Wat doe ik verkeerd??


Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

21-02-2002 00:50

Ik ben nu al bijna drie jaar actief (wat is actief?) bezig met karpervissen... Heb ondertussen een mooie complete uitrusting bij elkaar, weet alles over verschillende knopen, boilies, aasgedrag van karper, penvissen op karper, afstandsvissen op karper etcetc...
In die drie jaar tijd heb ik nauwelijks karpers gevangen en maar een paar verspild.... Waar zijn al die andere aanbeten nu?? Wat doe ik verkeerd? Ik gebruik de juiste onderlijn, juiste haak etcetc... het enige 'probleem' dat ik zie is dat ik altijd in stadswater vis... Hoewel andere karpervissers in de buurt hier geen last van blijken te hebben... Twee vissen per sessie is een minimum... Dit lukt mij alleen met snoeken (ja dat doe ik ook, als ik maar een uurtje tijd heb om mijn hengeltje te laten luchten ;D )..
Ik heb al gesproken met de andere karpervissers, maar deze geven aan dat mijn materiaal in orde is en als ik samen met iemand anders ga vissen, dan vangt hij ze wel en ik niet :sad:
De andere karpervissers vinden het wel leuk dat ik nooit vang en ondertussen krijg ik alleen nog maar onzintips (leg je boilie op de kant, misschien vang je in het gras nog graskarper, hahaha, nou leuke grap hoor...)
Op zich vindt ik het niet zo erg, daar ik hoofdzakelijk van de natuur geniet... In tegenstelling tot andere vissers kan ik genieten van de eendjes en andere waterdieren die ik op en rond het water zie.
Maar ik zou nu ook wel eens vaker die adrenaline willen voelen :smile:
Ik heb trouwens van mijn broertje eens wat ander lood gekregen... Hiermee kreeg ik, op de pieper, meer aanbeten.. Alleen wilde ze niet doorbijten oid. Ik heb al verschillende boilies, tijgernoten etc. geprobeerd..
Met de pen heb ik wel meer succes, maar dat komt omdat ik dan de plekken beter kan zien (je struint net zolang tot je de vissen gevonden hebt) Maar ook dan vang ik hoofdzakelijk brasems (ok, minimaal 45 cm, maar toch geen karper)...
Wie weet wat ik moet doen?
Betere plek zoeken waar ik mijn boilies aanbied? Of wordt ik dan gelijk een stekkenpikker?
Ik moet ook even vermelden dat op de wateren waar ik vis erg veel gevist wordt op karper, dus dressuur zal ook wel meespelen en hoe je hier het beste mee om kan gaan als er al van die 'professionals' rondlopen, dat weet ik niet... Alles wat ik probeer om dressuur te omzeilen doen hun ook al... langer...
Dus ik heb al wat nieuwe soorten aas geprobeerd, welke nog niet bekend waren, maar ik praat teveel als ik vis, dus een dag later zit de hele buurt met mijn unieke aas te vissen :smile: Leuk idee misschien om ze met onzinaas te laten vissen :smile:
Hoe dan ook...
Wie kan deze beginner die al drie jaar bezig is met beginnen helpen???

Groeten,
Albert
Wie vist die vangt... Toch?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

21-02-2002 08:13

Albert,

Voer je ook vantevoren?

Groeten,

Mark
Martin van de Poel
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Hoorn

21-02-2002 08:26

Beste Albert,
Ga in eerste instantie eens zoeken naar plekken waar nog niet (of nauwelijks) gevist wordt. Ga vervolgens dan is een beetje rondkijken hoe de vissers daar bezig zijn. Dus hoeveel ze voeren, op welke manier ze dat doen en welk aas ze meestal gebruiken. Ga dan aan hand van die info totaal het tegenovergestelde doen. En je hoeft je echt niet zo'n zorgen te maken over je materiaal. De karper zal eerst gehaakt moeten worden waarbij alleen je haakaas en rig belangrijk zijn. Daarna zal pas de rest van je materiaal een rol gaan spelen.

