nieuwe molens en hengels


Plaats reactie
rik huisman
Berichten: 32
Lid geworden op: 02-03-2012 13:53

05-03-2012 16:30

ik ben een begginnende karpervisser en ik wil graag nieuwe molens en hengels kopen.

voor de molens wil ik 50 euro perstuk uitgeven en voor de hengels iets minder.

ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

05-03-2012 20:11

Karpervissen is een DURE hobby !!!!!!!!!!Een goede molen kost al gauw ,evenals een hengel 100€.Daar komt dan nog bij : een goede schepzak,onthakingsmat enz.Vergeet ook niet het kleine matriaal (haken,onderlijn,lood,wartels ,tubes enz
Zou gewoon beginnen met te gaan zoeken bij" aanbod "
Gebruikersavatar
Ruben Sibbing
Berichten: 173
Lid geworden op: 20-09-2009 00:24

05-03-2012 20:26

Kijk even op marktplaats.
Als je voor dat geld nieuwe spullen wilt kopen, kan je beter even door sparen en door blijven vissen met wat je nu hebt.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

05-03-2012 20:31

rik huisman schreef:ik ben een begginnende karpervisser en ik wil graag nieuwe molens en hengels kopen.

voor de molens wil ik 50 euro perstuk uitgeven en voor de hengels iets minder.

ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven


Als je goed zoekt en niet direct super haast hebt (wat de meeste wel hebben) is een 2e handse Shimano 4500B een investering waarje ook nog eens heel lang plezier van zult beleven. Voor € 50 / € 55 worden ze op marktplaats aangeboden.
Nog wel eens voor veel meer, maar die mikken om mensen met heel veel haast die het NU willen hebben en maken daar gebruik van... Geduld zal dubbel en dwars beloond worden!
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

05-03-2012 20:37

Verpoorten clement schreef:Karpervissen is een DURE hobby !!!!!!!!!!Een goede molen kost al gauw ,evenals een hengel 100€.Daar komt dan nog bij : een goede schepzak,onthakingsmat enz.Vergeet ook niet het kleine matriaal (haken,onderlijn,lood,wartels ,tubes enz
Zou gewoon beginnen met te gaan zoeken bij" aanbod "


Het is maar hoe duur je het zelf maakt als beginnende karpervisser c.q. hoe gevoelig iemand is voor merken en/of perse alles nieuw wilt hebben. Een onthaakmat met van die piepschuimbolletjes kost echt maar € 20,00 hoor en goede 2e hands molens kosten lang geen € 100,00. Het is maar wat je wensen zijn en hoe gek je je laat maken. Geduld scheelt overigens ook veel geld net als de verzendkosten op internet winkels goed in de gaten houden (sommige vragen maar liefst € 10 voor verzending en er zijn er ook die maar € 1,99 voor vragen. Beide even betrouwbare winkels)
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

05-03-2012 21:32

Hey rik!

Ik ben vorig jaar begonnen met het vissen op karper (ik viste daarvoor op snoek zeelt en barbeel), en ik heb toen ook alles goedkoop gekocht en ik kreeg daar vrij snel al spijt van! Ik heb inmiddels alles al weer vervangen door goede (dus duurdere) spullen en ben daardoor dus nog meer geld kwijt geweest!

Dus mijn advies: koop stap voor stap goede spullen! De ene keer molens, de andere keer hengels, totdat je de spulletjes aardig voor mekaar hebt, want GOEDKOOP IS DUURKOOP!!! Goede spullen gaan langer mee dus ben je uiteindelijk minder geld kwijt! En het werkt ook nog een heel stuk beter/fijner!

Mvg tino
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

05-03-2012 21:52

tinodriessen84 schreef:Hey rik!

Ik ben vorig jaar begonnen met het vissen op karper (ik viste daarvoor op snoek zeelt en barbeel), en ik heb toen ook alles goedkoop gekocht en ik kreeg daar vrij snel al spijt van! Ik heb inmiddels alles al weer vervangen door goede (dus duurdere) spullen en ben daardoor dus nog meer geld kwijt geweest!

Dus mijn advies: koop stap voor stap goede spullen! De ene keer molens, de andere keer hengels, totdat je de spulletjes aardig voor mekaar hebt, want GOEDKOOP IS DUURKOOP!!! Goede spullen gaan langer mee dus ben je uiteindelijk minder geld kwijt! En het werkt ook nog een heel stuk beter/fijner!

Mvg tino


Niet te verwarren met "alleen een dure koop is een is een goede koop".
Er wordt genoeg zeer prima 2e hands spul verkocht (vaak wordt 1 jaar oud spul als niet meer goed gezien. Onzin natuurlijk). Zelf goed rondkijken, informatie vragen en zeker met hengels.. zelf eerst je molen erop zetten en vasthouden).
En haast is *ontegenzeggelijk* een slechte/dure raadgever :-).
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

05-03-2012 22:00

Ik zeg ook steeds GOEDE spullen leen, en goede spullen zijn vaak wat duurder (ik zeg VAAK en niet ALTIJD :wink: )
Maar je hebt wel gelijk over 2e hands spullen! Op marktplaats zijn een hoop GOEDE spullen te koop voor weinig geld!
Je kunt beter 2e hands goede spullen kopen dan nieuwe x2 e.d. Troep!

Mvg tino
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

05-03-2012 22:10

tinodriessen84 schreef:Ik zeg ook steeds GOEDE spullen leen, en goede spullen zijn vaak wat duurder (ik zeg VAAK en niet ALTIJD :wink: )
Maar je hebt wel gelijk over 2e hands spullen! Op marktplaats zijn een hoop GOEDE spullen te koop voor weinig geld!
Je kunt beter 2e hands goede spullen kopen dan nieuwe x2 e.d. Troep!

Mvg tino



We zijn het weer eens :-)!
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

06-03-2012 15:45

ik heb zelf nu de shimano baitrunner ST 6000RA, hij bevalt goed. hij kost zo'n €60,- per stuk en loopt lekker soepel. ik zou zeggen, zoek hem gewoon een keertje op in de hengelsportzaak en vergelijk gewoon met andere molens in dezelfde prijscategorie.
goede hengels voor onder de €50,- gaat je helaas niet lukken denk ik. laat je niet gek maken door X2 spullen. een vismaat van mij had daar een hele set van gekocht maar ik heb gezien hoe het werkt, de molens beginnen nou al (na nog geen 10 keer vissen) slijtage te vertonen.
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

06-03-2012 16:07

Hey rik!

Kwa hengels kan je wel kijken voor de daiwa black widows dat zijn best goede hengeltjes, mijn vismaat heeft ze ook, ze zijn als het goed is bij henk koster te krijgen voor 4 tientjes ongeveer,

Mvg tino
rik huisman
Berichten: 32
Lid geworden op: 02-03-2012 13:53

06-03-2012 16:23

Lennart Zoeter schreef:ik heb zelf nu de shimano baitrunner ST 6000RA, hij bevalt goed. hij kost zo'n €60,- per stuk en loopt lekker soepel. ik zou zeggen, zoek hem gewoon een keertje op in de hengelsportzaak en vergelijk gewoon met andere molens in dezelfde prijscategorie.
goede hengels voor onder de €50,- gaat je helaas niet lukken denk ik. laat je niet gek maken door X2 spullen. een vismaat van mij had daar een hele set van gekocht maar ik heb gezien hoe het werkt, de molens beginnen nou al (na nog geen 10 keer vissen) slijtage te vertonen.



Is het niet onhandig die dubbele swinger die er aan zit.

Mvg rik huisman
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

06-03-2012 16:26

ik heb er zelf weinig last van dat ie in de weg zit. ik vind het juist een voordeel, de slinger is dan nog beter in balans ;)
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

06-03-2012 16:30

voor hengels kun je trouwens ook even hier kijken.

http://fish.shimano-eu.com/publish/cont ... cimen.html

de vengeance ligt boven je prijsklasse, die is ongeveer €90 per stuk maar de alivio is nog wat goedkoper.
nogmaals, ga naar de hengelsportzaak en test wat dingen uit.
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
rik huisman
Berichten: 32
Lid geworden op: 02-03-2012 13:53

06-03-2012 16:45

wat vinden jullie van de shimano baitrunner st fa

mvg rik huisman
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

06-03-2012 17:08

hetzelfde als de RA, het is maar net waar je voorkeur ligt. slip voorop of achterop. ik heb de slip liever achterop maar misschien dat jij hem liever voorop hebt. naar mijn mening kun je bij shimano bijna nooit een miskoop doen. ik ben altijd tevreden geweest over shimanoproducten, ook voor roof- en witvisserij.
nu wil ik niet zeggen dat andere merken baggerzooi zijn ofzo (ok, X2 dan ;) ).
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Kris Hoekstra
Berichten: 172
Lid geworden op: 24-09-2009 15:31

06-03-2012 20:13

Ik heb eens 2 nieuwe Abu Garcia Cardinal 305 (meen ik) molens gekocht. Dit zijn ook baitrunners en ik gebruik deze nu om te pennen. Ik heb er tot de dag van vandaag geen spijt van gehad. Deze kostte toen 45 euro en er werd toen Berkley lijn opgespoeld.

