, ik ongelijk.

Van harte beterschap en denk eraan hij/zij wacht op jouw.

met beterschap-wensende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-03-06 18:49 ]</font>
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

04-03-2002 21:58

HPe,
Net als jij hebt ik nooit geloofd in die hele EA (niet de man maar zijn theorie).Toch heb ik vele EAA's (laatste A is van apostel) gesproken en van allen (inclusief Mark Schuringa die in ieder geval NU wel EA stijl vist)krijg ik een zelfde soort verhaal. De zwaarste vissen van een water komen er in een vrij vroeg stadium uit.
Waarom zou ik mijn tijd en energie voldoen aan deze discussie? Er zijn wel meer onverklaarbare zaken tussen water en wind.
Dit jaar ga ik een aantal malen mee met een EA VANGER. We zullen zien. Wie weet loop ik volgend jaar ook met zijn cd onder de arm, wie weet ook niet. Ik heb zelf goed vangende ballen (boilies moet ik typen van mijn vriendin). Ik vind deze test zinvoller als welke discussie hierover dan ook. En dan gaat het natuurlijk niet over 1 water en 1 sessie maar over verschillende. Ik houd jullie op de hoogte.
groet,
edwin
Hans-Peter van Ee

05-03-2002 08:29

Edwin

De uitkomst van die test kan ik jouw al voorspellen.
Tegen de 'norm' valt niet op te vissen.
Koop die cd maar vast, heb je toch nog kans om die norm-visser te verslaan.
Edwin, wel vind ik het jammer dat jij iemand betitteld als Apostel.
Hopelijk bedoel jij dit grappig, want anders ben jij degene die te biecht kan.

met de norm-respecterende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-03-06 18:56 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-03-2002 11:06

Het meest vervelende in deze discussie is dat het ook nog eens in de beginnershoek wordt gevoer(d)t :smile:
Ik dacht dat die mensen eerst wel iets anders aan het hoofd hadden.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

05-03-2002 14:13

Hallo Hans-Peter.

Toch nog mijn laatste reactie in deze topic.
Jij bent natuurlijk vrij om mij van 'apostolische' trekjes te beschuldigen, maar ik zie dat zelf niet zo.
Dat ik gebruik maak van de CD om mijn boilies te berekenen en dat ik al jaren succesvol met deze boilies vang wil nog niet zeggen dat ik 'apostolische' trekjes vertoon.
Dat zou je dus ook kunnen zeggen tegen al die karpervissers die van een hair gebruik maken.
Ook vind ik het niet "netjes" van jou om mij te beschuldigen van "in zijn maag splitsen".
Als je mijn eerste reactie nog eens goed leest, heb ik Wouter alleen maar heel kort (2 zinnen) uitgelegd dat ik alleen maar norm boilies maak.
Als je dat "in zijn maag splitsen" vindt, denk ik dat we uitgepost zijn.
Ook kon ik zonder CD al zien dat zijn mix torenhoog in het eiwit zit.
Niet voor niets heeft Fred Wilton ook met de staart tussen de benen zijn HP of HNV theorie laten vallen.
Eiwitten zijn duur en een teveel wordt uitgescheten, dus waarom zou je dan een onnodig dure mix in elkaar gaan zetten?

Dan nog even over mijn vermeende arrogantie.
Op een beetje soja, wat griesmeel en gluten na, zit er verder weinig aantrekkelijks in dat mixje van Wouter.
Vismelen hebben weliswaar een aantal kwaliteiten, maar de instant respons van vismeelachtige stoffen laat vreemd genoeg meestal te wensen over.
Denk maar aan de berichten dat vismeelboilies meestal eerst een gedegen introductie nodig hebben alvorens de karper deze boilies als voedsel herkent.
Denk dan gelijk ook maar even na hoe het dan komt dat deze boilies als ze eenmaal aanslaan op een water dikwijls zo goed gaan lopen.
Zou dat nu wat te maken kunnen hebben met het feit dat vismelen lichaamseigen eiwitten bevatten en gemakkelijk door een vissenlijf opgenomen kunnen worden?
Daar heb ik zelf trouwens nog nooit last van gehad, maar dat zal wel komen omdat mijn vismeelboilies hooguit 15% vismeel bevatten.
Meer dan voldoende trouwens voor een goede "normbal" en ruimte genoeg voor veel aantrekkelijkere koolhydraten.
Vandaar dat ik voorspelde dat hij er waarschijnlijk weinig tot niets op zou vangen.

