Testen zelfgemaakte onderlijntjes


Plaats reactie
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

12-07-2011 23:31

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af hoe je eigenlijk het beste je onderlijntjes kan testen?

Door ze te gebruiken en kijken of er wat mee vangt maar het zou natuurlijk nog veel mooier zijn als je ze van te vooren kan testen.

Als ik met name met een stijf onderlijntje de hair op pak viel mij op dat de haak plat omhoog komt terwijl het natuurlijk idiaal zou zijn als de haakpunt naar beneden wijst.


Grt,

Jeroen
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

12-07-2011 23:44

je kan het testen door de wartel vast te pakken en de onderlijn in zijn geheel over je wijs vinger heen te trekken.
Als dan het haakje je vinger in prikt dus door middel van een draaing dan weet je dat je onderlijn het doet.Heel simpel maar ook heel efectief.

Mvg Sander en succes
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

13-07-2011 00:33

Zowiezo werken al die handpalm tests niet maar mocht je het dan doen leg de haak in het midden van je platte hand en haal nu je hand ( kop van vis ) omhoog .
Nogmaals er is geen vooraf methode die precies nabootst , gewoon mee vissen .

Doe er anders een tijger aan of vismeel bal en probeer er platte mee te vangen , als die lukken lukt karper meestal ook wel .

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-07-2011 11:07

Heb nog nooit een brasem slecht gehaakt. Zal wel aan mij liggen maar vind dat geen goede graadmeter..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

13-07-2011 12:19

Inderdaad! Op de een of andere manier haak ik ELKE brasem netjes MIDDEN in de onderlip. Karper is soms midden, vaak iets meer naar de zijkant.

Gaat dus niet op, sorry
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

13-07-2011 13:22

Is het dan wel normaal dat je bij een semi / stijve onderlijn de haak plat blijft als je hem aan de hair omhoog trekt?

Als een karper de boili oppakt zal de haak ook plat naar binnen gaan en niet met de haak punt naar beneden wijzend dit kan er dan weer voor zorgen dat de haak verkeerd of helemaal niet haakt volgens mij?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

13-07-2011 14:36

Ga er maar vanuit dat het zoch onder water anders gedraagt als erboven en al helemaal met aas eraan. Stiffrigs met stijve hair vroeger ook wel gevist, maar hield toch meer van een D'tje, ook met zinkend aas..

handpalmtest werkt niet met die dingen, vind het wel belangrijk de onderlijntjes vrij kort te houden als ze stijf zijn..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
ruud schmitz
Berichten: 2
Lid geworden op: 14-07-2011 12:12
Locatie: Rotterdam

14-07-2011 13:10

Als een karper de boili oppakt zal de haak ook plat naar binnen gaan en niet met de haak punt naar beneden wijzend dit kan er dan weer voor zorgen dat de haak verkeerd of helemaal niet haakt volgens mij?


Neen, technisch gezien niet. De karper pakt het aas niet op, maar zuigt het naar binnen. De haak volgt automatisch. Dat is anders dan een brasem aast, en iedereen die wel eens met een pen vist of met de vaste stok de pech heeft om een karper te pakken weet dat de aanbeet van een brasem heel anders is dan die van een karper. Nu hoef je mij niet te geloven, want ik vis pas twee jaar op karper, dus veel ervaring heb ik niet. Maar ik kan wel nadenken.

Het idee van de " trek maar over je hand test" is om te kijken of je haak naar beneden draait als er spanning op de lijn komt. Wat Sven zegt is ook nog eens waar. Je weet toch van je zelf hoe je je voelt als je in het water ligt ? Die krachten werken ook op ander materiaal.
Daar komt nog bij dat het analyseren van een aanbeet erg theoretisch is. Die vis gaat echt niet kijken hoe hij precies in het verlengde van de haaksteel en onderlijn die boilie moet opzuigen. Hij zwemt, hij ruikt, hij aast. Het is en blijft een dier, geen wiskundige. Vandaar ook dat de discussie over azen hoewel interessant, heel erg relatief is. Er is absoluut een manier die het beste van allen werkt, maar het best van allemaal kan ook betekenen 30% voor die manier en 70% verdeeld over de rest waarvan er nog twee 29% halen. Wat dus "het beste" is.... Ik kan het je niet zeggen helaas.
Ik kan je wél uit persoonlijke ervaring één ding met zekerheid zeggen: als je haak niet indraait, dan verspil je vis. Ik heb op een slechte dag wat onderlijntjes gemaakt, hetzelfde als ik voorheen deed - dacht ik - en ving gewoon plotseling geen vis meer. Tot ik eens goed keek en zag dat ik de lijn verkeerd door het oog van de haak heb gestoken. Weet niet wat me bezield heeft die dag, maar het was zo. Allemaal verkeerd gemaakt. (knotless knot, stomme term overigens). Haak draaide niet meer in. Nieuwe lijntjes gemaakt, vis.