mvg
Martin
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

21-02-2002 12:50

Ik voer van te voren meestal niet omdat er dagelijks enkele kilo's verschillende boilies en dergelijke in het water worden gegooid, op verschillende plaatsen... Zodoende neem ik aan dat het geen zin heeft om er nog een kilo of wat bij te gooien...
Als ik met mais op de hair ga, dan gooi ik meestal een paar handjes een dag van te voren op de plek waar ik mijn haak met aas gooi.. Verder voer ik met mate als ik met meelboilies vis en met tijgernoten eigenlijk maar een paar nootjes eromheen.. Verder een paar boilies op de tijgernoten. Met boilies en tijgernoten voer ik nooit vooraf.
De beste plekken op het water worden meer dan eens per dag overladen met boilies... ook wordt op die plekken veel met de pen (mais en capucijners) gevist en dan wordt er ook rijkelijk bijgevoerd..
Verder heb ik geprobeerd met wormen met een stukje kaas of mais.. Ook niet voor gevoerd. En als geweldige popup heb ik de broodballetjes voor knaagdieren gebruikt (kun je in iedere dierenzaak halen :wink: ) Dit zijn gedroogde balletjes brood, met een dipsausje van maismeel eromheen... deze blijven zo'n 4 uur hard en wvangen voor mij beter als met de korst... Het is nl een popup en zonder lood zou je er ook drijvend mee kunnen vissen :wink:
Nu verklap ik alweer iets wat (blijkbaar) niemand ooit geprobeerd heeft... ach als een 'proffessional' er wel beter mee vangt, dan gun ik hem dat..
Verder moet ik vertellen dat ik voornamelijk vis in gemeentewater wat 60 tot 80 cm diep is.. Mijn onderlijn is 25 cm... Misschien is het verstandig om deze in te korten?
Ik werk met een safety bolt rig en een druppellood van 80 gram. Haakje 6 van Drennan (of zo iets :smile: )
Zoals gezegd heb ik een camoflagelood gekregen, (vreemd gevormd..) en als ik deze gebruik, dan krijg ik meer aanbeten.. Helaas heb ik maar 1 loodje van deze soort.. Ik heb ze ook nog verder nergens gezien.. Zou het kunnen dat de karpers zo gedresseerd zijn dat ze zwart of ongekleurd lood herkennen en associeren met gevaar?
Hierover heb ik ooit een heel artikel in de Beet (dacht ik) gelezen... zou dit hier het geval zijn? In dat geval moet ik maar eens proberen om mijn lood zelf maar eens te camoufleren..

Wat betreft het kiezen van andere plekken... Er zijn zo goed als geen plekken waar niet gevist wordt.. Hooguit onder de takken van een boom die in het water hangt, maar daar haal ik waarschijnlijk geen karper goed onderuit... en ik vind de vis belangrijker dan mijn vangsten..
Verder is er een soort waterinloop met een houten raam eromheen (onder water) Dit is een hotspot voor snoek, maar of er ook karper zit? Met de pen heb ik het hier veel geprobeerd en eigenlijk alleen maar voorn gevangen.. Ook nog nooit karper gezien op die plek.. Misschien eens een hele dag (ik vis niet snachts ivm verbod van gemeente) op die plek met een boilie?

PS Ik type hier alles in wat ik op dit moment bedenk, zodat andere beginners, die niks durven te vragen, met mij mee kunnen leren :wink:
Wie vist die vangt... Toch?
Danny van Dijk
Berichten: 110
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

21-02-2002 14:45

Sorry foutje.
Ik zelf zou naar een ander water vertrekken waar het iets rustiger is.
Maar als je dat niet wil dan zou ik gaan kijken hoe er gevist wordt.
en dan kan je 2 dingen doen je kan met de rest mee door de zelfde systeem te gebruiken.
Of je gaat anders als de rest vissen.
Zoiets heb ik zelf ook al een meegemaakt.
Ik ben toen eens gaan rond neuzen hoe de rest er viste( montage,aas enz)toen ben ik gewoon steil er tegen in gegaan door met schuiflood met backstop te gaan vissen en nylon onderlijnen. terwijl de rest met vastlood zat en gevlochten onderlijnen.
Doe eens gek ga eens experimenteren en je zult zien dat je vanzelf meer gaat vangen.

Met vriendelijke groet.
Danny.
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-02-2002 00:22

Ik heb zelf geen boilies gemaakt... meestal koop ik kant en klare boilies met verschillende smaken of ik krijg boilies gemaakt door een bekende van me, en soms koop ik neutrale boilies die ik dan met een flavour bewerk.

Verder ga ik inderdaad maar eens kijken hoe het gaat meet een vrijloopmontage (euhh vrijlopend lood dus)... Moet je dat geen onderlijn gebruiken of een nylon onderlijn? En hoe dik moet die dan zijn?
Ik gebruik 0.30 nylon op de molen als hoofdlijn. Onder de D-Rig hangt een gevlochten onderlijn..

