Rolbaar of niet ?


Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

25-02-2002 19:52

Goedeavond medevissers,

Ik ben pas geregistreerd , maar heb gedurende een weekje het forum zo wat mee gevolgd , maar nu heb ik zelf een vraagje :

Ik heb al zo'n anderhalf jaar geen boilies met eigen mix meer gerold , en heb geen notitie genomen van wat ik er vroeger zoal indraaide en wat het resultaat was. Toen steunde ik op mijn geheugen , maar nu na anderhalf jaar is het allemaal nogal vaag.

Nu heb ik zo'n ideetje voor een simpel vismeelmix'je , maar nu zouden jullie eens moeten kijken of dit enigzins rolbaar is , want ik meen me te herinneren dat mijn boilies vroeger nooit echt lekker rolden :smile:

eerst zal ik even het receptje geven :
200 gram Wit Vismeel
100 gram Makreelmeel
100 gram gemalen forelkorrels ( Trouvit )
300 gram griesmeel
200 gram volvette getoaste sojabloem
100 gram tarwegluten

Nu is men vereiste dat dit enigzins een tamelijk harde boilie wordt , daarom had ik gedacht aan redelijk wat griesmeel. Ook moest de prijs beetje laag blijven. :smile:
En dan uiteindelijk wat vooral belangrijk is voor mij : is dit zo een beetje rolbaar ?
Ik dacht dat tarwegluten de rolbaarheid wel zou verbeteren , maar dit weet ik niet zeker.
Wat ik ook nog wel weet is dat mijn boilies vroeger tamelijk zacht waren , en ik denk dat dat vooral te wijten is aan het feit dat ik mijn eieren met een mixer op full-speed mengde , met een hoop lucht erin tot gevolg.
Misschien fantaseer ik dit maar , ik weet het niet :smile:

Ik heb gezien in andere recepten hier op het internet , dat velen in hun vismeelmix een beetje Calcium Casseinnaat bijdoen.
Wat heeft dit voor effect ? Het geeft alleszins wel een vallend effect voor de inhoud van men portemonnee :smile:

Dus ,als jullie,ervaren boilierollers, mij even willen meedelen wat ik misschien beter vervang of vermeerder of verminder , kom ik al een stukje verder. Ook wist ik niet of ik dit direct in de afdeling "Aas" moest posten , om dit toch een (her)beginners vraag is.Ik hoop dat jullie mij een stukje verder kunnen helpen , ik heb hier alleszins al allemaal uitstekende posts gelezen. Hopelijk krijg ik er zo ook 1 !
[edit]Misschien even wat meer duidelijkheid : ik zoek niet bepaald mensen die exact deze mix uitgeprobeerd hebben , maar ik wil gewoon weten of ik niets vergeten ben ( binder , uitharder )en of die combinatie van volvette soyabloem - tarwegluten misschien wat overdreven is , aangezien die sojabloem ook bindt dacht ik.[edit]
Met vriendelijke groeten,


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter Vennekens op 2002-02-25 19:55 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter Vennekens op 2002-02-25 21:16 ]</font>
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

26-02-2002 00:52

Of die mix van jou goed rolt & uithard zou ik niet weten.

Deze mix draait lekker licht weg & hard mooi uit:

25% vismeel
25% griesmeel
20% soyameel vet
15% eivoer
15 % rijstemeel

De 25 % vismeel is ook te vervangen voor b.v. gemalen tijgernoten, pinda's of dergelijke.

Succes ermee.

Henri
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

26-02-2002 17:10

al bedankt hiervoor !

maar jammer genoeg heb ik hier nog nooit eivoer zien verkopen. Wat is dit voor iets ? En waar verkopen ze dat zoal ?

Maar ik denk toch dat ik mijn mixje ga proberen.
Moet wel lukken !
en anders
tsja pech dan hé dan weet ik dat al voor de volgende keer.
Als er nog iemand op men mix wil reageren , doe het ! :smile:

Mvg ,
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

26-02-2002 18:01

Hallo Wouter.