Ik zal mijn voorspellingen in deze invervolg achterwege laten.
Want wie ben ik?

Ik draai pas 7 of 8 jaar zelf mijn boilies en heb in de loop van al die jaren slechts tientallen (60-70) mixen gemaakt en slechts tientallen (40-50) ingrediënten uitgeprobeerd en getest op hun eigenschappen bij het boilieproductieproces.
En oh ja, ik heb deze mixen (boilies) slechts 7 tot 8 jaar gedegen gevoerd en gevist, dus waar praat ik dan over?

Over zéér betaalbare, voor een karper zeer gezonde, aantrekkelijke en alle noodzakelijke voedingsstoffen bevattende boilies.
Meer niet.


Met atheïstische groet,


Mike


P.S. Wouter vroeg mij per e-mail toch nog om een (goed) recept.
Die heb ik hem gegeven.
Ik hoop dat hij er goed op vangt en ons daarvan op de hoogte wil stellen.
Dus toch nog bruikbaar voor een "beginner" (?)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mike van Zijl op 2002-03-05 14:14 ]</font>
Hans-Peter van Ee

05-03-2002 14:51

Mike

Wow...nog een posting, waar haal jij al die kennis vandaan??
En ik jouw verwijten dat jij Apostolische trekjes bezit, nee hoor, dat was Edwin.
Maar om jouw van dienst te zijn heb ik hem al gewaarschuwd.
Wij, de norm-vissers laten echt niet met ons sollen, wat denken ze wel niet.

Tsja, en die Fred Wilton ik heb 'm het toen nog zo gezegd maar hij wilde niet luisteren.

En jij arrogant, ik dacht het niet, dat zal wel te maken met karpervissers die jaloers zijn op jouw fenomenale vangsten.
Trek je er maar niets van aan Mike, Fred was zeker niet de laatste die met zijn staart tussen de benen afdroop (of liep hij met een druipende staart tussen de benen...ach wat maakt het uit).

Want was jij het niet Mike, die Evert er even fijntjes op heeft gewezen, dat een cijfer geven aan een mix, toch een beetje belachelijk overkomt.
Afijn...ik bedoel maar...ze weten niet beter Mike, wij, je weet wel, de norm-vissers, mannen die het weten.

En als ik zo al die jaren dat jij al norm-ballen draait zie, dan verbaast het mij niks dat jij het allemaal zo goed weet.
Acht jaar norm-vis ervaring als dat geen bewijs is.
Het zal ze leren Mike.

met de norm-adorerende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-03-08 21:09 ]</font>
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

05-03-2002 17:01

Ik vind al deze discussies anders wel behoorlijk interessant hoor.
Ik had tot voor kort nog nooit over die EA-norm gehoord.
Nu heb ik weer wat bijgeleerd , en vooral gezien dat er zowel veel voor- als tegenstanders zijn.
Mike , bedankt voor je mix , maar ik heb een vraagje over twee ingrediënten daaruit.
Moet ik dat per mail doen ? zal wel :smile:

Ik ben best tevreden over die mix van ChrisN.

En om te zeggen dat ik zo'n beginner ben; ik vis nu toch al 5 jaar gericht op karper. Weliswaar vooral op een put hier in de buurt, maar daar leer je ook bij.
Al veel mannen daar zien aankomen met hun foto-albums vol dikke vis die daar even de put zouden komen leegtrekken...
Maar ja , dit doet er ook weer niet meer toe.


Nu heb ik eigenlijk nog een vraagje , maar wil niet echt een nieuw topic openen , het gaat over iets helemaal anders :

Ik vis vaak op een helder water met weinig opstakels tegen een talud aan op zo'n 70-80 meter uit de kant. Allez , eigenlijk op het talud.
Maar ik heb zo de indruk dat de vissen daar behoorlijk lijnschuw zijn.
Is het enigzins mogelijk om op zo'n afstand met toplood te vissen ?
Denk eerlijk dat dat de beetregistratie niet echt ten goede komt, maar als ze daar eenmaal gehaakt zijn blijven ze dat wel.
Een andere manier is dan wel het schuifloodje boven het lood , dat zou ik ook eens kunnen proberen.
Maar wat denken jullie ?

Ps: Jullie mogen over het vorige onderwerp nog blijven doorgaan hoor , maar het lijkt me dat dat nu wel ten einde is.

Mvg,
Wouter
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

05-03-2002 17:03

Beste Hans-Peter.

Je verlijdt me toch weer tot een reactie (we must stop meeting like this :grin:)
Om te beginnen wil ik je toch eens op de man af vragen of jij de boeken van Evert wel gelezen hebt.
Ook of je (dan) weet wat een karper nodig heeft om gezond te blijven en te kunnen groeien zonder tekorten op te bouwen.

Als antwoord op jou vraag kan ik je het volgende antwoorden:
Als niemand meer voert, blijft een karper indien er voldoende natuurlijk voedsel aanwezig is leven (ziektes uitgezonderd).
En of EA-norm-aas gezond is voor karpers?
Nou reken maar (uit).

Zelfs de noodzakelijke vitamines worden niet over het hoofd gezien.
Alles in de juiste hoeveelheden zodat je de karper een volwaardig voedsel geeft waar alle noodzakelijke voedingsstoffen inzitten die een karper nodig heeft.
Heb je trouwens wel eens op de verpakking van bijvoorbeeld Koikarpervoer gekeken?
Lijkt verdomd veel op de norm.
Of heb je de samnestelling van de verschillende soorten Trouvit wel eens bekeken?