Albert
Hans-Peter van Ee

23-02-2002 18:26

Albert

Heb je voor dat jij op karper ging vissen, ook op bijvoorbeeld op brasem en voorn gevist??

met vriendelijke groet

HPE
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

23-02-2002 23:51

Ik heb groene nylon draad op de molen zitten.. Dus dat zou niet mogen uitmaken.. Verder heb ik in het verleden veel gesnoekt en veel langer geleden (toen was ik 10-14 jaar) op de 'oude' manier gevist... goedkoop werphengeltje van 2 tientjes en dan maar brood, worm of wat dan ook op de haak :smile:

Het karpervissen trok me wel omdat je lekker van de natuur kunt genieten.. En af en toe snoeken voor het jachtinstict en met de pen om af en toe eens proberen om op de conventionele manier grote vis te vangen :smile: En met de pen/plug op snoek kun je effu tussendoor in een paar vrije uurtjes doen


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Albert van Peppen op 2002-02-23 23:51 ]</font>
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

24-02-2002 00:04

Nog even een opmerking over het verkassen naar een ander water; Ik heb vandaag mijn broertje gesproken (zo'n karpervisser die wel veel vangt, alleen jammer dat ie aan de andere kant van Nederland woont) en hij heeft me overtuigd om toch eens elders op afstand te gaan zitten... Hij wilde al dat ik mee ging naar Frankrijk en zo.. Maar ik wil helemaal niet zooo ver weg :sad: Maar hier in de buurt zijn ook andere wateren waar ik wat meer sessies moet maken.. Meestal heb ik twee keer op een water gevist en dan ga ik weer terug naar mijn water vlak achter (100 meter lopen) Maar het water bij mij achter herbergt toch veel karper (anderen halen het er wel uit)... Dus ik moet hier toch ook minder blanks kunnen maken??? Ik heb ook ontdekt dat de karpers hier 'uit het water springen' op je aasplek... Meestal zie je eerst een karper springen en op dat moment krijg je een piepje... Zou de karper op dat moment proberen de haak met boilie uit te spugen ? (nylon heeft natuurlijk veel rek)
Verder heb ik nog een vraagje waar ik nog steeds geen eenduidig, duidelijk antwoord over heb.. Wanneer sla je aan? Bij 1 piepje al BANG aanslaan? Of wachten op: Piep--piep--pieeeeeeeeep? En hoe hard moet je dan aanslaan? Ik sla altijd heel hard aan (net als bij snoeken op het moment dat je weerstand v.d. vis voelt).
Over wanneer je moet aanslaan krijg ik van andere verschillende tips: Als het graskarper is, dan bij de eerste piep al aanslaan, bij schub of spiegel wachten... Ja leuk... Ik ga even kijken wat voor karper er op de aasplek is :wink: En volgens mij maakt het ook niet uit... Alleen bij schub of spiegel zal ie de hengel wel uit je handen slaan als je um niet goed vast hebt :wink: Ik wacht altijd op het derde piepje alvoorens aan te slaan.. Mijn viskameraad vliegt bij het eerste piepje al naar zijn hengels, met als gevolg dat ie weleens uitglijdt en in de plomp beland :wink: Maar met hengel dan.. Maar hij slaat ook regelmatig mis..

Albert
Wie vist die vangt... Toch?
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

24-02-2002 02:04

He grote broer van me,
Ga naar een ander water, de Breullie, in het hoekkie bij dat kreekkie, een metertje voor de overkant. Begin hier begin april, voer twee dagen van tevoren een paar handjes boilies. Zorg dat je elke week een avondje of dagje kan. Ik maak wel een paar mooie onderlijntjes voor je en wat lood regel ik dan ook wel voor je. Het is jammer dat je zo ver weg woont, hier heb je veel beter water in de buurt om een karper aan de schubben te komen. Je moet zeker niet door blijven gaan daar achter je muis, ga naar de molenkolk ofzo, maar beter nog de breullie, doe daar wat ervaring op, maak wat uurtjes en ga expirimenteren met rigs. Laat je niet uit het veld slaan, en ik kom zeker nog naar jou toe van het zomer/voorjaar, dan gaan WE er ff een paar uittrekken. Laat de ijssel nog maar f links liggen, daar moet je even mee wachten, maar hou het op de breullie, het water is niet te klein en niet te groot, een perfect water om het karpervissen onder de knie te krijgen. Blijf vooral van de natuur genieten, je zal op de breullie zeker een keertje een uil ontmoeten in de avondschemer. Zet m op en je kan altijd ff bellen he. Zorg dat je haken altijd scherp zijn, blijf niet te lang met een haak doorvissen omdat het zonde is van het haakkie, maar hang er regelmatig een verse aan. Anders kun je vaak piepen en lossers krijgen zonder het gewenste resultaat. Nogmaals mijn advies, zoek een ander water en maak wat uurtjes, vooral in het voorjaar!!!
Groetjes, je kleine broertje...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-02-2002 12:06