Ik maak zelf alleen maar boilies die aan een bepaalde norm voldoen.
Dit staat bekend als de EA-norm oftewel de Evert Aalten Norm.
Ik heb een snelle blik op jou mixje geworpen, maar kan je nu al vertellen dat het eiwitgehalte in deze mix werkelijk schrikbarend hoog is.
Je zult er waarschijnlijk niet alleen zeer slecht tot niets op vangen, maar het wordt ook nog eens een duur mixje.
Over de rolbaarheid en hardheid kan ik je zeggen dat dat ook wel zal tegenvallen.
De vismelen en de forellenkorrels hebben nauwelijks een bindende werking en dat kleine beetje Griesmeel op die overige hoeveelheid ingrediënten zal ook weinig tot geen positieve invloed hebben op de hardheid.

Om een lang verhaal kort te houden kun je beter de mix van Henri gaan draaien of stuur me een e-mail, dan heb ik nog wel een lekker, goedvangend, betaalbare en redelijk hardwordend vismeelmixje voor je.

Succes in ieder geval,


Mike
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

26-02-2002 19:44

Sorry dat ik even stoor hoor...

Mike...Dat jij concludeerd dat het eiwitgehalte te hoog is, dat het met de rolbaarheid en hardheid tegenvalt...daar is niets mis mee.
Maar hoe kun je nu in godsnaam -aan de hand van een cd'tje notabene- Wouter op een verkeerd spoor zetten door te zeggen dat je er waarschijnlijk weinig tot niets mee vangt?? Je weet ten eerste niet wat de bedoeling is met zijn boilies (hoe voeren/ instant) en ten tweede neem ik aan dat jij niet met een soortgelijke mix hebt gevist, zodat je er nooit een praktijk-oordeel over kunt geven.
Een boiliemix waarmee ik regelmatig vis, lijkt er verdomd veel op...en de praktijk zegt in tegenstelling tot een cd dat je er gewoon karpers mee vangt.

Wouter,
Een rolbare mix samenstellen die ook nog eens hard wordt is al moeilijk genoeg, dus laat je niet leiden door "vangkracht-uitkomsten" van een cd!
Als je gewoon producten gebruikt die zich qua vangkracht bewezen hebben (en dat doe jij) dan hoef je je echt niet druk te maken om wat een cd-berekening jou verteld.

Als ik zo naar je mix kijk, dan zou ie volgens mij niet eens slecht rollen...mischien moet je 100 gram vismeel weglaten...en evt. maismeel voor in de plaats zetten...daar zou ik nog wat aan "rommelen" tot ie perfect rolt.
Volgens mij kunnen de tarwegluten ook wel weg.
Deze mix...lijkt op de jouwe, rolt zeker weten goed, en wordt ook nog eens hard:

2 delen vette soyabloem
1 deel gemalen forelkorrels
3 delen griesmeel
1 deel polenta
2 delen vismeel

Alleen met die vismeel is het even opletten: Je hebt nogal wat variaties, dus verschillende eigenschappen.

Deze winter heb ik wat gezocht naar een ideaal compromis tussen perfecte rolbaarheid, en flink uitharde, en weinig geld.
Dat valt nog niet mee!
Mijn conclusie: Alles wordt hard...drogen die handel.
Dan is het enkel nog zoeken naar rolbaarheid/prijs.

Groeten ChrisN
Dennis Ruijs

27-02-2002 09:23

Beste Wouter, Chris ea,

Ik ben het helemaal met Chris eens.

Mike zal zich wel vergissen denk ik zo.
Het ziet er uit als een zeer probere mix alleen zou ik hem niet in de maanden november tot maart/april gebruiken of je moet er zeer weinig van vissen want de boilies zullen slecht verteerd worden in die maanden (watertemperatuur onder de 10 graden).

Ik denk dat Mike de hoogeiwitboilies uit de begintijd bedoeld (met lactalbumine, eialbumine etc.), die kosten heel veel en vangen weinig, maar dat is heel wat anders als een vismeelboilie.

Ik weet niet wat het eiwitpercentage van de mix van Wouter is? Mike?

Groeten,

Dennis R.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

27-02-2002 10:41

Vismelen bevatten ook veel eiwitten........
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Dennis Ruijs

27-02-2002 11:27

Henri,

Bedankt voor je zeer nuttige bijdrage.

Om er toch op in te gaan, weet je wel hoeveel eiwit er in Vismeel zit?

