Haken


Plaats reactie
mikey lub
Berichten: 33
Lid geworden op: 16-07-2011 18:13
Locatie: Enkhuizen

23-07-2011 22:09

Hoi, ik zie door de bomen het bos niet meer, haken met lange stelen, anti eject, klauwhaken....
Wanneer gebruik ik wat?

-Wanneer gebruik ik een anti eject haak, en wat doet het anders dan een standaart haak?
-Wanneer gebruik ik een haak met een lange steel, en wat doet het anders dan een standaart haak?
-Wanneer gebruik ik een haak met een klauw, en wat doet het anders dan een standaart haak?

Mike
mikey lub
Berichten: 33
Lid geworden op: 16-07-2011 18:13
Locatie: Enkhuizen

24-07-2011 20:50

Niemand ?
nj beuvink
Berichten: 184
Lid geworden op: 09-06-2008 14:28
Contacteer:

29-07-2011 00:04

mikey lub schreef:Hoi, ik zie door de bomen het bos niet meer, haken met lange stelen, anti eject, klauwhaken....
Wanneer gebruik ik wat?

-Wanneer gebruik ik een anti eject haak, en wat doet het anders dan een standaart haak?
-Wanneer gebruik ik een haak met een lange steel, en wat doet het anders dan een standaart haak?
-Wanneer gebruik ik een haak met een klauw, en wat doet het anders dan een standaart haak?

Mike


poging doen,
een ´standaart` haak is een breed begrip, elke haak heeft een functie voor elke manier van vissen.
een anti eject haak is een naam wat men aan een haak heeft gegeven omdat hij erop gericht is het uitspugen van de haak te voorkomen. dit is de functie van elke haak dus een beetje krom.

een haak met een lange steel, oftwel een longshank, is breed inzetbaar. zeg maar voor het standaart werk. even netjes afwerken met een krimpkousje en je hebt een haak die goed haakt en je veel vis zal opleveren.

een klauwhaak is een kort haakje met een brede bocht. deze is gemaakt om extra veel vlees te pakken, bijvoorbeeld bij het vissen tegen obstakels of bij een situatie waarbij het nodig is om wat extra grip te hebben op de bek.

begrijp het allemaal niet verkeerd, iederen heeft zijn eigen favoriete haak, de een zweert bij een longshank de ander wil graag een semi longshank met gebogen punt en de ander weer een met een rechte punt.
verstand van zaken in dit soort dingen komt met de tijd, hoofdzaak is om een onderlijn te knopen die vis veilig is en zo min mogelijk schade aanricht in de bek, dus eentje die goed onder in de lip haakt.
daarbij moet het een onderlijn zijn die natuurlijk goed inhaakt.
eenvoudig te tsten met het handpalm foefje o.i.d


als je vragen hebt stuur maar eeen priveberichtje dan kan ik je nog wel wat uitleg geven, als andere mensen nog wat aan te vullen hebben kan dat ook !

groeeeten±D
































s
Mvg, Nick Beuvink

www.redlabelbaits.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-07-2011 08:35

PB Products Super Strong
Een haakmodel met een rechte punt dat uitermate geschikt is om tegen obstakels te vissen. Deze supersterke haak zal je in moeilijke omstandigheden nooit in de steek laten. Als je de steel met 1,5 cm verlengt middels een stukje krimpkous of een Aligner zorg je voor een nog betere inhaking. Deze haak is uitgevoerd met een matte, donkergrijze coating.



Afbeelding



PB Products Klauwhaak
De Jungle Hook, die is uitgevoerd met een matte coating, is een zeer betrouwbare, dikdradige klauwhaak die vooral geschikt is voor het zware drilwerk. Als je in de buurt van obstakels vist, is deze haak dus een goede keuze. De naar binnen gedraaide punt en korte steel zorgen voor die typische klauwachtige vorm en juist die vorm staat garant voor een uitstekende houvast tijdens de dril. Deze haak kan door zijn goede drilcapaciteiten ook uitkomst bieden wanneer je te maken hebt met zachte bekken (bijvoorbeeld als gevolg van een hoge watertemperatuur) bij de karpers. Wanneer je deze echte ‘drilhaak’ wilt gebruiken adviseren wij om de haaksteel enigszins te verlengen middels een stukje rigtube of krimpkous en te voorzien van een ‘Line Aligner’. Deze verlenging/Line Aligner zal de haak namelijk beter doen indraaien en meer prikkend vermogen geven. De Jungle Hook doet zijn werk het best als onderdeel van een soepele onderlijn.

Afbeelding





PB Anti Eject Hook
(Haakmaat: 006)
Deze allround haak, die is uitgevoerd met een matte coating, heeft een klauwachtige vorm die ervoor zorgt dat de haak zich na de inhaking ingraaft in de bek van de karper en goed blijft zitten. De Anti Eject is door zijn relatief korte steel en klauwachtige vorm dus een echte ‘drilhaak’ die veel houvast biedt. Tegelijkertijd zorgt de rechte punt ervoor dat de haak zijn prikkende/indraaiende werk naar behoren doet. Dit is een haak die je in uiteenlopende situaties kunt gebruiken en die het best tot zijn recht komt als onderdeel van een soepele onderlijn of combi-rig. Als je deze haak gaat gebruiken, adviseren wij je om de haaksteel enigszins te verlengen middels een stukje rigtube of krimpkous en te voorzien van een ‘Line Aligner’. Deze haak-verlenging/Line Aligner zal de haak namelijk beter doen indraaien en dus meer prikkend vermogen geven.

Afbeelding

Mijn voorkeur gaat uit naar de Super strong.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

19-08-2011 23:29

Hoi Mikey

Een aantal bronnen die je kunt aanboren zijn:

1 het blad Spiegel deel 1. (Verhaal van Piet Vogel over het gebruik van Haken)

2 het Boek Spiegelbeeld door Piet Vogel en Koen Koops, hoofdstuk over haken.

Twee goede informatiebronnen die je heel wat informatie kunnen geven.


Succes

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

20-08-2011 16:42

Laatst gewijzigd door bart bosch op 20-08-2011 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

20-08-2011 16:52

Niet echt leerzaam, geen van de drie doet het...
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

20-08-2011 16:56

je had gelijk marco, heb het eventjes hersteld.
MVG, Bart Bosch.
jurre peters
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-08-2011 20:48
Locatie: De rijp

30-08-2011 11:25

ik gebruik meestal kant en klare onderlijntjes.....

ikzelf vind strategy een echte aanrader, ze draaien supersnel en laten geen schade achter in de bek! verder zijn ze gewoon super scherp en niet al te duur.....

als ik zelf onderlijntjes knoop dan pak ik meestal korda n-trap, en dan gebruik ik als haken korda wide gape maatje 8 tm 4..... en om het af te maken een stukje krimpkous!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-08-2011 12:27

Waarom gebruik je andere haken als je zelf knoopt dan wanneer je kant en klare onderlijnen koopt?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-08-2011 13:13

Pb super strong.

De enige echte :wink:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Plaats reactie