Vissen op een dikke laag blubber


Plaats reactie
Peter van Oord
Berichten: 13
Lid geworden op: 16-05-2011 10:13

14-06-2011 12:36

Beste,

Sinds kort ben ik aan het vissen op een groot water met een redelijk bestand aan karper. Je zou zeggen dat het dan niet zo moeilijk kan zijn om wat te vangen. Integendeel. De volledige bodem van de plas is bedenkt met een 90 cm dikke laag hele zacht blubber. Het is me in 30 dagen vissen pas een keer gelukt om een vis te vangen. Ik heb alles geprobeerd, van pop-up tot freeline. Heeft er iemand nog een wijze tip?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

14-06-2011 12:39

Maak eens een mooie voerstek. Vis dan vervolgens niet met lichte systemen, maar gewoon met zwaar haakaas, loodje 70-80 gram. Nylon onderlijn van een cm of 30 en een haak die haakt.

Toplood op de lijn. Ook zwaar anders kom je niet op de harde(re) laag en dan zwemmen ze nog met hun kop tegen de lijn. Dat is het 'm n.l.

groetjes Mitsz
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-06-2011 13:07

Idd IN de blubber vissen en er niet op. De voerboilies xakken nl ook in de blubber. De vis is dan ook gewend daar zijn kostje bijelkaar te zoeken. Ik viste vroeger ook vaak met uitgebalanceerd aas, wat resulteerde in een vis die in zijn neus was gehaakt....need i say moore?
Peter van Oord
Berichten: 13
Lid geworden op: 16-05-2011 10:13

14-06-2011 16:18

Oke, dat is dus precies het tegenovergestelde van wat ik nu doe. Ik ga het morgen weer proberen en dan zal ik een hengel met jullie ''systeem'' uitrusten.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

14-06-2011 22:17

Hallo,

Ik denk dat het inderdaad best wat in de rommel mag liggen. Goeie resultaten gehad met 15-30cm. nylon en van die gecoate combi-links. Loodje was 1,5-2 ounce. Wel een paar van die oplosbare proppen erop. Gaan met die hap, zelfs met een klein aantal zware boilies en verder niks. Misschien doen we wel veel teveel ons best om alles zo klinisch en vrij mogelijk te presenteren. Anti-tangle is wat anders, maar je moet vissen waar ze willen vreten, dat helpt wel. Soms is het trouwens ook heel fout om iets op te laten vallen (visueel), het lijkt erop dat zwart dan beter is, maar dat is een zijspoortje.

En Tinus, ik ben het met je eens. Ter ondersteuning: Ook op dat putje waar bijna alles doodgevroren is, je weet wel, viste ik zo in die bagger. :wink:

Groet,
Willem :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-06-2011 22:26

Bijna alles willem ;)

Het loodgewicht mag natuurlijk iets lichter zijn andets komt je haakaas dieper te liggen dan de voerbollen, het zuigt zich toch vast, goed voor de eerste prik. Onderlijn 15 tot 20cm en een stringer met een paar bollen om het geheel wat extra heu te geven. Persoonlijk zou ik wel voor een soepele braid gaan, dat staat mindet omhoog uit de bodem

Mvg
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

14-06-2011 23:05

Jo Martijn,

Maar ik had bijna alles ook al 2 of 3 of 4 keer. Helaas net niet lang genoeg rond kunnen hangen daar...
Die enkele overlevende wil ik niet meer traumatiseren, laat die zijn dagen maar in vrede slijten en genieten van de overvloed aan natuurlijk voedsel.

Wat was dat kut toen ik dat zag in het ijs trouwens... :cry:

Maar goed.

Ik heb misschien een beetje tegen de theorie in, best goede resultaten gehad met wat stuggere onderlijnen. Ik kan er niks aan doen. Wel zal ik nu eerder met 30cm. dan met 15cm. vissen en niet met zwaarder wartellood dan 1-1,5 ounce. Iets lichter en iets meer ruimte for error. Maar de populaire chodsysteempjes liggen ook hier klaar voor als het weer eens in de bagger moet gebeuren. Mooi systeem is dat voor in de modder.

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Hendrik van der Veen
Berichten: 45
Lid geworden op: 16-06-2011 18:43
Locatie: Aldeboarn

17-06-2011 10:23

Zelf vis ik ook op zo'n "blubber watertje" maar merk eigenlijk weinig verschil...........
ik schat zo'n 50-60 cm blubber :roll:

vis je met onderlijnen van 15 tot wel 40 cm, iedereen vangt ze wel........
( geef zelf de voorkeur daar aan 20-25 cm )

iets zwaarder of lichterlood ( 60 tm 100gr ) maakt ook weinig uit

zelf vis ik met een wartelloodje ( met zo.n gat in het midden ), op bepaalde plaatsen waar de meeste blubber ligt, druk ik een stuk foam in het midden om iets extra drijvend vermogen te krijgen.
Of het echt help weet ik niet maar iedereen zijn techniek nietwaar :D

groundbait met wat fijne pallets blijven vaak wat meer op de bodem liggen die ze attendeerd op meer lekkers, dan gaan ze wel zoeken, paar bollen ( 7-10 ) erom heen en dan moet het lukken.

ze zoeken toch wel echt in de blubber dus heb je een goeie bol daar liggen, vinden ze hem vast wel
G.I.L.F. ( God I Love Fishing ! )
Plaats reactie