En in lactalbumine, eialbumine etc?

Groeten,

Dennis R.
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

27-02-2002 12:36

Chris, Dennis, Henry en Wouter.

Chris.
Om te beginnen heb ik het CD-tje niet eens gebruikt in mijn oordeel hierboven.
Mijn oordeel is gebaseerd op ervaring.
Inmiddels heb ik vrij nauwkeurig (op het makreelmeel na, daar heb ik haringmeel voor genomen) deze mix van Wouter ingevoerd.
Het eiwitpercentage ligt dan al op ruim 50%.
Eet smakelijk.
Niet alleen is dit een onnodig duur mixje, de karper doet in geen enkele jaargetijde iets met zo'n hoeveelheid eiwitten en dan hoef je niet eens een CD-tje te gebruiken om daar achter te komen.
Daarbij bezitten vismelen geen hardende of bindende eigenschappen (integendeel), dus daar gaat de rolbaarheid.
Misschien dat de soja nog iets substantiëels kan bijdragen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Tarwegluten zijn mits in de juiste verhouding gebruikt een prachtige binder, maar in deze hoeveelheid wordt het kauwgum.
Rolze.
Ook schrijft Wouter dat hij er eieren aan toe gaat voegen, dus gaat het eiwitgehalte weer even een paar vediepingen hoger.

Over de "bedoeling" van Wouter's boilies kon ik maar 1 ding bedenken en dat is dat hij ze in het water gaat gooien om er karpers mee te vangen.
Zag ik dat verkeerd of wil hij kogellagers gaan maken voor zijn rollerskates?

Misschien niet zo bedoeld Chris, maar het komt zo wel over... je toonzetting is een beetje fel tegenover mij en ik vraag me af waar ik dat aan verdiend heb :sad: .

Ik stel Wouter voor om gewoon dan met jou mix te gaan werken, dan hoeft hij ook niet meer te gaan rommelen (kost geld).
Ook het weglaten van 100 gram vismeel, de tarwegluten en het toevoegen van een schamele 100 gram maïsmeel levert een mix op die een eiwitpercentage heeft van ruim 40%.
In mijn ogen nog steeds te veel, maar ik hou dan ook niet van "rommelen", maar weet graag precies waar ik mee bezig ben in mijn visserij.
Dit geldt zeker voor mijn aas.
"Aanrommelen" komt dan ook niet in mijn vocabulaire voor.
Zeker weten door zuiver meten was het geloof ik.
Ik heb niet meer de moeite genomen jou mix in te voeren en te analyseren. Wordt toch niet gewaardeerd.

Dennis.
Het eiwitpercentage lees je hierboven en ik denk dat Henri heel goed weet waar hij het over heeft.
Wil je meer weten over ingrediënten en hun voedingswaardes, koop dan de CD of ga eens surfen op het web.

Henri.
Heel juist.
Het eiwitpercentage van de meeste vismelen ligt tussen de 60-70%

Met belangenloze groet,


Mike
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

27-02-2002 12:59

vismeel: garnalenmeel 55% eiwit
haringmeel 75 % eiwit
makreelmeel 70 % eiwit
sardienemeel 60 % eiwit
trouvit 50 % eiwit %
20 % koolhydraat

lactalbumine: 80 % eiwit!!!
eialbumine: 90% eiwit

Op http://www.hollandsekarpers.com staan de gehele overgetypte beschrijvingen van vele ingredienten uit Voor & door de Visser.

http://members.tripod.lycos.nl/hollands ... s5/aas.htm
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

27-02-2002 13:20

Ik heb vorig jaar meerdere malen uitstekend gevangen, zowel met voorvoeren als instant op een boilie met een eiwitgehalte van 50%.
Hoe kan dat dan?
Is misschien wel dressuurdoorbreking.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

27-02-2002 16:05

Zeker,

In omgeving Utrecht wordt momenteel zeer goed gevangen met boilies die eens wat meer eiwit bevatten als meneer EA omschrijft als ideaal. Dit werkt dus zeker dressuurdoorbrekend. Ook zijn er genoeg voorbeelden van vissen op bepaalde wateren daar in de omgeving die spontaan kilo's beginnen te groeien, terwijl ze jaren zijn bevist en bevoerd met de perfecte boilie, aldus EA. Kan je dit dan verklaren Mike.

mvg

Bart van den Hurk

PS Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!!
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

27-02-2002 17:36

Raymond, Bart, Mannen.