Het zal er leuk aan toe gaan bij de familiefeesten van de van Peppens.
De 1 een doorgewinterde of misschien doorgezomerde visser, de ander iemand die vol zit met vragen.
Albert neem contact op met je broer met al je vragen, los van het feit dat hij waarschijnlijk je meer kan vertellen weet hij ook hoe jij in elkaar steekt.

Aanslaan en wanneer, hangt af of je met vast of schuivend lood of met een pen of helemaal freelinend zit te vissen.
Ervaring en gevoel is daar de beste raadgever bij.

Zomaar rammen omdat iemand je zegt dat je bij de eerste of de tweede of derde piep moet aanslaan zal je even zo vaak voor een verrassing zetten.

En over het aas, je broer zal je vast heel ver kunnen helpen.
Broederliefde en wat nog belangrijker is je bent geen concurent, jullie wonen immers heel ver bij elkaar vandaan.

:smile:

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee

24-02-2002 12:31

Ed

De Breullie wordt al vrij lang bevist en zo gigantisch veel karper zit daar toch ook niet.
Maar goed als dat het beste alternatief is dan zij het zo....

Albert

Probeer eens allerlei informatie te vinden over het knopen van onderlijnen en de werking van de zelfhaak-systemen.

Jij hebt het zelf over aanslaan en bij een goed werkend zelfhaak-systeem is dit overbodig, je hoeft de haak slechts te 'zetten' door slechts tegendruk te geven met jouw hengel.

Ik wens jouw veel succes en hoop dat jij in de toekomst, jouw broer eens de broek op de knieeën mag vissen.

met vriendelijke groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-02-24 12:33 ]</font>
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

24-02-2002 20:27

Mag iedereen hartelijk bedanken voor de tips.. Ed heeft aangegeven dat ie wat vaker met mij eens serieus op pad wil.. En ik ook met hem.. Hij is en blijft mijn 'kleine' broertje en als 'oudere' broer wil je daar niet voor onder doen. Hij heeft mij etterlijke malen gepushed om hier op het board eens wat te vragen. Ik was waarschijnlijk te trots om mij daar toe te zetten (Tja het blijft toch maar je 'jongere' broertje :smile:) kan daar moeilijk tussenkomen, temeer omdat ik vooral vis om van de natuur te genieten en dus niet om een pakkie shag en een half krat bier aan de waterkant weg te werken. Of de met de hele buurt te gaan zitten 'mobielen'.. (Sorry als ik nu op iemand zijn tenen trap :smile: ) Maar ik heb gemerkt dat er ook andere karpervissers zijn die, net als ik, in de natuur bezig willen zijn en niet de natuur om zeep willen helpen.
Ik neem al jullie tips ter harte en zal zeker laten weten welke tip(s) het meest succesvol waren. Ik zal proberen om al mijn bevindingen ook op mijn (nog) te bouwen website zetten.. Welllicht dat anderen hier ook iets aan hebben..

Nogmaals dank voor alle reacties :smile:

Albert 'binnenkort ook een ervaren karpervisser' van Peppen :wink:
Wie vist die vangt... Toch?
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

17-05-2002 00:25

Nou ik ben her en der geweest...
Ik heb in Delft met mijn broeder gevist: Hij 1 karper, ik 3 BRASEMS(!!) :'( Het zit ook nooit mee.. Verder heb ik in wat putjes in de wat verdere omtrek gevist.. ook niets Ik moet zeggen dat ik 1 keer 4 uur heb gezeten, wellicht moet ik wat langere sessies maken? Met nachtvissen heb ik ook geen ervaring.. Levert dit altijd meer vis op?
Wel heb ik vanavond hierachter in het water zitten pennen... En geweldig dat het was! Ik mag dan niets gevangen hebben, maar er zwommen ruim 50 karpers (waaronder verscheidene exemplaren van meer dan 1 meter!)
Lees hier ook meer over op mijn homepage bij vissies vangen. Als ik wel karper vang laat ik dat zeker weten! Ook hoe en waarmee..