Ondertussen heb ik 2 Shimano 4500 molens gekocht op MP voor 85 euro incl 5 extra spoelen. Op de ene set zit dure Technicum lijn en op de andere dure Fluorcarbon. De andere zijn allemaal leeg :D Dus dat was wel een koopje. En deze molens werken perfect. Soort van Nokia 3310 onder de molens.... niet kapot te krijgen dus.

Verder heb ik in het begin goedkope X2 Black Phantom hengels gekocht. Die waren lekker licht en drillen ook erg goed. Deze gebruik ik ook zo nu en dan nog om met de drijvende korst te vissen, omdat ik nog geen lichte penhengel heb.

Ik zou voor jou budget ook eens naar de Shimano hengels kijken. Die Alivio zijn mooie hengels en ik heb er goede dingen over gelezen. Ik heb zelf de Vengeance full cork gekocht vorig jaar. Die waren toen 63 euro p/stuk bij Hertog Diervoeders. Deze hengels bevallen mij super goed.

Laat je inderdaad niet gek maken met die goedkope complete sets etc. en X2 spullen. Er zitten gerust dingen bij die je kan gebruiken maar voor molens zou ik echt voor de bekende goede merken gaan. Ik heb ook zo'n baitrunner van 20 euro liggen ook bij Raven vandaan (x2 dacht ik) en na 1x vissen in de regen zat alles vastgerot. Ook de slip en baitrunner zijn compleet waardeloos!!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-03-2012 20:26

Zorg vooral voor molens dat je, al dan niet tweedehands, wat degelijks koopt. 4500´s zijn prima dingen en voor niet al te veel geld op MP te vinden, daarmee ben je vele malen beter af dan met een nieuwe X2 molen van dezelfde prijs. Er zijn meer goede types en merken natuurlijk, ik zou in elk geval kijken naar een goed merk, dan is er vaak ook wel informatie over te vinden. En altijd de slip voorop, werkt gewoon vele malen beter en blijft dat ook langer doen.
Qua hengels is het iets makkelijker, er zijn her en der wel hengels die binnen dat budget vallen en hier zou ik geen problemen hebben met X2 of een ander goedkoop merk. Heb zelf jaren terug X2 hengels gehad en veel plezier van gehad, er is genoeg degelijk en robuust materiaal te krijgen voor niet al te veel geld.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

06-03-2012 21:44

Kris Hoekstra schreef:Ik heb zelf de Vengeance full cork gekocht vorig jaar. Die waren toen 63 euro p/stuk bij Hertog Diervoeders. Deze hengels bevallen mij super goed.


dat waren de hengels uit 2011, de niewe versie uit 2012 zijn iets duurder geworden hoewel het misschien maar 20 euro per stuk scheelt. als je de oude versie nog weet te vinden in de hengelsportzaak ben je dus goedkoper uit en ze zijn niet heel erg veel veranderd.

Kris Hoekstra schreef: Ik heb ook zo'n baitrunner van 20 euro liggen ook bij Raven vandaan (x2 dacht ik) en na 1x vissen in de regen zat alles vastgerot. Ook de slip en baitrunner zijn compleet waardeloos!!!


dat was ik idd vergeten erbij te zeggen. de slip blijft zeg maar steken en geeft vervolgens een halve meter lijn, blijft dan weer even steken, etc. waardeloos dus.
gelukkig kun je voor rond de €60 euro al wel redelijk goede molens kopen en zeker 2e hands.
hierzo trouwens een linkje naar een webshop voor de alivio's:
http://www.hengelsportkuperus.nl/index. ... &Itemid=33
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
Eric Jacobsson
Berichten: 155
Lid geworden op: 28-12-2010 11:36
Contacteer:

07-03-2012 19:13

Shimano Baitrunner ST RA serie molens, je hebt ze in de 6000 of 10000 serie.
Rond de 60 euro, heb je goede molens voor die prijs.

succes
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

07-03-2012 20:12

kijk eens bij aanbod.
staat een hele set voor 200..ben je gelijk klaar.
groeten nico
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-03-2012 22:11

Gooi eens hier op het board bij het (( onderwerp vraag )) je budget en vraag naar goede spullen neer !!! met een kleine uitleg met wensen en jou manier van visserij !!!
Ik denk dat er vast wel iemand is die wat leuks voor je heeft liggen !!!

Niet geschoten is altijd mis
Succes :wink:

MVG Sander Kunst
rik huisman
Berichten: 32
Lid geworden op: 02-03-2012 13:53

09-03-2012 15:56

Ik ben er uit ik neem molens van shimano en de hengels worden shimano alivio.

Bedankt voor alle info.

Mvg rik huisman
Plaats reactie