Om te beginnen ga ik hier absoluut niet in de verdediging v.w.b. EA-normen of boilies.
Was ook zeker het onderwerp niet en ik heb alleen in mijn eerste reactie gezegd (zonder opdringerig te zijn) dat IK met bepaalde boilies vis.
Dit ter verduidelijking naar Wouter toe, die daar misschien helemaal niet van op de hoogte is.

Berichten uit Utrecht zijn hoogst speculatief.
Hebben jullie deze vissen gezien?
Zijn jullie bij alle wegingen geweest?
Is er nauwkeurig gewogen?
Weten jullie de exacte samenstelling van al die boilies waar deze vermeende hardgroeiers op gevangen zijn?
Zo ja, hoe controlleer je dit dan?
Worden er daar niet nog steeds met hoge, lage en normale eiwitgehaltes gevoerd?
Hoe weten jullie uberhaupt het eiwitgehalte van boilies als jullie zo overduidelijk tegenstanders zijn van de norm en waarschijnlijk het programma ook niet hebben of gebruiken?
Hoeveel eiwit kan een karper werkelijk benutten?
Wat doet een karperlichaam met eiwitten die niet benut worden?

Juist ja.... om het schijt van te krijgen.

Misschien lees ik het verkeerd of jullie schrijven het verkeerd, maar ik voel me hier weer in de EA verdedigingshoek gedrukt en daar pas ik voor, want daar heb ik het nogmaals niet over gehad.
Ik nog Evert hoeven zieltjes te winnen.
Vis waarmee je wilt.

Als heel Nederland met keutels gaat vissen, moet je eens zien hoeveel karpers daar dan op gevangen gaan worden.
Alleen de vraag is hoe lang en of het voor de karper wel zo gezond is.

Vangze in ieder geval met wat jullie het prettigste vinden en veel belangrijker nog, waar jullie vertrouwen in hebben, dan blijf ik dat ook doen.

Met "norm"ale groet,


Mike

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mike van Zijl op 2002-02-27 17:36 ]</font>
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

27-02-2002 17:52

Goedendag nog eens allemaal,

allemaal bedankt voor jullie replies.
En uiteindelijk ga ik toch de mix van Chris N eens proberen. Is qua prijs goed, en alle ingrediënten zijn ook nog eens simpel te vinden in 1 winkel , wat ook wat makkelijker is. Jullie mogen gerust verder discussiëren , maar mij lijkt het soms toch dat dat cd'tje van EA toch niet altijd gelijk heeft.
Heeft de programmeur daarvan dan alle combinaties van mogelijke soorten mixen uitgeprobeerd om tot die conclusies te komen ? Van die eiwitgehaltes kan ik nog inkomen , maar ja , in hoeverre kan je weten wat de karpers op die dag of dat water graag eten. Al bij al , nog eens bedankt voor de tips , en Chris , ik zal iets laten weten als de mix me bevalt :wink:

MVG ,
Wouter
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

27-02-2002 18:38

In tegenstelling tot wat Mike vindt, vond ik dit een zeer "gezellige" discussie. Er werd totaal niet ongepast gereageerd.

Even mijn mening. Evert Aalten maakt zijn boilies volgens zijn manier. Een verdomd goeie en bovenal gezonde manier. Zoals met alle ontwikkelingen in karperland heeft dit zijn voor- en tegenstanders. So fucking what?
Maak je je ballen op EA-stijl, succes.
Maak je je ballen anders, succes.

Er wordt tegenwoordig vaak gelachen met het feit dat iedereen LdB naloopt (vind ik eigenlijk ook), maar als iedereen EA zou nadoen, zou dat dan niet net hetzelfde zijn?

Inderdaad zijn er meerdere wegen die naar elke Europese stad naar keuze leiden, laat het dan ook zo, en laat iedereen doen waar hij denkt goed mee te doen.

