ingesloten worden


Plaats reactie
nico drent
Berichten: 71
Lid geworden op: 14-07-2011 12:28

23-07-2011 19:18

ik vis wel eens op een heel dun kanaal 7 meter breed en dan zit me vismaat rechts en ik zit links en dan komen er ineens links van ons andere vissers aanzetten en dan heb ik altijd het idee dat ik er voor jan l*l zit. Klopt dat ?
nj beuvink
Berichten: 184
Lid geworden op: 09-06-2008 14:28
Contacteer:

23-07-2011 20:15

vis zelf ook vaak op een smal kanaal, het hoeft niet per definitie te betekenen dat je de lul bent maar het is nooit een fijn gevoel, en ik het is ook niet goed voor je vangsten.
hoe lang is het kanaal? misschien is het beter dat jij en je vismaat verder uit mekaar gaan zitten, minder gezellig maar de kans op insluiting is kleiner en je spreid je visgebied,
beetje observeren van te voren kan ook geen kwaad, werkt vaak goed op dit soort kanaaltjes.

succes!
Mvg, Nick Beuvink

www.redlabelbaits.nl
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

23-07-2011 20:20

Hallo Nico,

Ik denk dat dit afhangt van de tussenafstand, hoe stil men is en hoe men vist.

50 Meter en 500 meter is natuurlijk wel een verschil en mensen die op 50 meter afstand herrie maken, doen jou volgens mij meer kwaad dan herrieschoppers op 500 meter. En wat doet een karper als hij op zo'n verstoorde plek komt? Keert 'ie om of zwemt 'ie door? En heeft hij dan nog de rust en het vertrouwen om lekker te gaan eten?
Wat volgens mij ook meespeelt is hoe je 'dwarsliggers' vissen. Strakke lijnen bijvoorbeeld, kunnen een vis op scherp zetten of zelfs doen besluiten niet in de buurt te gaan azen. Wanneer er dan ook nog ordinair gevoerd wordt met aas dat de vissen wantrouwen, zijn ze na 50 meter 'doorzwemmen' wellicht nog te nerveus, maar na 500 meter zonder strakke lijnen en gestamp bijvoorbeeld, kan dat alweer anders zijn... Zo zijn er denk ik tal van zaken die de mate van invloed, maar ook elkaars invloed bepalen.

Met een beetje tactisch denkwerk, zou je misschien stekken/momenten kunnen zoeken waar(op) de kans op andere vissers in de buurt kleiner is? Lukt dat niet, dan gewoon verkassen. Ik denk dat als je lang op een stek zit op zulk smal water, het succes erg afhangt van wat er in eerste instantie rondhangt en later zo nu en dan voorbij komt scharrelen.
Misschien kun je je voordeel doen met het opzoeken van de vis (de rollen omdraaien dus) en op de plekken waar je vis ziet, kort en slim vissen. Lukt dat niet, dan zou ik een bepaald deel van het water kiezen en dit d.m.v. korte sessies op verschillende stekken en tijdstippen, als het ware uit gaan kammen en zo uitvogelen wanneer ze waar komen. Na een flink aantal sessies komt er vanzelf wel iets aan het licht.

Vang ze!

Groet,
Willem :wink:
nico drent
Berichten: 71
Lid geworden op: 14-07-2011 12:28

23-07-2011 21:31

oke bedankt allemaal
nico drent
Berichten: 71
Lid geworden op: 14-07-2011 12:28

23-07-2011 22:39

ik merk ook altijd dat nadat ik 1,2 vissen heb gevangen op me stek vang ik de hele dag niks meer dat heb ik nu al 3 sessies gehad ... dus is het dan een slim idee om te blijfen verkassen ?
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

24-07-2011 01:00

Nico,

De door jou geschetste situatie doet me erg denken aan de visserij zoals ik die op een veenkanaaltje regelmatig meemaakte en ook past het goed bij mijn eerste posting (die grotendeels op die ervaringen gebaseerd is). Vlot een of enkele beten, tijdje stil, paar uur later weer een beet en als het lekker ging 's morgen weer een of enkele beten. Toen kon dat op die stekken zo gaan, maar lang niet altijd. Vaak waren het enkele beten in korte tijd en dan bloedde het als het ware dood.