Discussies over verhouding boilie / haak / hairlengte, lengte onderlijn, stiff of niet, inline of swivel, leuk, maar erg afhankelijk van veel factoren, waaronder persoonlijke voorkeur en persoonlijke ervaring. Probeer gewoon wat dingen uit, je merkt vanzelf wat je het lekkerste vindt, en wat op jou viswater het fijnste resultaat oplevert.

succes.
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

14-07-2011 13:56

Helemaal mee eens Ruud. Als je alle theorieën en praktijk ervaringen leest hier op het forum kan je door de bomen het bos niet meer zien.

Ik hou ervan om graag af en toe wat proberen, maar keer vaak terug naar een simpele rig waarvan ik weet dat ik sowieso vis vang.

Kortom gewoon gaan vissen en proberen.
Jum jum vissie!
jeroen baas
Berichten: 30
Lid geworden op: 17-08-2010 21:43

14-07-2011 23:37

Het idee van de " trek maar over je hand test" is om te kijken of je haak naar beneden draait als er spanning op de lijn komt. Wat Sven zegt is ook nog eens waar. Je weet toch van je zelf hoe je je voelt als je in het water ligt ? Die krachten werken ook op ander materiaal.
Daar komt nog bij dat het analyseren van een aanbeet erg theoretisch is. Die vis gaat echt niet kijken hoe hij precies in het verlengde van de haaksteel en onderlijn die boilie moet opzuigen. Hij zwemt, hij ruikt, hij aast. Het is en blijft een dier, geen wiskundige. Vandaar ook dat de discussie over azen hoewel interessant, heel erg relatief is. Er is absoluut een manier die het beste van allen werkt, maar het best van allemaal kan ook betekenen 30% voor die manier en 70% verdeeld over de rest waarvan er nog twee 29% halen. Wat dus "het beste" is.... Ik kan het je niet zeggen helaas.
Ik kan je wél uit persoonlijke ervaring één ding met zekerheid zeggen: als je haak niet indraait, dan verspil je vis. Ik heb op een slechte dag wat onderlijntjes gemaakt, hetzelfde als ik voorheen deed - dacht ik - en ving gewoon plotseling geen vis meer. Tot ik eens goed keek en zag dat ik de lijn verkeerd door het oog van de haak heb gestoken. Weet niet wat me bezield heeft die dag, maar het was zo. Allemaal verkeerd gemaakt. (knotless knot, stomme term overigens). Haak draaide niet meer in. Nieuwe lijntjes gemaakt, vis.

succes.[/quote]

Ruud,

Hoe test het indraaien vd haak dan?
- Met of zonder Boili?
- In de lengte of in de breedte van je hand of juist over rand van je hand?
- Hard of zacht trekken ;-)
- Heeft de ruimte tussen haakbocht en de Boili ook nog invloed op het indraaien en zo ja wat is de beste ruimte die moet aanhouden?

Als in mijn ondelijntjes in de lengte over mijn hand laat gaan zonder boili draait hij niet goed maar wel weer over de breedte van mijn hand.

Ik knoop mijn onderlintje altijd hetzelfe en ik heb er zowel karper als brasem mee gevangen ik vraag mij alleen erg af hoe efficient mijn onderlijntje nog werken.
Ik krijg wel altijd redelijk wat piepjes wat deels te verwaarlozen is door lijnzwemmers en kreefjes maar het kan ook met het niet goed inhaken te maken kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-07-2011 16:14

Een stukje verstand gebruiken, een stukje logisch denkwerk en vervolgens lekker gaan vissen. Een vis vangen, inhaking beoordelen en vervolgens laten of aanpassen.

De test van Eddy uit It's my life vond ik nog het sterkst..


De haak moet in het midden van mijn handpalm haken..


En vervolgens naar de onderlip doorscheuren?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

15-07-2011 16:31

Maar dan noem je me er nu toch ook een op Sven :o
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-07-2011 16:54

Eddy Stercke Verhalen, JWT
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie