met de feeder


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

07-06-2011 09:59

Sinds kort ben ik in het bezit van een feeder hengel. Normaal vis ik met de pen of drijvend op karper en wil als afwisseling met de feeder op (kleine) karper/grote brasem gaan vissen. Ik zit alleen met de montage. Diverse sites geven verschillende montages waarbij ik vermoed dat de onderste montage uit onderstaand plaatje zou moeten voldoen, wellicht met een kortere onderlijn.
Afbeelding

Of kan een montage waar de korf met een speldwartel rechtreeks op de hoofdlijn geplaatst wordt ook waarbij de wartel tussen 2 loodhagels/stoppertjes geplaatst wordt?
Afbeelding

Ik heb een gaaskorfje gekocht van 25 gram en vis op stilstaand water. Als voer heb ik een brasem mix gekocht dat ik wil aanvullen met mais en maden.

Alle info is welkom.
Victor
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

07-06-2011 14:28

ik zelf gebruik als ik ga feeder vissen meestal de vaste montage ( de bovenste) dit zijn wel interesante filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=K1NfKF97sQE

http://www.youtube.com/watch?v=kKVasQEv ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=F6xj4fDU ... re=related

suc6
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-06-2011 15:31

Ze kunnen het allemaal wel doen hoor, maar denk dat de bovenste je de beste beetregistratie geeft. Tweede systeem heb ik vroeger ook veel gebruikt, zorg dat je in de lus het deel waar de korf in hangt wat langer maakt dan het deel wat bovenlangs loopt.
Gewoon schuivend systeem zou mijn laatste keus zijn, grootste risico op knopen en belemmerde beetregistratie.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

08-06-2011 10:40

Bart/Daaf,

bedankt voor jullie reactie's. Ga montage 1 maar proberen. De onderlijn van 70cm lijkt mij echter wat lang. Het voer uit de korf kan dus best een stuk van je haak af liggen. Zou dit ook een stukje korter kunnen (wellicht zelfs de helft).

Hebben jullie hier ervaring mee?

alvast bedankt voor de reactie.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-06-2011 10:57

15 cm onderlijn met de methodfeeder.

Bij de nieuwe wedstrijden met de feeder die SVN uitschrijft mag er UITSLUITEND met een vrij schuivende methode worden gevist om bij lijnbreuk een killingsysteem te voorkomen.

Denk daar bij het feedervissen op karper GOED AAN JE WILT JE VRIENDEN NIET OPHANGEN AAN DE KORF IS HET NIET.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

08-06-2011 14:58

Douwe,

dat is het laatste dat ik wil uiteraard. Ik heb echter al een korfje aangeschaft (en dus geen method).
Is het wellicht toch het verstandigst om deze in de bovenste montage te monteren met een wartel ipv een knoop en de wartel dan tussen 2 stoppertjes te plaatsen?
Mocht zich dan lijnbreuk voordoen tussen de hengel en de wartel dan zal de karper (of brasem) de voerkorf er afzwemmen. Ik merk in ieder geval met het penvissen dat de stopper op de lijn al verschuift als deze bijvoorbeeld langs een enkele rietstengel gaat. De karper zal op die manier nooit met de korf rond blijven zwemmen.

Mocht je een andere tip/truc/montage voor mij hebben dan hoor ik dat graag.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
mark van de wee
Berichten: 48
Lid geworden op: 22-06-2010 11:52

08-06-2011 15:58

Ik was 'vroeger' een fanatieke witvisser en gebruikte bij het vissen met de feeder bijna altijd de tweede methode van het eerste plaatje. Er zijn wel wat zaken die ik anders deed. Hieronder de uitleg:

1. Maak in lus op de hoofdlijn waarbij geldt hoe groter de lus, hoe meer bewegingsvrijheid de voerkorf.
2. Doe wat tube over de lus waardoor er een klein lusje achter de grote lus ontstaat.
3. Knoop een onderlijn aan de kleine lus dus uit de tube komt.

Dit werkte bij mij altijd prima. Overigens vind ik een 70 cm onderlijn wel vrij lang. Meestal is het wel experimenteren welke lengte het beste werkt.

edit: Wat Daaf zei over lus langer maken, ben ik het helemaal mee eens. Dat was een goede tip zeg!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-06-2011 16:53

Mark als je vroeger een witvisser was weet je ook dat 70 cm onderlijn bij het feederen helemaal niet lang is.
Zelf begin ik altijd met 1 meter en na gelang de aanbeten kort ik de onderlijn in of helemaal niet.
Er is geen lengte die altijd werkt je moet je aas controleren en de aanbeten "lezen".
Vissen is een hobby, geen religie!
mark van de wee
Berichten: 48
Lid geworden op: 22-06-2010 11:52

09-06-2011 10:05

Met betrekking tot mijn persoonlijk ervaring vind ik het lang. Heb ook vaak genoeg met onderlijnen langer dan een meter gevist.
Als ik vervolgens kijk naar de wateren waarop ik viste icm de lengte van de onderlijn, dan kwam het praktisch nooit voor dat de onderlijn langer moest zijn dan 60 cm.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-06-2011 10:34

Maar Douwe, wat is dat nou weer "de aanbeet lezen"?
Ongeveer 90% van de hier aanwezigen leest niet en is op karper gaan vissen vanwege het schijnbaar geboden gemak.
Vissen doe je toch in horizontale houding en gebruikmakend van de modernste apparatuur die op grote afstand de haak zet waar men zelf in gebreke kan blijven. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-06-2011 13:53

Mark in mijn persoonlijke ervaring is 1 meter ook te lang en vis ik ook meer met lijnen tot 60 cm toch start ik steeds weer met die meter en ik niet alleen en dan heb ik het over wedstrijdvissers.
Komt uiteraard ook omdat ik veel op kanalen vis dan is een lange wapperlijn in het begin geen luxe.

