hoe maak ik optimaal gebruik van een voerboot???????


Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

23-01-2012 19:24

Svenski :lol: , die weerstand, hoeveel zal die bedragen, ervan uitgaande dat deze al onder het oppervlak is? De meeste mensen varen namelijk zo uit, top onder water...
Die weerstand zal niet zo groot zijn denk ik zo... je hebt wel een punt, mijn pyhtagorasberekening is niet compleet juist, maar zal het dan in een standaard vissituatie op een meter of drie diepte zoveel schelen?

Ik voel een testje in de reele wereld aankomen :lol:
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-01-2012 19:37

Had ik al gedaan, maar dan op een meter of 8 ;) met marker en snorkeltje, men probeert nog wel eens wat he.. Hoeveel precies uit mijn hoofd moet ik even nakijken ergens, zal vast wel in een kladblokje staan. Als die niet zeiknat geregend is.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

23-01-2012 19:42

Mooi Sven, ben wel benieuwd naar die resultaten, ik ging ervan uit dat, indien je geen spanning opbouwt op de lijn, ze eigenlijk ook al in een boogje naar beneden hing, waardoor dit eigenlijk 'neutraliseerde' wat er gebeurt bij het afzinken...
Heb je ook gekeken wat je voer deed op die diepte? En lig je dan niet alsnog op je voerplek te vissen?

Groeten
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-01-2012 20:39

Wat ik wilde zeggen is dat koude berekeningetjes niet altijd opgaan, maar daar was jij ook al achter eigenlijk..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

07-04-2012 19:46

Ik laat mijn lood altijd samen met het voer (hele en halve bolies) in het water vallen.Wanneer de boot volledig stil ligt, ligt de haak in het midden van de voerplek.In moeilijke gevallen durf ik ook wel eens het voer lossen terwijl de boot stilletjes verder vaart,nu ligt de haak in het begin van het voerspoor.Indien ge eens moest weten hoever het voer zich verspreid onder water zult ge nogal eens kunnen schrikken.We hebben deze proef eens gedaan op een diepte van 4,2 m (klaarhelder water en buis om onder water te kijken).Bij bolies die allemaal goed rond waren was het verschil niet zo groot,maar met zelf gedraaide en halve boilies kwamen we al gauw tot enkele vierkante meters waar het voer terecht kwam.In dit geval deden we altijd boiliedeeg rond het lood wat betere resultaten opleverde daar de haakbol steeds vlak bij het lood terecht komt.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

07-04-2012 21:07

Mag ik in de tussentijd een vraag stellen?

Ik lees dat uitvaren met de hengeltop in het water beter is? Ik deed dat tot nu toe nooit, maar kan me er wel iets bij voorstellen als het bijvoorbeeld flink waait...

Hoor het graag!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

08-04-2012 12:52

Test van diverse soorten karperaas. September 2005

Ronde 20 mm bollen. 75 meter uitgevaren. waterdiepte 3 meter. haakaas gemiddeld 97 cm teruggezakt richting hengel. ( 5 pogingen) Voerplek kleine 3 meter doorsnee
Diverse soorten bollen met dumbels en halve bollen. zelfde afstand en diepte gemiddeld 99 cm teruggezakt. (5 pogingen) voerplek ruim 4 meter doorsnee.

Op 150 meter hadden we een toename van gemiddeld 23 cm terugzakken. (opgeteld bij het bovenstaande)
Vergroten van de plek was eigenlijk geen sprake meer, ondanks ruim een meter diepteverschil. Wel iets maar sommige ''dwarrelaars'' gingen ook weer richting centrum.

Particles gaven een voerplek van 3.5 meter doorsnee bij 3 meter en 5.5 meter op 4 meter diepte. 8)

Wil een concentratie van je plek, ga dan met deeg of pva aan de slag.

Teven is het belangrijk om zelf te kijken naar jouw eigen lijn, lood enz. dit kan enigszins verschil geven.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

09-04-2012 09:40

Ik ben vergeten te vermelden hoe de weersomstandigheden waren. Het was die dag nagenoeg windstil. We wilden op dezelfde locatie het nog eens overdoen maar dat is er nooit van gekomen. Een goede vriend van mij was duiker maar dat is helaas niet meer mogelijk.
Ik heb wel de indruk dat een zijdelingse wind en/of stroming behoorlijk wat verschil maakt. Vooral wind is niet te onderschatten, stroming daarentegen wordt vaak wel rekening mee gehouden.

Misschien een tip. Heb je een voerboot met dieptemeter, ga eens op een mooie dag in het water met het beelscherm op jouw bootje achter het bootje aanlopen.
Je kent vast wel een plekje waar je voldoende diepte hebt om niet kopje onder te gaan maar het wel diep genoeg is om de dieptemeter te leren lezen.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.