Breeklijn


Plaats reactie
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

22-02-2012 13:09

Hoi ,
Ik heb al meermaals iets gelezen over een breeklijn gebruiken , maar ik snap de uitleg echt nooit..
Hang je deze ergens aan de kant van het water vast of aan je lijn of, ...
Wanneer kan je dit het best gebruiken , mag het op elk water , hoe gebruik je dit , welke voordelen brengt het met zich mee en welke nadelen , ... ?

Kortom ; Een simpele uitleg dus waardoor ik weet wat het is en hoe je het gebruikt. :p

Alvast bedankt. ^^

Mvg.
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
shiffrin lugten
Berichten: 650
Lid geworden op: 21-03-2010 10:06
Locatie: Ultimate cheyenne

22-02-2012 21:32

breeklijn word gebruikt bij het meerval vissen.Dat word gebruikt als lijn die de meerval breekt en zichzelf daardoor haakt.Is bij karpervissen volgens mij niet aan de orde omdat je loodsysteem inc met je rig de karper haakt.
Een karper in de morguh is een dag zonder zorguh
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

22-02-2012 22:17

Shiffrin, bijna goed.

Als je wil vissen in sterke stroming, of op plekken waar je het lood kwijt moet raken, kun je een steen met een breeklijntje gebruiken.
Je kunt het ook gebruiken om je lijn uit het water te houden, op sommige plekken op het Twentekanaal had je vroeger dikke mosselbanken waar je veel lijnbreuk op had. Sommigen maakten hun lijn vast op de beschoeiing op de overkant en visten recht naar beneden, ik heb hier ook wel eens een wasknijper voor gebruikt.
Op de Moselle viste ik eens voorbij een beek uitmonding onder eigen kant, om de drie grindbanken in de monding te vermijden maakte ik mijn lijn vast aan een overhangende boom. Ik gebruikte een soort van eigengemaakte lijnclip, maar het had ook gekund met een dun breeklijntje.

Bij het meerval vissen word vaak een breeklijntje gebruikt om een aasvis op 1 plek te houden, ze gebruiken hiervoor een dikke boei.
sietse popping
Berichten: 39
Lid geworden op: 16-05-2008 09:30
Locatie: Gelderland

23-02-2012 15:34

Volgens mij word dit in sommige gevallen ook voor karpervissen gebruikt. Zo hoorde ik van iemand dat hij ergens viste en dat de vissen alleen gevangen konden worden als je vlak langs de takken ging vissen. Hij maakte een breeklijntje aan de takken vast naar zijn montage, hierdoor zwom de karper het open water op inplaats van de takken omdat de tegenstand van de andere kant kwam. Dat is alles wat ik er van weet.

MVG Sietse
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

23-02-2012 16:04

in bergmeren word dit ook gebruikt die om de lijn onder eigen kant vrij de houden van opstakels of om schuren tegen te gaan bij een stijl aflopende bodem echter wordt dit vaak gedaan met een clip bij de meeste vissers

kort gezegd word dit dus dan gebruitk om over of langs " obstakels " heen te kunnen vissen

leuk om te weten maar je hebt er in nederland wordt dit vrijwel nooit gedaan bij mijn weten oma je dan een hoek in je lijn krijgt ( net als bij een toploodje )

dit stysteem kun je ook gebruiken bij bijvoorbeeld grote hoeveelheden wier heen te kunnen vissen zallater wel even een tekening maken om het duidelijk te kunnen laten zien ;)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

23-02-2012 16:32

Afbeelding

de rode lijn laat zien hoe de de lijn zou lopen als je normaal vist de zwarte lijn loopt met een bocht naar de bankstick met de breeklijn of lijnclip en daardoor loopt deze niet of ze min mogelijk door de planten / opstakels of ronddrijvend vuil in het water.

hopelijk is de tekeningeen beetje duidelijk

gr Danny


ps sorry voor de typfout haha ;)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

23-02-2012 16:48

Gebruik ook nog weleens een wasknijperT.
Die gewoon met een lijntje aan een bankstick vastmaken en die bij je stek in de grond prikken.
Lijn erin clippen en evt nog een toploodje als je ietsje verder uit de eigen kant wilt vissen.
Heeft bij mij vooral goed gewerkt op een afwatering met veel wier. Willen ze ’s nachts nog weleens een gemaaltje laten draaien. Zo voorkom ik dat er in het najaar telkens voorbij drijvende wierbedden en halve rietkragen in mijn lijn komen te hangen.

Heb wel het idee dat de registratie een stuk minder wordt, maar op bovenstaand water zit vrijwel geen dressuur en zijn de aanbeten veelal knalhard.

Op t KK ook op deze manier in een wierbed gevist. Dat was klote. Ga je ’s morgens kijken, ligt je lood een halve meter verder dan waar je het hebt neergelegd.. Niks van gemerkt, kut-vastlood ook. Gevlochten lijn zal misschien kunnen helpen in zo’n geval. Daar ben ik dan weer geen fan van, maargoed ik maak daar wel vaker dingen mee die ik niet kan plaatsen..

Ooit eens in 1 der bladen een stukkie gelezen over de wasknijperT. Meen in Karper.
Nav van dat stukkie ben ik het ook gaan proberen en het werkt (meestal dus).
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

23-02-2012 21:48

Dus eigenlijk moet je dan al het water in om je lijn naar die bankstick te krijgen , vastclippen en dan neerleggen?
(Als er struiken etc. tegen het water staan waardoor je niet gewoon met je lijn naar je stek kan wandelen langs de kant)
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Gebruikersavatar
jari mulder
Berichten: 248
Lid geworden op: 11-12-2011 16:32
Locatie: achterhoek

24-02-2012 19:59

michiel daar komt het wel op neer ja maar het is voornamelijk bedoeld voor het meerval vissen ik heb het zelf ook nog nooit gebruikt

greetz jari
een volle run in de nacht is vaak iets moois waar de mat op wacht

vissen uit 2012
karper 11
zeelt 1
brasem 1
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

25-02-2012 19:54

Heb ooit in Frankrijk (betaalwater) gevist tegen een eiland aan.De oever was zo steil dat mijn lood gelijk naar een diepte van 6 m gleed.Heb toen een breeklijntje vastgemaakt aan een boompje op het eiland zodanig dat mijn lood op een diepte van 80 cm kwam te hangen.Ik heb hier verkruimelde bollen op gevoerd en zo 3 vissen mogen vangen waarvan de kleinste 17,7 kg woog.Breeklijn was een nylon lijn die een trekkracht had van 3 kg,nodig om de haak te zetten
Michiel Van Sande
Berichten: 330
Lid geworden op: 06-04-2010 18:06
Locatie: Merksplas

25-02-2012 23:55

Oké , bedankt voor de antwoorden , now I get it. :lol:
Vangstenteller 2018 :
Spiegelkarper : 2
Schubkarper : 8

Top vangsten
PR :
Spiegelkarper 14,6Kg.
Schubkarper 13,4Kg.
Mooiste vangsten :
Goudkarper: 10.8Kg
Volschub: 14.6Kg
Plaats reactie