@Henk weet ik misschien is het daarom dat er steeds minder feeder- en stokvissers komen laat staan matchvissers.

@Victor, ik weet niet wat jij van een korfje van 25 gram verwacht maar die korfjes zijn alleen maar om voer te brengen en werken niet als "inhakingsysteem".
Wil je dat een beetje bereiken moet je naar 80 plus korven gaan.

25 gram is al snel te licht als je meer afstand boven de 25 meter of [wind]stroming moet overbruggen, zelf gebruik ik ze op stilstaand water of tactisch op een kanaal en voor de Winkle Picker.

Alles valt en staat bij de feeder die je wilt gebruiken, voor de karper moet je al naar een mediumheavy- of liever heavyfeeder gaan
En dan werpt de 25 gram niet echt lekker meer.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

09-06-2011 14:38

Hoi Douwe,

het is duidelijk dat je verstand hebt van het feedervissen. Daarom ben ik blij met je reacties. Juist door hier eerst informatie in te winnen en te gebruiken wil ik voorkomen een "beginnersfout" te maken die de vis beschadigd en mij (slechts) een rotgevoel geeft.
Ik heb een medium feeder hengel en vis uitsluitend op stilstaand water. Mocht ik 25 meter werpen, dan zal ik op meer dan helft van mijn water op de oever aan de andere kant liggen. Afstand is dus geen issue voor mij.
Als pen/drijvend visser heb ik geen ervaring met zelfhaaksystemen en leek een lichte korf mij ruim afdoende. Dat deze niet als zelfhaaksysteem gebruikt kan worden is een tip die ik van harte ga nemen. Het wordt dus aanslaan op een duidelijk zichtbare aanbeet op de top van de hengel.
Op het water bevind zich karper/zeelt en brasem. Aangezien het water (redelijk) obstakelvrij is verwacht ik ook bij karper niet direct problemen.
Gisteravond de eerste montage vast voorgeknoopt met als aanpassing dat de korf met een wartel aan de hoofldijn zit tussen een loodhageltje en een stopper, zoals ik eerder aangaf na jouw opmerking over eventuele lijnbreuk. De onderlijn heb ik vooralsnog op 60cm gehouden.

Het komende weekend hoop ik de tijd te hebben om dit eens uit te proberen en net die plekken te bereiken die met een pennetje niet te bereiken zijn (laat staan er een compact voerplekje te maken). Vooralsnog bedankt voor alle tips en opmerkingen.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Jasper Potjewijd
Berichten: 1
Lid geworden op: 21-08-2014 16:29

21-08-2014 16:36

Ik ben eigenlijk een kleine vraag en denk dat deze hier goed onder past:

Ik ben sinds kort ook met een winkle picker op brasem gaan vissen, nu het volgende ik heb de lijn ook gemaakt zoals op de afbeelding en dan ook de bovenste van de twee zoals genoemd in de afbeelding.

Alleen loop ik tegen het probleem aan dat mijn lijn, zeg maar het deel tussen 1 & 2 om het gedeelte tussen 1 & 4 draait. nu doe ik dus vast iets verkeerd alleen is mijn vraag wat doe ik hier aan verkeerd.

Het enigste wat er anders is tussen mij en de afbeelding is dat er bij mij zo draai knopje zit om deze vast te maken aan de hoofdlijn vast te maken.

Nu was mijn eigen plan heel radicaal ik ga gewoon voor het onderste gedeelte van de afbeelding, dan heb ik hier ook geen last meer van, maar ben toch benieuwd wat ik verkeerd doe.
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

21-08-2014 16:49

Hoi Japser,

ik durf er geen antwoord op te geven. Heb altijd de onderste van de twee gebruikt waarbij de onderste lus waar de korf in hangt aardig langer dan de bovenste gemaakt. Hierdoor wordt je haak als het ware haaks op de lijn geduwd.
Ik ben al enige tijd overgestapt op de Method Feeder en deze bevalt mij zeer goed.

Gr,
Victor
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

21-08-2014 17:38

Je zou er een kleine wartel tussen kunnen knopen tussen je onderlijn en hoofdlijn.
Ikzelf vis al jaren met de methodfeeder wel met een gewone plastic korf maar zo gemaakt dat het zelf hakend is en bevalt me vele malen beter.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

23-08-2014 11:39

Ben ook een fan geworden van de method feeder, ik gebruik die met het elastiek erin, miniwartel eraan en een dunnere onderlijn zodat bij breken alleen dat meegenomen wordt.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik lang geleden vrij fanatiek op witvis heb gevist met de vaste stok, ik raakte al gauw verslaafd aan het karpervirus en heb daardoor veel van de winkle picker / feeder revolutie gemist, wat ik nu wel 's jammer vindt.
Als hengel vond ik wel de oplossing, een shimano 3 delige Barbeelhengel met 3 feeder toppen en een 'normale' top, penhengel en feederhengel ineen dus, vond het wel een uitkomst.

Mijn bescheiden mening, als je met een korf op karper wilt vissen is het beperken van het aantal knopen altijd beter, verder heb ik een hekel aan die slecht afgewerkte korven die doorstekende stukjes draad hebben, die kunnen serieus een vis verwonden.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Plaats reactie