Mike, stop aub niet met tips te geven, want wat jij zegt (en meerdere anderen) is steeds onderbouwd. Iedereen die iets kan toevoegen aan een discussie dat op een feit gebaseerd is, is voor mij van harte welkom. Zo zoek je niet naar één enge oplossing, maar naar een breed gamma aan oplossingen.

Amen
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

27-02-2002 18:42

Mike

Allereerst mijn excuses voor mijn inderdaad wat felle toonzetting tegenover jou.

En Mike, denk nu absoluut niet dat het door mij niet gewaardeerd wordt als jij mijn mix zou invoeren! Ik ben alleen wat minder geinteresseerd in de 'uitslag' ...en dat is heel wat anders.

Mijn vorige posting was geen aanval op jou, want zoals je weet, hebben we absoluut het beste met elkaar voor...ik had enkel moeite met een uitspraak van jou.

Mike...begrijp me niet verkeerd...deze is met een knipoog.
Jij noemt het een duur mixje....waar haal jij je ingredienten dan vandaan???
Echt duur vindt ik m niet.

Oke...verder met de karpers.

Ik denk inderdaad ook niet dat het lagers moeten worden voor zijn rolschaatsen.
Maar als hij er bijvoorbeeld instant mee wil gaan vissen...dan maakte het eiwitpercentage toch helemaal niets uit? ...tenminste, andere EA-vissers vertellen mij dat een optimale voedingswaarde alleen "werkt" als er wat mee gevoerd wordt...instant zou een karper niet in staat zijn om de voedingswaarde te (ik weet even geen beter woord) herkennen.

Kijk...ik zeg uit ervaring dat deze boilies met een behoorlijk eiwit-percentage door de vismelen wel degelijk behoorlijk karper vangen...en jij zegt ik neem aan ook uit ervaring dat dat niet zo is.
Deze discussie is dus gesloten...anders wordt het inderdaad weer een EA-discussie.
Dat "rommelen" met producten (waarvan ik weet dat ze allen karper vangen) om een juiste rolbaarheid te krijgen is voor mij de normaalste zaak van de wereld...en jij houdt er niet van...maar dat heeft ook enkel te maken met onze verschillende visies op 'voedingswaarde'

Wouter

Ik hoor graag je ervaringen met dat mixje, en mocht je toch problemen krijgen met rollen (zou kunnen door andere vismeel bijvoorbeeld) dan hoor ik het wel...dan kan er evt weer wat bijgeschroefd worden.
Eventjes over de cd-rom.
De cd berekend niet de rolbaarheid, of de hardheid voor je (dat zou pas ideaal zijn,programmeurs in de zaal? :smile:, maar de voedingswaarde van je aas.

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

27-02-2002 18:53

Beste Wouter.
Jij stelt dat het schijfje niet in alle gevallen gelijk heeft, en volgens mij klopt dat ook wel.
Maar waaruit zou het gelijk dan volgens jou moeten bestaan?
Of er grote karper mee gevangen moet kunnen worden?
Dat is een gemakkelijke, het Nederlands record is er meerdere malen mee gevangen en zo nog vele 30 ers en 40 ers, ook in het buitenland zijn er 50 plussers op gevangen.
Waren die vissen dan niet gevangen op een andere boilie, mischien wel maar het staat buiten kijf dat de vangers wel de hele methode kenden en gebruikten.

In mijn opinie heeft EA een foutje gemaakt en dat is de recepten een cijfer geven. Hierdoor ontstaat het lacherige gevoel wanneer je niet vangt van; zie je wel.
Maar vergeet niet dat het in de eerste plaats van belang is dat je eerst je water goed verkent, voeren en vissen op de juiste plek.

Geef jij eens aan waar je anders dan met dat schijfje zo snel en simpel achter je gehalten van het aas komt.
Je hoeft niet achter de theorie van het aas te staan maar je kunt wel bewust keuzes maken.
Niet iets onderschoffelen als je de hele methode niet kent.

Karpervissen is in wezen heel gemakkelijk en dat is vissen waar de vis aast.
En dat geeft tevens de beperking aan, hoe kom je daar achter.
En dat is, wat door velen wordt onderschreven, het verschil tussen een balletje in het water gooien en karpervissen.

Ik durf met jou de stelling wel aan dat je met het recept van Chris net zo weinig vangt dan met iedere andere boilie als je die niet op de goede plaats weet te vissen.

Dat Chris er wel op vangt geeft alleen maar aan dat hij de methode kent en gebruikt.
Het verschil zit in de visser niet in de boilie.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

27-02-2002 19:14

Dat bestaat gewoon niet , een boilie die overal die direct alle records uit het water sleurt. Een goede boilie kan er waarschijnlijk voor zorgen dat de karper langer op je voerplek blijft of er regelmatig terugkeert. Maar als die voerplek ergens op een totaal verkeerde plaats ligt waar de vis nooit komt , zal je nog niets vangen. Je weet wel wat ik bedoel , en dit denkt iedereen hier ook merk ik zoal. Maar het lijkt mij dan wel gek om te zeggen : "Met die boilie zal je niets vangen want het eiwit-gehalte is te hoog."
Als je instant vist op een goede plek kan je volgens mij zelfs met de slechtste boilie vis vangen. Ik heb al met compleet zure boilies gevist , die al aan het schimmelen waren , en zelfs daar ving ik er nog een mee.
Ik koos nu gewoon die mix van Chris omdat die mij wel goed leek , goedkoop enzo.
Wat ik wel zeggen is dat de samenloop van zovele factoren uitmaken of je vangt of niet , en het eiwitgehalte van een boilie daar misschien een paar % van uitmaakt , als dat al zo zou zijn , maar er spelen zovele factoren mee , waaronder zeker ook een dosis geluk.

mvg,

Wouter
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

27-02-2002 19:21

Ik denk dat de EA methode zeer goed is wanneer je met een boilie een zeer lange voercampagne houdt.
Je legt je bevoorbeeld 3 maanden of langer toe op een bep. water, dat je op zeer regelmatige basis van een hoeveelheid bollen voorziet.

Doe je dit met een boilie die qua samenstelling verre van optimaal is, dan zal de attractiviteit van je stek na een bep. periode sterk afnemen. Gebruik je een goed uitgebalanceerde bal, dan blijft je voerstek een trekpleister voor zeer lange tijd, en vang je soms in een relatief korte periode vissen meerdere keren.

De EA bol zal dus een zeer goede keuze zijn wanneer je een water bevist op langere termijn.

Mark
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

27-02-2002 22:03

Heren,

De discussie die nu ontstaat, voor en tegen ea methode is niet echt nieuw. Voegt echter niets toe aan andere discussies van de afgelopen jaren hierover. Wat wel interessant is, wie kan aangeven waarom zo`n hoogeiwit bal dan zo goed scoort. EA geeft aan waarom in bepaalde omstandigheden in een bepaald seizoen bij bepaalde temperaturen bepaalde boiliesamenstellingen te prefereren zijn. Dat is op basis van onderzoek en ervaring en dat wordt uitgelegd. Als je zo vist, dan begrijp je wat je doet en waarom het goed, of niet goed gaat.
Los van voor of tegen de ea norm. Wie kan er aangeven waarom dan soms zo`n eiwitbom het goed doet etc. Zie ook een aantal vragen in mijn laatste posting van 25 februari in de discussie voedingswaarde versus vangstwaarde.
Gewoon zeggen, ik vang ook op beschimmelde boilies kan wel op basis van ervaring zijn, maar waarom vingen die boilies dan op dat moment. Als je dat weet, dan kan je van je ervaring iets leren. Daar gaat het denk ik om. Niet om het gelijk hebben.

met vragende groeten,

Henrie de Vogel
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

27-02-2002 23:26

Chris en anderen natuurlijk.

Okay het werd wat verhit, maar zand erover.
Als het maar duidelijk is en blijft dat ik persoonlijk al jaren een trouwe gebruiker ben van boilies die ik met de CD berekend heb.
Ik wil over de CD nog zeggen dat ook ik Evert en Gerard (de programmeur) er op gewezen heb dat een cijfer geven aan een mix ietwat lachwekkend kan overkomen.
Dat blijkt ook wel overduidelijk uit vele reacties van mensen als ze het over de CD hebben.
Ik werkte al met de eerste DOS versie (ja ja, weten jullie nog C:>) en daar zat dat cijfer niet in.
Ik rekende evenzogoed prima boilies uit.
Ik heb na al die jaren en evenzo velen recepten dat cijfer ook helemaal niet nodig.
Een voorbeeld.
Ik kan een mix maken die het hele jaar door een goed tot zéér goed cijfer krijgt.
Toch vis ik niet het hele jaar door met zo'n "all-round" mix, want ik maak zelf liever een onderscheid tussen een echte winter en een echte zomerboilie.
Een ander plezierig aspect van de CD is dat je ook zonder streng op de norm te letten heel veel leert over bruikbare ingrediënten.
Ook aspecten als de kostprijs (wat voor velen een belangrijk gegeven kan zijn), komen in het programma aan de orde, evenals goede tips en een zéér uitgebreid en vriendelijk help bestand.

Bedenk ook dat Evert en Gerard geprobeerd hebben met de nieuwe versie een breder en laten we zeggen onervaren publiek te bereiken.
Voor sommige d.h.z.d. (doe het zelf draaiers) is zo'n cijfer een mooi houvast.
Alleen maar getallen en percentages tot ver achter de komma nauwkeurig kan je namelijk ook in verwarring brengen.
Ook wil ik er op attenderen dat de laatste versie voorzien is van heel veel goed vangende recepten.
Er zit zelfs een recept van Joop Butselaar in.
Ook dit helpt beginners om inzicht te krijgen in een volwaardige boilie of deze recepten aan te passen naar hun eigen wensen.
Maar goed, het lijkt weer op onvervalste reclame en dat is ook weer niet de bedoeling.
(mag ik effe vangen Evert?) :grin:

Over dat rommelen wil ik nog zeggen dat je meestal pas na jaren zelf boilies draaien leert welke ingrediënten zich op welke manier gedragen in een mix.
Dat gedrag van een ingrediënt speelt bij het hele productieproces een rol.

Ik wil besluiten met te beamen dat je nog zulke goede boilies kan maken of kopen, maar als je er niet mee op de juiste plek, op de juiste tijd en de juiste hoeveelheid voert, vangt ook de beste boilie niks.
En (dat heb ik meermalen gezegd en geschreven) ook ik blank met mijn norm-boilies hoor, maar ik twijfel in zo'n geval nooit aan mijn aas.

En natuurlijk ben ik ook reuze benieuwd hoe Wouter het er vanaf brengt met de mix van Chris, want "met de mix van Chris, vang je altijd vis"

Geintje, bye bye,


Mike
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

28-02-2002 08:25

Mike,

Duidelijk antwoord hoor. Waar het om gaat is dat je weet en begrijpt waar je mee bezig bent. Dat betekent inderdaad dat als je blankt, je voor een groot percentage kan aangeven waar het wel of niet aan ligt. Dan kan je je tacktiek aanpassen op basis van concrete gegevens en hoef je niet aan te rommelen.
Dat zelfde geldt natuurlijk ook voor je aaspresentatie. Zo maar een D-rig aanknopen omdat je gehoord hebt dat je daar goed mee kan vangen heeft net zo weinig zin. Je moet de werking etc.begrijpen. Maar oke, het ging hier over boilies.

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

28-02-2002 10:43

Ja hoor Mike.
als je het niet doet
zo het moet
vang je met Chris zijn MIX
NIKS!!

:smile:

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

28-02-2002 16:42

hehehe

maar echt voorvoeren zal ik er niet mee doen. Op een water hier vlakbij , zijn de vissen wat te klein om er veel bollen in te pompen, en heb ik de twee grootsten van dit water vorig jaar al gevangen , en hun gewicht is ondertussen ook wat gezakt naart schijnt ( btw heb ik die twee vissen in 1 sessie met 3 uur tijd tussen, maar dit even terzake :wink: ).

En een ander water dat ik dit jaar ga bevissen , heeft wel een mooi percentage aan grote karper, maar heeft niet echt de mogelijkheid om voor te voeren. ( veel vissers , die altijd van stek wisselen , en weinig stekken , zodat je nooit echt zeker bent of je er kan vissen , en het is ook nog tamelijk ver hiervandaan dus... )

Zo , morgen ga ik een hoopje van die Chris-mix bollen draaien , eens kijken wat het geeft dan :smile:

mvg,
Wouter