Albert

Mijn homepage: http://members.chello.nl/a.vanpeppen/index.htm :wink:


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Albert van Peppen op 2002-05-17 00:29 ]</font>
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

17-05-2002 20:23

Beste Albert,

Ik en mijn vismaat vissen met een wat oudere man. Hij viste met iemand die uit pure ellende zijn uitrusting verkocht had. Alles deden ze samen. 1 grote voerstek, de zelfde boillies ! haak aas slects enekele meters uit elkaar! Karel vangen en Rob ving geen klote! Toen alles omgedraaid, karel links rob rechts(hij dacht omdat karel rechts van hem zat dat de karpers van rechts kwamen!) En wat denk je?? Karel vangen en rob weer geen klote!! Toen is ie er mee gekapt! Pure Pure pech!

Ik heb hetzelfde met mijn vismaat. De laatste drie jaar was de beste start altijd voor mij, dit jaar heb ik een mega start, en hij een mega mega mega start! Gewoon doorzetten als jezelf denkt dat je alles goed doet! het tij zal keren en het geluk zal je op een dag toelachen!
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

18-05-2002 00:03

Ik hoop dat die dag dan morgen is ;D
Maar de situatie is herkenbaar... Mijn zwager is mijn 'vaste' vismaat (als ik niet alleen ga) en die vangt ook beter dan ik...
Ondertussen maar laten blijken dat ik echt een natuurliefhebber ben en lekker genieten van het zonnetje, de rust, de vogeltjes en het water. Ik blijf een recreant aan het water; Zolang de stress van mijn dagelijks, doordeweekse werkzaamheden maar weg is..
Genieten is het juiste woord.. Alleen is het wel eens leuk om ook karper te vangen... Daar zit je namelijk ook voor ;D
Hoe dan ook... laat maar komen die tips..

Groeten,

Albert 'fully relaxed na het aanschouwen van paaiende karpers' van Peppen
Peter van den Top
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: putten

02-06-2002 12:16

hoi

het is niet altijd zo dat er s'nachts meer gevangen word.

Dat is per water verschillende op sommige wateren vang je overdag zelfs meer.

Ligt er ook aan of er veel s'nachts word gevist of niet. Meestal hebben vissen ook aastijden die moet je zien te ontdekken.

groetjes peter
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

02-06-2002 16:00

Ik heb ontdekt dat de karpers inderdaad vlak na zonsondergang (dus als het nog net licht is) heel actief zijn en dat ze s'morgens net na zonsopgang ook heel actief aan het azen zijn..
Nu een keer om deze tijd met de boilie ertussen ipv met de hond langs de kant lopen :wink:

Maar bedankt voor de tips :smile:

Albert
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

12-06-2002 01:21

YES!
Eindelijk!
Ik heb het dan eindelijk mogen meemaken! Ik heb een graskarper gevangen van 72 cm (Ok, in de ogen van de profs is het wellicht prut, maar voor mij is het mijn eerste karper!). Onder de pen op 3 maissies! Het heeft wat voeten in aarde gehad, maar eindelijk is het dan toch gelukt!

Ik heb een nieuw net, nieuwe lijn moeten aanschaffen en een eigen pen moeten bouwen, maar het heeft eindelijk geleid tot een bescheiden succes :smile:

Ik hoop dat dit het begin is van mijn 'karper'-loopbaan!

Read all about it op mijn homepage:
http://members.chello.nl/a.vanpeppen/
Onder vissies vangen / visdagen.

Yes!

Greetings,

Albert 'eindelijk een karper gevangen' van Peppen.

PS. Als ik weer met beide benen op aarde ben zal ik proberen te beschrijven hoe en wat, of kijk anders even op mijn homepage :wink:
Gebruikersavatar
Paul Wijnants
Berichten: 214
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-06-2002 08:03

Albert,

allereerst gefeliciteerd met je vangst, maareh.... een graskarper is geen karper.
Dit ter informatie.

Groeten
Paul
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

12-06-2002 09:37

Sommige vinden van wel, andere van niet... Ik vind van wel, anders heb ik nog geen karper gevangen :smile:

Albert 'ik vind graskarper een karper :smile:' van peppen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Albert van Peppen op 2002-06-12 09:38 ]</font>
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

12-06-2002 20:27

je gaat al net zo gek praten als ed :smile: