hoelang blijf je op een stek vissen ???


Plaats reactie
Wesley Schuckman
Berichten: 8
Lid geworden op: 30-12-2011 12:28

30-12-2011 12:52

Hallo,

ik heb mijn oude hobby sinds twee jaar weer opgepakt, lekker vissen mijn interesse is het vissen op karper het liefst van die grote, maar elke karper is er een.
nu mijn vraag: tijdens langere sessies bijv. een lang weekend hoeveel aas stekken maak je dan, en hoelang blijf je op die locatie liggen ???

kan iemand mij opweg helpen? ik ben namelijk opzoek naar een joekel!!! tot nu toe mijn grootste een spiegel van 15lbs.

alvast bedankt!!!
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

30-12-2011 13:25

wesley 15 lbs voor een beginnende visser is niet eens zo slecht.. volgensmij is dat een kilotje of 13 a 13,5?

als ik een lang weekend ga vissen dan maak ik 3 voerplekjes omdat ik met 3 hengels vis. als het de eerste nacht goed loopt dan haal ik smiddags mijn hengels in en laat ik het rusten tot de avond. waarom? geen idee

veder was ik ook dit jaar veel te erg aan het jagen op een grote vis! hoe meer je er op hoopt en er achteraan zit hoe langer het waarschijnlijk gaat duren. je moet gewoon lekker vissen en dan komen die dikke vissen van zelf wel :wink:

succes er mee
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-12-2011 18:07

6 maanden met genoeg rust ertussen door op 1 stek,en in die rust zitten dus korte sessie's bij elders waar mogelijk is.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-12-2011 18:31

Nou, bijna 7 kg.

Wesley, de meesten die statisch vissen blijven een sessie op dezelfde stek. Maar daar kun je van afwijken. Dat hangt een beetje van je eigen inzichten af. Zelf hou ik het op tenminste 4 uur voor een bij de start aangevoerde stek op gang kan komen. Is er na 8 uur nog geen teken van leven, dan wordt verkassen een steeds serieuzere overweging. Afhankelijk van wat ik in de tijd aan de waterkant waargenomen heb. Maar is dan doorgaans een niet vooraf aangevoerde stek. Vooraf meerdere stekken aanvoeren is wel een luxe.

Als je met een hengel en een pennetje mobiel vist dan wordt het een heel ander verhaal. Daarbij worden meer stekken licht aangevoerd en met grotere frequentie verkast. Maar dat zijn geen lange sessies van een weekend.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

01-01-2012 11:03

Wat zeker op dunbezette wateren niet onrendabel kan zijn is het TOCH verkassen ondanks dat je op je vaste voerplaats zit. Als de vis er om één of meerdere redenen op dat moment niet te vangen is maar zich wel laat zien kan het zomaar eens zo zijn dat je aan de andere kant van dezelfde plas ineens wel vangt.

Het hangt allemaal van je eigen vermogen tot interpreteren af en daar zijn in mijn ogen ook niet echt standaarden voor. Soms is het effectief om op een vaste voerplek te blijven wachten ( waar ik toch wel merkte dat het merendeels de grote vissen betrof die uiteindelijk dan het net zagen), soms is het veel effectiever om toch af te wijken van hetgeen je van plan was.

Dit kan betekenen dat je binnen dezelfde sector andere plaatsen bevist. Maar ook kun je verschillen ontdekken in de manier waarop je een stek bevist en van welke richting. Beetje kennis van het water moet je dan wel hebben, maar dat bouw je vanzelf op mits je goed je ogen openhoudt. Vergeet vooral niet bij dageraad (dus als het net aan licht begint te worden) je ogen open te houden, lekkere warme mok koffie erbij. Net als bij het penvissen kun je ook met statisch hengelen aardig mobiel zijn en meerdere stekjes afvissen.

Je zoektocht naar een 'joekel' begint derhalve allereerst met het selecteren van een aantal wateren waar ze zitten. Dat is toch echt een pré.

Kant en klare antwoorden zijn er niet te geven, niet elk water leent zich voor een mobiele aanpak (grootte, aantal conculega's bijvoorbeeld) maar ook bepaalde periodes in het jaar lenen zich uitstekend voor een paar snelle visbeurtjes, vroege voorjaar is er veelal één van. Vind je dan vis, probeer ze dan gelijk te vangen want vaak lukt vasthouden met voer je dan hoogstens voor een paar uurtjes.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

02-01-2012 20:17

Sven, u typte dit: Vergeet vooral niet bij dageraad (dus als het net aan licht begint te worden) je ogen open te houden.

Meestal word ik wakker gemaakt door mn vismaat, anders is het bijna weer donker voordat ik wakker wordt haha, maar het loont af en toe wel om vroeg uit je slaapzak te gaan dat is wel zo.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-01-2012 09:56

En zo zijn er nog een flink aantal hoor Stefan, niks nieuws.. En gelukkig maar, stel je voor dat iedereen wijzer wordt. Dat moeten we niet hebben natuurlijk, tegen die tijd dat die mensen de slaapzakken verruilen voor de buitenlucht kun je al verkast zijn en de eerste hebben gevangen..

Niet dat ik dat snel doe, maar toch. Het kan wel..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

03-01-2012 21:38

Dit jaar ga ik dan proberen om eerder wakker te zijn dan mijn vismaat, als het lukt haha
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

04-01-2012 09:50

Wekker? In de koude periode vind ik het ook minder belangrijk, maar in de zomer is er niets mooiers dan een ontluikende natuur, barstensvol aanwijzingen (of frustraties ;) )
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-01-2012 13:12

Als ik weet dat ik goed zit slaap ik zo lang mogelijk uit. Heb dan meestal toch al niet al te veel slaap gehad de nacht ervoor en vooral die zomernachten zijn al zo kort :wink:
Op meerdaagse sessies zit ik vaak wel een groot deel van de eerste nacht op om het water in de gaten te houden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

18-02-2012 12:11

hey wesley, dit verschilt wel per water vis jij op een klein water of groot water? op groot water en je vangt niks kan liggen aan; geen hotspot voor karper of komt niet langs de vaste zwem route die karper op grote wateren hebben. als je na een tijd op groot water echt geen teken gezien hebt van vis verkas dan maar en niet 5 m verderop maar al flink een heel eind. op klein water zit het anders heb je net een vis gevangen, dan is je stek en er omheen erg onrustig (meestal, ik heb het weleens gehad dat ik hem er in legde en ik draaide me al niet om of er zat al weer een karper aan! wel een hele kleine:P) maar op klein water verkas je wel sneller of je werpt naar de andere stek.
Wesley Schuckman
Berichten: 8
Lid geworden op: 30-12-2011 12:28

18-02-2012 19:24

hallo allemaal,

bedankt voor de vele reacties nu maar hopen dat het veel grote karpers op gaat leveren.
ik heb nu mijn nachtvergunning van HSV de kleuter binnen en als de temperatuur iets beter is dan ga ik lekker een weekend sessie plannen.

ik neem aan dat een eiland een hotspot is, bij de kleuter hebben ze een eiland en ik ben vanplan om tegen het eiland aan te gaan vissen.

mvg

wesley
dave kesseleer
Berichten: 169
Lid geworden op: 02-12-2010 19:42

25-02-2012 11:18

De Kleuter. Dat is toch die drukbeviste dressuurplas?

Dan zou ik zeker niet tegen een eiland aan vissen.
Waarschijnlijk doen de meeste mensen dit al.
En ben ook niet TE met je voer.


Gr
Plaats reactie