Voor de volledigheid:
EV kcal = Energievoorziening uitgedrukt in de totale som van aanwezige kilocalorieën.
EV kJ = Energievoorziening uitgedrukt in de totale som van aanwezige kilojoules.
Eiwit = Het Eiwitpercentage van de volledige boiliemix uitgedrukt in een onderlinge verhouding met de Vetten en de Koolhydraten. Zijn samen 100%. De EA-norm van 30% geeft een algemene indicatie aan. Namelijk dat het ongewenst is om meer dan 30% eiwit in een boiliemix te doen.
NEB = Netto-Eiwit-Benutting. Geeft de gemiddelde kwaliteit aan van alle in de boiliemix gebruikte eiwitten.
Vet = Het Vetpercentage van de volledige boiliemix uitgedrukt in een onderlinge verhouding met de Eiwitten en de Koolhydraten. Zijn samen 100%
Verzadigd vet = De hoeveelheid verzadigde vetten uitgedrukt in een onderlinge verhouding met de onverzadigde vetten. Zijn samen 100%.
Onverzadigd vet = De hoeveelheid onverzadigde vetten uitgedrukt in een onderlinge verhouding met de verzadigde vetten. Zijn samen 100%.
Koolhydraten = Het Koolhydratenpercentage van de volledige boiliemix uitgedrukt in een onderlinge verhouding met de Eiwitten en de Vetten. Zijn samen 100%
Suiker = De hoeveelheid suiker (uitgesplitste zetmelen) uitgedrukt in een onderlinge verhouding met de meer gecompliceerde zetmelen. Zijn samen 100%.
Zetmeel = De hoeveelheid zetmeel uitgedrukt in een onderlinge verhouding met de suikers. Zijn samen 100%.
Voedingsvezels = Onverteerbare vezelstoffen uitgedrukt in grammen per 240 kcal. of per 1000 joule
Vitamine-A = Totale hoeveelheid aanwezige vitaminen A uitgedrukt in milligrammen. Dit is een in vet oplosbaar vitamine. De EA-norm geeft de veilige grens aan hoeveel er in een boiliemix kan. Minder kan, maar een grote overschrijding wordt in de voedingsleer gevaarlijk geacht wegens de mogelijke ophoging ervan in het vetweefsel.
Vitamine-B1 = Totale hoeveelheid aanwezige vitaminen B1 (belangrijk voor koolhydraten) uitgedrukt in milligrammen. Dit is een in water oplosbaar vitamine. De EA-norm geeft de optimale waarde aan hoeveel er van deze vitamine in deze boiliemix zou mogen zitten. Minder kan, maar optimaal is beter. Een overschrijding is hier ongevaarlijk. Aangezien een teveel wordt uitgeplast (als het in het water al niet uit de boilie is gelekt) is een ruime overschrijding van de norm zelfs aanbevolen.
Vitamine-B2 = Totale hoeveelheid aanwezige vitaminen B2 (belangrijk voor eiwitten) uitgedrukt in milligrammen. Dit is een in water oplosbaar vitamine. De EA-norm geeft de optimale waarde aan hoeveel er van deze vitamine in deze boiliemix zou mogen zitten. Minder kan, maar optimaal is beter. Een overschrijding is hier ongevaarlijk. Aangezien een teveel weer wordt uitgeplast (als het in het water al niet uit de boilie is gelekt) is een ruime overschrijding van de norm zelfs aanbevolen.
Vitamine-B6 = Totale hoeveelheid aanwezige vitaminen B6 uitgedrukt in milligrammen. Dit is een in water oplosbaar vitamine. De EA-norm geeft de optimale waarde aan hoeveel er van deze vitamine in deze boiliemix zou mogen zitten. Minder kan, maar optimaal is beter. Een overschrijding is hier minder gevaarlijk. Aangezien een teveel weer wordt uitgeplast (als het in het water al niet uit de boilie is gelekt) is een ruime overschrijding van de norm zelfs aanbevolen.

Bron: Helpfile KV2000.

Met vriendelijke en nauwkeurige groet,


Mike
Hans-Peter van Ee

05-03-2002 18:17

Mike

Alles goed?
Lijkt me wel, en al weer een posting.
Natuurlijk heb ik Evert's best-seller gelezen, wilde jij het lenen??
Kan hoor, wij, de norm-vissers, zijn er om elkaar te helpen.

En die Koei-karpers zijn dat die rood-bonte en zwart-bonte.
Eten die ook volgens de norm, als dat op dat pak met voer staat, dan zal dat wel, lijkt me.
Ik heb er trouwens nooit naar gekeken.
En trouvit meerdere soorten wat vertel je me nu en dan ook nog apart van samenstelling, Mike?

Het onderste verhaal komt volgens mij van de KV-2000 cd-rom, dat weet ik haast wel zeker.
Kan ik die van je lenen, Mike??
Dan krijg jij bij het retourneren van de cd-rom er een gratis boek, het gaat over de norm.

met hoopvolle groet

HPE




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-03-08 21:14 ]</font>
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

06-03-2002 00:14

HPE,
zoals ik Mike (on)bewust als apostel omschreef, meer grappig bedoeld, kan ik jouw hier de Don Quichot noemen.
Zo mooi, belevings en sfeervol als jij kan schrijven, zo scherp is je lans als je een EA molen tegenkomt :smile:
Het mooie aan jou is dat je altijd recht uit je hart reageerd. Vissen is emotie, let alleen wel op dat een discussie niet altijd zo hard gestreden hoeft te worden om de molens te verslaan. Je kan er ook omheen rijden:-))
met verbroederende groet,
edwin
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

06-03-2002 10:05

Weet je wat het probleem is Hans-Peter?

