hoe dril je een vis op de middelste hengel?


Jan Van Mierlo
Berichten: 95
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Turnhout

22-02-2002 00:16

Hoi,
kan er iemand mij uitleggen hoe men een karper aan de kant krijgt als men met 3 hengels vist op een rodpod en hij hangt aan de middelste. ik ben sinds kort begonnen met nachten en vroeg me dit af omdat mijn snoer van mijn soundbox (Fox)zo gemaakt is dat ik wel met drie hengels op mijn rodpod moet vissen.
nu leg ik een hengel in banksticks ,zodat ik in het midden plaats heb om te scheppen. Maar dan moet ik mijn pieper weer loeihard zetten of ik word ni wakker!!!
(De andere vissers wel)
MVG,
jan
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

22-02-2002 11:53

je mag in Nederland toch met 2 hengels vissen?
Gebruikersavatar
Arjan vd Palen
Berichten: 322
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

22-02-2002 12:17

RAYMON,
Was je net wakker :wink:
Er staat toch echt bij dat Jan uit Turnhout komt, en bij mij ligt Turnhout nog altijd in Belgie.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

22-02-2002 12:18

Beste Jan,

Je hengels ver uit elkaar vissen indien mogelijk en bij een aanbeet niet bij je rodpod blijven staan, maar naar een kant uitwijken zodat je geen lijnen meer in je buurt hebt.

Ook kan je toplood gebruiken zodat je lijnen bij de bodem blijven.

Turnhout is toch in België..?
Ook in Nederland mag je op meer en meer wateren met drie hengels vissen Raymon, ga maar eens naar de ledenvergadering van je HSV en vraag er maar eens na.

Zie ook het persbericht van de Weesper HSV:

http://www.karperwereld.nl/artikel/persweesper1.php

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-02-2002 13:40

Interessante vraag.

Is al gezegd: hengels ver uit elkaar vissen.
Ook kan je met de middelste hengel een stuk verder vissen dan de twee kanthengels. Zo is de kans kleiner dat de vis een lijn opneemt tijdens de dril.
Je moet steeds zo goed mogelijk proberen te sturen, en als de lijn een andere lijn meeneemt, haal dan je hengel onder de meengenomen lijn door, om niet in de war te geraken. Stuur de vis dan zo, dat hij niet meer kan terugkeren om andere lijnen op te nemen.

T is natuurlijk nooit een ideale situatie om zo te vissen, en je weet nooit of het problemen zal opleveren. Ik heb zelf nog nooit met meer dan twee hengels gevist.

Greets, Mark
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

22-02-2002 14:20

Bertil,


Bij ons is de HSV nog al bekrompen. Er mag niet eens nacht gevist worden. Alleen op een klein stukje kanaal, en dan ook maar 3 maanden.
Om over 3 hengels nog maar niet te spreken.
Zelf gebruik ik er wel eens 5 :smile: 2 karperhengels, een peilhengel, een spodhengel en stiekem een winkle-picker.
Nachtvissen mah nooit meer denk ik, dat is 4 jaar geleden al door een stel #$%!**!~* verpest. Maar ja, daar zijn wel truukjes voor, gewoon 's nachts wakker blijven, watjes in de piepers. Op plekken gaan zitten waarvan niemand het voor mogelijk houdt om een tent op te zetten. Jezelf laten afzetten zodat er geen auto op de parkeerplaats staat, of de auto eind verderop neer zetten.
Ik dwaal weer af.
Jan, was maar een geintje hoor..
Gr. Raymon
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

22-02-2002 19:56

Jan,

ik doe het zo, rechterhengel inwerpen middelste hengel enkele meters minder ver en de linker hengel weer enkele meters minder ver. Bij een aanbeet sla ik aan naar rechts. Resultaat, de vis vlucht weg naar links. Dan loop ik, als dit mogelijk is, enkele meters naar links om uit de buurt van de andere hengels te blijven om de vis te landen. Werkt goed maar jammer genoeg niet altijd. :smile:

Groet,

Hans
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

22-02-2002 21:39

zelden of nooit problemen gehad. ook al vis ik met 5 hengels! gewoon goed verstandig drillen, jij bent de baas en niet de vis. toplood kan goed zijn.... maar ik heb liever een vis door me andere lijn zonder toplood! met een beetje geluk kan je dan je andere hengel omhoog tillen, of omlaag.

in zo'n situatie is een vismaat echt ongelofelijk fijn! Iemand die schept voor jouw, iemand die handig is om vogelnestjes uitelkaar te halen... etc.

ik heb zelfs meerdere malen 2 karpers tegelijk gedrild! heel leuk als je in je eentje staat te drillen! en je andere pieper gaat mekkeren! alles verliep toen goed, misschien met een beetje geluk hier en daar.

maar ik dwaal af van het onderwerp.
de middelste hengel is altijd lastig, probeer daarom altijd op een andere plek te scheppen waar geen lijnen uitliggen of anders haal je gewoon je hengels in! dan speel ik liever safe, beter 1 vis in je net, dan 3 lijnen door de klit en dag vis!

door middel van ervaring die je krijgt met het drillen zal je het onbewust gewoon goed doen (of steeds beter), en nooit gaan stressen!!!!!!

probeer daarom ook steeds bij andere mensen te kijken hoe hun drillen en scheppen enz.
daarvan kun je ook heel veel leren!

succes met het drillen!

-groeten-
chris
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

23-02-2002 00:01

hej jan,

ik vraag me ff af welke soundbox jij hebt, is dit misscien de SX box, met latch, toon en volume regeling, en daarnaast nog diefstal alarm??
als dit het geval is kun je prima met 2 hengels vissen, je laat gewoon 1 van de stekkertjes niet aangesloten, aan beide zeiden, dus ook bij de box zelf.
ik heb dit probleem ook gehad, het ding bleef piepen totdat ik helder genoeg was om de middelste weg te laten.

nog een vraag, hoezo moet vissen?? je kunt toch ookalles aansluiten en 1 pieper verder zonder hengel gebruiken??
veel succes, ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen
groetjes Da Fox
Jan Van Mierlo
Berichten: 95
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Turnhout

26-02-2002 00:16

beste Kees,
ik denk dat je me niet goed begrepen hebt. Op het water waar ik vis mag je met 3 hengels vissen. verder heb ik 3 mx piepers en een dx soundbox, werkt perfect alleen het snoer is zo gemaakt dat je ze juist alle 3 kunt aan sluiten als ze op 1 buzzer bar staan. Ik vroeg me dus af hoe ik best de middelste hengel kan drillen. en vooral het scheppen leek me moeilijk omdat je aan allebei de kanten nog met een lijn zit.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

26-02-2002 01:04

Toploodjes kunnen handig zijn, maar ik heb ook mee gemaakt dat de vis alsnog een lijn pakte & dan heb je pas echt een warboel!!!(vooral met dyneema)

Ik haal meestal gewoon mijn hengel onder de andere door & heb mijn hengels ook meestal gewoon horizontaal op de steunen liggen. Je kunt dan goed de draden volgen & ik geleid de vis er zo tussen door. Het schepnet kantel ik gewoon tussen de hengels door( aan de middelste hangt nu een vis b.v.) & schep de vis.

Dat onderdoor halen van de hengel doe ik op een moment als de vis een volle run neemt naar links of rechts, je moet dan ten alle tijden zorgen dat er druk op je hengel blijft & dan snel de hengel overpakken onder een andere hengel door. Op een sessie met veel runs kun je dit goed oefenen............
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gast

26-02-2002 15:21

Hallo.


Naar mij idee maakt het niet zoveel uit of je met de middelste wat dichterbij of verderaf of op 1 lijn vist.