Het verschil tussen een of enkele beten is soms ook afhankelijk van hoe je je hengels plaatst, de mate van conditionering en nog wel meer.

Als je bijvoorbeeld je linkerhengel 30m. naar links hebt liggen onder eigen kant en je rechter 30m. naar rechts in het midden of aan de overkant, dan gok je echt op twee paarden en kán een run en dril op de linker, de rechter mogelijk níet verstoren. Pleur je ze naast elkaar op zo'n smal stukkie, dan vermoord je met een run en dril op de ene hengel, je kansen op de andere stok, voor dat moment en de vissen die er dan zitten en eventueel niet meer daar azen. Het is maar een voorstelling hoor.

Een groepje vissen dat bekend is met gevaar van vissers en snel verstoord is doordat de vissen hebben geleerd wat het betekent als er een soortgenoot gehaakt is en gedrild wordt, zal wellicht op dat moment op die plek niet meer azen en 'm smeren.
Een groepje vissen vol voedselnijd en zonder negatieve ervaringen met vissers en dus de link tussen 'soortgenoot in paniek en het voer/de plek' niet legt, kan minder paniekerig reageren en wie weet zelfs (deels) door blijven azen, waardoor je nog kans maakt op een eventuele tweede vis op je andere hengel. Alweer een voorbeeld, maar OK, zo zie ik dat zwart-wit voor me.

Volgens mij doe je er heel erg goed aan om per stek de momenten uit te zoeken dat er vis zit en die stekken dan op die momenten te bevissen, met je hengels een stuk uit elkaar. Als je ze niet kunt zien en zo dus niet kunt volgen, dan moet je het volgens mij echt vissend uitzoeken. Trial & error.

Groet,
Willem :wink:
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

24-07-2011 01:42

Hou zo ie zo niet van te veel lijnen om me heen dus zou ik lekker in pakken :roll:
nico drent
Berichten: 71
Lid geworden op: 14-07-2011 12:28

24-07-2011 09:57

oke bedankt,
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

24-07-2011 14:41

Nico inpakken en aan de buitenkant gaan zitten,ik zit zelf ook op een kanaal te vissen ik wou dit jaar een nieuw gedeelte bevissen ik heb dat 3 x gedaan en op dat stukje was het druk met vissers kon ik niet aan de buitenkant zitten dan reed ik naar een andere plek.

Als ik een hekel aan 1 ding heb dan is het wel ingesloten zitten door andere vissers.
nico drent
Berichten: 71
Lid geworden op: 14-07-2011 12:28

24-07-2011 16:34

bedankt,
die onthoud ik wil die gezichten wel eens zien als ze denken dat ze mij lekker hebbe in gesloten :P
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-07-2011 10:11

nico drent schreef:als ze denken dat ze mij lekker hebbe in gesloten :P


Als het er echt zo aan toe ging was ik al lang pleite...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
nico drent
Berichten: 71
Lid geworden op: 14-07-2011 12:28

25-07-2011 20:58

klopt,ik en me vismaat snappen het ook al niet wrm ze dan niet gwn een eind verderop gaan zitten
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-07-2011 00:35

Als iemand bij mij op schoot meent te moeten kruipen terwijl er honderden meters of zelfs kilometers kanaal open liggen zal ik hem dat dan meteen vragen. Een beetje rekening met elkaar houden moet niet zo moeilijk zijn als er ruimte zat is. Als mensen dat dan weigeren, wat me overigens in de afgelopen 4 jaar hooguit 2 of 3 keer overkomen is, dan komt in mij ook de klootzak boven. Stof in dat geval de voerschep en de emmers mais maar eens af :roll:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
nico drent
Berichten: 71
Lid geworden op: 14-07-2011 12:28

26-07-2011 10:12

:lol:
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

26-07-2011 15:32

Ik heb zelf de keus gemaakt niet meer op dat gedeelte te gaan zitten van mij mogen ze de boter van elkaars boterham likken.

Zwemmen nog meer karpers op dat kanaal dan alleen op dat gedeelte.
Plaats reactie