Op veel van mijn vragen geef je geen antwoord.
Voorts leg jij mij telkens woorden in de mond die ik absoluut niet gezegd (geschreven) heb.
Op die manier proberen "een" gelijk te krijgen, betuigt niet bepaald van ....

Tot slot wil ik nog kwijt dat jij (wij) wel degelijk in een wereld leven van kloppende cijfertjes.
Of dacht je soms dat beetverklikkers aan de bomen groeien?
Keep on dreaming, maar haal wel af en toe even je kop uit het zand.

Met afsluitende groet,

Mike
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

06-03-2002 11:34

Hallo Heren,

Net als Wouter vind ik het ook wel interessant om deze discussie te volgen (voor de zoveelste keer :smile: ).

Er worden heel interessante dingen verteld die ons allemaal verder kunnen helpen.
Wat het belangrijkste in deze discussie is, is het elkaar in zijn waarde laten. Ieder heeft gewoon een andere manier van vissen en ook wat aas betreft zijn de meningen uiteenlopend, nou en!

Daar moet toch een gewone discussie over mogelijk zijn?

Ik heb zelf met zowel normboilies als ready mades als met eigengemaakte niet uitgerekende boilies gevist. En op allemaal gevangen en nog goed ook. Als je ze maar op de juiste manier inzet en als je er maar vertrouwen in hebt.

Het enige waar je bij de EA norm en de diskette/CD moet uitkijken is dat als je een boilie uitrekent en deze scoort een uitmuntend cijfer dat je dan denkt dat je een goede boilie hebt, dit hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn. Sommige ingrediënten kunnen bijvoorbeeld heel slecht 'matchen' met elkaar.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor home- mades, ook daar heb je vele verschillen in, van baggerboilies tot topboilies dus als je zegt ik vis met een home made of ik vis met een EA norm bal wil dat niet automatisch zeggen dat je iets goeds in handen hebt. Soms kan je dan nog beter een Ready Made hebben.

Volgens mij is dat het belangrijkste in de gehele discussie. Relativeren.
En leren van elkaar kan altijd. Iedereen die ergens goed overnagedacht heeft en wat te melden heeft is een meerwaarde voor dit Carpboard, want velen kunnen daar vaak wat van leren. Laten we dat aub zo houden.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

06-03-2002 12:05

Ik zal het eens anders stellen. Kwekers van karper voeden de karper de trouvit korrels om ze groot te brengen. Ik neem aan dat er bij deze korrels gekeken is waar de vis het hardste van groeit, nietwaar? Deze korrels bevatten tussen de 40 en 50 % eiwit en verder is het toch een heel uitgebalanceerd voer met vitamines en mineralen en alles wat de karper nodig heeft. Verder moeten de vissen zich goed voelen bij het voer anders blijven ze het niet eten, dit is niet anders in werkelijkheid dan bij de kweker. Hierin zit hem misschien ook mede de kracht van vismeel!

Ikzelf vis met een vismeelboilie met 50 % vismeel erin en hij is verder heel goed uitgebalanceerd. Hierop blijf ik dan ook vangen, verder zie ik de vissen met zeer grote gewichttoenames groeien, soms wel met 10 pond per jaar. Dit kan alleen maar een teken zijn dat de vissen zich goed voelen bij het aas en toch optimaal gebruik maken van de voedingswaarde. Dit groeien wordt natuurlijk mede mogelijk gemaakt door het gebruik van dierlijke eiwitten (van vismeel en eipoeder) en niet plantaardige. Met boilies met een hogere voedingswaarde heb Ik toch het gevoel dat ik de vissen meer met het aas kan preoccuperen. Dit merk ik namelijk aan het constant blijven van mijn vangsten en ook terugvangsten van verschillende vissen in hetzelfde seizoen op hetzelfde aas.

Ik blijf er alleen bij dat het belangrijkste is dat je met vertrouwen aan de waterkant zit, op welke manier dit dan is dat verschilt bij elke karpervissen en het aas is hier een onderdeel van.

mvg

Bart van den Hurk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart van den Hurk op 2002-03-06 12:06 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-03-2002 12:43

Bart,

De vergelijking met karperkwekers gaat niet helemaal op. Deze mensen hebben met een kosten/baten situatie te maken, dwz wat ze erin stoppen moet er minstens weer uitkomen. Ik heb ook wel eens gehoord dat deze karpers met maiskorrels gevoerd worden. Ze zullen er minder hard van groeien dan trouvit maar mais kost dan ook maar een fractie.

Groeten,

Mark
Hans-Peter van Ee

06-03-2002 19:39

Edwin

Volgens mij heb ik jouw al eerder gezegd dat Mike geen Apostel is, en nu noem jij mij Don Quichote.

Pas jij maar op anders loop jij er straks net zo bij als Fred Wilton.
En dat valt tegen hoor, zo'n druipende staart tussen je benen.

Mike

mijn probleem is niet meer, ik vis nu volgens de norm.
En jouw vragen heb ik allemaal beantwoord.
Wat denk jij dan, wij, de norm-vissers, stel uw vragen en wij hebben het antwoord.
Desnoods op wetenschappelijke basis.
Beet verklikkers aan de bomen??
Zijn het Vlemmix-bomen, Mike??
En een kopje zand dat valt toch niet binnen de norm.
Ach..ik begrijp het wel Mike al die postings en mail van fans, soms wordt het allemaal teveel.
Geeft niet Mike ik steun je!!

Webmaster Wielink

Bedwinger van Olivier, belager van de Lange Draak.
Natuurlijk kan jouw expertise hier niet ontbreken, neem echter van mij aan dat als jij binnen de norm gaat vissen 'de Lange Draak' in de eerste sessie in het net verdwijnt.

Bart

Je zit nog iets te hoog in je eiwitten maar jij komt er wel.
Ga zo door.

Mark

Natuurlijk gaat de vergelijking wel op zolang je maar binnen de norm blijft.
Bertus Hepner, Willem Schäperclaus en Wilfred Müller hebben speciaal voor Evert Aalten en Ruud Jongens uitgezocht welke norm er gehanteerd moest worden.
Toen deze drie wetenschappelijke musketiers erachter waren, hebben ook zij met niets anders meer dan de norm gevist.

met vriendelijke groet

HPE
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

07-03-2002 00:01

Beste Hans-Peter.

Een beetje tegengas van jou ben ik inmiddels wel gewend en heb ik geen probleem mee.
Jij weet als geen ander dat ik weliswaar een fervent "aanhanger" (zo je wilt) ben van boilies die aan "een norm" voldoen, maar zieltjes winnen of mensen met onredelijke argumenten proberen over te halen ook voor dit aas te kiezen heb ik nooit gedaan.
Wat redelijk en onredelijkheid betreft heb ik op een ander DB inmiddels ook wel mijn lesje geleerd.
Ik ben dan ook niet van plan om me op dit forum ook te laten verleiden tot dezelfde fouten.

Waar het mij persoonlijk nog het meeste om gaat in deze wereld van getallen en normen (geen waarden meer helaas, dus gelukkig toch nog 1 norm), is de mogelijkheid zelf een aas te maken wat in ieder geval niet ongezond is voor een karper.
Dat ik daar al jaren ook nog eens goed tot zeer goed op vang en dat het goedkoper en qua samenstelling vele malen betrouwbaarder is dan welke RM dan ook, is een gegeven dat ik graag deel met anderen.

Mocht je nog interesse hebben in een goed vangend reseppie, stuur je me maar een meeltje.

Met uitdelende groet,

Mike