Ik heb hier nog nooit een probleem mee gehad, eigenlijk.

Als mijn middelste gaat laat ik hem altijd even wat meters pakken. Vervolgens aanslaan en de vis naar of links of rechts buiten sturen en daar drillen. In combinatie met toplood kan dit eigenlijk niet fout gaan. Natuurlijk heb je de uitzonderingen op de regel. Zoals een terugvaller e.d. Maar normaliter mag dit niet zo’n probleem zijn.

De ideen van de mensen hierboven zijn trouwens ook goed.

Groetjes Tim
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-03-2002 14:24

beste Jan van Mierlo

Het argument dat je wel met drie hengels moet vissen slaat natuurlijk helemaal nergens op. Ik bedoel hiermee niet dat het niet mag of iets dergelijks, ik bedoel alleen dat ik niet helemaal begrijp wat je er priscies mee bedoelt. Ik denk dat ik het wel een beetje snap, laat mij het proberen.

Wat jij volgens mij bedoelt is dat je sounderboxkabel bestaat uit een deel, die is gemonteerd met 3 uitgangen. Als je een van de pluggen niet gebruikt gaat dat ding loeien als de pest. Had ik namelijk ook last van. Misschien een soort kortsluiting of antidiefstal. Ik zou je aanraden de stekker er gewoon in te bevestigen en de pieper gewoon aan te zetten want dat is goedkoper als een prent.

Even over het drillen op de middelste hengel. Vis je toch met drie hengels dan moet je proberen je hengels zo op te stellen dat je aan een kant van je hengels voldoende ruimte hebt om te scheppen. Probeer na de aanslag de vis te sturen in de richting van het op stuk naast de hangels. De vis vlucht nu vaak naar de kant waar je nu lijn op kunt inwinnen. Ik heb op deze manier veelal de vis gemakkelijk kunnen landen, ook in de nacht.

Een andere methode is het gebruik van toplood. Maar ook hier is weer een maar aan want als je boden niet vlak is of er liggen takken kan de karper er alnog onderdoor duiken en een ware ravage van geluid, getier en gekloot opleveren.

Misschien heb je er iets aan.
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

11-03-2002 20:59

Ik vis op één water altijd met 3 hengels. De twee buitenste vis ik niet zo ver uit de kant en de middelste gooi ik veel verder. Ik heb zo pas één keer problemen gehad maar die waren direct opgelost door de lijn onder de andere door te halen.

Op dat water waar ik met 3 hengels vis komt de karper ook altijd naar het oppervlak zodra hij gehaakt is. Als mij soms iemand kan vertellen hoe dit komt?

Piotr
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

11-03-2002 21:04

Piotr ik denk dat je hengelhoef voorhebt

volgens mij gewoon omdat dat daar nogal ondiep is , daarrmee zit die rap hoog.
Ook heb ik zelf al gemerkt dat ze daar rap bovenkomen.

Mvg,

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter Vennekens op 2002-03-11 21:05 ]</font>
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

11-03-2002 21:54

Als de vis van de middelste hengel onder de ander lijn door gaat (hoeft niet altijd een probleem te wezen met 3 hengels, met 2 kan dat ook gebeuren) heb ik vaak vantevoren de hengels toppen wat hoger in de lucht gezet, zodat ik met hengel en al onder de ander door kan lopen. Gaat lekker snel en je houd de spannning er ook goed op. Moet je wel in de gelegenheid wezen om de toppen flink hoog te zetten. Maar als er op afstand gevist word heb ik ze vaak hoog staan.
Vissie kump zo!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-03-2002 12:11

top lood is op ondiep water een crime! de vis zwemt vaak vlak over de bodem en pikt je lijn soms op en dan ist feest!! oook is wartel lood niet echt een uitkost omdat dat ook zeker op lange afstand) je lijn kan oppikken het best is inline lood. Op het moment dat mijn andere pieper gaat betekent dat de vis onder mijn ander lijn doorgaat dus hengel omhoog en de dril hengel er onderdoor
Ik vind het onzin om mijn hengels zo in te werpen zodat ze op de rodpod kunne liggen ik vis mijn hengels waar ik vis verwacht en niet andersom!je kan verder voor je sounderbox een kabletje maken zodat je je hengel op losse steunen kan zettten

gr martijn
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

12-03-2002 21:41

Wouter,

ja inderdaad, ik heb Hengelhoef voor. Maar ik heb toch ook al eens op een dieper stukje gevist daar en toen merkte ik dat ook.

Piotr
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

13-03-2002 12:55

achja wie zal het zeggen.
Ik heb toch liever dat ze wat naar de oppervlakte komen dan dat ze in die boomstronken op de bodem zwemmen.

Maar ik had gehoord daar dat als ze bovenkwamen je meer kans had dat hij los schoot. Of het waar is weet ik niet , want zoveel heb ik er ook nog niet gevist.

Mvg,
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

13-03-2002 18:49

Piotr, als je op dieper water ook wil dat de karper snel aan de oppervlakte komt, dril dan de vis niet met de hengeltop hoog, maar hou je hengeltop laag.
Zo trek je de karper uit evenwicht en zal hij sneller aan de oppervlakte komen. (Staat ook heel goed uitgelegd in "De Dunne Lijn")

Dit kan trouwens ook helpen om geen andere lijnen op te pikken tijdens de dril.

Dat losschieten wanneer de karper in de bovenste waterlaag zwemt, is niet waar. Het ligt meestal aan je manier van drillen, wanneer de karper kortbij je is. Je hebt veel minder rek van je lijn (als je tenminste met nylon vist) en je zal de bewegingen van de vis moeten opvangen met je hengel. Je moet dus geconcentreerd blijven tot hij genet is.

MVG, Mark

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hoedemakers Mark op 2002-03-13 18:53 ]</font>
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

13-03-2002 19:17

Ik heb dat van dat losschieten niet zelf meegemaakt , maar ik had dat daar toch een paar keer horen zeggen. Ik geloofde er eigenlijk ook niet zoveel van.
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

13-03-2002 21:37

Wouter,

heb jij dat ook zo vaak dat ze daar in de takken zwemmen? Ik redelijk vaak, maar ja daar staan ook overal de takken en struiken int water en op de bodem moet je ook goed opletten want dat ligt ook vol rotzooi volgens mij.

Piotr
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

13-03-2002 21:38

Mark,

bedankt voor de tip. Misschien dat ik er wel eens wat aan heb op sommige wateren.

Piotr
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

14-03-2002 17:09

Tsja , die takken. Ik zeg het ik heb er nog maar heel weinig gevist. Dit jaar 2 keer zonder resultaat ( bijten daar in het algemeen slecht al dit jaar heb ik zo al gehoord)
En twee jaar geleden ben ik er ook nog 2 keer geweest , 2 kleintjes van een kilo of 7 gevangen en nog een keiharde run gehad toen ik aan het pissen was , met als gevolg dat die ergens in de takken of kweet niet zat. Aangeslaan , slip begon te lopen , voelde wat schuren en pats, draad over.
Dit jaar ga ik er wel wat meer vissen.

Ahja , van de asielzoekers daar heb je geen last hoor , die wandelen daar af en toe eens door, richting het dorp of de winkel ofzo. Wel al genoeg vissers.

Mvg

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter Vennekens op 2002-03-14 17:10 ]</font>
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

14-03-2002 22:15

Dit jaar ben ik nog niet geweest, maar vorig jaar heb ik toch goed gevangen. Ik geloof dat ik maar 2 keer niks heb gevangen. Er was één dag bij dat ik er 3 had, 1 van 10,5kg en 1 van 11,75kg en 1 van 11kg. Dat was tot nu toe de geslaagste dag van Hengelhoef voor mij.